wtorek, 26 lipca 2011

41. Japońskie silniki V8: Toyota.

41. Japońskie V8: Toyota. staryjaponiecJeśli chodzi o japońskie konstrukcje w samochodach, najbardziej znane są 4 i 6-cylindrowe silniki, chyba dokładnie w takiej kolejności. Na szczęście każdy z tych typów został pięknie dopracowany. Natomiast jeśli chodzi o V8, japońskie konstrukcje plasują się chyba za środkiem stawki, jeśli chodzi o ilość tego typu silników i okres ich stosowania, wśród wszystkich producentów samochodów. Dziś kilka zdań o silnikach V8 w samochodach Toyoty, a kiedy indziej o V8 w pozostałych japońcach.






Toyota od lat 60 ubiegłego wieku stosuje V8 w swoich samochodach, z tym, że nie były to miejskie czy usportowione auta, tylko duże, luksusowe sedany, jak również samochody terenowe itp., a od lat 90 - sportowe. We wczesnych latach były przeznaczone w większości na rynek japoński, stąd mało kto o nich cokolwiek wie. Silniki te, od lat 60 używane są również w wyścigach, napędzają tam kilka sportowych pojazdów z gamy Toyoty, jak również stricte wyścigowe pojazdy.  

Wszystkie poniższe dane są aktualne na dzień 26 lipca 2011 r.





Toyota V

Był to pierwszy japoński silnik V8, użyty w seryjnie produkowanym japońskim samochodzie; w 1964 roku trafił pod maskę Toyoty Crown Eight, a następnie przez 30 lat (podczas których ciągle ewoluował) napędzał pierwszą generację Toyoty Century (druga generacja korzystała już z V12). Silniki z tej serii produkowane były przy współpracy z Yamahą, posiadały 2 zawody na cylinder, rozrząd OHV oraz były umieszczone z przodu, wzdłużnie. Ostatni raz montowane były w 1997 r.

V (lata 60)
2.6L (2599 cm3)
115 KM @ 5000 rpm
196 Nm @ 3000 rpm

3V (lata 60 i 70)
3.0L (2981 cm3)
150 KM @ 5200 rpm
235 Nm @ 3600 rpm

4V-U (lata 70)
3.4L (3376 cm3)
170 KM @ 5400 rpm
260 Nm @ 3600 rpm

4V-EU (lata 70 i 80)
3.4L (3376 cm3)
180 KM @ 5200 rpm
270 Nm @ 4400 rpm

5V-EU (lata 80 i 90)
4.0L (3994 cm3)
165 KM @ 4400 rpm
289 Nm @ 3600 rpm

Zastosowanie serii "V":
1964 - 1967: Toyota Crown Eight
1967 - 1997: Toyota Century

Przykładowe zdjęcia:

Toyota Century
Toyota Century, V8


Toyota Crown Eight
Toyota Crown Eight, V8





Toyota UZ

Konstrukcja serii tych silników była o wiele bardziej nowoczesna, niż w przypadku serii "V", a ich zastosowanie rozciągało się na kilkanaście modeli. Posiadały 4 zawory na cylinder, 2 wałki rozrządu w głowicy, wielopunktowy (później dodatkowo sekwencyjny) wtrysk paliwa oraz VVT-i (w późniejszych wersjach). Stosowane były od 1989 do 2010 r., w różnych modelach Toyoty/Lexusa. Przez 3 lata z rzędu (1998, 1999, 2000 r.) wyróżniane były na liście "Ward's 10 Best Engines".

1UZ-FE i 3UZ-FE, posiadały aluminiowy blok silnika, stosowane były w sedanach oraz samochodach sportowych, podczas gdy 2UZ-FE miał żeliwny blok i stosowany był w samochodach terenowych, pick-upach i SUVach.

1UZ-FE (1989 - 2002 r.)
4.0L (3968 cm3)
Moc i moment zależały od modelu samochodu i lat produkcji, zawierały się między 256 KM i 353 Nm, a 300 KM i 420 Nm (w sumie najsłabsza wersja była montowana w ambulansie Toyota Himedic, miała 220 KM).

2UZ-FE (1998 - 2010 r.)
4.7L (4664 cm3)
Podobnie jak wyżej, moc i moment od 230 KM i 410 Nm, do 288 KM i 448 Nm, w zależności od modelu i roku.

3UZ-FE (2001 - 2010 r.)
4.3L (4292 cm3)
Moc i moment od 280 KM i 430 Nm do 300 KM i 441 Nm.

Zastosowanie serii "UZ":
1989 - 2000: Lexus LS 400 / Toyota Celsior
1990 - 2002: Toyota Crown / Toyota Crown Majesta
1991 - 2000: Lexus SC 400 / Toyota Soarer
1992 - 2000: Lexus GS 400 / Toyota Aristo
1998 - 2007: Lexus LX 470
1998 - 2009: Toyota Land Cruiser
2000 - 2006: Lexus LS 430 / Toyota Celsior
2000 - 2009: Toyota Tundra
2001 - 2007: Lexus GS 430 / Toyota Aristo
2001 - 2010: Lexus SC 430 / Toyota Soarer (do 2005 r.)
2001 - 2009: Toyota Sequoia
2003 - 2009: Toyota 4Runner
2003 - 2009: Lexus GX 470

Przykładowe zdjęcia niektórych modeli:

Toyota Soarer / Lexus SC Z30
Toyota Soarer, Lexus SC, Z30, V8 UZ


Toyota Celsior / Lexus LS
Toyota Celsior, Lexus LS, V8 UZ


Lexus GS
Lexus GS, V8 UZ





Toyota UR

Póki co, ostatnia i najnowsza seria ośmiocylindrowych, benzynowych silników Toyoty, produkowana i stosowana do dnia dzisiejszego. Ponownie, w porównaniu z poprzednikiem (UZ), posiada szereg usprawnień i nowości jak np. łańcuch rozrządu zamiast paska, bezpośredni wtrysk paliwa D4-S oraz układ zmiany faz rozrządu Dual VVT-i czy też VVT-iE (z napędem elektrycznym), itd. Poza tym, oczywiście spory wzrost pojemności i mocy. Na tronie obsadzono zaawansowany technologicznie 2UR-GSE, który był i jest sercem sportowego Lexusa IS-F.

1UR-FE (bez D-4S)
4.6L (4608 cm3)
Od 318 KM i 460 Nm do 347 KM i 455 Nm

1UR-FSE
4.6L (4608 cm3)
Od 347 KM i 460 Nm do 385 KM i 500 Nm

2UR-FSE
5.0L (4968 cm3)
394 KM @ 6400 rpm i 520 Nm @ 4000 rpm

2UR-GSE
5.0L (4968 cm3)
423 KM @ 6600 rpm i 505 Nm @ 5200 rpm

3UR-FE (bez D-4S i VVT-iE)
5.7L (5663 cm3)
386 KM @ 5600 rpm i 544 Nm @ 3600 rpm

3UR-FBE
Ten sam silnik co wyżej tylko, że przystosowany do spalania mieszanki etanolu (E85).

Zastosowanie serii "UR":
Od 2007: Lexus LS 460 & LS 460 L
Od 2007: Toyota Tundra
Od 2008: Lexus GS 460
Od 2008: Lexus IS-F
Od 2008: Lexus LS 600h & LS 600h L
Od 2008: Toyota Sequoia
Od 2008: Toyota Land Cruiser Seria 200 (tylko na rynek USDM)
Od 2008: Lexus LX 570
Od 2009: Toyota Crown Majesta
Od 2010: Lexus GX 460

Przykładowe zdjęcia niektórych modeli:

Lexus IS-F
Lexus IS-F, V8 UR


Lexus GX460
Lexus GX460, V8 UR


Lexus LS460
Lexus LS460, V8





Toyota VD

Jest to pierwszy ośmiocylindrowy silnik diesla do samochodów osobowych, jaki wyprodukowała Toyota. W wielkim skrócie: 32V, DOHC, Common Rail, turbo lub twin turbo. Po raz pierwszy zastosowano go w 2007 roku, w wersji z jedną turbosprężarką, w Toyocie Land Cruiser serii 70. Wersje twin turbo dostępne są w Land Cruiser serii 200.

1VD-FTV
4.5L (4461 cm3)
turbo: 205 KM @ 3400 rpm i 430 Nm @ 1200-3200 rpm
twin turbo: od 265 KM i 650 Nm do 282 KM i 650 Nm

Toyota Land Cruiser serii 200
Toyota Land Cruiser serii 200, V8, diesel





Podsumowanie.
No więc 15 znanych mi silników V8 i około 25 modeli samochodów osobowych na przestrzeni niemal 50 lat. Ten wpis to raczej wynik ciekawości, ponieważ przyznam bez bicia, jedyny V8 Toyoty jaki znałem to 1UZ-FE, głównie ze względu na swapy do Supry oraz starych Corolli. Próbowałem jeszcze poszukać coś na temat samochodów nie-osobowych Toyoty, ale bez rezultatu, no chyba, że wziąć pod uwagę Hino (od 1967 roku firma ta należy do Toyoty) i np. model KC-SS3VJCA, którego sercem jest diesel V10 (V26C) o pojemności 26.0L (25970 cm3) lub autobus S'elega z turbodieslem V8 (F17E) o pojemności 16.8L (16745 cm3). Takich silników Japończycy mieli trochę, Hino (Toyota), Nissan, Mitsubishi itd., no ale o nich (silnikach) raczej nikt nie mówi, ponieważ mało kogo interesują samochody ciężarowe itp. pojazdy. A z drugiej strony, tego typu silniki w takich pojazdach, to normalne zjawisko, bo przecież nikt nie spodziewa się, aby siedział tam 1.6L (a przynajmniej na obecną chwilę).
Osobną sprawą są silniki V8 Toyoty, wykorzystywane przez ostatnie około 50 lat do różnych wyścigów... ale o tym może kiedy indziej, póki co, trafiłem wyłącznie na japońskie źródła, musze popracować nad ich deszyfracją hehe.

Wszystkie powyższe dane są aktualne na dzień 26 lipca 2011 r.

0 komentarze:

Prześlij komentarz