piątek, 23 września 2016

380. Mazda 929, Mitsubishi RVR, Acura RDX.

380. Mazda 929, Mitsubishi RVR, Acura RDX.  staryjaponiec blog
Krótki opis trzech, ciekawych samochodów lub/oraz wersji danych modeli. Samochody te raczej nie są specjalnie znane wśród ogółu motoryzacyjnych społeczności, ale ich rozwiązania technologiczne wyróżniają je pod jakimś względem.






Mazda 929 / Sentia.


Fani japońskiej motoryzacji zapewne kojarzą ten model, natomiast reszta, chyba niespecjalnie. Mam na myśli dwie generacje z lat 90, o których wspomnę poniżej. Rzadko bo rzadko, ale na polskich portalach czasami pojawiają się ogłoszenia sprzedaży tego samochodu. Duże, 4-drzwiowe nadwozie, silnik V6 i napęd na tył. Samochód znany jest pod kilkoma nazwami, jako Efini MS-9, Mazda 929, Mazda Sentia lub 929 Serenia. Jest to model, który miał posłużyć jako baza dla luksusowego Amati 1000, w którym to Mazda w latach 90 planowała zamontować 12-cylindrowy silnik!
Wspominałem o tym tutaj:

Na przełomie lat 80/90, Mazda stworzyła trzy marki (Autozam, Efini i Eunos), pod którymi sprzedawała samochody z różnych klas. Istniała jeszcze czwarta marka - Amati, która miała być pozycjonowana najwyżej i oferować samochody rywalizujące z Lexusem, Audi itp. Niestety, plan nie wypalił, marka Amati została przedwcześnie zlikwidowana. To byłby naprawdę soczysty kawałek motoryzacji. Miejsce w TOP 3 najbardziej unikalnych, japońskich samochodów, gwarantowane, z okazji np. comiesięcznych, youtubowych filmików prezentujących tego typu rzeczy, od lat.


Mazda 929, Sentia, V6, RWD, ciekawe samochody

Mazda 929, Sentia, mało znane auta


Czym różni się generacja HD od HE? Przede wszystkim HD ma mniejszy grill i reflektory, są to detale, które jednak zdecydowanie pozwolą odróżnić te generacje. HD sprzedawana była w Europie, podczas gdy HE prawdopodobnie już nie.

Mazda 929 HD / Sentia HD / Efini MS-9 posiada silnik V6 w dwóch odmianach:
- V6, 2.5L, DOHC, J5-DE, 160 KM, 210 Nm
- V6, 3.0L, DOHC, JE-ZE, 200 KM, 271 Nm

Podobnie w przypadku Mazda 929 HE / Sentia HE:
- V6, 3.0L, SOHC, JE-E, 160 KM, 245 Nm
- V6, 3.0L, DOHC, JE-ZE, 205 KM, 271 Nm


Mazda 929, Sentia, mało znane samochody

Mazda 929, Sentia, ciekawe japońskie auta


Jeśli chodzi o skrzynię biegów, postawiono wyłącznie na 4-biegowy automat. Wśród wyposażenia były między innymi cztery koła skrętne, ABS, dwie poduszki powietrzne, skórzana tapicerka, deska rozdzielcza i środkowa konsola wykończone w drewnie itp.

Podoba mi się linia nadwozia 929 HD. Generalnie, część tych dużych japońskich sedanów/hardtop z lat 90, posiada dość ponadczasową i "sportową" tzw. niską linię dachową, przez co po ewentualnym obniżeniu samochodu, mamy niski, szeroki i długi bolid, który po prostu chyba zawsze będzie robił spore wrażenie.


Mazda 929, Sentia, samochody z fajnym designem

Mazda 929, Sentia, duże sedany, japońskie, JDM


Na dzień dodania tego wpisu, faktem jest, że był to ostatni, największy sedan Mazdy z napędem na tył i zalicza się do flagowych modeli tej marki z lat 90. Generacja HD produkowana była od 1991 do 1995 roku, natomiast HE od 1995 do 2000 roku (z faceliftingiem w 1998 roku, można poznać po zmienionym grillu i lekko odświeżonych tylnych lampach). Z czystej ciekawości, zastanawia mnie, czy Mazda jeszcze kiedyś powróci do klasycznego napędu w takich modelach tzn. sedanach, nie żeby dla mnie miało to znaczenie, ale jak wiadomo, trzy magiczne literki - RWD, z czasem podnoszą jakąkolwiek wartość samochodu i nie mam na myśli tylko pieniędzy.


Mazda 929, Sentia, luksusowe sedany

Mazda 929, Sentia, drift, sport, wyścigi, RWD


Ciekawostka, w 2015 roku, Australijski oddział Mazdy zrobił akcję serwisową dla modeli... z lat 90. Załapała się między innymi niemal 25-letnia Mazda 929! Chodziło o nadmiar smaru na częściach elektrycznych stacyjki, co po długotrwałym użytkowaniu w takich warunkach, może doprowadzić do pojawiania się dymu, a w ekstremalnym przypadku do ryzyka pożaru.


Mazda 929, Sentia, japońskie samochody z napędem na tył, drift na śniegu

Mazda 929, Sentia, japońskie samochody RWD

Mazda 929, Sentia, ciekawe sedany

Mazda 929, Sentia, agresywny design, tuning, badass

Mazda 929, Sentia, sedany z lat 90

Mazda 929, Sentia, japońskie sedany, JDM






Mitsubishi RVR.


A gdyby tak... wziąć jakiegoś niewyróżniającego się, kompaktowego minivana, wymontować typowy napęd na przód, typową automatyczną skrzynię i typowy silnik, a następnie... zainstalować napęd na cztery koła, manualną skrzynię oraz turbodoładowany silnik? Mitsubishi zrobiło to w latach 90. Można by taki pojazd uznać jako minivanową wersję Evo lub VR-4.


Mitsubishi RVR, minivan, turbo, AWD

Mitsubishi RVR, ciekawe samochody


RVR pojawił się w ofercie Mitsubishi w 1991 roku, wersje turbo 4WD zadebiutowały w 1994 r., najpierw z silnikiem 230 KM i 289 Nm, natomiast od 1997 r. miał już 250 KM i 309 Nm. Silnik oczywiście znany każdemu z Lancera Evolution i Galanta VR-4 z początku lat 90, czyli 4G63T. Przyznam, że nie bardzo siedzę w klimatach takich nadwozi, ale trudno mi sobie przypomnieć podobny, japoński minivan z lat 90, który miałby takie parametry. W Europie, samochód sprzedawany był jako Mitsubishi Space Runner, niestety, nie znalazłem żadnych wzmianek o Europejskiej wersji z turbodoładowanym silnikiem, nie zdziwiłbym się gdyby takowa nie istniała, to po prostu... zbyt JDM ;-)


Mitsubishi RVR, 4WD, 4G63T
Mitsubishi RVR 2.0L 250 KM.

Mitsubishi Space Runner, japońskie samochody z napędem na cztery koła
Mitsubishi Space Runner 1.8L 122 KM.


Japońskie wersje 4WD turbo, nosiły różne nazwy, w zależności od roku, np.: dla pierwszej generacji od 1993 do 1997 roku: Hyper Sports Gear R, Super Open Speed, Super Sport Speed, X3, natomiast dla drugiej generacji od 1997 do 2002 roku: Sports Gear X3. Jedna z tych ciekawych wersji (Super Open Speed), miała dodatkowo dach typu targa! To dopiero wynalazek. Wspomniałem o nim tutaj:


Mitsubishi RVR, ciekawe samochody z doładowanymi silnikami

Mitsubishi RVR, minivan

Mitsubishi RVR, minivan, turbo, napęd na cztery koła, unikalne auta


W zasadzie nie wiem jak patrzeć na ten samochód. Sama jego klasyfikacja jako minivana, jest dla mnie mało istotna, jeśli osobiście miałbym go kupić, zrobiłbym to raczej wyłącznie ze względu na napęd na cztery koła i silnik 4G63T, natomiast kwestie praktyczne, jak np. pakowność czy jakakolwiek samochodowa ergonomia do której zobowiązuje ten segment itp., pozostawiłbym jako miły dodatek ;-)


Mitsubishi Space Runner, napęd na cztery koła

Mitsubishi RVR, japońskie minivany

Mitsubishi RVR, sportowy minivan, JDM, ciekawostki

Mitsubishi RVR, unikalne auta z Japonii

Mitsubishi RVR, unikalne auta, ciekawe samochody, JDM, 4G63, 4WD

Mitsubishi RVR, minivan, turbo, wyścigi, unikalne sportowe samochody






Acura RDX I.


W poprzednim dziesięcioleciu, przed erą doładowanych silników Hondy która nastąpiła w 2015 r. (1.0L turbo, 1.5L turbo, 2.0L turbo, plus inne zapowiedziane), istniał sobie taki właśnie fajny SUV, z napędem na cztery koła i... doładowanym silnikiem. Jest to 4-cylindrowa jednostka o pojemności 2.3L, oznaczenie K23A1, i-VTEC turbo, 243 KM @ 6000 rpm, 350 Nm @ 4500 rpm. Silnik ten montowany był wyłącznie w modelu Acura RDX z pierwszej generacji, który nie ma europejskiego ("Hondowego") odpowiednika. Masa tego samochodu, to niemal 1700 kg, więc dynamika zapewne nie jest oszołamiająca, jednak w okresie sprzedaży rywalizował on z innymi, kompaktowymi, luksusowymi SUVami jak np. BMW X3, Mercedes-Benz GLK czy Volvo XC60, które w latach produkcji pierwszej generacji Acury RDX oferowały podobny poziom dynamiki, moim zdaniem wystarczający.


Acura RDX turbo, SUV

Acura RDX, wnętrze, interior

Acura RDX, Honda turbo


Napęd SH-AWD, używany w tamtym czasie między innymi w modelach RL i MDX, pozwala na rozkład momentu od 90-10 do 30-70 (przód-tył), w zależności od warunków. Dostępne są również wersje z napędem na przód. Acura RDX wyposażona jest wyłącznie w 5-biegową, automatyczną skrzynie, która dzięki systemowi SportShift pozwala na sekwencyjną zmianę biegów manetkami przy kierownicy. W 2009 r. miał miejsce facelifting, główne zmiany widać z przodu, grill ujednolicono z resztą modeli gamy Acury (jest "pełny"), przedni zderzak jest inny, natomiast z tyłu mamy inny zderzak, jak również końcówki wydechu są teraz owalne (przedtem okrągłe).


Acura RDX, turbo, SUV

Acura RDX, K23A1, i-VTEC, turbo

Acura RDX, turbodoładowane silniki Hondy


Wybór takiego a nie innego silnika, prawdopodobnie podyktowany był hierarchią modeli. W tamtym okresie, Honda miała oczywiście duże jednostki V6, które oferowały podobne lub lepsze parametry, jak ten doładowany R4, jednak w gamie modeli był również większy SUV czyli MDX, w którym to właśnie siedział V6 J37A1 3.7L. Kolejna generacja RDX, to już wyłącznie wolnossący silnik.
Jakby nie było, Acura RDX z pierwszej generacji, to ciekawy ewenement dla Hondy/Acury, dołączył do skromnej gamy doładowanych, starych modeli, obok Legend Ti (C20AT), City Turbo (ER). czy Life (E07Z, P07A). Trochę trudno pogodzić mi się z faktem, że Honda tak rzadko stosowała doładowanie, skoro za każdym, nielicznym razem, kiedy tylko to robiła, wychodziło po prostu dobrze.


Acura RDX, japoński SUV

Acura RDX, SUV turbo

Acura RDX, Honda z silnikiem turbo

Acura RDX, pierwsza generacja, japońskie samochody

Acura RDX, ciekawostki motoryzacji, SH-AWD, K23A1 iVTEC






Źródła:

https://ja.wikipedia.org/wiki/%E4%B8%89%E8%8F%B1%E3%83%BBRVR
https://www.drive2.ru/r/mitsubishi/g3454/
http://forums.mazdaworld.org/103-929/
https://www.productsafety.gov.au/recall/mazda-australia-pty-ltd-mazda-121-mazda-323-eunos-30x-mazda-626-mazda-929-mazda-mpv
https://en.wikipedia.org/wiki/Acura_RDX
https://ja.wikipedia.org/wiki/%E3%82%A2%E3%82%AD%E3%83%A5%E3%83%A9%E3%83%BBRDX
http://www.autowp.ru/acura/rdx/
http://katalog.autokult.pl/car/1290,acura-rdx
http://www.van-museum.de/html/body_space_runner_1994.html

3 komentarze:

  1. Space Runner z mulastym Dieslem był moim pierwszym autem... Męcząc się przy wyprzedzaniu zawsze marzyłem o 4G63T pod maską :)

    OdpowiedzUsuń
  2. K23A1 i-VTEC turbo ? to mnie zaskoczyłeś

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja uwielbiam japońskie samochody. Najbardziej nissany. Moim ulubionym jest nissan sunny, mam do niego ogromny sentyment bowiem było to moje pierwsze auto ;-) Tak jakoś mi zostało. Ale to chyba każdy tak ma. Natomiast bardzo zwracam uwagę na to jakim sprzętem mechanik naprawia mi auto. Decyduje się przeważnie na takiego pana Damiana, który pracuje na http://sklepwarsztatowy.pl/ Wysoka jakość usług i dobrego sprzętu sprawia, że mój samochód jest naprawiany szybko i solidnie.

    OdpowiedzUsuń