Tegoroczna edycja WTAC przyniosła ze sobą trochę wesołych i smutnych niespodzianek, ale przede wszystkim - jeszcze bardziej dopracowane i niesamowite samochody, których żywiołem są tory wyścigowe.
Na 96 zgłoszonych maszyn, 92 przystąpiło do WTAC 2012, natomiast obsada Drift Challenge to 29 samochodów. Wyścigi odbywały się tradycyjnie na Australijskim torze Sydney Motorsport Park (poprzednio zwany Eastern Creek International Raceway), w trzech klasach: Pro, Open i Clubsprint, które różnią się głównie poziomem ingerencji w mechanikę czyli dozwolonymi modyfikacjami, poza tym, w klasie Clubsprint mogą uczestniczyć tylko "zwykli" kierowcy, dla profesjonalistów są Open i Pro, przy czym uczestnictwo w klasie Pro jest tylko dla tych, którzy zostają wybrani przez organizatorów i otrzymają zaproszenie. Szczegóły odnośnie wymagań każdej klasy, dostępne są na oficjalnej stronie.
Wyścigi ponownie były totalnie zdominowane przez japońskie samochody. Co innego, jeśli chodzi o kierowców.
Ale najpierw, przypomnijmy sobie wyniki z poprzednich lat:
WTAC 2010
Pro:
1. Eiji "Tarzan" Yamada - CyberEVO - Mitsubishi EVO - 1:30.5870
2. David Empringham - Sierra Sierra - Mitsubishi EVO - 1:31.8840
3. Eiji "Tarzan" Yamada - Tomei/Cusco - Subaru Impreza WRX - 1:31.9010
Open:
1. Steve Glenney - Pulse Racing - Mitsubishi EVO - 1:36.4980
2. Jason Hart - Ultimate Tunes - Subaru Impreza WRX - 1:39.9540
3. John Boston - Insight MS/Elias Auge - Honda S2000 - 1:40.0730
Clubsprint:
1. Nicholas Kalis - Mitsubishi Lancer EVO - 1:44.3780
2. Duncan Forrest - Nissan R35 GTR - 1:45.0090
3. Jason Naidoo - Mitsubishi Lancer Evo - 1:45.0260
Drift Challenge:
1. Beau Yates - Toyota AE86
2. Simon Podelewski - Nissan S14
3. Eugene Arundsen - Toyota Soarer
WTAC 2011
Pro:
1. Eiji "Tarzan" Yamada - CyberEvo - Mitsubishi Evo 9 - 1:28.8510
2. David Empringham - Sierra Sierra - Mitsubishi Evo 8 - 1:29.0240
3. Mitsuhiro Kinoshita - Garage Revolution - Mazda RX7 - 1:30.5010
Open:
1. Nicholas Kalis - IS Motor Racing/Piazza Doro - Mitsubishi Evo - 1:34.8260
2. Simon Podlewski - Morpowa Racing - Nissan 180SX - 1:35.7790
3. Jason Wright - Autotech Eng/Process W - Subaru Impreza WRX - 1:35.8550
Clubsprint:
1. Marek Tomaszewski - Nissan R35 GTR - 1:42.4910
2. Miles Tauber - CRD - Nissan R35 GTR - 1:42.7080
3. Ovidiu Zaberca - Hi Octane Racing/Advan - Mitsubishi Evo - 1:43.0140
Drift Challenge:
1. Curt Whittaker - Nissan Skyline R34 - Team NZ
2. Daynom Templeman - Mazda RX-7 - Team NZ
3. Beau Yates - Toyota AE86 - Hi Octane Direct Aust
Wracamy do teraźniejszości. Sobota, 11 sierpnia 2012r., dzień w którym wszystko miało się rozstrzygnąć, ale już w piątek wiadomo było, że wiele rekordów zostanie złamanych. Warren Luff, kierowca wyścigowy serii V8 Supercar, który jechał Lancerem Evo 9 w drużynie Nemo Racing, najpierw wykręcił 1:26.913, a później 1:25.7400! Za nim było kolejne Evo 9, czyli Garth Walden z teamu Tilton Interiors - 1:27.310. Dla kontrastu, trzeci był Under Suzuki ze Scorch Racing, jadąc Nissanem Silvia S15 wykręcił 1:28.534.
Tak więc pierwszy dzień imprezy okazał się wyjątkowo udany i szokujący, ponieważ aż trzech kierowców pobiło ubiegłoroczny rekord, którego autorem był Tarzan Yamada (1:28.8510). Ale należy się tu małe wyjaśnienie, zapewne samochody były bardziej dopracowane - to jedna sprawa, natomiast druga, to fakt, że drobna zmiana konfiguracji toru sprawiła, że czasy uzyskiwane w tym roku trochę się poprawiły. Garth Walden oraz Nik Kalis, dwóch kierowców, którzy dość często goszczą na Sydney Motorsport Park, wypowiedzieli się w tej kwestii, wg nich na nowej konfiguracji można urwać od 0.3 do 0.5 sekundy, w teorii.
W sobotę nastąpiło drobne szlifowanie świeżych rekordów, Nemo Racing - 1:25.0200, Tilton Interiors - 1:27.1820, natomiast na trzecie miejsce wskoczył zespół MCA Suspension czyli Earl Bamber jadący Nissanem Silvia S13 - 1:27.8080. Tym samym, na podium stanęli trzej reprezentanci Nowej Zelandii. Kolejne trzy miejsca poza podium, zajęli kierowcy z Japonii.
W tym roku, zabrakło Sierra Sierra ze Stanów Zjednoczonych, w zamian, amerykańscy fani pokładali swoje nadzieje w Nissanie Skyline R32 GT-R z ich lokalnego teamu ARK Design/Cosworth, niestety, samochód nie dotarł do Australii, ciężko powiedzieć co dokładnie się stało, istnieją dwie wersje wydarzeń: 1) samochód miał zostać wysłany do Australii przez Chiny, niestety w wyniku błędu (kontener w Chinach dostał przez pomyłkę etykietę "pusty") nie dotarł do celu, 2) samochód przez pomyłkę został wysłany do Chin, zamiast do Australii. ARK Design Skyline posiada silnik VQ35HR o mocy 900 KM zbudowany przez Cosworth (masa samochodu ~1200 kg), więc zdecydowanie była to wielka strata dla widowiska, nie wspominając o frustracji ludzi odpowiedzialnych za zbudowanie tej maszyny, ale samochód będzie można zobaczyć w akcji podczas finałów Global Time Attack/Superlap na torze Buttonwillow Raceway w listopadzie 2012 r.
Nie tylko Amerykanie nie mogli zaliczyć tegorocznej imprezy do udanych. Nad mistrzem z poprzednich lat, czyli japońskim CyberEvo, czarne chmury krążyły już od momentu przybycia do Australii, niewiele testów przeprowadzonych w Japonii (samochód posiada nowy pakiet aerodynamiczny), a do tego problemy z silnikiem, spowodowały, że Tarzan Yamada wyjechał na tor Lancerem Evo dopiero w sobotę rano, jednak samochód zdecydowanie nie jechał na pełnym ogniu tak jak w poprzednich latach. Niestety, podczas kolejnej próby wykręcenia szybkiego okrążenia, spod maski zaczął wydobywać się dym, po zjechaniu do pit-stopu CyberEvo zakończyło swój udział w WTAC 2012.
Za to swój debiut w WTAC zaliczył Nobuteru Taniguchi, który wraz z Top Fuel/Voltex postanowił powalczyć w klasie Pro mocno dłubaną Hondą S2000 (700 KM i 1030 kg).
Nemo Racing skupiało wokół siebie sporo uwagi, nie bez powodu, w końcu to "lokalny" zespół, ale przede wszystkim ich Lancer Evo 9 robił wrażenie, nie tylko pod względem aerodynamiki, gdyż pod maską siedział 2.2L 4G63 o mocy 900 KM, a masa samochodu to około 1000 kg.
PanSpeed zostawili RX-7 w Japonii, a do Australii przywieźli RX-8 z trzema rotorami (20B + peripheral port). Zmienił się kierowca, poprzednio był to Kouta Sasaki jeżdżący również w Super GT, w tym roku na jego miejsce wybrany został kolejny kierowca wyścigowy Super GT, a do tego dziennikarz Best Motoring - Naoki Hattori. Jako ciekawostkę można dodać, że w ciągu dwóch lat, był to dopiero drugi samochód w WTAC, z wolnossącym silnikiem w klasie Pro.
Zwycięzcy WTAC 2012
Pro:
1. Nemo Racing - W. Luff - Mitsubishi Evo 9 - 1:25.0200
2. Tilton Interiors - G. Walden - Mitsubishi Evo 9 - 1:27.1820
3. MCA Suspension - E. Bamber - Nissan Silvia S13 - 1:27.8080
Open:
1. Dominator Evo - S. Glenney - Lancer Evo 6 - 1:30.7260
2. Chasers Motorworks - A. Hamdan - Mitsubishi Evo 6 - 1:33.4840
3. Hankook/Morpowa - B.Trenwith - Mazda RX-7 - 1:34.0910
Clubsprint:
1. Scorpion AWD - N. Scott - Subaru WRX - 1:38.8600
2. IS Motor Racing/Royal Purple Oils - D. Farquhar - Lancer Evo 8 - 1:40:1610
3. Road Track Rally - D. Morice - Lancer Evo 10 - 1:40.2530
Drift Challenge:
1. Naoto Suenaga - Lancer Evo 9
2. Tony Harrison - Nissan 180SX
3. Leighton Fine - Nissan Skyline R32
Reszta ciekawych osiągnięć, najszybsze okrążenia:
Pro:
4WD: Nemo Racing - W. Luff - Mitsubishi Evo 9 - 1:25.0200
RWD: MCA Suspension - E. Bamber - Nissan Silvia S13 - 1:27.8080
Open:
4WD - Dominator Evo - S. Glenney - Lancer Evo 6 - 1:30.7260
RWD - Hankook/Morpowa - B.Trenwith - Mazda RX-7 - 1:34.0910
FWD - 101 Motorsport - R. Nguyen - Honda CRX - 1:35.1260
4 cylindry - Dominator Evo - S. Glenney - Lancer Evo 6 - 1:30.7260
6 cylindrów - Hi Octane Racing - M. Berry - Nissan Skyline R32 GT-R - 1:34.6620
8 cylindrów - STZ Automotive - M. Horvath - Mazda RX-7 (silnik LS2) - 1:39.9370
Wankel - Hankook/Morpowa - B.Trenwith - Mazda RX-7 - 1:34.0910
Wolnossący - 101 Motorsport - R. Nguyen - Honda CRX - 1:35.1260
Clubsprint:
4WD - Scorpion AWD - N. Scott - Subaru WRX - 1:38.8600
RWD - Harrop - B. Schoots - Corvette Z06 - 1:41.1690
4 cylindry - Scorpion AWD - N. Scott - Subaru WRX - 1:38.8600
6 cylindrów - Whiteline Performance - M. Tomaszewski - Nissan R35 GTR - 1:41.2450
8 cylindrów - Harrop - B. Schoots - Corvette Z06 - 1:41.1690
Wolnossący - Harrop - B. Schoots - Corvette Z06 - 1:41.1690
Poza wyścigiem z czasem, były też inne atrakcje. Podczas "Legends Of The Turbo Era" można było ponownie zobaczyć w akcji samochody z wyścigowych serii lat 80 i 90:
Stały punkt programu to "Drift Challenge":
Natomiast podczas "Show'n'Shine", można było zobaczyć ponad 300 ciekawie zmodyfikowanych samochodów z całego świata.
Więcej informacji, newsów, wyników, zdjęć i filmów na temat tegorocznego World Time Attack Challenge, w linkach poniżej.
Źródła:
http://www.worldtimeattack.com/
http://www.speedhunters.com/
http://www.downshiftaus.com/
http://www.7tune.com/
http://www.motoiq.com/
http://www.flickr.com/search/?q=wtac&ss=2&s=rec
http://www.flickr.com/search/?q=world+time+attack&ss=2&s=rec
http://www.youtube.com/results?search_query=%22wtac+2012%22
http://www.youtube.com/results?search_query=%22world+time+attack%22+2012
http://www.worldtimeattack.com/
http://www.speedhunters.com/
http://www.downshiftaus.com/
http://www.7tune.com/
http://www.motoiq.com/
http://www.flickr.com/search/?q=wtac&ss=2&s=rec
http://www.flickr.com/search/?q=world+time+attack&ss=2&s=rec
http://www.youtube.com/results?search_query=%22wtac+2012%22
http://www.youtube.com/results?search_query=%22world+time+attack%22+2012
Zdjęcia (Photos):
http://www.flickr.com/photos/bertyr/
http://www.flickr.com/photos/koryleung/
http://www.flickr.com/photos/simpsontien/
http://www.flickr.com/photos/mocchetti/
http://www.flickr.com/photos/straj/
http://www.flickr.com/photos/studio-ichiban/
http://www.flickr.com/photos/baolephotography/
http://www.flickr.com/photos/walkie86/
http://www.flickr.com/photos/lat1naso/
http://www.flickr.com/photos/hektikest/
http://www.flickr.com/photos/88808/
http://www.flickr.com/photos/82702386@N06/
http://www.flickr.com/photos/j0nr0n/
http://www.flickr.com/photos/koryleung/
http://www.flickr.com/photos/simpsontien/
http://www.flickr.com/photos/mocchetti/
http://www.flickr.com/photos/straj/
http://www.flickr.com/photos/studio-ichiban/
http://www.flickr.com/photos/baolephotography/
http://www.flickr.com/photos/walkie86/
http://www.flickr.com/photos/lat1naso/
http://www.flickr.com/photos/hektikest/
http://www.flickr.com/photos/88808/
http://www.flickr.com/photos/82702386@N06/
http://www.flickr.com/photos/j0nr0n/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz