środa, 25 czerwca 2014

318. Nissan 180SX, 200SX, 240SX, Silvia (S13, S14, S15). Info, silniki, oznaczenia, wersje, różnice.

318. Nissan 180SX, 200SX, 240SX, Silvia (S13, S14, S15). Info, silniki, oznaczenia, wersje, różnice. staryjaponiec blog
Nie będzie to obszerny opis tych kultowych samochodów, ponieważ moim zdaniem każda generacja zasługuje na osobny wpis (trzy już ogarnąłem - CSP311, S110 i S12). W zamian, same najważniejsze detale i konkrety. Przeglądając czasami statystyki bloga, widzę zapytania z wyszukiwarek odnośnie wszelkich różnic między tymi samochodami: wygląd, oznaczenia itp. Dla kogoś nie związanego z JDM albo dopiero zaczynającego przygodę z tymi samochodami, oznaczenia powyższych driftowozów Nissana mogą wydawać się trudne do zapamiętania i zrozumienia, sam miałem z tym problemy wiele lat temu, dlatego dzisiaj postanowiłem postarać się to opisać. Zdaje sobie sprawę, że nie wyczerpałem tematu w 100%. Wyjadaczom japońskiej motoryzacji, ten wpis raczej się nie przyda, jednak liczę na konstruktywną krytykę i wyłapanie potencjalnych błędów.




Moim zdaniem, na początku najlepiej opisać to wszystko dzieląc samochody ze względu na płytę podłogową, która jak wiadomo jest oznaczeniem generacji. Dla Nissana 180SX, 200SX, 240SX i Silvia, popularne, anglojęzyczne oznaczenie to "S-Chassis". Była to płyta podłogowa, na której Nissan produkował tylnonapędowe, sportowe samochody, w latach 1976-2002.

Popularny u nas "200SX", nosił tą nazwę już w latach 70 (S10). Jednak poniżej skupię się na trzech ostatnich generacjach (1988-2002 r.) samochodów produkowanych na płycie podłogowej "S", ze względu na ich niesłabnącą, niesamowitą popularność (S13, S14 i S15).


Płyta podłogowa S13.


Silvia
Lata produkcji: 1988-1993
Rynek docelowy: Japonia
Dostępne silniki: 1.8L (CA18DE, CA18DET) do 1991 roku oraz 2.0L (SR20DE, SR20DET) od 1991 roku
Dostępne nadwozia: coupe, kabriolet

180SX
Lata produkcji: 1989-1998
Rynek docelowy: Japonia
Dostępne silniki: 1.8L (CA18DET) do 1991 roku oraz 2.0L (SR20DE, SR20DET) od 1991 roku
Dostępne nadwozia: fastback

200SX
Lata produkcji: 1989-1993
Rynek docelowy: Europa oraz prawdopodobnie Nowa Zelandia i kraje ASEAN
Dostępne silniki: 1.8L (CA18DET) i 2.0L (SR20DET, nie dla europy)
Dostępne nadwozia: fastback

240SX
Lata produkcji: 1990-1994
Rynek docelowy: Ameryka
Dostępne silniki: 2.4L (KA24E, KA24DE)
Dostępne nadwozia: fastback, coupe, kabriolet

Nissan 180SX S13. Zenki. 1989-1991 r., driftowóz, japoński sportowy samochód, kultowe auto, JDM, różnice, wersje
Nissan 180SX S13. Zenki. 1989-1991 r.

Nissan 180SX S13. Chuki. 1991-1996 r., sportowe auta, kultowe samochody, z duszą, ciekawe, drifting, tylnonapędowe, czym się różnią
Nissan 180SX S13. Chuki. 1991-1996 r.

Nissan 180SX S13. Zenki. 1989-1991 r.

Nissan 180SX Type S RPS13. Kouki. 1996-1998 r., różnie między samochodami, sportowe auto, tylnonapędowe, SR20DET, japońska motoryzacja
Nissan 180SX Type S RPS13. Kouki. 1996-1998 r.

Nissan 200SX S13 Chuki, z rynku europejskiego, różnice między S13 a Silvia, sportowe samochody, JDM, drift, kultowe auta z lat 90
Nissan 200SX S13 Chuki, z rynku europejskiego.

Nissan Silvia Almighty S13, informacje, różnice, wersje samochodów, tylnonapędowe auta z lat 80
Nissan Silvia Almighty S13.

Nissan Silvia Q's S13, JDM, wersja na rynek japoński, czym się różni Silvia od 200SX, samochody
Nissan Silvia Q's S13.

Nissan Silvia Covertible S13, kabriolet, rynek japoński, informacje, JDM, zdjęcia, japońskie sportowe samochody
Nissan Silvia Covertible S13.

Nissan Silvia Q's S13, wnętrze, japońskie samochody, sportowe auta z lat 80, JDM
Nissan Silvia Q's S13.

Nissan 240SX Coupe, Wanbia, Onevia, USDM, differences, czym się różni 200SX od 240SX, informacje, zdjęcia
Nissan 240SX S13 Coupe.

Nissan 240SX, kabriolet, S13, sportowe samochody, japońskie
Nissan 240SX S13 Kabriolet.




Płyta podłogowa S14.


Silvia
Lata produkcji: 1993-1998
Rynek docelowy: Japonia
Dostępne silniki: 2.0L (SR20DE, SR20DET)
Dostępne nadwozia: coupe

200SX
Lata produkcji: 1994-2000
Rynek docelowy: Europa, Australia, Nowa Zelandia oraz prawdopodobnie kraje ASEAN
Dostępne silniki: 2.0L (SR20DET)
Dostępne nadwozia: coupe

240SX
Lata produkcji: 1994-1998
Rynek docelowy: Ameryka
Dostępne silniki: 2.4L (KA24E, KA24DE)
Dostępne nadwozia: coupe

Nissan Silvia S14, samochody z rynku japońskiego, różnice, informacje, wersje, JDM, kultowe sportowe auta
Nissan Silvia S14.

Nissan 200SX S14, sportowy samochód, japoński, JDM, jak wygląda, różnice
Nissan 200SX S14.

Nissan 200SX S14a, objaśnienie, informacje, zdjęcia, JDM, sportowe samochody z lat 90, kultowe auta, z duszą
Nissan 200SX S14a.

Nissan 200SX S14, znane sportowe samochody, popularne, cenione, kultowe auta, JDM, zdjęcia
Nissan 200SX S14.

Nissan Silvia S14a, zenki, JDM, japońskie samochody, najlepsze sportowe auta z lat 90, driftowóz, co to jest, różnice
Nissan Silvia S14a.

Nissan Silvia S14, wnętrze, interior, sportowe samochody z lat 90, różnice
Nissan Silvia S14.

Nissan Silvia S14a, samochody z japonii, JDM, zdjęcia, galeria, opis, czym się różni S14 od S14a
Nissan Silvia S14a.



Płyta podłogowa S15.


Silvia
Lata produkcji: 1999-2002
Rynek docelowy: Japonia
Dostępne silniki: 2.0L (SR20DE, SR20DET)
Dostępne nadwozia: coupe, kabriolet

200SX
Lata produkcji: 1999-2002
Rynek docelowy: Australia, Nowa Zelandia
Dostępne silniki: 2.0L (SR20DET)
Dostępne nadwozia: coupe

Nissan Silvia S15, JDM, kultowe samochody, auta z duszą, japońskie, sportowe modele, ponadczasowe
Nissan Silvia S15.

Nissan Silvia Varietta S15, japoński kabriolet, cabrio, convertible, bez dachu, samochody z Japonii, JDM, zdjęcia, sportowe auta
Nissan Silvia Varietta S15.

Nissan Silvia Style-A S15, ciekawe wnętrza samochodów, aut, kultowe auta z lat 90, sportowe modele, tylnonapędowe SR20DET, turbo, drift, różnice, informacje
Nissan Silvia Style-A S15.

Nissan 200SX S15 z Australii, czym się różni 200SX od Silvia, informacje, zdjęcia, JDM, sportowe samochody, kultowe auta z napędem na tył, ciekawe coupe, z duszą
Nissan 200SX S15 z Australii.



Wzmianki na temat osobnych modeli.


180SX
Samochód sprzedawany na rynku Japońskim. Jego zmiany wyglądu można rozpisać posiłkując się znanymi określeniami: Zenki - wersje do 1991 roku, chuki - wersje z lat 1991-1996, kouki - wersje z lat 1996-1998. Zenki to nieco kanciasty przedni zderzak razem z maleńkim grillem pod maską (przód zenki nosi miano tzw. "pignose" - świński ryjek), chuki miał już bardziej okrągły zderzak i brak grilla, natomiast kouki to "okrągłe tylne lampy" trochę w stylu Skyline oraz inny spojler. Wersja chuki to również silnik SR20DET o mocy 205 KM, a kouki dodatkowo 140-konny SR20DE. Jako ciekawostkę można dodać Sileighty (Sil80), był to 180SX z przodem od modelu Silvia, produkowany przez firmę Kid's Heart, w 1998 roku stworzono jedynie 500 samochodów, z ulepszonym silnikiem SR20DET (230 KM). 180SX RPS13 produkowany był obok Silvia S14 i właśnie to wprowadza lekki chaos do świata S-serii, dla ludzi którzy dopiero zaczynają interesować się tymi samochodami. 180SX był osobnym modelem, budowanym na płycie podłogowej S13. To nie była "wersja modelu Silvia", ale oddzielny samochód, który produkowany był i sprzedawany na rynku japońskim od 1989 do 1998 roku, razem z modelami Silvia S13 i Silvia S14.

200SX
Generacja S13 nie była oferowana w Australii. Podobnie jak dla 180SX, w 1991 roku nastąpił facelifting (bardziej okrągły przedni zderzak). Generacja S14 produkowana była wyłącznie jako coupe. W Europie, 200SX S14 miał już silnik 2.0L. Facelifting w 1996 roku jest łatwo rozpoznawalny dzięki pięknym, agresywnym, przednim reflektorom, taki 200SX nosi oznaczenie S14a. Znalazłem kilka źródeł, które mówią, że 200SX S14a sprzedawany był do 2000 roku. 200SX S15 z Australijskiego rynku, ma słabszy silnik, niż odpowiedniki w Nowej Zelandii i Japonii (200 KM vs 250 KM)

240SX
Model tylko na rynek Amerykański. W żadnej generacji nie posiadał turbodoładowanego silnika. Ale generalnie, jak widać powyżej, pod względem nadwozi, Ameryka miała najlepiej. I może trzeba tu wyjaśnić jedną rzecz w kwestii generacji S13, otóż amerykański fastback i coupe miały ten sam przód (taki jak 180SX i 200SX, czyli podnoszone reflektory), jednak różniły się tyłem (fastback - 180SX/200SX, coupe - Silvia). 

Nissan 240SX S13, rynek amerykański, czym się różni 200SX od 240SX, coupe, fastback, wersje, sportowe samochody z napędem na tył
Nissan 240SX z rynku amerykańskiego.

Amerykański S13 coupe, nieoficjalnie nazywany jest w Japonii "Wanbia" czyli inaczej "Onevia". W 1991 r. pojawił się silnik KA24DE DOHC (poprzednio KA24E SOHC). Budując 240SX do sportu, staje się przed wyborem wersji nadwozia, gdyż coupe jest lżejsze i ma lepszą sztywność nadwozia, za to fastback lepszą aerodynamikę i rozkład masy. Kabriolet posiada ręcznie składany dach, budowany był na bazie coupe, pierwsza faza następowała w Japonii, później samochody wysyłano do Ameryki na końcowy montaż. Faceliftingi amerykańskich S13 i S14 miały niemal te same daty i efekty, jak w europejskim 200SX.

Silvia
Model dostępny w Japonii. Generacja S13 sprzedawana była w nadwoziu coupe i kabriolet, S14 jako coupe, natomiast S15 ponownie jako coupe i kabriolet. Ciekawostką jest model Silvia Nismo 270R (S14), w 1994 roku powstało jedynie 15 sztuk, samochód posiada ulepszony silnik SR20DET o mocy 270 KM oraz wiele dodatków Nismo, prawdziwy biały kruk. Kolejną ciekawą wersją jest Silvia Autech Version (S15), z wolnossącym silnikiem 2.0L o mocy 200 KM. S15 w nadwoziu kabriolet, nosił nazwę Silvia Varietta i również został stworzony przez Autech; japońska wersja miała elektryczne chowany dach. W Australii i Nowej Zelandii, model Silvia był sprzedawany jako 200SX. Silvia to najdłużej produkowany model S-serii, Nissan zamknął rozdział Silvia w 2002 roku, po 38 latach.



Dodatkowe oznaczenia.


W dobie tylu modeli/wersji, samo oznaczenie S13 może być niewystarczające dla niektórych ludzi. Dlatego przyglądnijmy się temu bliżej:

R = nadwozie fastback
P = silnik SR
H = silnik KA24E
M = silnik KA24DE

Silvia z silnikiem 1.8L - S13
Silvia z silnikiem 2.0L - PS13
180SX i 200SX z silnikiem 1.8L - RS13
180SX i 200SX z silnikiem 2.0L - RPS13
240SX - HS13, MS13, RHS13, RMS13
Sileighty - RPS13

Przypominam, że powyższe odnosi się do generacji S13.

Mimo wszystko używanie ogólnych oznaczeń generacji (S13, S14, S15) dla poszczególnych wersji silnikowych, moim zdaniem nie jest błędem. To po prostu wersja skrótowa, która przyjęła się w społeczności.

Jeśli podczas własnych poszukiwań, znajdziecie gdzieś dodatkowo literkę "K", oznacza ona HICAS/HICAS-II/Super-HICAS.

Oznaczenia faceliftingów, które czasami można spotkać podczas opisów japońskich samochodów:
Zenki - wczesna wersja,
Chuki - "środkowa" wersja (nie bardzo wiem, jak to dokładnie przetłumaczyć, "pośrednia"? "późna"?),
Kouki - ostatnia wersja.



Końcowe uwagi i ciekawostki.


Moim zdaniem, trzy ostatnie generacje, to idealny przykład globalnego, sportowego samochodu, klasy podstawowej, te Nissany są ponadczasowe, nawet dzisiaj oferują to, czego nie posiada większość producentów - świetną platformę do modyfikacji, ogromną społeczność pasjonatów, klasyczny napęd i agresywny, przykuwający oko design. Lata produkcji niektórych modeli, mogą być obarczone błędem +/- jednego roku. Jak widać, opisywane samochody, produkowane były w nadwoziach typu fastback (zwany też notchback), coupe oraz kabriolet. Wymienione wyżej kraje ASEAN, to Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodniej czyli np. Malezja, Singapur, Tajlandia itp., 200SX S13 i S14 były tam prawdopodobnie sprzedawane, niestety nie znalazłem zbyt wiele źródeł, stąd słowo "prawdopodobnie". W latach 90, policja w Nowej Zelandii używała Nissanów 200SX S14 jako nieoznakowanych radiowozów. 180SX produkowany był w dwóch fabrykach: Nissan Motor Kyushu 1989-1994 r. oraz Takata Industrial 1994-1998 r. W tym drugim okresie, produkcja odbywała się po złożeniu zamówienia, podobno samochody składane były niemal ręcznie, ze względu na niewielką ilość zamówień. W tym roku mija ćwierć wieku, odkąd Nissan 200SX S13 zadebiutował w Europie. Na koniec dodam jeszcze tylko, że dla mnie osobiście przód S14a swoją agresywnością zjada wszystkie sportowe samochody Nissana :)



Źródła:

6 komentarzy:

  1. SUPER rówież miałem metlik jeśli chodzi o te oznaczenia, super robota !

    OdpowiedzUsuń
  2. Już nie mogłem się doczekać na ten wpis, ponieważ w nie dalekiej przyszłości planuje stać się posiadaczem S14a :-D. Póki co zbieram dużo wiedzy i pieniędzy

    OdpowiedzUsuń
  3. S13 Silvia to IMO jedno z najladniejszych aut przelomu lad 80 i 90. Szkoda ze u nas praktycznie niespotykane, ponadczasowa linia; piekne, dopracowane detale; kompozycja ktora idealnie ze soba wspolgra. Poprostu mozna sie zakochac :D

    OdpowiedzUsuń
  4. stare dobre japońce...a slyszeliscie o elektronicznym eksperymencie nissana? przekombinowali czy nie? http://www.nissanblog.pl/rozpoczela-sie-prodkcja-e-nv200,828/

    OdpowiedzUsuń
  5. Odpowiedzi
    1. Z tego co mi wiadomo, S13 od 140 do 155 w zależności od roku, natomiast S14 - 155.

      Usuń