Mitsubishi, choć najbardziej chyba znane z produkcji samochodów miejskich i sportowych, miało również w ofercie luksusowe sedany, które nie rzadko robiły za wizytówkę firmy. Takim samochodem był Debonair z pierwszej generacji.
Opis samochodu.
Pierwsza generacja, jeśli chodzi o design, trwała w niemal niezmiennej formie przez 22 lata. Osobą odpowiedzialną za styl samochodu, był Hans S. Bretzner, który był doświadczonym designerem pracującym dla General Motors, stąd widać wpływ amerykańskich sedanów na ostateczny design.
Debonair zadebiutował w 1963 roku podczas All Japan Motor Show i od razu zachwycił odwiedzających. Rok później rozpoczęła się sprzedaż. Debonair był pierwszą próbą wejścia Mitsubishi na rynek luksusowych samochodów, od razu stał się najważniejszym modelem tej marki, konkurował z takimi samochodami jak Nissan Cedric czy Toyota Crown. Debonair stworzony został jako ekskluzywna alternatywa dla Colta 1000.
Mitsubishi Colt 1000 |
Zadebiutował z sześciocylindrowym, rzędowym silnikiem KE64, czyli 2.0L na dwóch gaźnikach, o mocy 105 KM. W 1970 roku, zastąpił go silnik 6G34, również 6-cylindrów i pojemność 2.0L, ale moc wynosiła 130 KM, zwiększyła się prędkość maksymalna, z 155 km/h do 180 km/h. Rok 1976 to ostatnia zmiana silników, pożegnano 6-cylindrów, pod maskę zawitały 4-cylindry (4G54) o pojemności 2.6L i mocy 120 KM.
Pierwszy silnik Debonaira czyli KE64. |
Niektóre rozwiązania takie jak nadwozie samonośne, zostały stworzone dzięki doświadczeniu Mitsubishi w budowie samolotów, co automatycznie nadało Debonairowi wysokiej klasy otoczki. Co ciekawe, wymiary tego samochodu klasyfikowały go na rynku japońskim jako "kompaktowy" (mieścił się w sam raz), dzięki temu w swojej klasie mógł poszczycić się tym, że był najdłuższy i miał największy rozstaw osi. Debonair posiadał napęd na tył, niezależne zawieszenie z przodu i sztywną oś z tyłu. Do 1976 roku dostępny był ze skrzynią manualną oraz automatyczną, po 1976 roku, pozostał tylko automat.
Powodem dla którego design Debonaira prawie nie zmieniał się przez 22 lata, był fakt, że samochód ten raczej nie był nastawiony na sprzedaż dla typowej klienteli. Bardzo często wykorzystywany był jako środek transportu dla wyższego szczebla kadry kierowniczej Mitsubishi oraz oddziałów firmy. Przez lata wyrobił sobie reputację "samochodu dla dyrektora" i popularny był wśród takich osób. Przez okres produkcji pierwszej generacji, zmiany zewnętrzne były totalnie kosmetyczne, natomiast samochód czasami usprawniany był mechanicznie, dostosowywany do nowych akcesoriów, standardów i technologii (klimatyzacja, ABS itp.), można to wyszczególnić następująco: 1964 r. - A30, 1970 r. - A31, 1976 r. - A32, 1978 r. - A33.
Przez 22 lata, wyprodukowano około 20 tysięcy Debonairów, czyli niewiele.
Dane techniczne Mitsubishi Debonair z 1964 roku:
Silnik: KE64, 2.0L (1991 cm3), R6, OHV, dwa gaźniki
Parametry: 105 KM (77 kW) @ 5000 rpm, 162 Nm @ 3400 rpm
Średnica cylindra x skok tłoka: 80 x 66 mm
Skrzynia biegów: 4-biegowa manualna
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 4670 x 1690 x 1465 mm
Rozstaw osi: 2690 mm
Rozstaw kół przednich i tylnych: 1360 mm
Zawieszenie przednie: niezależne, o dwóch wahaczach poprzecznych, sprężyna śrubowa
Zawieszenie tylne: oś sztywna, resor półeliptyczny
Hamulce przednie i tylne: bębnowe
Koła przednie i tylne: 7.00-13
Napęd: na tył
Masa: 1330 kg
Stosunek mocy i momentu do masy: 79 KM na tonę | 122 Nm na tonę
Stosunek masy do mocy i momentu: 12,6 kg na KM | 8,2 kg na Nm
Pojemnościowy wskaźnik: 53 KM z litra | 81 Nm z litra
Przed galerią zdjęć, mam kilka ciekawostek.
Mitsubishi Debonair A32 z silnikiem 2JZ Toyoty.
Niestety, nie wiem nic na temat tego zwariowanego projektu ;-) poza tym, że powstał w Japonii. W 2009 roku został opisany w pewnym japońskim magazynie, niestety skan jest w niskiej rozdzielczości i nic na nim nie widać (jak choćby specyfikacja).
Mitsubishi Debonair cabrio.
Nie była to wersja na sprzedaż. Powstała na potrzeby defilad, pokazów itp.
Mitsubishi Debonair jako pickup.
Nawet pomimo faktu, że samochód ten jest białym krukiem, niektórzy mają odwagę aby przerabiać go w taki sposób ;-)
Galeria zdjęć.
Mitsubishi Debonair, A30, A31, A32, A33, JDM, japoński klasyk, classic, japanese, stary, samochód, sedan, 三菱, 日本車, クラシックカー |
Źródła:
http://minkara.carview.co.jp/en/userid/184835/blog/15024206/
http://sgt40d.exblog.jp/10964282
http://sandaautocreate.com/
http://www.asahi-net.or.jp/~rf7k-inue/izen/no-7/debonea/debonea.html
http://www.jsae.or.jp/autotech/data_e/1-37e.html
http://www.autowp.ru/mitsubishi/debonair/a30/
http://gazoo.com/meishakan/meisha/shousai.asp?R_ID=815
http://www.geocities.jp/a33a163v/04/04_03/04_03-00.html
http://blogs.yahoo.co.jp/mtrbaby/5843123.html
http://wikipedia.org/
http://sgt40d.exblog.jp/10964282
http://sandaautocreate.com/
http://www.asahi-net.or.jp/~rf7k-inue/izen/no-7/debonea/debonea.html
http://www.jsae.or.jp/autotech/data_e/1-37e.html
http://www.autowp.ru/mitsubishi/debonair/a30/
http://gazoo.com/meishakan/meisha/shousai.asp?R_ID=815
http://www.geocities.jp/a33a163v/04/04_03/04_03-00.html
http://blogs.yahoo.co.jp/mtrbaby/5843123.html
http://wikipedia.org/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz