Pages - Menu

sobota, 12 kwietnia 2014

309. Japońskie klasyki #09: Hino Contessa 1300 (PD).

309. Japońskie klasyki #09: Hino Contessa 1300 PD. staryjaponiec blog
Hino to mało znana japońska marka, która w swoim dorobku ma przede wszystkim samochody ciężarowe, autobusy itp. To jeden z największych producentów tego typu pojazdów w Japonii. Jednak przez krótki okres, marka ta miała w ofercie samochód osobowy, nie był to jednak w 100% japoński produkt, ponieważ bazował na francuskim samochodzie, a design stworzył Włoch. Mimo wszystko stanowi ciekawy epizod w historii japońskiej motoryzacji. Wpis łącznie z galerią zdjęć.





Nazwa samochodu pochodzi z języka włoskiego i oznacza hrabinę. Za design odpowiada Giovanni Michelotti (w jego dorobku są takie projekty jak Maserati 3500 GT, Prince Skyline Sport, Triumph Spitfire itp.).


Hino Contessa 1300 PD, klasyczne japońskie samochody, stare modele, zdjęcia, 日野・コンテッサ
Czerwone pasy, to cecha charakterystyczna dla Hino Contessa 1300 Coupe PD.

Opisywana dzisiaj, druga generacja (PD) czyli Contessa 1300, zadebiutowała w 1964 roku w nadwoziu sedan. Jest dłuższa i cięższa, niż poprzednia generacja (PC), jak również posiada większy i mocniejszy silnik produkcji Hino (GR100 1.3L 55 KM). Skrzynia jest manualna, 3- lub 4-biegowa. Prędkość maksymalna wynosi 130 km/h.


Hino Contessa 1300, sedan, stary japoński samochód, klasyczna motoryzacja, oldschool, fotki, クラシックカー
Hino Contessa 1300 z rynku europejskiego.

Hino Contessa PC, PD, wyścigi, sportowe samochody, klasyki, japońskie, JDM
Hino Contessa PC, a za nim Contessa PD.

Contessa 1300 w nadwoziu coupe zaprezentowana została w 1965 roku, w porównaniu do sedana ma zmienioną lokację zbiornika paliwa (dla lepszego rozkładu masy), lepsze hamulce, niższe i twardsze zawieszenie oraz nieco wzmocniony silnik (o 10 KM), dzięki czemu prędkość maksymalna wzrosła do 145 km/h.


Hino Contessa PD, coupe, japoński samochód, motoryzacja, auta, stare, dawne, nostalgic, klasyki, Japonia, galeria
Contessa 1300, to eleganckie coupe.

Kody nadwozia to PD100/200 dla sedana oraz PD300/400 dla coupe. Serie 100 i 300 posiadają kierownicę po prawej stronie, podczas gdy 200 i 400 po lewej. Z przodu można zauważyć brak grilla, ponieważ samochód ten posiada silnik i chłodzenie umieszczone z tyłu. 3-biegowa skrzynia dostępna jest tylko w wersji sedan, natomiast 4-biegowa w coupe oraz jako opcja w wersji sedan.


Hino Contessa, sedan, lata 60, silnik, napęd, japońskie auta, dawna motoryzacja, stare samochody, zdjęcia

Hino Contessa 1.3, GR100, silnik, engine, stary samochód, napęd na tył, silnik z tyłu, Japonia, JDM, クラシックカー


Powstała również 1.5-litrowa wersja silnika GR100, miała znajdować się w modelu Contessa 1500, jednak po przejęciu Hino przez Toyotę, projekt został anulowany. Sprzedawane były też wersje z pojedynczymi reflektorami z przodu.  Ciekawostką wśród wyposażenia Hino Contessa, jest klimatyzacja Toshiba.


Hino Contessa PD, lata 60, klimatyzacja Toshiba, JDM, akcesoria, gadżety, dodatki, rynek japoński, stary samochód, 日野・コンテッサ
Oldschoolowa klima Toshiby.

Hino Contessa, Toshiba air conditioning, oldschool, classic, old car, klasyczna motoryzacja, japońska, zdjęcia


W ramach przygotowań do wejścia na rynek Stanów Zjednoczonych, znany, amerykański kierowca wyścigowy Pete Brock i jego zespół BRE Racing, zostali wyznaczeni przez szefostwo Hino do przygotowania dwóch modeli Contessa w nadwoziu sedan, do wyścigów. Jeden z nich, zaskakująco wygrał wyścig LA Times Grand Prix w 1966 r. Później, Pete Brook ścigał się w mniejszej, lżejszej i szybszej wersji Contessa w nadwoziu coupe, zwaną potocznie "Samurai" (od nazwy zespołu - Team Samurai).


BRE Racing, Pete Brook, Hino Contessa PD, 1300, Samurai, racing, race car, wyścigi, sportowy samochód, japońska motoryzacja


Oczywiście, jak na japoński, sportowy samochód przystało, dostępne były części do modyfikacji, w 1966 roku pojawił się "Sports Kit" oferujący ulepszenia mechaniczne, takie zestawy raczej nie były powszechne w tamtych czasach w Japonii.


Hino Contessa 1300 PD, sports kit, tuning, tuned, modified, części do modyfikacji klasycznych samochodów, dawne samochody po tuningu, JDM, zdjęcia, 日野・コンテッサ
Części do tuningu dla Hino Contessa.

Powstały specjalne wersje zwane 1300L (L - Lightened = lżejszy), budowane z cieńszej blachy oraz pozbawione niektórego wyposażenia, masa wersji L wynosi 830 kg, podczas gdy typowej wersji - 945 kg. Poza produkcją i sprzedażą na rynku japońskim, Hino Contessa był eksportowany np. do Europy i Stanów Zjednoczonych. Samochód produkowano również w Nowej Zelandii i Izraelu.


Hino Contessa, ciekawy design, japoński samochód, klasyk, nostalgic, stare samochody, JDM, zdjęcia, galeria, ciekawe, クラシックカー


Po przejęciu Hino, Toyota chciała zaprezentować podobny samochód (coupe i sedan) swojego autorstwa, tak więc w 1966 roku narodziła się Corolla/Sprinter. Produkcja Contessa została zawieszona w 1967 roku, ze względu na przejęcie Hino przez Toyotę, jednak rok później ją wznowiono, samochód wychodził już głównie na częściach Toyoty i produkowano go do 1969 roku (gdy ostatni Hino Contessa zjechał z linii produkcyjnej, fabrykę przekonfigurowano na produkcję Toyoty Hilux, Publica oraz Sprinter.)

W 1968 roku, na bazie Hino PD300 powstało sportowe coupe - Del Dandy Touring. Samochód posiada silnik V8 2.6L produkcji Toyoty. Oprócz tego, całe zawieszenie zostało zmodyfikowane i ulepszone, jak również wnętrze cechuje się lepszymi materiałami.


Hino Contessa, Del Dandy Touring, custom, oldschool, classic, japońska motoryzacja, silnik V8, Toyota
Del Dandy Touring V8.

Kolejne dwie ciekawostki dotyczą głównie silnika Hino Contessa. Pierwsza to BRE Hino Samurai Prototype. Za design odpowiada Pete Brock z Brock Racing Enterprises, samochód posiada aluminiowe nadwozie oraz zmodyfikowany silnik 1.3L z Contessa, który został dostosowany do wymagań grupy 2. Samochód opisano w wielu magazynach motoryzacyjnych, był stworzony na Grand Prix Japonii oraz ewentualnie Le Mans w 1967 roku. Niestety, Pete Brock nie zdołał skorzystać ze swojej nowej broni, przed Grand Prix Japonii samochód został zdyskwalifikowany ze względu na nieregulaminowy prześwit.


BRE Hino Samurai Prototype.

Druga ciekawostka, to Hino Sprint 1300 GT. Samochód bardziej przypomina model Contessa 900 Sprint, ale jego silnik bazuje na 1.3L GR100 z Contessa 1300. Owy silnik powstał przy pomocy francuskiego Alpine. Jest to bardzo ciekawa konstrukcja typu TOHC, która została stworzona w 1964 roku, oznaczenia tych prototypowych silników to YE28a oraz YE28b. Samochód przeszedł testy w Europie oraz zaprezentowany został w 1966 roku podczas Paris Auto Salon. Niestety, nigdy nie trafił do seryjnej produkcji i sprzedaży.

Hino Contessa PD zdobył nagrodę International Automobile Concours D'elegance, bardzo dobre recenzje zbierał w Belgii. Był również pierwszym, japońskim masowo produkowanym samochodem, w którym zastosowano tarczowe hamulce na przedniej osi (w wersji coupe). Samochód ten, jest dzisiaj mało znany, ale ma w sobie coś fajnego, japońsko-włoskie projekty zazwyczaj wychodzą ciekawie.


Hino Contessa, PD, 1300, interior, wnętrze, drewno, klasyczne, stare, dawne samochody, nostalgic
Wnętrze Hino Contessa 1300 PD, z rynku japońskiego.

Hino Contessa w niektórych kręgach otoczony jest kultem, bynajmniej nie jest zapomnianym samochodem, czego dowodzi obecność tego modelu podczas japońskich imprez dotyczących klasycznej motoryzacji oraz wyścigów klasyków, nawet jeśli są to pojedyncze sztuki i giną w natłoku wyścigowych Corolli czy Sunny, to mimo wszystko ciekawią i przyciągają uwagę, szczególnie te w wyścigowych, biało-czerwonych barwach (których będzie najwięcej w poniższej galerii).


Hino Contessa, PD, 1300, czerwone pasy, tył, red stripes, classic car, oldschool, dawne samochody, japońskie klasyki, クラシックカー


Jeszcze nigdy nie spotkałem się z ogłoszeniem sprzedaży Contessa 1300, która miałaby kierownicę po "naszej" stronie, ale oczywiście takie modele były produkowane i sprzedawane w Europie, ciekawi mnie ile takich u nas jeździ. Jeśli znajdziecie kiedyś ogłoszenie sprzedaży, podzielcie się proszę, jestem ciekaw kondycji typowego modelu oraz jego ceny.




Szczegółowe dane techniczne wersji 1300L Coupe:
Silnik: GR100, 1.3L (1251 cm3), R4, OHV, umieszczony z tyłu
Parametry: 65 KM (48 kW) @ 5500 rpm, 98 Nm @ 3800 rpm
Stopień sprężania: 9.0:1
Średnica cylindra x skok tłoka: 71 x 79 mm
Skrzynia biegów: 4-biegowa manualna
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 4150 x 1530 x 1340 mm
Rozstaw osi: 2280 mm
Rozstaw kół przednich: 1235 mm
Rozstaw kół tylnych: 1220 mm
Zawieszenie przednie: niezależne, wishbone, stabilizator poprzeczny
Zawieszenie tylne: niezależne, wahliwe, stabilizator poprzeczny
Hamulce przednie: tarczowe
Hamulce tylne: bębnowe
Koła przednie i tylne: 5.60-13-4PR
Napęd: na tył (RWD)
Masa: 830 kg





Na koniec, galeria zdjęć tego ciekawego klasyka:

Hino Contessa, 1300, PD, coupe, japoński klasyk

Hino Contessa PD, stary samochód, Japonia, ciekawostka

Hino Contessa 1300, klasyczna motoryzacja, samochód z duszą, 日野・コンテッサ

Hino Contessa Coupe, nostalgic, oldschool, dawna motoryzacja, pasja, クラシックカー

Hino Contessa 1300, coupe, klasyczny samochód, stare auto, japońskie, galeria

Hino Contessa coupe, klasyczny samochód z Japonii, old car, classic

Hino Contessa, sedan, 1300, motoryzacja z duszą, stare samochody, クラシックカー

Hino Contessa PD, dawne auta, samochody z duszą, klasyki, 日野・コンテッサ

Hino Contessa, japońskie coupe, sportowe, stary samochód, auta z japonii, jdm

Hino Contessa, zlot klasyków, Japonia, kultowe auta, zdjęcia

Hino Contessa, 1300, PD, klasyczne samochody, auta z lat 60, zdjęcia, クラシックカー

dawne samochody, klasyki, Hino Contessa, japońskie auta, 日野・コンテッサ

klasyczna motoryzacja, japońska, Hino Contessa PD, fotki, classic

white car, back, Hino Contessa, klasyk z japonii, zdjęcia, クラシックカー

red, tuned, classic, klasyczny samochód, modyfikacje, Hino Contessa 1300, coupe, sportowe

wnętrza starych samochodów, old cars interiors, klasyki, japońskie, Hino Contessa 1300, 日野・コンテッサ

Hino Contessa PD, czerwone pasy, red stripes, klasyk, stary samochód, sportowy, Japonia, ciekawostka, クラシックカー

reflektory, nostalgic, dawne auta, samochody z lat 60, japońskie klasyki, Hino Contessa PD, 1300, JDM

japoński sedan, stary samochód, klasyk, nostalgic, Hino Contessa PD, 日野・コンテッサ

sportowe coupe, japońskie, Hino Contessa 1300, zdjęcia

klasyki motoryzacji, coupe, red stripes, classic cars, Hino Contessa PD, クラシックカー

samochody z duszą, klasyki, pasja, stare auta, japońskie, Hino Contessa, zdjęcia, galeria

stary samochód, klasyk, Hino Contessa, 日野・コンテッサ

dawna motoryzacja, Hino Contessa PD, japońskie klasyki, galeria

samochody z lat 60, stare auta, Hino Contessa, japońskie coupe

Hino Contessa, Japonia, ciekawostka, sportowe coupe, samochód z duszą, クラシックカー

日野・コンテッサ , stary model, dawna motoryzacja, auta z lat 60, japońskie samochody, Hino Contessa 1300 PD

Hino Contessa, coupe, japońskie, klasyk, 1300, zdjęcia

Hino Contessa, przód, reflektory, klasyczne samochody, japońskie, pasja, auta z duszą

Hino Motors, Contessa 1300, zdjęcia, fotki, galeria z samochodami, klasyczne auta, pasjonaci





Źródła:

http://www.hinosamurai.org/Contents/site_index_e.html (od jakiegoś czasu prowadzone są prace na tej stronie i niestety każda nowo otwarta strona po 5 sekundach przekierowuje na główną, jeśli ktoś byłby zainteresowany materiałami, musi wyłączyć w przeglądarce automatyczne przekierowanie)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz