poniedziałek, 10 stycznia 2011

03. TS CUP - profil wyścigów.

03. TS CUP - profil wyścigów. staryjaponiecJakiś czas temu, szukając filmów ze starą Toyota Starlet, natrafiłem na ślad ciekawej serii wyścigów. Starałem się pozyskać jak najwięcej informacji na ich temat, odwiedzałem różne serwisy i fora (oczywiście nie Polskie, bo na naszych stronach nic nie znalazłem), czasami tłumacząc teksty z japońskiego na angielski (translatorem google), a następnie na polski itp. Oto co udało mi się ogarnąć.






Wyścigi TS (Touring Special) były bardzo popularne w latach 70 i 80 w Japonii. Była to oczywiście jedna z wielu serii wyścigów w Japonii. W przeciwieństwie np. do serii Super Silhouette, gdzie samochody po modyfikacjach osiągały moce ponad 500 KM przy masie około 1000 kg., w TS moce nie były tak ogromne, brały tam udział głównie małe, miejskie auta z niewielkimi silnikami, ale niech nikogo nie zwiodą te słowa, ponieważ na potrzeby wyścigów, za pomocą bodykitów, a przede wszystkim - ostro zmodyfikowanej mechaniki, przemieniali je w małe potwory.

Bardzo ciężko dogrzebać się do informacji na temat struktury tych wyścigów z lat 70/80. Wiem, że do wystąpienia kryzysu paliwowego w 1973 roku, jeździły tam Nissan Skyline GT-R (KPGC10) i Mazda RX-3. Po tym okresie, w TS jeździły takie samochody, jak Nissan Sunny B110 (Datsun 1200), Nissan Cherry (Datsun F10), Toyota Starlet KP47 / KP61 oraz Honda Civic RS (SB1).

A propos Civica, egzemplarz z wyścigów TS znajduje się w Honda Collection Hall (muzeum) przy torze Twin-Ring Motegi w prefekturze Tochigi. Samochód ten, miał napęd na przód, seryjnie posiadał silnik 1.3L o mocy 76 KM. Jednak wersja wyścigowa została zmodyfikowana przez Mugena i osiągała 150 KM (silnik nosił oznaczenie MF318), przy masie 600-650 kg, była to rakieta. Podczas wyścigów, przednionapędowy Civic był szybszy od niejednej tylnonapędówki np. Sunny B110.

W dalszej części wpisu, skupie się na obecnej (2010 r.) formie wyścigów.

Modele samochodów:
- Nissan/Datsun Sunny 310 (B310)
- Toyota Starlet P6 (KP61)
Odpowiedniki z lat 70, napęd na tył. W 2005 r. było ich mniej więcej po połowie, natomiast w 2010 r., są tylko dwie Starlet KP61, reszta to Sunny.

Dopuszczone silniki:
- Sunny: A12, A12A, A14 i A15
- Starlet: 3K i 4K

Klasy:
- TS-1: samochody z silnikami o pojemności do 1310 cm3 oraz o masie minimum 700/730 kg
- TS-2: samochody z silnikami o pojemności większej niż 1310 cm3 do 1510 cm3 oraz o masie minumum 750 kg

Oczywiście samochody można przerabiać, jednak wiele modyfikacji ma swoje limity, o których można (spróbować) poczytać w regulaminie. Warto napisać, że samochody z klasy TS-1 kręcą obecnie lepsze czasy, niż te z TS-2.



Jak zostało wspomniane, dostępne samochody to:

Nissan Sunny B310
Nissan Sunny B310, wyścigi, JDM, TS Cup, racing


oraz Toyota Starlet KP61
Toyota Starlet P6, wyścigi, JDM, TS Cup, racing


Wyścigi odbywają się na dwóch torach: Tsukuba oraz Fuji.

Temat silników, mocy i osiągów na torach, jest chyba ciekawszy od samej struktury wyścigów, ponieważ te małe diabły z wolnossącymi silniczkami 1.3L potrafią kręcić niewiarygodne czasy. Odnośnie silników Toyoty, zaczynając od 4K, znalazłem tylko tyle, iż było to 1.3L i prawdopodobnie 150-160 KM - takie są używane obecnie. O wiele ciekawsza konstrukcja, to kultowe 3K-R (137e) z lat 70, czyli wolnossące 1.3L, DOHC, 16V, 180 KM @ 9500 rpm i 137 Nm @ 7000 rpm. Silnik tworzony był w limitowanej ilości, wyłącznie na potrzeby wyścigów. Starlet KP-47 miała masę 717 kg, więc wychodzi około 4 kg na KM, lub innymi słowy ponad 250 KM na tonę.

Natomiast jeśli chodzi o Nissana/Datsuna Sunny, pod maską znajduje się mocno zmodyfikowana A-seria, czyli A12. Niestety nie wiem nic o obecnej specyfikacji B310, ale znalazłem skan z 1982 r., dotyczący TS i Nissana Sunny B110, gdzie pokazany jest przebieg mocy i momentu, silnik A12 miał 161 KM @ 8800 rpm oraz ~135 @ 8000 rpm:


Nissan Sunny B310, engine, silnik, wykres, TS Cup, charakterystyka, dyno, A12


Pod wykresem są również dane z pozostałych lat.


A jak to wszystko sprawuje się podczas wyścigów? Na torze Tsukuba, te stare wariaty z N/A 1.3L pod maską, zapierdzielają jak złe, kręcąc czasy w okolicach 1:03 - 1:04, czyli tak jak Audi R8 V10, Porsche 997 GT3 RS, Chevrolet Corvette Z06 czy Lamborghini Gallardo LP560-4.

Na Fuji Speedway jest odrobinę gorzej, zapewne ma na to wpływ ta półtora kilometrowa prosta, gdzie maleńkie, ryczące wniebogłosy silniki wymiękają, w porównaniu z seryjnymi supercarami czy też sportowymi samochodami. Ale i tak czasy jakie kręcą, są tylko około 5-6 sekund gorsze niż np. Nissan GT-R czy Porsche 997 GT2.



Na koniec, materiał video zarówno z lat 70/80, jak i z ostatnich kilku lat, przedstawiający te małe zapierdzielaki z 1.3L N/A w akcji (nie koniecznie tylko z TS).


STARLET GRAND CUP 1994
http://www.youtube.com/watch?v=_Q_0o3O5ZU4
Od tego filmu zaczęły się moje poszukiwania dalszych informacji, dzięki którym trafiłem na ślad wyścigów TS. Jeśli wierzyć komentarzom, na tym filmie Starlet są wyposażone w silniki 4K o mocach takich samych, jak obecnie w TS, więc można zobaczyć jak to potrafi jechać.

1977.5.29 TS Class Race at Tsukuba Circuit
http://www.youtube.com/watch?v=3XMe-AQAP-M

Fuji Freshman 1988 R: 1 TS1300 datsun B310 Sunny Race
http://www.youtube.com/watch?v=ZRo8wRXDmJc
Tutaj materiał z wyścigu Fuji Freshman, Sunny B310 i pod maską N/A 1.3L


A tu już filmy od 2005 r.

Sunny TS Jamboree jcca
http://www.youtube.com/watch?v=Pr-EbrTA4Tc
Fuji Speedway.

TS CUP @ Tsukuba
http://www.youtube.com/watch?v=nNJoBZenYoc
Wjazd samochodów na tor. A następnie kamera pokazuje ostatni zakręt przed metą.

TS CUP 2007 @ Tsukuba
http://www.youtube.com/watch?v=iMjDgELfmKE
Sunny B310

TS CUP 2010 @ Tsukuba
http://www.youtube.com/watch?v=nMr4sPkkFns

TS CUP 2010 @ Tsukuba
http://www.youtube.com/watch?v=wHjQGDgOVg8


Coś na temat silników:

Sunny B110 Tomei Racing
http://www.youtube.com/watch?v=bphqHrJS2B8
A12 od Tomei

Legendary KP47 Starlet 3K-R
http://www.youtube.com/watch?v=R_SkekfNdZ8
3K-R od TOM'S



Jeszcze tylko dodam, że samochody te można podziwiać na wielu imprezach motoryzacyjnych w Japonii np. JCCA Classic Car Festival, itp.

0 komentarze:

Prześlij komentarz