Pojedyncze zdjęcia tych samochodów pojawiały się nieśmiało na blogu, od samego początku. Jednak teraz czas napisać o nich więcej. Będzie to opis trzech klasycznych modeli kei car, a właściwie konkretnych generacji, które produkowane były przez Suzuki w latach 60, 70 i 80. Wszystkie samochody posiadają napęd na tył i silnik umieszczony z tyłu. Choć Suzuki nie może się poszczycić np. klasycznymi, tylnonapędowymi sedanami jak w przypadku Nissana czy Toyoty, to posiada w swoim dorobku wiele klimatycznych samochodów typu kei car, w tym oczywiście klasyki.
Wpis może wydawać się trochę wybiórczy, w sensie - opisane tylko poszczególne generacje, ale tak się składa, że wspominałem o nich jeszcze na "starym" blogu i zawsze pociągały mnie właśnie te konkretne modele, a szczególnie Fronte Coupe LC10W i Cervo SS20. Na początku miałem dołączyć tutaj również galerię zdjęć, ale jak to bywa - materiałów przybywało (szczególnie broszur), wpis się rozrastał, więc stwierdziłem, że galeria pojawi się w kolejnym wpisie.
Suzuki Fronte 360 & 500 (LC10 & LC50).
Druga generacja kei car Suzuki, sprzedawanego w latach 1967-1970. Trzycylindrowy silnik o mocy 25 KM umieszczony jest z tyłu i napędza tylną oś za pomocą 4-biegowej skrzyni manualnej, była to spora zmiana w porównaniu do pierwszej generacji, gdzie napęd był na przód oraz również silnik umiejscowiony był z przodu. Masa samochodu to 440 kg. Wersja eksportowa nosi nazwę Fronte 500 (LC50), posiada silnik o pojemności 475 cm3 i moc 29 KM, prawdopodobnie wyprodukowano jedynie 1000 sztuk LC50.
Mały Suzuki Fronte 360 przyciągał uwagę w latach 60 i stanowił bardzo groźnego rywala dla innych japońskich kei car. |
Powstały też - choć może brzmi to trochę zabawnie - usportowione wersje, z oznaczeniem "SS" (Street Sports) oraz później "SSS", dzięki nim w drugiej połowie lat 60, Suzuki Fronte 360 był jednym z najszybszych kei car. Fronte w wersji "SS" posiada silnik o takiej samej pojemności jak zwykła wersja, czyli 356 cm3 (maksymalna pojemność dla kei car w tamtych czasach), ale dzięki kilku usprawnieniom (kompresja, cylindry, gaźnik) moc została podniesiona o 11 KM i wynosi 36 KM. Można przyjąć, że było to takie bardzo wczesne, japońskie 100 KM z litra. Fronte SS rywalizował z Hondą N360 oraz Subaru 360. Wersja SS sprawiła, że Suzuki Fronte był pierwszym japońskim samochodem klasy kei car, który dystans 400 metrów pokonywał w czasie poniżej 20 sekund.
Suzuki nie zapomniało o właścicielach, którzy chcieliby zmodyfikować swój samochód. |
Ale to nie wszystko na temat osiągów tego małego wariata. W ramach kampanii reklamowej i promocji, zatrudniono profesjonalistów w dziedzinie wyścigów: Stirling Moss - legendarny Brytyjski kierowca wyścigowy oraz Mitsuo Itoh - motocyklista, japoński mistrz Isle of Man TT. Wyruszyli oni dwoma Suzuki Fronte 360 w podróż mającą zademonstrować osiągi tych małych samochodów.
Trasa biegła najdłuższą, włoską autostradą - "Autostrada del Sole" o długości ok. 750 km, z Milanu do Neapolu. W czasie podróży, samochody osiągnęły średnią prędkość 122.44 km/h, co okazało się godne szacunku, biorąc pod uwagę silnik o pojemności ledwie 356 cm3! To się nazywa "pocket rocket" sprzed pół wieku!
Trasa biegła najdłuższą, włoską autostradą - "Autostrada del Sole" o długości ok. 750 km, z Milanu do Neapolu. W czasie podróży, samochody osiągnęły średnią prędkość 122.44 km/h, co okazało się godne szacunku, biorąc pod uwagę silnik o pojemności ledwie 356 cm3! To się nazywa "pocket rocket" sprzed pół wieku!
Mitsuo Itoh i Stirling Moss, we Włoszech. |
Kolejna ciekawostka, to model Fronte RP, czyli wyścigowy samochód zbudowany prawdopodobnie na bazie Fronte LC50. Posiada silnik - 475 cm3 o mocy 60 KM, do tego 5-biegowa skrzynia oraz jeszcze mniejsza masa (385 kg), dzięki czemu potrafi rozpędzić się do 200 km/h!
Tak jak w latach 60, tak i dzisiaj, kei car z powodzeniem używane są do wyścigów w Japonii. |
Dane techniczne Suzuki Fronte SS LC10:
Silnik: LC10, 356 cm3, R3, chłodzony powietrzem
Parametry: 36 KM (26 kW) @ 7000 rpm, 36 Nm @ 6500 rpm
Stopień sprężania: 6.9:1
Średnica cylindra x skok tłoka: 52 x 56 mm
Skrzynia biegów: 4-biegowa manualna
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 2995 x 1295 x 1330 mm
Rozstaw osi: 1960 mm
Rozstaw kół przednich: 1125 mm
Rozstaw kół tylnych: 1075 mm
Zawieszenie przednie: niezależne, o dwóch wahaczach poprzecznych, sprężyna śrubowa
Zawieszenie tylne: niezależne, wahacz skośny, sprężyna śrubowa
Hamulce przednie i tylne: bębnowe
Napęd: na tył
Masa: 440 kg
Prędkość maksymalna: 125 km/h
1/4 mili: 19.95 s.
Silnik: LC10, 356 cm3, R3, chłodzony powietrzem
Parametry: 36 KM (26 kW) @ 7000 rpm, 36 Nm @ 6500 rpm
Stopień sprężania: 6.9:1
Średnica cylindra x skok tłoka: 52 x 56 mm
Skrzynia biegów: 4-biegowa manualna
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 2995 x 1295 x 1330 mm
Rozstaw osi: 1960 mm
Rozstaw kół przednich: 1125 mm
Rozstaw kół tylnych: 1075 mm
Zawieszenie przednie: niezależne, o dwóch wahaczach poprzecznych, sprężyna śrubowa
Zawieszenie tylne: niezależne, wahacz skośny, sprężyna śrubowa
Hamulce przednie i tylne: bębnowe
Napęd: na tył
Masa: 440 kg
Prędkość maksymalna: 125 km/h
1/4 mili: 19.95 s.
Suzuki Fronte Coupe (LC10W).
Przez kilka lat, samochód produkowany był i sprzedawany razem z trzecią generacją Suzuki Fronte. Wersja coupe jest jakby osobnym modelem, bardziej sportowym, jeśli można tak napisać. Zawierało się to w mocniejszym silniku oraz wyposażeniu. Fronte Coupe produkowany był też z kierownicą po naszej, lewej stronie.
Włoski design i japońska mechanika, to głównie wychodziło dobrze. |
Fronte Coupe z kierownicą po "właściwej" stronie. |
Produkcja Fronte Coupe przypadała na lata 1971-1976, jest to kei car z 3-cylindrowym silnikiem o pojemności 356 cm3, chłodzony cieczą, z trzema gaźnikami Mikuni. Maksymalna moc wynosi 37 KM, ponownie można przyjąć, że wychodzi 100 KM na litr pojemności. Masa samochodu to 480 kg (wersja GX z 1971 r.), a rozkład masy to 39.5 - 60.5. Z początku, dostępne były jedynie wersje 2-miejscowe, jednak po 1972 r. sprzedawano już tylko 4-miejscowe modele (oznaczone dodatkowo literką "F" w nazwie wersji). Design był propozycją Giorgetto Giugiaro, jednak ostateczny kształt samochodu należał do designerów Suzuki.
We wnętrzu wersji JDM - regulowana 3-ramienna kierownica, kubełkowe fotele, bogata gama aż sześciu wskaźników, w tym zegar z alarmem, a w panelu nad głową znajduje się termometr wraz z lampką. Zauważyłem, że spośród opisywanych dzisiaj samochodów, ten model najczęściej używany jest dzisiaj do wszelkich wyścigów w Japonii, natomiast w przeszłości brał również udział w Grand Prix Japonii oraz rajdach.
Wnętrze wersji JDM. |
Dane techniczne Suzuki Fronte Coupe GX LC10W (z 1971 r.)
Silnik: LC10W, 356 cm3, R3, chłodzony cieczą
Parametry: 37 KM (27 kW) @ 6500 rpm, 41 Nm @ 4500 rpm
Stopień sprężania: 7.2:1
Średnica cylindra x skok tłoka: 52 x 56 mm
Skrzynia biegów: 4-biegowa manualna
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 2995 x 1295 x 1200 mm
Rozstaw osi: 2010 mm
Rozstaw kół przednich: 1120 mm
Rozstaw kół tylnych: 1100 mm
Zawieszenie przednie: niezależne, o dwóch wahaczach poprzecznych, sprężyna śrubowa
Zawieszenie tylne: niezależne, wahacz skośny, sprężyna śrubowa
Koła: 5.20-10 4PR
Hamulce przednie i tylne: bębnowe
Napęd: na tył
Masa: 480 kg
Prędkość maksymalna: 130 km/h
1/4 mili: 19.47 s.
Silnik: LC10W, 356 cm3, R3, chłodzony cieczą
Parametry: 37 KM (27 kW) @ 6500 rpm, 41 Nm @ 4500 rpm
Stopień sprężania: 7.2:1
Średnica cylindra x skok tłoka: 52 x 56 mm
Skrzynia biegów: 4-biegowa manualna
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 2995 x 1295 x 1200 mm
Rozstaw osi: 2010 mm
Rozstaw kół przednich: 1120 mm
Rozstaw kół tylnych: 1100 mm
Zawieszenie przednie: niezależne, o dwóch wahaczach poprzecznych, sprężyna śrubowa
Zawieszenie tylne: niezależne, wahacz skośny, sprężyna śrubowa
Koła: 5.20-10 4PR
Hamulce przednie i tylne: bębnowe
Napęd: na tył
Masa: 480 kg
Prędkość maksymalna: 130 km/h
1/4 mili: 19.47 s.
A tak brzmią trzy, wściekłe cylindry ;-)
Suzuki Cervo (SS20).
"Duchowym następcą" wyżej opisywanego modelu, został Cervo SS20, była to pierwsza generacja tego samochodu, produkowana od 1977 do 1982 roku. Cervo nieznacznie różnił się od Fronte Coupe, główne różnice widać z przodu, okrągłe reflektory i prostokątne światła przeciw mgłowe umieszczone na grillu.
Gdy samochód był sprzedawany, istniały już nowe zasady dla silników klasy kei car, pojemność została zwiększona z 360 cm3 do 550 cm3. Na rodzimym rynku, Cervo SS20 posiada 3-cylindrowy silnik o pojemności 539 cm3 i mocy 28 KM, czyli jak widać słabszy niż "poprzednik", dodatkowo jeśli wziąć pod uwagę większą masę (550 kg). Obniżenie mocy miało związek z nowymi normami emisji spalin w Japonii.
Suzuki Cervo - model do sklejania. |
Ciekawostka, w 1977 roku Suzuki eksperymentowało z Cervo SS20 który napędzany był wodorem, prototyp zwany był Musashi.
Suzuki SC80 & SC100 (Whizzkid).
Od 1979 roku, model Cervo SS20 sprzedawany był również poza Japonią, w Europie nosi nazwę Suzuki SC100 i dorobił się xywki - Whizzkid, w tłumaczeniu odnosi się to do osoby (młody, inteligentny człowiek, osiągający sukces w danej dziedzinie), ale w przypadku tego samochodu może oznaczać coś małego, co jest bardzo udane jak na swój rozmiar i odnosi sukcesy w tym, do czego zostało stworzone.
Suzuki SC100 - wersja z okrągłymi reflektorami. |
Badass ;-) |
Whizzkid jest trochę cięższy niż wersja JDM, ale nadrabia mocą - posiada 4-cylindrowy silnik o pojemności 1.0L (970 cm3) i mocy 47 KM. W Ameryce Południowej dostępna jest też wersja SC80 z 4-cylindrowym silnikiem 800 cm3.
Zdecydowana większość europejskich wersji, w porównaniu do innych z kierownicą po lewej stronie, posiada kwadratowe przednie reflektory. W Europie, SC100 największą popularnością cieszył się w Wielkiej Brytanii, zainteresowanie było na tyle wysokie, że rozważano produkcję tego samochodu w fabryce Lotusa, w Norfolk.
Wnętrze Suzuki SC100. |
Jednak podobno brak wsparcia ze strony rządu Wielkiej Brytanii, sprawił, że pomysł upadł. SC100 sprzedawany był oczywiście również z kierownicą po lewej stronie np. w Holandii, gdzie nadal ma wielu fanów. Inne duże skupisko tego samochodu, istnieje w Ameryce Południowej.
Czasami można spotkać projekty SC100, gdzie zamiast seryjnego silnika, wykorzystywane są jednostki z motocykli (dodatkowo po tuningu), połączenie kilkuset konnego silnika z masą samochodu około 600 kg, tworzy istną rakietę na kołach! Poza tym, np. w Wielkiej Brytanii powstało trochę takich projektów również z zastosowaniem do wyścigów.
Specyfikacja Suzuki SC100 GX (z 1979 r.)
Silnik: F10A, 1.0L (970 cm3), R4, SOHC
Parametry: 47 KM (35 kW) @ 5000 rpm, 83 Nm @ 2500 rpm
Stopień sprężania: 9.0:1
Średnica cylindra x skok tłoka: 65.5 x 72.0 mm
Skrzynia biegów: 4-biegowa manualna
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 3190 x 1395 x 1210 mm
Rozstaw osi: 2030 mm
Zawieszenie przednie: niezależne, o dwóch wahaczach poprzecznych, stabilizator poprzeczny, sprężyna śrubowa
Zawieszenie tylne: niezależne, wahacz skośny, sprężyna śrubowa
Hamulce przednie: tarczowe
Hamulce tylne: bębnowe
Koła przednie i tylne: 145/70 SR12
Napęd: na tył
Masa: 630 kg
Prędkość maksymalna: 140 km/h
0-60 km/h: 6.7 s
0-100 km/h: 18.7 s
40-60 km/h na czwartym biegu: 6.5 s
60-80 km/h na czwartym biegu: 7.8 s
50-100 km/h na czwartym biegu: 16.2 s
80-100 km/h na czwartym biegu: 10.8 s
Silnik: F10A, 1.0L (970 cm3), R4, SOHC
Parametry: 47 KM (35 kW) @ 5000 rpm, 83 Nm @ 2500 rpm
Stopień sprężania: 9.0:1
Średnica cylindra x skok tłoka: 65.5 x 72.0 mm
Skrzynia biegów: 4-biegowa manualna
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 3190 x 1395 x 1210 mm
Rozstaw osi: 2030 mm
Zawieszenie przednie: niezależne, o dwóch wahaczach poprzecznych, stabilizator poprzeczny, sprężyna śrubowa
Zawieszenie tylne: niezależne, wahacz skośny, sprężyna śrubowa
Hamulce przednie: tarczowe
Hamulce tylne: bębnowe
Koła przednie i tylne: 145/70 SR12
Napęd: na tył
Masa: 630 kg
Prędkość maksymalna: 140 km/h
0-60 km/h: 6.7 s
0-100 km/h: 18.7 s
40-60 km/h na czwartym biegu: 6.5 s
60-80 km/h na czwartym biegu: 7.8 s
50-100 km/h na czwartym biegu: 16.2 s
80-100 km/h na czwartym biegu: 10.8 s
Podsumowanie.
W 1991 roku, na dwudziestą rocznicę rozpoczęcia produkcji Fronte Coupe (oraz z okazji zmiany nazwy z Suzuki Automotive Industry na Suzuki Motor Corporation), Suzuki zorganizowało imprezę dla właścicieli Fronte Coupe, jednak przybyło tylko 17 samochodów. Ale mimo wszystko, nawet dzisiaj, raz na jakiś czas można zobaczyć te modele na zlotach, a nawet wyścigach na całym świecie - zarówno w fabrycznych wersjach jak i po modyfikacjach. Natomiast na ulicach, samochody te są już białymi krukami, rarytasem, często obiektem kolekcjonerskim, w każdym miejscu na świecie. 30-40 lat dla małego samochodu klasy kei car, to często zabójczy okres, dodatkowo, podobno sporą bolączką tych modeli była dość delikatna skrzynia biegów.
Fronte SS można uznać jako przodka takich modeli Suzuki, jak Cappuccino, Cara czy Alto Works, czyli usportowione kei car z napędem na tył lub na cztery koła. Był to jeden z pierwszych tego typu małych samochodów, nastawionych trochę bardziej na entuzjastów sportowej jazdy, nawet jeśli to tylko kei car. Suzuki Cervo SS20 jest cięższy i słabszy od poprzedników, więc stracił trochę "sportowego image", wg Suzuki jego celem była również płeć piękna, miał się stać po prostu atrakcyjnym kei car dla każdego.
Samochody miały utrudnione zadanie jeśli chodzi o podbijanie serc klientów w Europie, wszak w latach 60 czy 70 samochody japońskie nie były dobrze znane, więc ciężko było im rywalizować z europejskimi konkurentami, pomimo, że prezentowały się atrakcyjnie i zbierały na ogół dobre opinie w prasie.
Samochody miały utrudnione zadanie jeśli chodzi o podbijanie serc klientów w Europie, wszak w latach 60 czy 70 samochody japońskie nie były dobrze znane, więc ciężko było im rywalizować z europejskimi konkurentami, pomimo, że prezentowały się atrakcyjnie i zbierały na ogół dobre opinie w prasie.
Jednak może jest szansa, że takie samochody wkrótce zdobędą odrobinę większe zainteresowanie, jak wiadomo od niedawna downsizing przybiera różne formy, nie tylko pojemnościowe ale i "ucinające" cylindry, Fiat, Opel czy Ford, mają już opcje 3- lub nawet 2-cylindrowe w swoich miejskich samochodach. Natomiast ich cenieni, japońscy przodkowie, z powodzeniem używani byli już pół wieku wcześniej.
Suzuki Fronte, Fronte Coupe & Cervo. |
Opisywane dzisiaj samochody, często reklamowane były z nawiązaniem do sportowej jazdy, oczywiście nie był to poziom Nissana Skyline GT-R czy Toyoty Celicy GT, ale nawet taki segment jak kei car wymagał zapełnienia bardziej sportowymi modelami. Wielu japońskich producentów podejmowało się tego zadania, czego efektem były całkiem ciekawe samochody, wiele z nich to dzisiaj kultowe egzemplarze, wymieniane jako dobre przykłady mikro-sportowych samochodów.
Jeśli ktoś jest zainteresowany, polecam szczególnie pierwszy link z poniższych źródeł, znajduje się tam bogata baza broszur, artykułów oraz zdjęć modelu SC100, z całego świata.
Jeśli ktoś jest zainteresowany, polecam szczególnie pierwszy link z poniższych źródeł, znajduje się tam bogata baza broszur, artykułów oraz zdjęć modelu SC100, z całego świata.
Galeria zdjęć jest w kolejnym wpisie:
http://staryjaponiec.blogspot.com/2014/12/333-zdjecia-108-suzuki-fronte-fronte.html
Źródła:
http://www.afrit13.com/suzuki/
http://win1999.web.fc2.com/JSCbk/22.htm
http://win1999.web.fc2.com/JSCbk/39.htm
http://ah5243.blog72.fc2.com/blog-entry-13.html
http://minkara.carview.co.jp/en/userid/417576/car/329275/photo.aspx
http://ht990.yokochou.com/fron.htm
http://www.headlightmag.com/main/index.php?option=com_content&view=article&id=371
http://blogs.yahoo.co.jp/big_thunderjp/44957298.html
http://kojizm.blog93.fc2.com/blog-entry-102.html
http://www.allcarindex.com/auto-car-model/Japan-Suzuki-Suzuki-Musashi-IT-LH2-Car-III/
http://cervo.jp/ss20.html
http://wikipedia.org
http://www.suzuki-collection.com/coupe/01c2c4976f125ed06/01c2c4976f134bb1a/index.html
http://media.suzuki.co.uk/
http://d.hatena.ne.jp/gianni-agnelli/20120321/1332256287
http://www.autopuzzles.com/forum/index.php?topic=4783.50
http://www.fotolog.com/pitufo_tuerka/17943550/
http://autohistory.blog.hu/2012/02/26/suzuki_kei
http://japanesenostalgiccar.com/forum/viewtopic.php?p=35522
https://www.flickr.com/photos/63416089@N06/sets/?&page=25
http://suzukisc100.es.tl/
http://win1999.web.fc2.com/JSCbk/22.htm
http://win1999.web.fc2.com/JSCbk/39.htm
http://ah5243.blog72.fc2.com/blog-entry-13.html
http://minkara.carview.co.jp/en/userid/417576/car/329275/photo.aspx
http://ht990.yokochou.com/fron.htm
http://www.headlightmag.com/main/index.php?option=com_content&view=article&id=371
http://blogs.yahoo.co.jp/big_thunderjp/44957298.html
http://kojizm.blog93.fc2.com/blog-entry-102.html
http://www.allcarindex.com/auto-car-model/Japan-Suzuki-Suzuki-Musashi-IT-LH2-Car-III/
http://cervo.jp/ss20.html
http://wikipedia.org
http://www.suzuki-collection.com/coupe/01c2c4976f125ed06/01c2c4976f134bb1a/index.html
http://media.suzuki.co.uk/
http://d.hatena.ne.jp/gianni-agnelli/20120321/1332256287
http://www.autopuzzles.com/forum/index.php?topic=4783.50
http://www.fotolog.com/pitufo_tuerka/17943550/
http://autohistory.blog.hu/2012/02/26/suzuki_kei
http://japanesenostalgiccar.com/forum/viewtopic.php?p=35522
https://www.flickr.com/photos/63416089@N06/sets/?&page=25
http://suzukisc100.es.tl/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz