Pages - Menu

wtorek, 14 stycznia 2014

294. Ciekawostki JDM #026: Kultowe, wyścigowe Hondy.

294. Ciekawostki JDM #026: Kultowe, wyścigowe Hondy. staryjaponiec blog
Ostatnio trafiłem na dwie ciekawe strony, przedstawiające kilka znanych samochodów Hondy, używanych w różnych (głównie japońskich) wyścigach. Hardcorowi fani Hondy zapewne je kojarzą. Materiał ze wspomnianych stron www jest o tyle ciekawy, ponieważ zawiera zdjęcia, filmy a nawet krótkie specyfikacje.








We wpisie przedstawię jedynie ogólne informacje, więcej materiałów i zdjęć jest w linku na samym dole.



YAMATO CIVIC.





Pierwszym samochodem jest Yamato Civic. Jest to model z pierwszej generacji, który używany był w latach 70/80 w wielu japońskich wyścigach touring car, gdzie w swojej klasie konkurował z resztą japońskich wyścigowych klasyków, jak np. Starlet KP61 czy Sunny B310. Yamato Civic posiada wolnossący silnik 1.3-litra, o mocy 150 KM, przy masie samochodu 600 kg.


Yamato Civic, kultowa Honda, wyścigi, racing, TS, JDM, japońska motoryzacja







MUGEN MOTUL CIVIC.





Druga maszyna, to Mugen Motul Civic. Model z trzeciej generacji (E-AT, połowa lat 80), znany głównie z All Japan Touring Car Championship (JTC), gdzie między innymi rywalizował inną przednionapędówką, czyli Toyotą Corolla FX (AE82). Pod maską Mugen Civic, znajduje się oczywiście wysokoobrotowy, wolnossący, ostro zmodyfikowany silnik 1.6L (ZC DOHC) o parametrach 225 KM oraz 196 Nm.


Mugen Motul Civic, kultowa Honda, japoński samochód, JDM, wyścigi, racing






IDEMITSU MOTION MUGEN CIVIC.


Idemitsu Motion Mugen Civic, kultowa Honda, wyścigi, JDM, japońskie samochody, hot hatchback, VTEC, B16A


Kolejny Civic, to czwarta generacja (EF9) z przełomu lat 80/90, Idemitsu Motion Mugen Civic. Był to drugi Civic (po E-AT) wystawiony do walki w JTC, głównie przeciwko Toyocie Corolli Levin, z którą toczył zacięte pojedynki w każdym sezonie. W latach 1988-1989 używay był Civic EF3, natomiast dopiero od 1990 r. korzystano z EF9, który posiadał silnik ze zmiennymi fazami rozrządu. Silnik B16A VTEC w wyścigowej specyfikacji Idemitsu Motion Mugen Civic początkowo miał 195 KM, a później wyciśnięto z niego 205 KM (oraz 181 Nm), jednak był to dopiero początek, kolejna (piąta) generacja kontynuowała rozwój. Masa Idemitsu Motion Mugen Civic to 800 kg.


B16A, VTEC, fotka, zdjęcie, kultowy silnik, wysokoobrotowy, wyścigi, JTC






JACCS CIVIC.





Jaccs Civic, to czwarta Honda, również dobrze znana z All Japan Touring Car Championship (JTC). Jest to Civic z piątej generacji, w nadwoziu hatchback, zaprezentowany w 1991 roku, a rywalizację w JTC zaczął rok później. W swojej klasie, rywalizował z Toyotą Corollą AE92 i AE101, jak również z poprzednią generacją Civica - EF9, oraz z Isuzu Gemini. Historia tego samochodu w JTC jest nieco krótka, ponieważ po 1993 roku przestały obowiązywać zasady grupy A, jednak w dwóch poprzednich latach, jego kierowcy zdołali zapewnić sobie tytuły mistrza klasy JTC-3. Silnik, to kultowy B16A, czyli 1.6L VTEC, mocno zmodyfikowany, 230 KM oraz 191 Nm, a masa samochodu to ledwie 810 kg.


Jaccs Civic, JTCC, kultowa Honda, VTEC is kicking in, racing, wyścigi, race car, hot hatchback, B16A






GATHERS CIVIC.





Gathers Civic, bazował na szóstej generacji tego modelu (połowa lat 90). Zadebiutował w klasie N1, rywalizując z innymi japońskimi hot-hatchbackami z lat 90, czyli Nissan Pulsar oraz Mitsubishi Mirage. Na początku, wyścigowe samochody budowane były na bazie EK4, natomiast w 1997 roku Honda zaprezentowała pierwszego Civica Type R (EK9), który odtąd stał się bazą. Rewelacyjnie radził sobie w japońskiej Super Endurance Series. Pod maską, seryjny B16B o mocy 185 KM, masa samochodu to 930 kg.


Gathers Civic, JDM, racing, wyścigi, Japonia, VTEC is kicking in, sportowy samochód, hot hatchback, japoński, B16A





HONDA NSX GT2.





Ostatnia maszyna, to już większy kaliber. Honda NSX GT2 z Le Mans. Model ten walczył w Le Mans trzykrotnie, w latach 1994, 1995 oraz 1996. NSX radził sobie świetnie, co prawda w 1994 r. dojechał na odległych miejscach, ale kolejne dwa lata były dużo, dużo lepsze. Honda NSX GT2 zwyciężyła w swojej klasie podczas Le Mans 1995, ciekawostka, jednym z kierowców, był Kunimitsu Takahashi, który miał wtedy 55 lat! Drugi z kierowców, to "Drift King" czyli Keiichi Tsuchiya. W 1996 roku, Honda NSX GT2 dojechała na trzeciej pozycji w swojej klasie. Specyfikacja NSX GT2: wolnossący silnik C30A (V6 3.0L) o mocy 390 KM, masa 1050 kg.


HONDA NSX GT2, Le Mans, C30A, V6, wyścigi, 1994, 1995, 1996, racing, kultowy samochód, japońska motoryzacja





Strona jest w języku japońskim, starałem się wydobyć najbardziej ogólne informacje, jeśli ktoś chce, może bez problemów powalczyć w translatorze i spróbować wydobyć resztę:
http://www.m-bike.sakura.ne.jp/?p=55268
Na samym dole (pod "DNA") są linki do innych, ciekawych artykułów.

I przy okazji, jeszcze jedna strona: http://www.honda.co.jp/Racing/gallery/other/

4 komentarze:

  1. A Pulsar VZR N1 nie brał udziału w wyścigach?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Póki co, dokładnie nie szukałem, znalazłem tylko jakieś pojedyncze wzmianki, z których trudno coś konkretnego wywnioskować. Ale z takim silnikiem jaki on posiadał, myślę, że musieli go zagonić do wyścigów, przeciwko Civicowi, Mirage czy Corolli.

      Usuń
  2. Fajnego masz bloga. Dlatego pozwoliłem sobie na dodanie Ciebie do mojej listy najlepszych blogów o motoryzacji http://najlepsze-blogi-o-motoryzacji.blogspot.com/. Czekam na więcej tak samo ciekawych wpisów!

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawy artykuł. Z chęcią bym śmignął tym IDEMITSU MOTION MUGEN CIVIC. 205 kucyków w połączeniu z 800kg masy musiało być bombowym połączeniem. Kiedyś to ludzie projektujący te auta mieli fantazje. A teraz? Teraz zieloni każą nam jeździć na kosiarkach elektrycznych... i nawet do sportów motorowych się pchają.

    OdpowiedzUsuń