Dzisiejszy opis samochodu będzie niedługi z racji tylko jednego modelu, w dodatku na jego temat dostępnych jest niewiele informacji, więc postanowiłem dołożyć trochę dłuższy wstęp, odnośnie całej serii "X". To bardzo ważna rodzina samochodów Toyoty, jednak nie jest dobrze znana w krajach z ruchem prawostronnym, ponieważ niemal wszystkie "nowsze" modele (od lat 90) produkowane były z przeznaczeniem na ruch lewostronny, więc miały kierownicę "po złej stronie". Ale moim zdaniem, wszystkie te samochody zasługują na większą popularność i uznanie. Informacje na temat japońskich klasyków i youngtimerów, przepływają w Polsce coraz silniej, póki co Datsun 240Z czy Skyline Hakosuka spędzają sen z powiek wielu osobom, a może za kilka lat to samo czeka Mark II albo Chaser (chociaż nie są to typowo sportowe samochody).
Wstęp do X-serii.
Skupienie się na serii "X" jest trochę trudne, ponieważ modeli... lub nazw, jest aż sześć, starałem się uważać, aby nie wyrwać z szyku "X" i nie narobić zamieszania, mam nadzieję, że mi wyszło.
Na samym początku, trochę informacji na temat oznaczenia rodziny "X". Odczytuje się je w podobny sposób, jak w przypadku większości innych Toyot z tamtych lat.
Weźmy jako przykład Toyota Chaser GX71:
G - rodzina silników (cyfra jest pomijana)
X - oznaczenie serii płyty podłogowej (Toyota ma ich bardzo dużo, "X" jest tylko jedną z nich)
7 - oznaczenie modelu (w uproszczeniu, skrótowe oznaczenie generacji)
1 - podtyp (służy do określania np. wersji nadwozia, napędu itp., może być unikalny dla danego modelu, więc nie należy się nim sugerować)
Czyli generacja X70 z napędem RWD.
Inny przykład, Toyota Mark II JZX115:
JZ - rodzina silników
X - oznaczenie serii płyty podłogowej
11 - oznaczenie modelu
5 - podtyp
Czyli generacja X110 z napędem 4WD.
W internecie są strony wyjaśniające to dokładniej, jak również pokazujące wszystkie oznaczenia modeli, nie będę ich tu przeklejał, ponieważ to nie ma sensu, tych oznaczeń jest naprawdę DUŻO. Zainteresowanym polecam zapoznać się z poniższymi stronami www:
http://www.toyotaoldies.de/tcode.html
http://members.iinet.net.au/~stepho/cressprd.htm
http://members.iinet.net.au/~stepho/newcodes.htm
http://specs.cars-directory.net/toyota/ (tylko od X80)
Wszystko zaczęło się w 1972 roku (X10/X20) i trwa do dnia publikacji tego wpisu (X130).
Samochody te były lub są produkowane (nie wszystkie modele i generacje) w nadwoziach:
- sedan 4-drzwiowy
- hardtop 2-drzwiowy ("coupe")
- hardtop 4-drzwiowy
- kombi
- van (praktycznie to samo co kombi)
Małe wyjaśnienie odnośnie nadwozia kombi i van. Były to te same modele, ale Japończycy rozróżnili je z tego powodu, że kombi miało bogatsze wyposażenie i było bardziej nastawione na "rodzinny transport", w przeciwieństwie do nadwozia van, choć wydaje się to nieco naciągane.
Cała rodzina samochodów w zdecydowanej większości przypadków zaliczana jest do europejskiego autosegmentu D, czyli dużych i wygodnych samochodów rodzinnych. Modele posiadają silniki benzynowe, diesla oraz fabryczne benzyna+LPG, są to konstrukcje zarówno cztero- jak i sześciocylindrowe, wolnossące jak i doładowane - niektóre modele mają turbo (lub twin turbo) a inne kompresor, wszystkie umieszczone były z przodu. Dostępne skrzynie biegów, to 3, 4 lub 5-biegowe automaty oraz 4 lub 5-biegowe manualne. Zdecydowana większość modeli ma napęd na tył, jednak w "X" od lat 90 są również opcje z napędem na cztery koła (ewenementem są modele kombi/van od lat 90, które posiadają napęd na przód, ale to dlatego, ponieważ budowane były na innych płytach podłogowych). Jak widać, niesamowicie kompletna i zróżnicowana seria samochodów! Ich ewolucja jest również ciekawa, aby się nie pogubić, na początek małe info:
Modele które były zastępowane innymi:
Mark II >> Mark X
Cresta & Chaser >> Verossa
Zmiany nazw:
Corona Mark II >> Mark II
Te same modele, ale różne nazwy na dane rynki:
Corona Mark II = Cressida
Mark II = Cressida
Modele z kierownicą po prawej stronie:
- Corona Mark II
- Mark II
- Chaser
- Cresta
- Verossa
- Mark X
Modele z kierownicą po lewej stronie:
- Corona Mark II (do X20)
- Cressida
Pierwsza Toyota Corona Mark II ujżała światło dzienne w 1968 roku, jednak nosiła jeszcze oznaczenia T60/70, gdyż była większą wersją modelu Corona. Historia rodziny "X" zaczyna się w 1972 roku, kiedy to powstała Corona Mark II X10/X20. Wraz z kolejną generacją Corony Mark II (X30), Toyota zaprezentowała również dwa bliźniacze modele - usportowiony Chaser (1977 rok - X30) oraz bardziej luksusowa Cresta (1980 rok - X50). Na niektórych rynkach, model Corona Mark II zwany był Cressida (Europa, Ameryka). Pierwsza generacja Cresta (X50-X60) to również debiut pierwszego, benzynowego, turbodoładowanego silnika w rodzinie "X" (1981 rok). Wraz z generacją X70, model Corona Mark II nazywany był po prostu Mark II, ale niektóre broszury reklamowe nie stosowały nazwy "Corona" już we wcześniejszych generacjach, poza tym, tak na dobrą sprawę, obecnie w niektórych kręgach nazwa Mark II nieoficjalnie "przyjęła się" już od generacji X30 Corony Mark II. Generacja X70 to też pierwsze silniki twin turbo. Produkcja Cressidy zakończyła się na generacji X80, pozostawiając rodzinę "X" całkowicie oddaną JDM. Natomiast generalnie X80 rozpoczyna obecnie trzy najpopularniejsze serie. X80, X90 i X100 to dzisiaj najbardziej rozpoznawalne generacje, bardzo dobre bazy do tuningu, pod maską 1JZ-GTE albo 2JZ-GE, do tego oczywiście napęd na tył, no i w efekcie mamy najpopularniejsze, japońskie, 4-drzwiowe driftowozy. Początek XXI wieku przyniósł zmiany, zakończyły się produkcje Chasera i Cresty (X100), które połączyły się "w ofierze" i na ich miejsce stworzony został mało popularny model Verossa (X110), natomiast Mark II przetrwała jeszcze jedną generację (X110). W 2004 roku zakończono produkcję Verossa, natomiast Mark II została zastąpiona przez nowy model - Mark X, który produkowany jest do dzisiaj.
Jeszcze odnośnie krajów gdzie nowsze Toyoty "X" są popularne, wyjątkiem jest tutaj Rosja, gdzie jak wiadomo pomimo ruchu prawostronnego, nie ma zakazu rejestracji i poruszania się samochodem z kierownicą po prawej stronie, stąd w niektórych rejonach, samochodów z kierownicą po prawej jest więcej, niż tych, mających ją po lewej! Są to kwestie finansowe, używane samochody z Japonii są tam niedrogie. Dzięki temu, w Rosji bez problemu istnieją kluby zrzeszające fanów i właścicieli Toyot z rodziny "X", na przykład: http://tourerv.ru/forum/
A teraz, krótki opis dzisiejszego modelu.
Toyopet/Toyota Corona Mark II (X10/X20).
Historia rodziny "X" zaczyna się od tego modelu, Toyopet/Toyota Corona Mark II X10/X20 zadebiutowała w 1972 roku, w hierarchii modeli umiejscowiona została między mniejszą Coroną a większą Crown. Bazuje na nowej serii płyt podłogowych - "X". Pod maską znajdują się silniki rzędowe, czterocylindrowe z rodziny "R" (6R 1.7L, 16R 1.8L i 18R 2.0L) oraz sześciocylindrowe "M" (M 2.0L, 2M 2.3L, 4M 2.6L), a dostępne nadwozia to 4-drzwiowy sedan, 2-drzwiowy hardtop, kombi i van. W pierwszej generacji istniała jeszcze wersja pick-up, jednak z okazji przejścia na nową płytę podłogową, zdecydowano nie przedłużać jej życia w drugiej generacji.
Oznaczenia X1* stosuje się dla 4-drzwiowych sedanów, kombi i vanów, natomiast X2* dla 2-drziowych hardtop. Design uległ kompletniej zmianie, w porównaniu do poprzedniej Corony Mark II w nadwoziu serii "T", tak samo jak tylne zawieszenie, zamiast sztywnej osi z resorem piórowym znanej z poprzedniej generacji, pojawiło się nowe, czterowahaczowe zawieszenie ze sprężyną śrubową i drążkiem reakcyjnym (to nie tyczy się nadwozia van, które nadal ma sztywną oś).
18R-G był najmocniejszym silnikiem w gamie. |
Oczywiście Toyota wypuściła też usportowioną wersję Corony Mark II, czyli GSS (2000 GSS). Dostępna tylko w nadwoziu 2-drzwiowym hardtop, rywalizowała z takimi japońskimi konkurentami jak np. Datsun 240K GT (eksportowa nazwa dla Nissana Skyline GT C110). Posiada 4-cylindrowy, 2-litrowy silnik z DOHC i HEMI (18R-G), 145 KM i 177 Nm, stworzony wraz z Yamahą. W późniejszych latach jego moc nieznacznie spadała. Silnik ten używany był również do innych, sportowych wersji samochodów Toyoty, w dodatku na jego bazie tworzono wersję do profesjonalnych wyścigów np. grupy 4 (240 KM) czy też grupy 5 (560 KM).
Toyota Corona Mark II 2000 GSS. |
Wersja 2000 GSS była "następcą" 1900 GSS z poprzedniej generacji. Corona Mark II nigdy nie była rasowym, sportowym samochodem, mimo wszystko w swoich czasach, wersje GSS z obu generacji uważane były za jedne z szybszych, japońskich samochodów, niewiele odstawały od takich prawdziwie sportowych modeli jak np. kultowa Toyota 2000GT, Mazda Cosmo Sport L10B czy też pierwszy Nissan Skyline GT-R PGC10.
Toyota Corona Mark II sprzedawana była na całym świecie. |
Obok Corony Mark II, była również Corona Mark II-L. Seria "L" sugerowała prawdopodobnie coś związanego z luksusem, ponieważ wersje te miały najbogatsze wyposażenie, a pod maską wyłącznie 6-cylindrowe silniki (M), zaadaptowane z modelu Crown S60. Na zewnątrz, Corona Mark II-L różniła się detalami od wersji z silnikami 4-cylindrowymi. Można było wybrać nadwozie kombi, 2-drzwiowe hardtop albo 4-drzwiowe sedan. Seria "L" stworzona została do konkurowania z takimi samochodami jak np. Nissan Laurel.
W 1974 roku, Corona Mark II została nieco wydłużona, było to spowodowane nowymi normami emisji spalin i potrzebą dostosowania mechaniki. Poza tym, od teraz emblemat w wersjach z silnikami 6-cylindrowymi znajdował się na masce, w pozostałych wersjach - na grillu. W 1975 roku, wszystkie silniki (oprócz 18R-G) otrzymały system TTC-C (Toyota Total Clean - Catalyst) aby spełnić nowe normy emisji spalin, dodatkowo w 6-cylindrowych silnikach pojawił się elektroniczny wtrysk paliwa, a wersja GSS z silnikiem 18R-G zakończyła żywot. Produkcja Corony Mark II X10/X20 skończyła się w 1976 roku.
Napęd na tył i 6-cylindrowy silnik pod maską. |
Na koniec, kilka ciekawostek. Samochód sprzedawany był czasami pod nazwą Toyopet, która od 1947 roku stosowana była dla niewielkich samochodów Toyoty, jednak w latach 60 sukcesywnie rezygnowano z tej nazwy, między innymi dlatego, ponieważ na rynkach eksportowych kojarzona była ze "zwierzętami domowymi" (pet), stąd w 1978 roku ostatecznie zrezygnowano z takiego nazewnictwa samochodów. Wyjątkiem wśród oznaczania modeli, jest RX15, produkowany w ostatnim roku, oznaczano w ten sam sposób zarówno Coronę Mark II w 2-drzwiowym nadwoziu hardtop, jak i 4-drzwiowym sedan. Wersja 2000 GSS pojawiła się w japońskim serialu Ultraman Ace, w latach 70.
Toyota Corona Mark II w Ultraman Ace. |
Galeria.
Źródła:
http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Fde.wikipedia.org%2Fwiki%2FToyota_Corona_Mark_II
http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Fja.wikipedia.org%2Fwiki%2F%25E3%2583%2588%25E3%2583%25A8%25E3%2582%25BF%25E3%2583%25BB%25E3%2583%259E%25E3%2583%25BC%25E3%2582%25AFII
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Mark_II
http://members.iinet.net.au/~stepho/cressprd.htm#cressida1972pr
http://www.toyotaoldies.de/
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_R_engine
http://ah5243.blog72.fc2.com/blog-entry-110.html
http://www.toyotakuruma.com/sedan_4dht/60_1.html
http://minkara.carview.co.jp/en/userid/140406/blog/1145901/
http://minkara.carview.co.jp/en/userid/140406/car/40643/148859/photo.aspx
http://yamada25tm.exblog.jp/16486655
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz