Ostatni z osobowych samochodów Nissana typu "Pike Car", jest prawdopodobnie najbardziej kultowym. Figaro różni się nieco od poprzednio opisywanych Be-1 i Pao.
Opis Nissana Figaro.
Samochód zaprezentowany został podczas Tokyo Motor Show w 1989 roku, w sprzedaży pojawił się w lutym 1991 roku. Dostępnych było 20000 egzemplarzy Figaro, jednak tradycyjnie zapotrzebowanie było dużo większe, więc przyszli właściciele wybierani byli poprzez loterię, w trzech seriach (8000, 6000, 6000) od lutego do września 1991 r.
Figaro szczególnym uznaniem cieszy się również poza Japonią, np. w Wielkiej Brytanii, gdzie działa wiele klubów oraz sklepów wyspecjalizowanych w Figaro, dodatkowo organizowane są zloty, wyścigi itp., ogólnie, ten samochód tam żyje i ma się dobrze. Model ten spośród reszty pike car, dzierży miano "retro-usportowionego". Wystarczy popatrzeć na jego wygląd oraz silnik, aby zrozumieć różnice w porównaniu do Be-1 oraz Pao.
Nazwa samochodu wzięła się od imienia protagonisty z opery "Wesele Figara", napisaną przez Wolfganga Amadeusza Mozarta. Figaro dostępny jest w czterech kolorach nadwozia, które symbolizują pory roku: Topaz Mist, Emerald Green, Pale Aqua oraz Lapis Grey. Inne kolory były na zamówienie. To nie tyczy się dachu, który seryjnie zawsze był w białym kolorze.
Jeśli chodzi o budowę samochodu, Figaro posiada rozsuwany dach, który chowa się w bagażniku. Silnik w odróżnieniu od reszty, jest turbodoładowany (MA10ET), co oczywiście przekłada się na lepsze parametry i osiągi, maksymalna prędkość tego samochodu wynosi 170 km/h, podczas gdy Be-1 i Pao - 140 km/h. Model ten dostępny jest tylko z 3-biegową automatyczną skrzynią biegów, jednak znalazłem pewien projekt, gdzie właściciel wrzucił 5-biegowego manuala z Pao: http://minkara.carview.co.jp/en/userid/246968/car/139894/345388/photo.aspx Poniżej na filmie widać przyspieszenie po takiej modyfikacji. Całkiem nieźle!
Niektóre elementy karoserii Figaro wykonane są z włókien szklanych które zostały nasycone żywicą oraz powłoką żelkotowa, co miało zwiększyć trwałość oraz łatwość utrzymania w dobrym stanie (cały samochód pomalowany jest żywicą fluorową dla zapewnienia lepszej wodoodporności).
Wraz z rozpoczęciem sprzedaży, Nissan wypuścił krótki film prezentujący ten samochód - "Figaro Story", stworzony został przez grupę reżyserów: Kaizo Hayashi (Japonia), Alejandro Agresti (Argentyna) oraz Claire Denis (Francja). Nissan Figaro jest (lub był, niestety nie znam aktualności) w posiadaniu takich osób jak Thomas Vermaelen, Eric Clapton czy Księżniczka Eugenia Mountbatten-Windsor.
Specyfikacja Nissana Figaro (FK10).
Silnik: MA10ET, 1.0L (987 cm3), R4, OHC, turbo
Parametry: 76 KM (56 kW) @ 6000 rpm, 106 Nm @ 4400 rpm
Stopień sprężania: 8.0:1
Średnica cylindra x skok tłoka: 68 x 68 mm
Skrzynia biegów: 3-biegowa automatyczna
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 3740 x 1630 x 1365 mm
Rozstaw osi: 2300 mm
Rozstaw kół przednich: 1335 mm
Rozstaw kół tylnych: 1350 mm
Zawieszenie przednie: niezależne, kolumny
Zawieszenie tylne: wielowahaczowe, sprężyna śrubowa
Hamulce przednie: tarczowe wentylowane
Hamulce tylne: bębnowe
Koła przednie i tylne: 165/70R12 77H
Napęd: na przód
Masa: 810 kg
Podsumowanie.
Figaro z racji turbodoładowanego silnika, palił około litr więcej niż Be-1 i Pao (~5.5l / 100km). Jego design w porównaniu do ww., jest bardziej dystyngowany, jeśli można to tak ująć. A biorąc pod uwagę popularność na świecie, można zaryzykować stwierdzenie, że Figaro jest najbardziej popularnym z "Pike Car". Klimat samochodu nie odbiegał od dwóch pozostałych, czyli stylistyka retro, nawiązująca do minionych lat, natomiast technologia na czasie, łącznie z wyposażeniem którego niektóre elementy nie odbiegały od typowych miejskich samochodów Nissana z lat 90.
Przeglądając japoński serwis z ogłoszeniami http://www.goo-net-exchange.com, na obecną chwilę znaleźć można 87 sztuk Figaro na sprzedaż, to 8% mniej niż w przypadku Pao (94), jednak aż 150% więcej niż Be-1 (35). Samochody "Pike Car" produkowane były w fabrykach Aichi Machine Industry (produkowano w niej również części do Nissana Fairlady Z oraz GT-R) oraz Takada (później produkowano w niej takie samochody jak Nissan Silvia kabriolet, Nismo R34 Z-Tune oraz Subaru Impreza 22B STi). Za design samochodów odpowiadali między innymi Yoshiro Kobata, Naoki Sakai oraz Shoji Takahashi.
Nissan tworząc limitowane ilości tak unikatowych samochodów, zapewnił im popularność, napędzaną przez kolejne modele. Pomimo, że samochody te nie zdobyły globalnego statusu kultowych, to mimo wszystko okazały się krótkim sukcesem, którego echo odbija się dzisiaj w postaci wielu klubów organizujących zloty na świecie, ludzi którzy specjalizują się w importowaniu tych samochodów i przygotowywaniu ich do sprzedaży, sklepów oferujących części zamienne, for dyskusyjnych i wszystkiego innego, co sprawia, że w niektórych miejscach na świecie "Pike Car" nadal żyją.
Galeria Nissana Figaro:
Nissan Figaro, FK10, JDM, turbo, retro, pike car, limited, unique, classic, japoński, stary, samochód, unikalny, klasyczny, mały, 日産, 日本車, こくないせんようモデル, パイクカー |
0 komentarze:
Prześlij komentarz