"F1 On The Road". Tak brzmiały slogany zapowiadające ten samochód pod koniec lat 80. Choć w rzeczywistości, miał on być raczej drogowym odpowiednikiem wyścigowych pojazdów Grupy C. Stworzony w 1988 roku, Jiotto Caspita to bardzo ciekawy, prototyp supersamochodu z Japonii, który miał szansę wejść do produkcji.
Zbudowany przez Dome - kultowego, japońskiego producenta wyścigowych samochodów, oraz sponsorowany przez Wacoal - największego w Japonii producenta... bielizny dla kobiet. Za design odpowiedzialny był Kunihisa Ito, vice prezydent oraz główny designer firmy Jiotto Design, z którego usług korzystały takie marki jak Ford, Mazda czy Nissan.
Powstały dwie wersje tego tylnonapędowego prototypu. Pierwsza, napędzana była przez wolnossący, 12-cylindrowy silnik płaski (F12) o pojemności 3.5L, mocy 450 KM i 362 Nm momentu obrotowego, wyprodukowany przez Motori Moderni oraz Fuji Heavy lndustries.
Była to przerobiona konstrukcja, którą Subaru miało zamiar używać w Formule 1 (Coloni-Subaru). Masa prototypu - 1100 kg, prędkość maksymalna 320 km/h, 0-100 km/h: 4.7 s.
Szczegółowe dane techniczne pierwszego prototypu:
Jiotto Caspita Mark I
Silnik: Subaru-MM 12, 3497 cm3 (3.5L), Flat-12, DOHC, 60V
Parametry: 450 KM (335 kW) @ 10000 rpm, 362 Nm @ 6000 rpm
Średnica cylindra x skok tłoka: 84.00 x 52.60 mm
Skrzynia biegów: 6-biegowa manualna
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 4534 x 1996 x 1135 mm
Rozstaw osi: 2700 mm
Rozstaw kół przednich: 1630 mm
Rozstaw kół tylnych: 1600 mm
Zawieszenie przednie i tylne: niezależne, typu push-rod, z regulacją
Hamulce przednie i tylne: tarczowe wentylowane
Koła przednie: 245/40 ZR 17
Koła tylne: 335/35 ZR 17
Napęd: na tył
Masa: 1100 kg
0-100 km/h: 4.7 s.
Prędkość maksymalna: 320 km/h
Stosunek mocy i momentu do masy: 409 KM na tonę | 329 Nm na tonę
Stosunek masy do mocy i momentu: 2,4 kg na KM | 3 kg na Nm
Pojemnościowy wskaźnik: 129 KM z litra | 104 Nm z litra
Druga wersja zbudowana została w 1990 roku, ponownie z silnikiem o korzeniach z F1 - wolnossący 3.5L V10 Judd, 585 KM i 384 Nm. Masa tej wersji, to 1240 kg.
Specyfikacja drugiego prototypu:
Jiotto Caspita Mark II
Silnik: JUDD GV, 3497 cm3 (3.5L), V10
Parametry: 585 KM (430 kW) @ 10750 rpm, 384 Nm @ 10500 rpm
Średnica cylindra x skok tłoka: brak danych
Skrzynia biegów: 6-biegowa manualna
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 4534 x 1996 x 1136 mm
Rozstaw osi: 2700 mm
Rozstaw kół przednich: 1670 mm
Rozstaw kół tylnych: 1600 mm
Zawieszenie przednie i tylne: niezależne, typu push-rod, z regulacją
Hamulce przednie i tylne: tarczowe wentylowane
Koła przednie: Dunlop 245/40ZR17, Rays 9x17
Koła tylne: Dunlop 335/35ZR17, Rays 13x17
Napęd: na tył
Masa: 1240 kg
0-100 km/h: 3.4 s.
Prędkość maksymalna: 345 km/h
Stosunek mocy i momentu do masy: 472 KM na tonę | 310 Nm na tonę
Stosunek masy do mocy i momentu: 2,2 kg na KM | 3,2 kg na Nm
Pojemnościowy wskaźnik: 167 KM z litra | 110 Nm z litra
Do tego, 6-biegowa skrzynia biegów zbudowana przez firmę Weismann (Traction Products), niezależne, regulowane, wielowahaczowe zawieszenie (domyślny prześwit samochodu to 13 cm, za pomocą regulacji można zejść do 7 cm), podwozie i nadwozie wykonane z włókna węglowego przez Dome oraz Mitsubishi-Rayon, drzwi typu gull-wing, elektroniczne regulowane spoilery, hamulce stworzone przez Brembo, fotele Recaro, opony Dunlop na felgach Rays itp.
Jiotto Caspita obecny był na 28th Tokyo Motor Show w 1989 roku, gdzie wzbudził nie lada emocje, pierwszy prototyp na początku gościł na stoiskach Subaru, ze względu na silnik.
Krótka prezentacja zaczyna się od 04:55.
W 1991 roku, samochód był na dobrej drodze do produkcji, zapowiadany jako bezkompromisowy, japoński supercar w pełnym tego słowa znaczeniu, Brytyjskie ministerstwo transportu podpisało nawet kontrakt na import do Wielkiej Brytanii.
Przewidywana cena za Jiotto Caspita, wynosiła aż 30 milionów jenów, czyli około 340 tysięcy dolarów, dla porównania, Honda NSX która w tamtym okresie wjeżdżała do salonów, wyceniona była na "ledwie" 56 tysięcy dolarów. Ale trzeba przyznać, że oba samochody dzieliła przepaść. NSX z silnikiem V6 o mocy 280 KM, 0-100 km/h: 5.7 s., v-max: 270 km/h, nadwozie z aluminium. Caspita z silnikiem V10 o mocy 585 KM, 0-100 km/h: 3.4 s., v-max: 345 km/h, nadwozie z włókna węglowego.
Do 1993 roku stworzono dwa prototypy. Pierwszy (pokazany na targach w 1989 r.) znajduje się w Motorcar Museum of Japan, w mieście Komatsu (prefektura Ishikawa).
Natomiast miejsce drugiego jest w magazynie pod tunelem aerodynamicznym Dome, w mieście Maibara (Prefektura Shiga), gdzie znajdują się japońskie wyścigowe perły, w tym właśnie Jiotto Caspita.
Jiotto Caspita nie miał całego życia spędzić na pokazach czy targach, wyłącznie jako prezentacja możliwości japońskich designerów i inżynierów. Na początku Wacoal i Dome szykowali ten samochód do produkcji i sprzedaży. Niestety, pomimo obiecujących planów, z czasem perspektywa produkcji zaczęła się oddalać. Przeszkodą okazał się stan rynku, a konkretnie tzw. "bańka spekulacyjna" w Japonii (cena dobra nie odpowiadała jego wartości). Przez co ten wyjątkowo drogi projekt został ostatecznie anulowany w 1993 roku. I choć samochód nawet w czasach gdy powstawał nie był super popularny, to jednak mimo wszystko smutno gdy projekt takiego kalibru ląduje w koszu. Gdyby wszedł do produkcji, napewno byłby nie lada konkurentem dla włoskich i brytyjskich supercarów.
Na koniec ciekawostka. Niektórych
tęsknota rozpiera do tego stopnia, że stają się kreatywni. Pewien muzyk -
Yuzo Hayashi, nagrał w 1994 roku album poświęcony Jiotto Caspita ;-)
Pozostałe japońskie koncepty: http://staryjaponiec.blogspot.com/search/label/koncept
Źródła:
http://www.dome.co.jp/museum/car_m/car_m22a.htmlhttp://japanesenostalgiccar.com/2008/01/27/jiotto-caspita-yet-another-tasty-concept-car-they-didnt-make/
http://www.motorauthority.com/news/1028509_jiotto-caspita-japans-original-supercar
http://www.apnewsarchive.com/1989/Sports-Cars-High-Tech-Highlight-Tokyo-Motor-Show/id-eb7fdd5c1fcd9909c414ad275316dd0d
http://www.autoblog.it/post/5869/jiotto-caspita-chi-era-costei
http://blog.goo.ne.jp/in-the-wind/e/47a25d17f0ec1149d78cd317a9c9a6f5
http://blogs.yahoo.co.jp/teru_kenobi/18994995.html
http://blogs.yahoo.co.jp/crystalharmony2006/34595264.html
http://blogs.yahoo.co.jp/rito_350gt/65459082.html
http://blogs.yahoo.co.jp/teru_kenobi/18823831.html
http://pedal2themetal.wordpress.com/2011/12/01/jiotto-caspita-the-dark-side-of-the-moon/
http://robotpig.net/automotive-news/jiotto-caspita---1988-supercar-by-dome-_1738
http://kbrand.blog9.fc2.com/blog-entry-2493.html
http://minkara.carview.co.jp/en/userid/532504/blog/24482902/
http://archive.lib.msu.edu/RECYCLER/S-1-5-21-1454471165-57989841-1417001333-1387/Df3/wsj/17/wsj_1743
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz