Pages - Menu

wtorek, 24 września 2013

259. Japońskie wyścigowe klasyki #02: Nissan R382 V12.

259. Japońskie wyścigowe klasyki #02: Nissan R382 V12. staryjaponiec blog
Ten wpis jest spontaniczny, po prostu trafiłem na fotkę R382 i przypomniałem sobie serię wpisów, którą chciałem tu sukcesywnie umieszczać, więc coś mi dygnęło w mózgu i w dwa dni wpis był gotowy. Minęło SPORO czasu od pierwszego wpisu z tej serii, miałem powoli opisywać wszystko chronologicznie, jak widać nie wyszło. Ale nic się nie stało. Nissan R382 to bardzo ciekawy epizod w historii japońskich wyścigów, moim zdaniem warto go poznać. Dzieje tego samochodu związane są z wizytówką krajowego sportu w Japonii sprzed kilkudziesięciu lat, czyli wyścigami Grand Prix Japonii. R382 budowany był głównie pod kątem zwycięstwa w tym prestiżowym wyścigu oraz rywalizacji, nie tylko z japońskimi producentami. R382 to również pierwszy silnik V12 Nissana!





Nissan R381 wygrał Grand Prix Japonii w 1968 roku, pokonując mistrza z 1967 r. - Porsche 910. Pomimo, że było to dobre zwycięstwo, to jednak miało nieco słaby "technologiczny" wymiar z tego względu, że zwycięski R381 był jedynym wyścigowym samochodem Nissana, który... nie posiadał silnika Nissana.


Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル
Jedne z najważniejszych wyścigowych samochodów Nissana z lat 60: R381, R382 i R383.

Stało się tak, gdyż prace nad nową jednostką (V12) opóźniały się, stąd szef zespołu projektowego, pan Shinichiro Sakurai, musiał udać się do Ameryki, skąd przywiózł silniki V8 konstrukcji Chevroleta, aby zasilały R381. Nissan miał więc kolejny rok na przygotowanie nowego silnika V12 oraz na przeprojektowanie samochodu po dużych zmianach w regulaminie grupy 7. Tym razem nie było żadnych opóźnień, gdyż nowy silnik gotowy był przed samochodem. Prawdę mówiąc, pierwsze wersje nowego silnika V12 o pojemności 5-litrów, nazwanego GRX-1, testowane były już w modelu R381. Jednak Nissan postanowił zwiększyć pojemność do 6-litrów, a nowa jednostka V12 otrzymała oznaczenie GRX-3.


Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル
Silnik GRX-3 V12 w Nissanie R382.

Pod koniec lat 60, silnik GRX-3 był ogromnym technologicznym osiągnięciem dla inżynierów Nissana, gdy powstał, był najmocniejszym japońskim silnikiem przeznaczonym do samochodu (wyścigowego), jaki kiedykolwiek zbudowano. Miał pojemność 5954 cm3, dwanaście cylindrów, cztery zawory na cylinder, DOHC, mechaniczny wtrysk paliwa (Lucas), moc wynosiła 600 KM a moment obrotowy 608 Nm, choć niektóre źródła podają 580 KM i 588 Nm.

Nadwozie i aerodynamika w poprzednim samochodzie (R381), sprawowały się nadzwyczaj dobrze, szczególnie wysokie, regulowane tylne skrzydło, dające sporo siły docisku. Nissan z miłą chęcią chciał zastosować to rozwiązanie w nowym samochodzie, jednak pewne wydarzenia w Europie przeszkodziły mu w tym.


Nissan R381, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V8, Chevrolet, motoryzacja japońska, racing, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル
Nissan R381 z wielkim, tylnym skrzydłem.

Wysokie skrzydła, najbardziej znane dzięki wyścigowym samochodom Chaparral z amerykańskich serii Can-Am, szybko zwróciły uwagę europejskich inżynierów z Formuły 1, którzy zaczęli je wdrażać do swoich projektów, skrzydła te stawały się coraz większe i bardziej wyrafinowane. Niestety, podczas Grand Prix Hiszpanii w 1969 roku na torze Montjuic, miały miejsce poważne wypadki bolidów Lotusa.





Przyczyną była awaria mocowania tylnego skrzydła do konstrukcji zawieszenia. Choć oboje kierowców przeżyło (Jochen Rindt i Graham Hill), to jednak FIA zbanowała możliwość korzystania z takiej konfiguracji dużych skrzydeł, we wszystkich sankcjonowanych wyścigach, wliczając w to wyścigi grupy 7, w której rywalizował Nissan. Inżynierowie Nissana musieli więc wrócić do desek kreślarskich i szukać nowego rozwiązania, na zwiększenie siły docisku.


Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル


W efekcie postanowiono "wyrzeźbić" nadwozie, ponieważ okazało się to naturalną i główną opcją. W porównaniu do R381, nowy samochód miał znacznie bardziej kanciasty przód i uniesiony tył.


Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル


Można było odnieść wrażenie, że jeśli chodzi o przód samochodu, Nissan podpatrywał nieco McLarena M8B z serii Can-Am. Natomiast tył nowego Nissana był tak wysoki, że stał się niemal najwyższym puntem konstrukcji samochodu, z tyłu umieszczona była również chłodnica. Samochód posiadał spory wlot powietrza nad silnikiem, wzorem z bolidów Formuły 1. Masa pojazdu, to 790 kg.


Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル
Nissan R382. Bestia z V12.

Nowy pojazd został nazwany R382 i był gotowy do kolejnego Grand Prix Japonii, który odbył się w październiku 1969 roku. Jednak konkurencja nie spała. Toyota również poczyniła postępy, nowy model 7 (474S) nie był gorszy, miał nowy 5-litrowy silnik V8 79E. Isuzu miało kolejny wyścigowy prototyp nazwany R7, który korzystał z silnika V8 Chevroleta. Również Porsche przedstawiło nowy samochód - 917, którego sercem był 12-cylindrowy boxer o pojemności 4.5L. Za kierownicą Porsche znalazł się były mistrz Formuły 1, Daytona 24 i Sebring 12, Jo "Seppi" Siffert, drugi z kierowców to David Piper.





Nissan wystawił trzy modele R382, ogólnie podczas wyścigu wystartowało niemal 60 maszyn, głównie japońskich, ale nie zabrakło McLarena, Forda czy Lotusa. Kwalifikacje należały do Nissana, R382 zajęły trzy pierwsze miejsca! R382 był niemal 3,5 sekundy szybszy od Toyoty 7 oraz 4,3 sekundy szybszy od Porsche 917. Na starcie wyścigu, zarówno Porsche jak i Toyota wyprzedziły Nissana, jednak samochody te miały problemy ze stabilnością, szczególnie Porsche. Wkrótce Nissan zdołał wyprzedzić Toyotę i objąć prowadzenie. Wyścig okazał się bardzo udany dla Nissana, ponieważ Motoharu Kurosawa & Giichi Sunako oraz Tatsu Yokoyama & Moto Kitano, którzy jechali R382, ukończyli wyścig odpowiednio na pierwszym i drugim miejscu! Za nimi dojechała Toyota 7 której kierowcami byli Minoru Kawai & Hiroshi Fushida, czwarte i piąte miejsce to kolejne Toyoty 7. Natomiast Jo Siffert i David Piper w Porsche 917 ukończyli wyścig na szóstej pozycji. Trzeci Nissan R382 dojechał na dziesiątym miejscu. Generalnie, wyścig ukończyło 19 maszyn.


Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル
Moto Kitano i jego Nissan R382 przed GP Japonii w 1969 roku.

Nissan R382 spełnił pokładane w nim nadzieje, nowy projekt i silnik okazały się konkurencyjne na miarę zwycięstwa. Oczywiście zawsze pozostaje gdybanie, co by było, gdyby Porsche 917 okazało się tak dopracowaną maszyną, jak wersja z 1970 r., która była znacznie poprawionym modelem względem 1969 r., na tyle, że wygrała 24H Le Mans. Niestety, historia Grand Prix Japonii z formie znanej od 1963 roku, właśnie chyliła się ku upadkowi. W bazie wyników wyścigów JAF znalazłem informację, że w 1970 roku, R382 uczestniczył jeszcze w trzech wyścigach All Japan Fuji 300km, które również wygrał! Kolejny samochód Nissana, czyli R383 z grupy 7, miał jeszcze mocniejszy V12 i był niemal gotowy do walki, ale niestety zarówno Toyota jak i Nissan ostatecznie wycofali się z rywalizacji.


Nissan R382, R383, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル
Nissan R382 i jego następca R383, który niestety nie doczekał się startów w wyścigach.

Tak więc w 1970 roku nie odbyło się GP Japonii, a od 1971 roku wystartowało w całkowicie nowej formie (formuła wyścigowa). Patrząc z perspektywy czasu, przez kolejne kilkanaście lat, R382 był ostatnim projektem Nissana na taką skalę, z tak potężnym silnikiem. R382 podobnie jak inne wyścigowe Nissany oraz ich dawni kierowcy, cały czas goszczą na wszelkich zlotach i imprezach w Japonii, poświęconych wyścigom sprzed lat, nadal można zobaczyć na żywo i posłuchać Nissanowskich V12.

















Galeria:


Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル

Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル

Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル

Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル

Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル

Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル

Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル

Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル

Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル

Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル

Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル

Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル

Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル

Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル

Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル

Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル

Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル

Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル

Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル

Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル

Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル

Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル

Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル

Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル

Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル

Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル

Nissan R382, wyścigowy, sport, japoński samochód, silnik V12, GRX-3, motoryzacja japońska, racing, Japan Grand Prix, 1969, JDM, klasyczny, stary, oldschool, nostalgic, classic, rare, 日産, 日本車, クラシックカー, レーシングカー, 自動車競技, こくないせんようモデル





Źródła:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz