Nie, dziś nie będzie o Civicu ;-) Właściwie, to nie będzie o żadnym tego typu samochodzie, którego można bez problemu kupić w naszym kraju. W zamian, przyszły mi na myśl cztery przednionapędowe coupe (właściwie to trzy), które MOGŁYBY stanowić konkurencję dla popularnych u nas coupe, teoretycznie będących dobrą opcją dla kogoś młodego kto właśnie zdał prawo jazdy (a praktycznie, będących dobrą opcją dla każdego kto szuka dynamicznego i w miarę oszczędnego coupe). Właściwie, to niżej wymienione samochody nie są jakimiś cudami motoryzacji, ale IMHO zadanie z tytułu tematu realizowałyby z powodzeniem.
Mitsubishi Mirage Asti.
Mamy Colta CA0 i Lancera CB0 w wersji GTI (4G93 1.8L 140 KM), wikipedia mówi nawet, że na rynek Europejski wychodził Lancer CB0 i CK0 w wersji GSR (4G93T 1.8L turbo 190-205 KM), ciekawe, może chodziło o rynek UK. Jednak było coś, co raczej na 100% nie było dostępne na naszym kontynencie, mam na myśli wersje w nadwoziu coupe z kierownicą po lewej stronie i wysokoobrotowymi silnikami MIVEC, samochód ten sprzedawany był jednak na rynku Amerykańskim, niestety nie wiem z jakimi wersjami silnikowymi.
Swego czasu wyczytałem na którymś forum Mitsubishi, że silniki w modelach na lata 1992-1995 bywały problematyczne (chodzi właśnie o system MIVEC), natomiast w wersjach z 1995-2000 r., zostały poprawione. Niestety, z tego co piszą na forach, wszystkie wyżej wymienione silniki mają raczej słaby potencjał jeśli chodzi o modyfikacje, to nie to samo co konkurencyjne 4A-GE czy B16, no ale to nie musi być problemem. A samo nadwozie coupe IMHO prezentuje się fajnie.
Oznaczenie: CA4A (1993-1995 r.)
Najmocniejsza / najdroższa wersja: RX
silnik: 4G92 1.6L DOHC MIVEC
parametry: 175 KM @ 7500 rpm, 167 Nm @ 7000 rpm
skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
masa: 1050 kg
wymiary (dł./szer./wys.): 4225 x 1680 x 1370 mm
rozstaw osi: 2440 mm
rozstaw kół: 1450 mm (przód), 1460 mm (tył)
Mitsubishi Mirage Asti, CA4A, japońskie, sportowe, coupe, JDM, MIVEC, 4G92 |
Oznaczenie: CJ4A (1995-2000 r.)
Najmocniejsza / najdroższa wersja: ZR
silnik: 4G92 1.6L DOHC MIVEC
parametry: 175 KM @ 7500 rpm, 167 Nm @ 7000 rpm
skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
masa: 1080 kg
wymiary (dł./szer./wys.): 4230 x 1690 x 1365 mm
rozstaw osi: 2415 mm
rozstaw kół: 1450 mm (przód), 1460 mm (tył)
Najmocniejsza / najdroższa wersja: ZR
silnik: 4G92 1.6L DOHC MIVEC
parametry: 175 KM @ 7500 rpm, 167 Nm @ 7000 rpm
skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
masa: 1080 kg
wymiary (dł./szer./wys.): 4230 x 1690 x 1365 mm
rozstaw osi: 2415 mm
rozstaw kół: 1450 mm (przód), 1460 mm (tył)
Mitsubishi Mirage Asti, CJ4A, japońskie, sportowe, coupe, JDM, MIVEC, 4G92 |
Proton Putra / 418 LRS.
Chyba pierwszy nie-japoński (jeśli chodzi o markę) samochód o którym piszę kilka zdań na tym blogu, ale to dlatego, że pod względem mechaniki i stylistyki jest on kopią wspomnianego na początku Mitsubishi Mirage Asti produkowanego w latach 1993-1995. Putra był produkowany od 1995 do 2000 roku, sprzedawany był również w Europie, np. na rynku Niemieckim. Pod maską, znany z Colta i Lancera GTI, wolnossący silnik 1.8L 4G93 DOHC o mocy 140 KM, masa niemal identyczna, więc osiągi takie same: ~7.6 sek. do setki i v-max ~210 km/h. Z częściami mechanicznymi nie ma większych problemów, gorzej jest z blacharskimi, oczywiście w Europie. W rodzimym kraju (Malezja) to nadal BARDZO popularny samochód. Niestety na starym kontynencie nie zrobił kariery, choć w wielu krajach działają kluby Protona, skupiające nielicznych właścicieli samochodów tej marki.
silnik: 4G93 1.8L DOHC
parametry: 140 KM @ 6000 rpm, 167 Nm @ 5500 rpm
skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
masa: 1007 kg
wymiary (dł./szer./wys.): 4225 x 1690 x 1365 mm
rozstaw osi: 2440 mm
Toyota Corolla Levin / Sprinter Trueno AE111.
Dla mnie to oczywiście najładniejsze nadwozie z tej generacji Corolli, jednocześnie AE111 była ostatnią Corolla w nadwoziu coupe. Szkoda, że samochód ten prawdopodobnie nie był sprzedawany na rynku Europejskim. Niewielki, ale mocny i sprawdzony silnik, wsadzony do typowego, klasycznego nadwozia coupe o masie nieco ponad tony, dobry przepis na "moje pierwsze coupe". Tak na dobrą sprawę, to nie wiem czym różniły się Corolla Levin i Sprinter Trueno. W przypadku np. AE86, AE92 i AE101 można było je rozróżnić między innymi po przednich reflektorach. Natomiast w przypadku AE111 ciężko powiedzieć, być może diabeł tkwi w szczegółach (wyposażenie). Pod maską kultowy, 20-zaworowy 4A-GE w swojej najbardziej dopracowanej, wolnossącej wersji (montowanej w seryjnych samochodach), z VVT i natryskiem oleju na denko tłoka. Wersje z kompresorem (4A-GZE) niestety nie były dostępne w tej generacji.
Wersja BZ-R była najlepiej wyposażona i najdroższa, natomiast BZ-V bardziej zorientowana na osiągi, zrezygnowano z kilku opcji, aby masa była niższa.
Samochód ten, w połowie lat 90 był często używany w wyścigach między innymi Rally Japan.
Oznaczenie: AE111 (1995-2000 r.)
Najmocniejsza / najdroższa wersja: BZ-R
silnik: 4A-GE "black top" 1.6L 20V DOHC VVT
parametry: 165 KM @ 7800 rpm, 162 Nm @ 5600 rpm
skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
masa: 1080 kg (BZ-V: 1040 kg)
wymiary (dł./szer./wys.): 4305 x 1695 x 1305 mm
rozstaw osi: 2465 mm
rozstaw kół: 1470 mm (przód), 1450 mm (tył)
Najmocniejsza / najdroższa wersja: BZ-R
silnik: 4A-GE "black top" 1.6L 20V DOHC VVT
parametry: 165 KM @ 7800 rpm, 162 Nm @ 5600 rpm
skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
masa: 1080 kg (BZ-V: 1040 kg)
wymiary (dł./szer./wys.): 4305 x 1695 x 1305 mm
rozstaw osi: 2465 mm
rozstaw kół: 1470 mm (przód), 1450 mm (tył)
Toyota, Corolla Levin, Sprinter Trueno, AE111, japońskie, sportowe, coupe, JDM, 4A-GE, black top |
Toyota corolla Levin piękny samochód w wyglądzie i w prowadzeniu. Byłem właścicielem takiego samochodu. Niesamowity komfort jak na tą klasę kompaktową przy jednoczesnych perfekcyjnych właściwościach jezdnych. Szkoda że nigdy nie był dostępny jako nowy w Europie. Jeszcze można spotkać w UK ale chyba najwięcej jest w Irlandii sprowadzonych z Japonii jako używane.
OdpowiedzUsuńRóżnice pomiędzy trueno a levin AE111? głównie w światłach tylnych. W Trueno mamy za przezroczystą szybką po trzy zespolone wyraziste okrągłe lampy, a w Lewinie jest to zabarwiona szybka na czerwono dodatkowo pociągnięta poziomymi czarnymi liniami jak by za kratami. Może to kojarzyć się jak lampy w starych Mercedesach. W przednich minimalnie kolorem obramowania. W Trueno jest to kolor czarny a w Levinie cała lampa jest lustrzana.I jeszcze z przodu kształtem zderzaka pomiędzy światłami. W Levinie są dodatkowe wloty powietrza. CAły czas chodzi o wersje seryjne bez modyfikacji.
Stara miłość nie rdzewieje, nie wytrzymałem i w końcu kupiłem sobie znowu levinkę. Poprzednio była to XZ 110hp z automatem, tym razem jest to BZ-G 165hp. Ta wersja nie ma sportowego zawieszenia (super strut suspension) ale jest za to bardziej komfortowa. No i oczywiście 6 biegowy manual !
OdpowiedzUsuńFajna sprawa :) Zawsze mi się ten samochód podobał. Gdybyś chciał się kiedyś podzielić jakąś fotką czy coś, to pisz śmiało na e-maila (u góry po prawej, w "kontakt"). Pozdrawiam.
Usuńnie ma problemu. Jak tylko zrobi się ładna pogoda i będę miał chwilę to zrobię małą sesję. Poprzedni model też mam na fotkach.
UsuńZapraszam na fanpag: "Colt Brzmi Dumnie" Jest tam ponad 1000 pięknych zdjęć Mitsubishi także tego modelu asti, mirage czy protona którego tutaj opisujesz. Jest na co popatrzeć :)
OdpowiedzUsuńPoczekaj chwilę, szóste zdjęcie Mitsubishi Mirage Asti to właściwie proton Putra, który dostrzegł w Malezji ...
OdpowiedzUsuńUps! Mam na myśli to, że szóste zdjęcie Mitsubishi Mirage Asti to właściwie Proton Putra, który znajdował się w Malezji ...
Usuń