Trzecia generacja, to pewna zmiana wizerunku tego modelu, przede wszystkim brak turbodoładowanej wersji AWD, która stanowiła najdroższą i raczej najbardziej pożądaną opcję wśród poprzednich Eclipse. Dla trzeciej generacji zastosowano napęd na przód oraz wolnossące silniki we wszystkich wersjach. Tak się ciekawie składa, że przez pewien czas, właśnie w tej generacji, Eclipse był najbardziej rozchwytywany, niestety, jednocześnie w tej generacji sprzedaż zaliczyła największy spadek związany po części z pewną wstydliwą dla Mitsubishi sytuacją. Eclipse 3G został poniekąd wydalony ze społeczności DSM, podobnie jak czwarta generacja, jednak oba te samochody stworzyły jakby swój własny kolektyw, skupiając pasjonatów oraz próbowały zdobyć serca reszty motoryzacyjnych społeczności.
DSM i wcześniejsze Eclipse.
Czym jest wspomniane DSM? To skrót od Diamond-Star Motors, współpraca na linii Chrysler oraz Mitsubishi Motors, zapoczątkowana w 1985 roku, której dziełem była między innymi pierwsza generacja Eclipse oraz bliźniacze modele, chociaż zalicza się do tego również Eclipse z drugiej generacji, tzn. tak trochę na poziomie ideologicznym, gdyż w pierwszej połowie lat 90 Chrysler wycofał się ze współpracy i od 1995 nazwa DSM przestała istnieć, zastąpiła ją Mitsubishi Motors Manufacturing America (MMMA). Jednak społeczności nadal ciągnęły tradycję nazewnictwa DSM w Eclipse 2G, ze względu na praktycznie bliźniaczą filozofię tworzenia 1G i 2G, te same wersje, silniki, napęd, kultura, społeczności oraz głównie modyfikacje tych samochodów, to wszystko stworzyło pewną otoczkę i związało dwie pierwsze generacje.
W latach 90, pierwsza i druga generacja Eclipse, cały czas trzymały pewien stały poziom zainteresowania jeśli chodzi o sprzedaż, od 1991 r. do 1999 r. było to średnio około 56 tysięcy sprzedanych samochodów rocznie, z wahaniami dochodzącymi do ledwie 10 tysięcy i co ciekawe, ze lekko wzrastającymi statystykami (dane po włączaniu do oferty wersji Spyder), a jeśli doliczyłbym modele Plymouth Laser oraz Eagle Talon (bliźniaki Eclipse z czasów DSM), wyszłoby jeszcze więcej. Więc decyzja o rozpoczęciu produkcji trzeciej generacji była oczywista.
Historia, zmiany, facelifting Mitsubishi Eclipse 3G.
Słówko na temat oznaczeń tej generacji. 3G oraz D50 to ogólnie stosowane symbole trzeciej generacji, dodatkowo np. niektóre sklepy stosują oznaczenie D52(A) oraz D53(A), prawdopodobnie jest to związane z wersjami silnikowymi, czyli R4 2.4L oraz V6 3.0L.
Samochód pojawił się w sprzedaży w pierwszej połowie 2000 roku, jednak już dwa lata wcześniej można było zobaczyć próbkę designu, pod znakiem koncepcyjnego Mitsubishi SST, pojazd ten prezentował się nieco bardziej muskularnie niż ostateczna, produkcyjna wersja Eclipse 3G, pod maską miał silnik znany z poprzedniej generacji, czyli 2.0L turbo o mocy 213 KM.
W 2001 roku, wróciła wersja w nadwoziu Spyder, na takich samych zasadach jak w poprzedniej generacji, czyli przednionapędowe modele, opcja ze słabszym (GS) lub mocniejszym silnikiem (GT oraz w 2003 r. GTS). Tylny spoiler stał się standardem w wersjach GS/GT.
W 2002 roku, zmienił się dostawca elektroniki, Omron zamiast Denso, dotyczyło to ECU, ETACS oraz systemu keyless (bezkluczykowy). Zmienił się również emblemat, od tego momentu jest cały w chromie, przedtem miał dodatki czerwonego koloru.
Na wiosnę 2003 roku, model poddano faceliftingowi, można to poznać po przednim zderzaku i zaokrągleniach w miejscach na światła przeciw mgłowe, jak również tyle lampy przeszły modyfikację przez którą klosze otrzymały szary środek, nie są już zabarwione na czerwono. Zmieniły się również wewnętrzne panele drzwiowe, kolory foteli oraz elementy deski rozdzielczej.
Tylne lampy po faceliftingu. |
W 2005 roku, przed zakończeniem produkcji, zaprezentowano limitowaną edycję "Remix", oferowała głównie chromowane felgi oraz jakość wnętrza z wersji GT/GTS, plus unikalne elementy wnętrza. Jej cena, to dopłata 700 USD do wersji Eclipse Spyder GS oraz 1800 USD do wersji Eclipse GS.
Wspominane wersje wyposażenia, jeśli chodzi o coupe, to RS i GS z silnikiem 2.4L, oraz GT i GTS z V6 pod maską. Jaka jest różnica między wersjami z tym samym silnikiem? RS to bazowa opcja z podstawowym wyposażeniem, gdy Eclipse 3G był w sprzedaży, RS była najtańszą wersją, 19,7 tysięcy USD w 2004 roku. Natomiast GS oferuje większą liczbę opcji wyposażenia, wersja ze skrzynią Sportronic kosztowała 20,7 tysięcy USD w 2005 r. Przechodząc do wersji z silnikiem V6, GT posiada wyposażenie dostępne w GS, a dodatkowo np. przednią rozpórkę, większe stabilizatory, tarczowe, wentylowane hamulce na wszystkich kołach oraz 17-calowe felgi, cena to 23,1 tysięcy USD w 2005 r. Z kolei GTS to oczywiście topowa opcja pod kątem wyposażenia, to była najdroższa wersja Eclipse 3G w nadwoziu coupe, opcja ze skrzynią Sportronic kosztowała w 2004 roku 26 tysięcy USD. Natomiast dla Eclipse Spyder było podobnie, jednak bez wersji RS. Najtańszy Spyder (GS) kosztował 25 tysiące USD w 2005 r., a najdroższy (GTS) niemal 31 tysięcy USD, dzierżąc tym samym palmę najdroższego Eclipse 3G.
Budowa, dane techniczne, specyfikacja Mitsubishi Eclipse 3G.
Mitsubishi Eclipse z trzeciej generacji, to nowa konstrukcja, w porównaniu do poprzednich. Ogólnie rzecz biorąc, trzecia generacja, to taka jeszcze bardziej urzeczywistniona amerykańska wizja japońskiego coupe, niektórzy skłonni są klasyfikować ten samochód jako GT, ale to trochę na wyrost, szczególnie pod kątem wyposażenia i jakości wnętrza. Niektóre części mechaniczne, pasują z Galanta V6 24V, z którego wywodzi się zastosowana płyta podłogowa. Dodatkowo Eclipse 3G dzieli płytę podłogową z Chrysler Sebring oraz Dodge Stratus, z tych samochodów można dobierać części silnikowe, skrzyni biegów, hamulców oraz podobno nawet niektóre elementy wnętrza. Płyta podłogowa, to Chrysler D (odmiana ST-22), z czasów Diamond-Star Motors.
Zawieszenie zostało nastawione bardziej na komfort, jest dość miękkie, charakterystyka różni się od tej z Eclipse 1G i 2G. Zawieszenie jest niezależne, z tyłu mamy multi-link, z przodu kolumny MacPhersona, istnieje niewielka różnica między zawieszeniem w wersjach silnikowych, w opcji z V6 dolne wahacze poprzeczne mocowane są do belki z odlewu aluminiowego, a w wersjach z R4 do stalowej belki z wzdłużną rozpórką. Wersje GTx mają dodatkowo przednią rozpórkę oraz tylny stabilizator (on jest dostępny również w opcji silnikowej 2.4L z automatem oraz w wersji RS).
Hamulce w wersjach GT oraz GTS są tarczowe z przodu (277 mm) i z tyłu (262 mm), z kolei wersje RS i GS posiadały z tyłu bębny (229 mm) oraz na początku nieco mniejsze tarcze z przodu (256 mm). Eclipse w wersji GT wyprodukowane w pierwszych miesiącach, posiadają zaciski dwutłoczkowe, później zmieniono na jednotłoczkowe, tak jak w reszcie modeli. Od 2002 roku, wszystkie wersje mają takie same hamulce z przodu, wcześniej jak wspominałem RS/GS miały mniejsze.
Mitsubishi Eclipse w nadwoziu spyder. |
Dach w wersji sypder jest sterowany elektronicznie, materiał stworzony jest z trójwarstwowej tkaniny, podsufitka jest z poliestru lub bawełny, posiada dwa elektryczne silniki, tylna szyba jest oczywiście podgrzewana. Szkielet dachu, to konstrukcja z wytłaczanego (tył) oraz odlewanego (przód) aluminium.
Z gamy silnikowej i napędowej, zniknęła opcja AWD oraz 2.0L turbo. Eclipse 3G to samochód wyłącznie z napędem na przód, natomiast na miejsce topowej opcji 2.0L turbo, wpadła wolnossąca, sześciocylindrowa jednostka 3.0L SOHC o oznaczeniu 6G72. Moc, ostatecznie pozostała na tym samym poziomie, czyli 213 KM, natomiast ten większy silnik generował nieco mniej momentu obrotowego i maksymalna wartość wypadała przy wyższych obrotach, czyli 2.0L turbo 290 Nm @ 3000 rpm, natomiast 3.0L V6 278 Nm @ 4000 rpm, ale wg niektórych ludzi, jazda Eclipse 3G V6 jest bardziej płynna, moment obrotowy jest dostępny w szerszym zakresie. Historia mocy 6G72 przedstawia się mniej więcej tak: 2000-2001r.: 207 KM, 2001-2003r.: 202 KM, od 2003r.: 213 KM. Po zmianach w 2003 r. silnik otrzymał MVIM, czyli Mitsubishi Variable Induction Management, dzięki czemu moc wzrosła do 213 KM/PS (210 HP).
6-cylindrowy silnik 6G72 o pojemności 3.0L |
Drugim z silników w Eclipse 3G, jest 4-cylindrowy, wolnossący 4G64, czyli 2.4L SOHC. To dość podstawowa i uniwersalna jednostka w amerykańskiej gamie Mitsubishi, zasilająca również niektóre samochody Chrysler. Z tego co widzę w specyfikacji modeli z manualną skrzynią, 154 HP dostępne było tylko w 2000 roku, natomiast później 147 HP.
4-cylindrowy silnik 4G64 o pojemności 2.4 |
W samochodzie tym zastosowano trzy typy skrzyni biegów. Mamy więc klasyka, czyli 5-biegową manualną, jej oznaczenie dla wersji silnikowych 2.4L to F5M42, a dla wersji GT i GTS - F5M51. Wersja GTS posiada mniejsze przełożenie główne - 4.111, w porównaniu do pozostałych (RS/GS - 3.722, GT - 3.728).
Następnie, jest równie klasyczny automat (INVECS-II), posiadający cztery przełożenia, wyposażony w Adaptive Shift Control, jest to typowy system, który uczy się naszego stylu jazdy, czyli np. przy powolnych objazdach miasta, biegi są przełączane przy niższej prędkości obrotowej, a przy dynamicznej jeździe, silnik kręci się do wyższych obrotów, dodatkowo jeśli hamujemy często przy zjazdach, skrzynia sama zredukuje bieg, aby hamować silnikiem, tak samo jak podczas podjazdów, niższy bieg będzie używany dłużej, aby zapobiec zbyt częstej zmianie biegów.
Wnętrze Mitsubishi Eclipse 3G |
Ostatnią opcją, jest również skrzynia automatyczna (INVECS-II), ale z możliwością używania trybu manualnego - Sportronic, pozwala on na sekwencyjną zmianę biegów. Taka skrzynia dostępna była w wersjach GS, GT oraz GTS, dla modeli w nadwoziu coupe i spyder. Chyba większość domyśla się jak to działa - gałka w przód lub w tył. Szybkość i agresywność zmiany biegów jest tutaj większa, niż przy tradycyjnym automacie dostępnym w Eclipse 3G. Co ciekawe, skrzynia tego typu pozwala na chłostanie czerwonego pola do odcinki, nie przełączy się na wyższy bieg, do póki sami tego nie zrobimy. Tylko jedna sytuacja sprawi, że elektronika sama zaingeruje w zmianę biegów: jeśli po zatrzymaniu się, samochód nie jest na pierwszym biegu, skrzynia sama przełączy na pierwszy bieg. Ta skrzynia pozwala również na "double-downshift", oczywiście elektronika nie przełączy dwóch biegów, jeśli obroty będą niebezpieczne dla silnika. Przy przełączaniu biegów, nie jest konieczne zdejmowanie nogi z gazu.
Oznaczenia automatycznych skrzyni, to F4A42 dla opcji RS/GS oraz F4A51 dla GT/GTS.
Specyfikacja i opcje wyposażenia Mitsubishi Eclipse 3G coupe, w wersjach na 2005 rok:
Dane techniczne oraz wyposażenie Mitsubishi Eclipse 3G spyder w wersjach na rok 2005:
Specyfikacja i opcje wyposażenia Mitsubishi Eclipse 3G coupe, w wersjach na 2005 rok:
Dane techniczne oraz wyposażenie Mitsubishi Eclipse 3G spyder w wersjach na rok 2005:
Legalność Mitsubishi Eclipse 3G w Polsce.
To jest ciekawy i nieco problematyczny temat. Gdybym posiadał ten samochód, opisałbym te procedury dokładniej, a tym czasem mogę przedstawiać tylko ogólne informacje. Tak jak zostało wspomniane wcześniej, samochód ten nigdy nie był sprzedawany w Europie, innymi słowy nie jest "homologowany" na Europę, tyczy się to niektórych jego elementów, główny problem, to oczywiście oświetlenie. Są na to sposoby, bardziej profesjonalne i mniej. Można udać się do firmy zajmującej się przerabianiem oświetlenia, aby dostosować je do rynku europejskiego, można próbować robić to we własnym zakresie. Dodatkowo, próbowałem dowiadywać się w Wydziale Komunikacji oraz Wydziale Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji, niestety nie otrzymałem satysfakcjonującej mnie odpowiedzi.
Tylne lampy sprzed faceliftingu trudniej przerobić. |
Jednak jak można się spodziewać, wielu przede mną podejmowało się próby ustalenia wyjścia z tej sytuacji, również podróżując po urzędach i innych instytucjach. Na forum mitsumaniaków (link opisany w źródłach) znalazłem ciekawe informacje, otóż tak czy inaczej trzeba dostosować oświetlenie do wymogów europejskich (poradników i opisów jest w internecie od zatrzęsienia), jednak ostateczna decyzja o dopuszczeniu samochodu do ruchu należy do... diagnosty. Na podstawie jakości przeróbki oraz dołączonej dokumentacji (rachunki itp.), wydaje on werdykt. Dlatego przestałem drążyć ten temat, jeśli nie uda się na jednej stacji kontroli pojazdów, można próbować na kolejnej. Trochę mnie dziwi, że odbywa się to w taki przypadkowy sposób, zanim zagłębiłem się w temat, myślałem, że jest to rozwiązane bardziej profesjonalnie, ale z drugiej strony, samochodów z takimi potrzebami jest na naszym rynku zapewne mikroskopijny procent.
Jeśli ktoś zastanawia się, jakie są koszta profesjonalnego dostosowania oświetlenia w tym samochodzie do "wymogów" europejskich, jest to kwota około 1500 zł, natomiast w przypadku chęci instalacji xenonów, cena wzrasta do około 2500 zł. Te ceny są orientacyjne i odnoszą się do kompletów, przód i tył. Pytałem w dwóch firmach zajmujących się przeróbkami świateł. Po takich modyfikacjach, dopuszczenie samochodu do ruchu leży w gestii diagnosty.
Problemy, eksploatacja, na co zwracać uwagę, opinie odnośnie Mitsubishi Eclipse 3G.
Ten model w zasadzie jest wolny od wszelkich krytycznych usterek, wad fabrycznych itp., więc trochę inaczej, niż z okazji poprzedniej generacji, gdzie crank-walk stał się czymś charakterystycznym (będzie o tym więcej z okazji opisu Eclipse 2G, któregoś dnia). Co jednak nie oznacza, że Eclipse 3G to Toyota Starlet.
Przyznam szczerze, że przeszukałem dwa, polskie fora Mitsubishi (mitsumaniaki oraz mekp), jak również amerykańskie club3g.com i raczej trudno było mi wyłowić sprawy, na które szczególnie trzeba zwrócić uwagę, w sensie - bać się ich. Chociaż... czasami przewijały się problemy ze skrzynią biegów, więc można mieć to na uwadze. Kupno wersji Spyder pociąga za sobą sprawdzenie stanu i szczelności dachu, ale to jest oczywiste w przypadku każdego samochodu tego typu.
Przednionapędowy Eclipse GT z V6 pod maską, oczywiście prowokuje do ostrzejszej jazdy. |
Poza tym, jest pewna strona internetowa, prowadzona przez człowieka który zdecydowanie ma na pieńku z Mitsubishi hehe i od kilkunastu lat obsmarowuje niektóre modele tej marki oraz wszystko co z nią związane, skrupulatnie zbiera wszelkie informacje o usterkach, akcjach serwisowych czy jakichkolwiek wpadkach tej marki (na amerykańskim rynku). Na temat Eclipse wyszło wiele akcji serwisowych, jednak dotyczyły one głównie mało newralgicznych elementów, elementów wyposażenia, ale z drugiej strony było tego trochę, co nie musi być złą wiadomością, o ile właściciele zdecydowali się na wizytę w serwisie i bezpłatną poprawę.
Co do wyboru silnika, 2.4L vs V6 3.0L, w przypadku zwykłego użytkowania, większość ludzi poleca V6, spalanie podobne, a osiągi i dźwięk bardziej na plus, ale to jasne. Jednak wersja V6 z ręczną skrzynią biegów, to w Europie raczej biały kruk, jeśli zadbana, to potrafi kosztować krocie.
Przez kilkanaście lat, mogło nazbierać się sporo grzechów eksploatacyjnych. |
Należy mieć na uwadze, że Eclipse 3G nigdy nie był sprzedawany oficjalnie w Europie, wszystkie modele są ściągane zza Wielkiej Wody, jak można się spodziewać, duża ilość jest powypadkowa lub z innymi przygodami. Dlatego warto sprawdzić między innymi VIN poprzez np. CARFAX, jeśli kupno pakietu komuś się nie widzi, to można poszukać pomocy na forach, są ludzie którzy za darmo sprawdzają historię samochodów z Ameryki.
Pałowanie na sucho może być nieprzyjemne ;-) Zawsze warto sprawdzić stan środka smarnego ;-) |
Czytając opinię na polskich i amerykańskich forach, myślę, że ogólnie można przyjąć sytuację związaną z rzeczywistością mało znanych, kilkunastoletnich, usportowionych samochodów, czyli przede wszystkim trudno na naszym rynku znaleźć zadbany egzemplarz oraz trudno dostać części zamienne, ale dla chcącego nigdy nic trudnego. Generalnie, najstarsze egzemplarze Eclipse 3G mają dzisiaj już 15 lat, to sporo dla usportowionego samochodu, więc przed kupnem po prostu sprawdza się to, co zwykle, w ponad 15-letnich tego typu samochodach.
Niektórzy mają niepochlebne opinie na temat jakości wnętrza tego modelu, ale to nie musi być dziwne, w takim sensie, że jakby nie było, Eclipse 3G to raczej niska (podstawowa) półka usportowionych coupe. Każdy ma swoje poglądy i potrzeby, jednak oczywiście wnętrze zawsze jest do zrobienia, jego niska jakość szybko może zamienić się w bardzo wysoką, zmieniając oblicze samochodu wewnątrz, i nie trzeba tutaj wydawać takich pieniędzy, jak przy modyfikacjach mechanicznych, zmieniających oblicze samochodu pod kątem osiągów.
Modyfikacje, tuning Mitsubishi Eclipse 3G.
Raczej trudno zrobić z Eclipse 3G połykacza zakrętów na tory wyścigowe, bardziej nadaje się na wyścigi równoległe lub uliczne, piszę to na podstawie przeglądu for oraz obserwacji niektórych imprez, głównie w Polsce i Ameryce. Co oczywiście nie oznacza, że torowe Eclipse nie powstawały i nie powstają, jednak Lancer Evolution lepiej się do tego nadaje.
Jeśli zależy nam na ulicznym sleeperze, dobra opcja to np. wersja z silnikiem 4G64 2.4L i manualną skrzynią. Dlaczego właśnie 2.4L? Ponieważ można zbudować silnik np. w oparciu o górę od Lancera Evolution VIII + turbo + reszta. Blok 4G64 służy często jako dawca do stroker-kit 4G63/4G63T. Jak można się spodziewać, przyrosty mocy potrafią być znaczne. Natomiast zdrowy, fabryczny 4G64, sam w sobie ma podobno potencjał na doładowane około 300 KM, ta wartość może nie jest imponująca (chociaż tak czy inaczej to jeszcze raz tyle, ile fabryka dała), jednak dla ludzi którzy nie planują "Evoclipse", powinno wystarczyć. Wszystkie modyfikacje zostały opisane na wielu forach, ba, nawet w książkach na temat modyfikacji silników Mitsubishi serii 4Gxx.
W przypadku opcji silnikowej V6 6G72 3.0L, podobnie jak wyżej, dla zdrowego, fabrycznego silnika, rozsądny max to około 300 KM. Ten silnik ma podobno niezbyt trwałe tłoki - w przypadku doładowanych konfiguracji. Ale swego czasu, popularne były zestawy RIPP Supercharger Kit (dzisiaj już niedostępne), które razem z resztą wymaganych modyfikacji podnosiły moc właśnie do około 300 KM. Generalnie, dawniej pośród modyfikacji Eclipse 3G V6 z wykorzystaniem doładowania, właśnie kompresor był faworyzowany ponad turbosprężarkę, ze względu na mniej generowanego ciepła, mniej skomplikowaną instalację i mniejszy koszt. Ale dzisiaj mogło się to zmienić. Warto jeszcze wspomnieć, że wersja GT posiada niższy stopień kompresji niż GTS (9:1 vs 10:1), co czyni ją nieco lepszym wyborem do doładowania.
RIPP Supercharger Kit |
Część ludzi poleca pozostawienie tego silnika z jego wolnossącą charakterystyką i jakieś lekkie mody, często w oparciu o wydobycie pięknego dźwięku V6, co by raczej odpowiadało charakterystyce tej generacji Eclipse, której bardziej pasuje styl ulicznego "cruisera", niż wypatroszonego wariata, kipiącego mocą, zasysającego do sprężarki wszystko w pobliżu, czyli DSM Eclipse GSX z poprzednich generacji.
Ciekawostki dotyczące Mitsubishi Eclipse 3G.
Jak zapewne wielu pamięta, samochód wykorzystywany został w filmie 2 Fast 2 Furious. Dokładniej był to model Eclipse Spyder GTS, którym to jeździł Roman Pearce.
We wstępie wspomniałem o sprzedaży i pewnym wstydliwym incydencie. Otóż w rzeczy samej, przez pierwsze trzy lata, czyli 2000, 2001 i 2002 r., Eclipse 3G sprzedawał się w ilości ponad 70 tysięcy sztuk rocznie, nigdy wcześniej lub później żadna generacja nie mogła się czymś takim poszczycić! Chociaż ogólnie, to Eclipse 2G dzierży rekord ogólnej liczby sprzedanych modeli, ale zaraz za drugą generacją, jest właśnie trzecia. Niestety, trzecia generacja to również największy spadek sprzedaży, po 2002 roku sprzedaż mocno poleciała w dół, z 72 tysięcy rocznie w 2002 r., do 38 tysięcy rocznie w 2003 r. i nawet 19 tysięcy w 2004 r.
Po części było to wynikiem skandalu z 2003 roku, kiedy to wyszło na jaw, że Mitsubishi przez kilkanaście lat utajniało usterki swoich samochodów, nie zgłaszając ich do odpowiednich instytucji, reputacja, zaufanie i ogólne wyniki sprzedaży mocno spadły, miało to również inne, przykre konsekwencje, otóż część inżynierów (około 10%) postanowiło zrezygnować z pracy w Mitsubishi, przez co powstał mały chaos odnośnie postępu prac nad nowymi samochodami. Dodatkowo, w okresie 2002/2003 zadebiutowała wyczekiwana (przez dwa lata) kolejna generacja Nissana Z, czyli 350Z, który podbił amerykański rynek, więc myślę, że w jakimś stopniu miało to również wpływ na spadek zainteresowania Eclipse 3G.
W 2001 roku, powstał prototypowy model zwany Eclipse EV, zasilany silnikiem elektrycznym. Samochód wystartował w rajdzie "Shikoku EV Rally", gdzie przejechał 400 km na jednym ładowaniu. Parametry silnika elektrycznego, to 100 kW, 250 Nm, masa 47 kg. A jeśli chodzi o akumulatory, są typu litowo-jonowy (Li-Ion), pojemność 95 Ah, 355 V, ilość - 24 sztuki.
Podsumowanie.
W pewnej części japońskich samochodów podoba mi się to, że każda generacja potrafi mieć inny wizerunek. Dla mnie osobiście odbywa się to raczej bez względu na konsekwencje, choć może to brzmieć dziwnie. Jednak taka decyzja bardzo urozmaica gamę modeli producenta.
Czy Mitsubishi Eclipse 3G jest wart zainteresowania? Z jednej strony, prezentuje się raczej solidnie, nadwozie typu spyder oraz sześciocylindrowy silnik to ciekawe walory, moim zdaniem Eclipse 3G wygląda dobrze, od zawsze podobały mi się te przetłoczenia na drzwiach, które wizualnie łączą się z designem przedniego zderzaka, to wygląda świetnie! Samochód jest w miarę unikalny na polskich drogach. Odpowiednie połączenie jego cech, powinno skutkować zadowoleniem ze strony właściciela oraz obracaniem głowy przez część ludzi na ulicach, aby sprawdzić co to takiego przejechało.
Wygląda dobrze! |
A z drugiej strony, dodatkowe koszta dostosowania oświetlenia oraz tradycyjna, trudna przeprawa w poszukiwaniu używanego, usportowionego, kilkunastoletniego japońskiego samochodu, w odpowiednio dobrym stanie. Osobna kwestia, to jego sportowe aspiracje, tak się składa, że nie każdy musi lub chce bezkreśnie upalać usportowiony czy nawet sportowy samochód. Rzut oka na jakiekolwiek zawody, wyścigi itp. z ostatnich kilkunastu lat, brak tam Eclipse 3G, stąd można wyciągnąć wniosek, że samochód ten nie został stworzony do takich rzeczy, ale to nie pierwszy i nie ostatni samochód tego typu którego rzeczywistość tak wygląda, więc to raczej nie powinno dziwić. Porównania do Eclipse DSM zawsze będą bolesne wg niektórych, głównie przez ciągłe wytykanie braku napędu na cztery koła, mi również tego brakuje, jednak nie skreślam przez to trzeciej generacji.
Zauważyłem, że spora część krytyki dotyczącej Eclipse 3G, pochodzi z następującej sytuacji: ktoś nie posiada tego samochodu i porównuje go do turbodoładowanych Eclipse z napędem na cztery koła z poprzednich generacji. Cóż, oczywiście, łatwo jest wytykać temu samochodowi takie rzeczy, w porównaniu do topowych opcji z poprzednich generacji, ale myślę, że część ludzi znajdzie w trzeciej generacji Eclipse również coś, co ciekawi oraz przyciąga, bez nawiązywania i porównywania do jakichkolwiek innych samochodów. Część społeczności Eclipse 3G jest dumna z innego wizerunku tego modelu, dla nich, Eclipse 3G jest bardziej dojrzałym samochodem, niż poprzednie generacje. Chociaż to niekoniecznie mogło obowiązywać w latach jego produkcji, 2000-2005 r. obfitował jeszcze w spore ilości ogromnych, dziwnych, krzykliwych body-kitów, lądujących nie rzadko na Eclipse 3G. Ale dzisiaj to się już uspokoiło, tak jak w przypadku zdecydowanej większości japońskich samochodów. Więc można zaryzykować stwierdzenie, że obecnie Eclipse 3G raczej zrywa z wizerunkiem samochodu-tunera, co ewentualnie może mieć znaczenie dla ludzi szukających normalnego, typowego samochodu. Oczywiście, dobór fotek do tego tematu może być sprzeczny z tym, co właśnie napisałem ;) ponieważ na zdjęciach niemal każdy Eclipse jest po jakichś modyfikacjach, ale nie są to kontrowersyjne sprawy. Poza tym, poniekąd specjalnie starałem się wybrać takie zdjęcia, gdzie Eclipse 3G po prostu przyciąga wzrok. A czy przyciąga sercem, emocjami czy portfelem? To już chyba każdy osobiście musi znaleźć odpowiedź.
Na koniec chciałbym jeszcze tylko wspomnieć, że część opisów mechaniki, pochodzi z materiałów prasowych dla wersji po faceliftingu. Proszę również zwracać uwagę na podane jednostki mocy, HP lub KM.
Galeria zdjęć pojawi się wkrótce, w kolejnym wpisie.
Źródła:
http://www.dsmtuners.com/http://www.club3g.com/forum/problem-reports/114874-common-3g-problems.html
http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?p=500449 (oświetlenie)
http://www.mekp.pl/viewtopic.php?t=9763 (oświetlenie)
http://media.mitsubishicars.com/releases/fc313b49-99d2-7110-2e92-2b3c4b06fbeb
http://left-lane.com/us-car-sales-data/mitsubishi/mitsubishi-eclipse/
http://www.goodcarbadcar.net/2011/04/mitsubishi-eclipse-sales-figures.html
https://web.archive.org/web/20121113073335/http://www.mitsubishi-motors.com/corporate/about_us/technology/environment/e/ev.html
http://3geclipsemadness.blogspot.com/
http://www.edmunds.com/mitsubishi/eclipse/
http://eclipse3g.zynine.net/
http://www.automotiveforums.com/vbulletin/forumdisplay.php?f=1200
http://tearstone.com/eclipse-galant-stratus-30l-v6-limitations/
http://www.evolutionm.net/forums/
http://www.autonews.com/article/20140209/OEM02/140209869/mitsubishi-in-naming-aikawa-as-next-president-declares-its
Czekamy z utęsknieniem na opis prelude IV ;)
OdpowiedzUsuńFajny wpis Japońcu ,ale nie oszukujmy sie że w porównaniu do 2G "amerykańsklipse" to troche pomyłka. Japończycy nie za dobrze wychodzą na "przygodach z jointem" (joint venture) z amerykańskimi markami, Mazda Mondeo 6... w sumie wszytskie mazdy od okolic 2000r to najlepszy przykład
OdpowiedzUsuńTo naprawdę fajny i "uczciwy" artykuł. Od Lutego 2016 jestem posiadaczem Eclipsa GT z 2000r. Długo zastanawiałem się nad jego "miejscem" w świecie motoryzacji i podoba mi się że zwróciłeś uwagę na to, iż nie jest to auto nadające się do mocnego tuningu. Ja mój egzemplarz kupiłem z nadzieją iż będzie się wyróżniał, i tak właśnie jest, nie przejedziesz przez Poznań niezauważony. To jest z pewnością jedno z tych aut które po osiągnięciu wieku 25+ będą nazywane youngtimerami zduszą.
OdpowiedzUsuńWitam, ja również zakupiłem wersję 3g V6 GT 210km i jestem mega zadowolony (kujawsko-pomorskie)Bydgoszcz. Mocy ma tyle że uczę się nią jezdzić hehe pozdrawiam!
UsuńMam go od 2003 roku jeszcze mnie zawiódł Mam tą słabsza wersję GS ale jak wspomniałeś więcej się oglądają za tym autem niż marca i czy bmw europejskie auta są nijakie i szare
UsuńMam go od 2003 roku wersja GS ale nie moc dla mnie jest w nim ważna do tego mam corvette c5 jego wygląd jest dla mnie rekompensata pozdrawiam
OdpowiedzUsuń