piątek, 27 stycznia 2012

93. Zapomniane coupe #02: Honda Legend, Mazda Eunos Cosmo, Nissan Lucino.

93. Zapomniane coupe #02: Honda Legend, Mazda Eunos Cosmo, Nissan Lucino. 日本車 staryjaponiec blog
Kolejne japońskie coupe, które są dzisiaj rzadkością na świecie. Tym razem dwa JDMy (w tym jeden również z USDM) i model, który można (próbować) kupić na naszym rynku.











Nissan Lucino Coupe (1994-1999 r.)


Samochód ten stworzony został jako niedroga opcja dla młodych ludzi, na niektórych rynkach zastąpił Nissana 100NX. Bazował na modelu Sunny B14, posiadał napęd na przód, sprzedawany był w latach 1994-1999 prawdopodobnie tylko w Japonii oraz Ameryce Północnej (pod nazwą 200SX). Samochód mógł być wyposażony w 5-biegowy manual lub 4-biegowy automat. Wszystkie dostępne silniki były rzędowe, czterocylindrowe i wolnossące, posiadały DOHC oraz 16V.


Nissan Lucino Coupe 日本車 日産 japoński sportowy samochód


Wersje wyposażenia i silniki w wersji JDM:

MM, GG, GG Navigation Selection, GG Type S (masa 970-1030 kg),
GA15DE, 1.5L (1497 cm3),
105 KM (77 kW) @ 6000 rpm, 135 Nm @ 4000 rpm

SS (masa 1070-1100 kg),
SR18DE, 1.8L (1838 cm3),
140 KM (103 kW) @ 6400 rpm, 166 Nm @ 4800 rpm

VZ-R (masa 1110 kg),
SR16VE, 1.6L (1596 cm3),
175 KM (129 kW) @ 7800 rpm, 161 Nm @ 7200 rpm

LUCINO AUTECH VERSION,
SR20DE, 2.0L (1998 cm3),
175 KM (129 kW) @ 6800 rpm, 186 Nm @ 5200 rpm
  
Dwie ostatnie robią wrażenie. W pierwszej zastosowano wysokoobrotowy silnik SR16VE (niebieska pokrywa zaworów) ze zmiennymi fazami rozrządu Neo VVL, obrotomierz wyskalowany do 9000 rpm obrotów i czerwone pole od 8300 rpm, powstało niecałe 100 sztuk wersji coupe, była to jedna z najmniejszych liczb wśród produkcyjnych modeli Nissana, "przebiła" nawet drugą generację Skyline GT-R z lat 70 (kryzys paliwowy) który powstał w ilości 197 egzemplarzy. Natomiast druga wersja Lucino, była to limitowana edycja od Autech. Oprócz zamontowania zmodyfikowanego silnika SR20DE, zmiany objęły głównie układ wydechowy, zawieszenie (twardsze) i hamulce (większe, mocniejsze), zastosowano też LSD. Obie powyższe wersje dostępne były tylko z manualną skrzynią biegów.


Nissan Lucino, coupe, autech version, sr20de, 175, JDM, rare, unique cars, mało znane samochody, unikalne auta, nieznane, ciekawe


Nissan Lucino Coupe 日本車 日産 japoński sportowy samochód


Z okazji samochodów po tuningu Autech, warto wspomnieć, że Lucino wychodził też jako hatchback, który tak samo posiadał limitowane wersje Autech, jednak w przypadku hatchbacka, zastosowano jednostkę Nissana - SR16VE N1 (czerwona pokrywa zaworów), gdzie z wolnossącego 1.6L wyciśnięto aż 200 KM.

W Ameryce wyglądało to trochę inaczej, dostępne były tylko dwie wersje:

SE (GSE)
GA16DE, 1.6L (1597 cm3), 115 HP

SE-R (GSR)
SR20DE, 2.0L (1998 cm3), 140 HP


Nissan Lucino Coupe 日本車 日産 japoński sportowy samochód


Dane techniczne Japońskiej wersji SS z 1997 r. (pozwoliłem sobie pominąć tutaj VZ-R, ze względu na śladową liczbę wyprodukowanych egzemplarzy):
Silnik: SR18DE, 1.8L (1838 cm3), R4, 16V, DOHC, EGI
Parametry: 140 KM (103 kW) @ 6400 rpm, 166 Nm @ 4800 rpm
Stopień sprężania: 10:1
Średnica cylindra x skok tłoka: 82.5 x 86 mm
Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 4285 x 1690 x 1375 mm
Rozstaw osi: 2535 mm
Rozstaw kół przód: 1470 mm
Rozstaw kół tył: 1435 mm
Zawieszenie przód: niezależne z kolumnami prowadzącymi
Zawieszenie tył: przestrzennie prowadzona belka skrętna (multilink beam)
Hamulce przód: tarczowe wentylowane
Hamulce tył: tarczowe
Koła przód i tył: 185/65 R14
Napęd: FWD
Masa: 1070 kg
Stosunek mocy do masy: 130,8 KM na tonę
Stosunek masy do mocy: 7,6 kg na KM
Pojemnościowy wskaźnik mocy: 76,2 KM z litra


Nissan Lucino Coupe 日本車 日産 japoński sportowy samochód

Nissan Lucino Coupe 日本車 日産 japoński sportowy samochód

Nissan Lucino Coupe 日本車 日産 japoński sportowy samochód

Nissan Lucino Coupe 日本車 日産 japoński sportowy samochód

Nissan Lucino Coupe 日本車 日産 japoński sportowy samochód

Nissan Lucino Coupe 日本車 日産 japoński sportowy samochód

Nissan Lucino Coupe 日本車 日産 japoński sportowy samochód

Nissan Lucino Coupe 日本車 日産 japoński sportowy samochód

Nissan Lucino Coupe 日本車 日産 japoński sportowy samochód

Nissan Lucino Coupe 日本車 日産 japoński sportowy samochód

Nissan Lucino Coupe 日本車 日産 japoński sportowy samochód

Nissan Lucino Coupe 日本車 日産 japoński sportowy samochód
Nissan Lucino Coupe 日本車 日産 japoński samochód






Honda Legend Coupe KA3 & KA8 (1987-1996 r.)


Tak na dobrą sprawę, jeśli chodzi wyłącznie o dostępność, to w niektórych krajach łatwiej chyba kupić NSX, niż Legend Coupe. Ten samochód nigdy nie był nastawiony na liczną produkcję i sprzedaż, pierwsza generacja Legend Coupe (KA3, 1987-1990 r.) była o wiele droższa niż jej odpowiednik w nadwoziu sedan, jak również różniła się mechanicznie, co ciekawe, coupe była składana w Japonii, natomiast sedan w Wielkiej Brytanii.


Honda Legend Coupe 日本車 ホンダ japoński samochód


Warty odnotowania jest fakt, że w porównaniu do sedana, coupe posiada niezależne zawieszenie z przodu oraz z tyłu (sedan tylko z przodu). Pod maską znajduje się silnik C27A V6, to właśnie w modelu Legend, Honda po raz pierwszy użyła sześciocylindrowego silnika. Pojemność 2.7L, 180 KM @ 6000 rpm oraz 226 Nm @ 4500 rpm (to parametry na rynek Japoński, natomiast w Europie: 169 KM @ 5900 rpm, 225 Nm @ 4500 rpm).


Honda Legend Coupe 日本車 ホンダ japoński samochód wnętrze interior


Była to "nietypowa" Honda, jak na połowę lat 80 - aspirowała do klasy premium, świetnie wyposażona i wykończona. Jednak pod względem designu, prezentowała się jedynie poprawnie (IMHO). Mimo wszystko, do chwili z którą rozpoczęła się sprzedaż NSX, to Legend była najdroższym i najbardziej zaawansowanym samochodem Hondy.

Druga generacja (KA8, 1990-1996 r.) kontynuowała ten kierunek, wśród bogatego wyposażenia na początku lat 90, było np.: odbiornik TV, telefon, skórzana lub wełniana tapicerka, dwustrefowa klimatyzacja, poduszka powietrzna dla kierowcy i pasażera, kontrola trakcji, napinacze pasów, wysokiej jakości system audio, zawieszenie Honda Progressive Damper (użyte również w NSX) oraz nie-satelitarna nawigacja samochodowa (w 1981 r. była to pierwsza na świecie nawigacja samochodowa, wkładało się mapę, za pomocą nawigacji zaznaczało się na niej obecne położenie, a system na podstawie sygnałów pochodzących z żyroskopu, wyznaczał kierunek i pokazywał nasze aktualne położenie) itp.


Honda Legend Coupe 日本車 ホンダ japoński samochód wnętrze interior


Oczywiście nieco zmienił się design, samochód prezentował się trochę bardziej atletycznie. Pod maskę trafił nowy silnik - 3.2L C32A V6 (nie mylić z C32B z NSX) o mocy 205-235 KM (w zależności od rynku i roku produkcji). W Japonii, Legend drugiej generacji (sedan i coupe) oferowana była wyłącznie z automatyczną, 4-biegową skrzynią biegów, na szczęście na innych rynkach był też 5-biegowy a później 6-biegowy manual.


Honda Legend Coupe 日本車 ホンダ japoński samochód


Honda stworzyła niezłego rywala dla innych coupe w klasie premium, szkoda, że wyposażyła go wyłącznie w napęd na przód, podczas gdy choćby rodzimi konkurenci tacy jak Toyota Crown czy Nissan Cima miały napęd na tył. Co ciekawe, w planach było wykorzystanie silnika V8 w drugiej generacji, jednak pojemność i moc byłaby większa, niż w przypadku V6 VTEC użytym we flagowym modelu - NSX, więc Honda nie zdecydowała się na taki krok.

Dane techniczne najbogatszej wersji - JDM Alpha Touring, z 1996 r.:
Silnik: C32A, 3.2L (3206 cm3), V6, 24V, SOHC, PGM-FI
Parametry: 235 KM @ 6300 rpm, 289 Nm @ 5200 rpm
Stopień sprężania: 10:1
Średnica cylindra x skok tłoka: 90 x 84 mm
Skrzynia biegów: 4-biegowy automat
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 4880 x 1810 x 1370 mm
Rozstaw osi: 2830 mm
Rozstaw kół przód: 1550 mm
Rozstaw kół tył: 1540 mm
Zawieszenie przód i tył: niezależne (o dwóch wahaczach poprzecznych)
Hamulce przód: tarczowe, wentylowane
Hamulce tył: tarczowe
Koła przód i tył: 215/55 R16 91V
Napęd: FWD
Masa: 1580 kg
Stosunek mocy do masy: 148,7 KM na tonę
Stosunek masy do mocy: 6,7 kg na KM
Pojemnościowy wskaźnik mocy: 73,3 KM z litra


Honda Legend Coupe 日本車 ホンダ japoński samochód

Honda Legend Coupe 日本車 ホンダ japoński samochód

Honda Legend Coupe 日本車 ホンダ japoński samochód

Honda Legend Coupe 日本車 ホンダ japoński samochód

Honda Legend Coupe 日本車 ホンダ japoński samochód

Honda Legend Coupe 日本車 ホンダ japoński samochód

Honda Legend Coupe 日本車 ホンダ japoński samochód

Honda Legend Coupe 日本車 ホンダ japoński samochód

Honda Legend Coupe 日本車 ホンダ japoński samochód

Honda Legend Coupe 日本車 ホンダ japoński samochód

Honda Legend Coupe 日本車 ホンダ japoński samochód

Honda Legend Coupe 日本車 ホンダ japoński samochód







Mazda Eunos Cosmo JC (1990-1995 r.)


Na koniec, coś jeszcze bardziej unikalnego i wyrafinowanego, niż opisywany poprzednio Subaru SVX. Mazda Eunos Cosmo z ostatniej, czwartej (JC) generacji, była luksusowym coupe, opływającym w technologiczne i mechaniczne fenomeny.


Mazda Eunos Cosmo JC 日本車 マツダ japoński sportowy samochód wankel twin turbo 13B 20B


Samochód dostępny był w oficjalnej sprzedaży tylko na rynku Japońskim, produkowany był wyłącznie z kierownicą po prawej stronie, choć były plany na sprzedaż poza Japonię. Jedną z najbardziej charakterystycznych rzeczy, były silniki, a szczególnie jeden z nich. Oczywiście obydwa to konstrukcja wankla, pierwszy 1.3L 13B-REW z dwoma rotorami i twin turbo (230 KM), natomiast drugi był ewenementem, ponieważ do dnia dzisiejszego zastosowano go tylko w czwartej generacji Cosmo, mowa o 2.0L 20B-REW, również twin turbo, ale z trzema rotorami!


Mazda Eunos Cosmo JC 日本車 マツダ japoński sportowy samochód wankel twin turbo coupe


Silnik ten miał oficjalnie 280 KM (wg Japońskiej broszury), ponieważ taki był limit dla silników w Japonii (do 2004 r.), ale dane techniczne na różnych serwisach mówią o ponad 300 KM. Był to pierwszy silnik wankla (razem z 13B-REW), w którym zastosowano sekwencyjny układ twin turbo. Elastyczność podwójnie doładowanego silnika 2.0L z trzema rotorami, odpowiadała silnikom V8, a niektóre z nich przewyższała. Moment obrotowy przy 1800 rpm wynosił 380 Nm, przy 2200 - 390 Nm, maksimum przypadało na 3000 rpm - 402 Nm, natomiast do 7000 rpm dostępne było aż 90% maksymalnego momentu.
W 1990 roku, samochód prezentował się imponująco i luksusowo. Wewnątrz, materiały wysokiej jakości, a do tego bogate wyposażenie, np.: pierwsza w Japonii nawigacja satelitarna, ekran dotykowy, telefon, telewizja, klimatyzacja, skórzana tapicerka, system CCS (zarządzający funkcjami wyposażenia i diagnostyki samochodu), elektryczne sterowanie lusterek i szyb, elektryczna regulacja foteli i kierownicy, podgrzewane lusterka, system audio składający się z radia, odtwarzacza kasetowego, odtwarzacza CD (ze zmieniarką na 12 CD) i 6 głośników, itp.


Mazda Eunos Cosmo JC 日本車 マツダ japoński sportowy samochód wankel twin turbo 13B 20B coupe

Mazda Eunos Cosmo JC 日本車 マツダ japoński sportowy samochód wankel twin turbo 13B 20B coupe

Mazda Eunos Cosmo JC 日本車 マツダ japoński sportowy samochód wankel twin turbo 13B 20B coupe


Mechanicznie, oprócz wspomnianych silników, samochód mógł być wyposażony np. w 4-kanałowy ABS, LSD (wiskoza) czy też tempomat. Dostępny był tylko i wyłącznie z 4-biegową skrzynią automatyczną, która działała w trzech trybach: normal, power i hold. Napęd oczywiście na tył.




Eunos Comos JC wychodził w dwóch seriach (seria I - 1990-1993, seria II - 1994-1995) i dostępny był w kilku wersjach wyposażenia:

Type-E CCS: dla serii I oraz II, luksusowa wersja, dostosowane tylne zawieszenie aby podnieść komfort. W przeciwieństwie do poniższych wersji, ta dostępna była tylko dla modeli z silnikiem 20B.

Type-E: dla serii I, wyposażenie identyczne z powyższym, oprócz systemu CSS.

Type-S CCS: dla serii II, była to wersja luksusowo-sportowa, czyli posiadała dodatki z wersji Type E + twardsze zawieszenie z Type S, charakteryzowała się czarną, skórzaną tapicerką.

Type-S: dla serii I, wersja sportowa, twardsze zawieszenie, brak skórzanej tapicerki, brak CSS i niektórych dodatków z luksusowych wersji.

Type-SX: dla serii II, wersja ta z czasem zastąpiła Type S, poprawiono zawieszenie bardziej nastawione na sportową jazdę.


Mazda Eunos Cosmo JC 日本車 マツダ japoński sportowy samochód wankel twin turbo 13B 20B coupe


Spalanie, to coś o czym właściciele wankla woleliby nie rozmawiać ;-) Eunos Cosmo JC z silnikiem 20B-REW potrafi spalić średnio 16 litrów na 100 km, w trasie wychodziło 10 litrów na 100 km. W przypadku 13B-REW: średnio 13.8 litrów na 100 km, w trasie: 9.5 litrów na 100 km.

Cena za ten samochód w pierwszej połowie lat 90, jak na Japońskie warunki była dość zaporowa, wynosiła 5.3 mln. jenów (~230 tys. zł), do dziś jest to najdroższy produkcyjny samochód, jaki stworzyła Mazda. Przez 5 lat sprzedano jedynie trochę ponad 8800 egzemplarzy.

Wracając jeszcze na chwilę do silnika z trzema rotorami, wykorzystywany był on też do profesjonalnego sportu, już od lat 80, gdy Mazda stworzyła 13G, czyli pierwszy silnik wankla z trzema rotorami, który znalazł szersze zastosowanie w wyścigach (np. Le Mans lub All Japan Sports Prototype Championship), na dzień dzisiejszy jest to niewiarygodnie drogi silnik i bardzo ciężko go dostać. Natomiast 20B jest póki co "popularniejszą i tańszą" opcją, dla ciekawości warto wspomnieć, że znajduje się pod maską konceptu Mazda Furai. W Australii, gdzie silniki wankla od dawna są niezwykle popularne, 20B swapowane są do wielu modeli Mazdy i używane np. w wyścigach na 1/4 mili, osiągając nierzadko moce 3-4 razy większe, niż seryjna. Również samoloty korzystają z tych silników: http://www.flyrotary.com/

Dane techniczne wersji Type-E CCS:
Silnik: 20B-REW, 2.0L (1962 cm3) trzy rotory (3 x 654 cm3), twin turbo
Parametry: 280 KM @ 6500 rpm, 402.8 Nm @ 3000 rpm
Stopień sprężania: 9:1
Skrzynia biegów: 4-biegowa automatyczna
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 4815 x 1795 x 1305 mm
Rozstaw osi: 2750 mm
Rozstaw kół przód: 1520 mm
Rozstaw kół tył: 1510 mm
Zawieszenie przód: niezależne o dwóch wahaczach poprzecznych
Zawieszenie tył: niezależne wielowahaczowe Multi-link
Hamulce przód i tył: tarczowe wentylowane
Koła przód i tył: 215/60 R15 90H
Napęd: RWD
Masa: 1640 kg
0-100 kmh: 6.2 s.
1/4 mili: 14.3 s. (w teście Best Motoring, uzyskał 13.87 s.)
Prędkość maksymalna: ~260 km/h
Stosunek mocy do masy: 170,7 KM na tonę
Stosunek masy do mocy: 5,9 kg na KM
Pojemnościowy wskaźnik mocy: 142,7 KM z litra


Mazda Eunos Cosmo JC 日本車 マツダ japoński sportowy samochód wankel twin turbo 13B 20B coupe wnętrze interior

Mazda Eunos Cosmo JC 日本車 マツダ japoński sportowy samochód wankel twin turbo 13B 20B coupe

Mazda Eunos Cosmo JC 日本車 マツダ japoński sportowy samochód wankel twin turbo 13B 20B coupe

Mazda Eunos Cosmo JC 日本車 マツダ japoński sportowy samochód wankel twin turbo 13B 20B coupe

Mazda Eunos Cosmo JC 日本車 マツダ japoński sportowy samochód wankel twin turbo 13B 20B coupe

Mazda Eunos Cosmo JC 日本車 マツダ japoński sportowy samochód wankel twin turbo 13B 20B coupe

Mazda Eunos Cosmo JC 日本車 マツダ japoński sportowy samochód wankel twin turbo 13B 20B coupe

Mazda Eunos Cosmo JC 日本車 マツダ japoński sportowy samochód wankel twin turbo 13B 20B coupe






3 komentarze:

  1. LUCINO AUTECH VERSION to byłby idealny daily. :D Mazda Cosmo to cuuuudo nie z tej planety. <3
    Co do Legenda Coupe... Napęd na tył ciężko było, Honda specjalizuje się w FWD, ale chociaż napęd 4x4 mogli wsadzić.

    OdpowiedzUsuń
  2. https://youtu.be/c2Oliq1znfk

    zobacz Cosmo tuned by EST. glosniki na max prosze!


    ps fajny blog - pelno zadkich ciekawostek

    OdpowiedzUsuń