Dawno temu, jeszcze na poprzednim blogu, pomyślałem aby opisać Nissana Silvia/180SX S13, jednak są to tak znane, cenione i kultowe modele, że na starcie trochę mnie to przerosło. Postanowiłem "cofnąć się w czasie" i najpierw zająć się mniej znanymi, poprzednimi generacjami, ponieważ ich opis to na pozór łatwiejsza sprawa. Na pozór. Przez te kilka miesięcy, mozolnie wpadały kolejne zdania i zdjęcia, aż w końcu chyba udało się ukończyć. Jeśli chodzi o Silvia, zazwyczaj na ustach są driftowozy S13, S14 i S15, ale tak się składa, że opisywane dzisiaj dwie starsze generacje, potrafiły zadziwiać ludzi w latach 80. Nissany S110 i S12 są już dzisiaj trochę zapomniane, jednak grzechem jest pomijać jakiekolwiek Silvie/200SX, więc czas na krótki opis tych youngtimerów.
Dlaczego dwie generacje w jednym opisie? Ponieważ S12 była tak naprawdę ewolucją S110. Samochody budowane były w nadwoziu hatchback lub coupe (hardtop), ale nie w każdym kraju dostępne były dwie wersje nadwozia. Napęd oczywiście na tył, a do tego 4 lub 5-biegowa skrzynia manualna oraz 3 lub 4-biegowy automat. Na rodzimym rynku rywalizowały np. z Toyotą Celicą czy też zdobywającą coraz większą popularność Hondą Prelude.
Generacja S110.
Produkowana była w latach 1979-1983 i sprzedawana pod różnymi nazwami (w tym pod marką Datsun): Silvia, Gazelle, 180SX, 200SX, Sakura, w zależności od rynku docelowego.
Ciekawostka - w S110 miał zagościć silnik Wankla który tworzył Nissan, jednak okazało się, że były to jednostki awaryjne, więc zdecydowano się przeprojektować samochód i wyposażyć go w tradycyjne silniki R4.
Wraz z generacją S110 zaprezentowano model Gazelle, czyli inaczej mówiąc - "luksusowa Silvia". Gazelle charakteryzuje się lepszym i bogatszym wyposażeniem oraz kilkoma elementami które odróżniały go od Silvia, przez co był droższy. Sprzedawany był tylko w Japonii. Zewnętrzne różnice między Silvia a Gazelle są niewielkie, np. emblematy, grill, lusterka itp.
Ogólnie, modele S110 są bogato wyposażone, swego czasu robiły spore wrażenie jak na przełom lat 70/80 i samochód "klasy średniej". Mogą posiadać elektrycznie sterowane lusterka i szyby, 6-stopniową regulacje foteli, automatycznie wysuwaną antenę, regulowane podświetlenie wnętrza, doświetlenie komory silnika, spryskiwacze reflektorów, tuner TV (łapie tylko głos, bez obrazu).
Do tego dobrej klasy sprzęt car audio który jako jeden z pierwszych na świecie posiada system Dolby NR (system redukcji szumów), komputer pokładowy (jeden z pierwszych w japońskim samochodzie) posiadający funkcję Trip, S.W. (stoper), Navi i Cal (kalkulator), a wisienką na torcie jest system rozpoznawania mowy ludzkiej, dzięki któremu za pomocą głosu można sterować... szybami!
Bogate i zaawansowane wyposażenie Nissanów Silvia/Gazelle S110 zadziwiało jak na przełom lat 70/80. |
Wśród modeli z generacji S110, wyróżnić można specjalną wersję 240RS, która posłużyła za oficjalny rajdowy samochód Nissana. Posiada wolnossący silnik FJ24 (różniący się znacznie od rodziny FJ20) o mocy 240 KM i produkowana była w ilości 200 sztuk (większość z kierownicą po "naszej" stronie), między 1983 a 1985 rokiem, czyli po zakończeniu sprzedaży zwykłych modeli S110.
Nissan 240RS. Oficjalny rajdowy samochód Nissana na początku lat 80. |
Jako ciekawostkę można wymienić Gazelle S110 w nadwoziu kabriolet, był to egzemplarz wyprodukowany na potrzeby japońskiego, policyjnego serialu telewizyjnego Seibu Keisatsu.
Silniki dostępne w S110:
Z18 1.8L
Z18E 1.8L
Z18ET 1.8L turbo
Z20E 2.0L
Z22E 2.2L
FJ20E 2.0L
FJ24 2.4L
Dane techniczne Nissan Gazelle S110 (niestety nie znalazłem specyfikacji wersji z FJ20E):
Wersja i nadwozie: Turbo XE hatchback
Silnik: Z18ET, 1.8L (1770 cm3), R4, OHC, turbo
Parametry: 135 KM (99 kW) @ 6000 rpm, 196 Nm @ 3600 rpm
Stopień sprężania: 8.3:1
Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 4475 x 1680 x 1310 mm
Rozstaw osi: 2400 mm
Rozstaw kół przednich: 1345 mm
Rozstaw kół tylnych: 1365
Hamulce przednie i tylne: tarczowe
Koła przednie i tylne: 185/70SR14
Napęd: na tył
Masa: 1115 kg
Generacja S12.
Zaprezentowana została w 1983 roku i jest bardziej ewolucją S110, niż totalnie nowym modelem. Podobnie jak poprzednik, samochód sprzedawany był pod różnymi nazwami: 180ZX, 200SX, Silvia, Gazelle oraz ciekawostka - jako Yue Loong Elite 601 (YLN 601) przez tajwańską firmę Yulon, która budowała samochody na licencji Nissana.
Generacja S12 to jedyny Nissan Silvia z podnoszonymi reflektorami (pomijając osobny model 180SX). |
W Europie wyszła limitowana wersja "Silvia Grand Prix", charakteryzuje się głównie poszerzonymi błotnikami.
Kolejną specjalną edycją w Europie, była Silvia Champion, na cześć Szwajcarskiego, piłkarskiego klubu Grasshopper Club, którego Nissan był głównym sponsorem. Edycja ta dostępna była z silnikiem CA18ET, kosztowała nieco mniej, niż Silvia Grand Prix.
W 1987 roku nastąpił facelifting, zmieniły się zderzaki, grill, maska itp. Produkcja Gazelle trwała do 1986 roku, model ten sprzedawany był w tylko w Japonii i Australii, natomiast Silvia przetrwała do 1988 r. Różnica między Silvia S12 a Gazelle S12, tradycyjnie zawiera się w detalach, głównie emblematy, grill oraz tylne lampy.
W 1987 roku nastąpił facelifting, zmieniły się zderzaki, grill, maska itp. Produkcja Gazelle trwała do 1986 roku, model ten sprzedawany był w tylko w Japonii i Australii, natomiast Silvia przetrwała do 1988 r. Różnica między Silvia S12 a Gazelle S12, tradycyjnie zawiera się w detalach, głównie emblematy, grill oraz tylne lampy.
Wyposażenie S12, poza niektórymi elementami dostępnymi w S110 mogło obejmować również: elektryczny szyberdach (jeden z pierwszych w japońskim samochodzie), bezkluczowy układ otwierania i zamykania pojazdu, geomagnetyczny system nawigacji, wycieraczki podnoszonych reflektorów, 8-stopniowa regulacja foteli, elektroniczna deska rozdzielcza itp.
Nawigacja "geomagnetyczna", na wyposażeniu Nissanów Silvia/Gazelle S12 w połowie lat 80. |
Silniki dostępne w S12:
CA18S 1.8L
CA18E 1.8L
CA18ET 1.8L turbo
CA18DE 1.8L
CA18DET 1.8L turbo
CA20E 2.0L
FJ20E 2.0L (tylko w Silvia)
FJ20ET 2.0L turbo
VG30E 3.0L V6
Dane techniczne Nissan Silvia S12:
Wersja i nadwozie: Turbo RS-X coupe
Silnik: FJ20ET, 2.0L (1990 cm3), R4, 16V, DOHC, turbo
Parametry: 190 KM (140 kW) @ 6400 rpm, 225 Nm @ 4800 rpm
Stopień sprężania: 8.0:1
Średnica cylindra x skok tłoka: 89 x 80 mm
Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 4430 x 1660 x 1330 mm
Rozstaw osi: 2425 mm
Rozstaw kół przednich: 1390 mm
Rozstaw kół tylnych: 1425 mm
Zawieszenie przednie i tylne: niezależne
Hamulce przednie: tarczowe wentylowane
Hamulce tylne: tarczowe
Koła przednie i tylne: 195/60R15 86H 6JJ x 15
Napęd: na tył
Silniki.
S12 jest jedyną generacją wyposażoną w silnik V6. To wolnossący VG30E, 165 HP @ 5200 rpm, 236 Nm @ 4000. Momentem obrotowym dorównywał turbodoładowanym silnikom R4. Nie oferowano go na japońskim rynku.
Temat 4-cylindrowej serii silników FJ20 jest ciekawy, ponieważ są to konstrukcje dość mało popularne, ale za to bardzo cenione za trwałość. Nissan początkowo planował zastosować ten silnik (w wolnossącej wersji) już pod koniec lat 70, w modelu Skyline C210. Jednak ostatecznie zdecydowano się poczekać do premiery kolejnego Skyline (R30). Silnik jak na czasy w których powstawał (1981 r.), jest dość zaawansowany, posiada sekwencyjny wtrysk paliwa, DOHC, cztery zawory na cylinder itp. Czytując międzynarodowe fora Nissana, wiele razy spotykałem się z opiniami, że FJ20ET jest "lepszy" niż SR20DET czy CA18DET, ta lepszość dotyczyła głównie solidności. Niestety, silnik ten był produkowany przez krótki okres czasu i wsadzany do modeli, które dziś są już trochę zapomniane, stąd jego ilość na rynku wtórnym jest bardzo niewielka. Istnieją BARDZO niepotwierdzone plotki, że FJ20 pochodził z anulowanego projektu silnika Nissana do wyścigów Formuły 1.
Nissan FJ20ET. DOHC 16V 2.0L 190 KM. |
Jeśli chodzi o zastosowanie serii FJ20 w S110 i S12, trzeba powiedzieć, że komora silnika modeli tych generacji, różni się od Skyline DR30, więc kolektor dolotowy i wydechowy zostały przeprojektowane. Wg nieżyjącego już pana Shinichiro Sakurai, zwanego często "Ojcem Skyline", silnik FJ20 został stworzony wyłącznie na potrzeby Skyline, jednak jego zaawansowanie sprawiało, że produkcja była bardzo kosztowna, więc szybko zdecydowano się zaopatrzyć w ten silnik również modele S110 i S12. Na rynku japońskim, seria FJ20 istniała w generacji S110 przez ledwie 2 lata (1981-1983 r.), natomiast w S12 jedynie przez 3 lata (1983-1986 r.), czyli niestety tyle co nic; choć produkcja S12 skończyła się w 1988 roku, to jednak od 1986 r. stosowano juz tylko CA18DET.
Obecnie seria FJ20 najbardziej popularna jest w Japonii i Australii. Czasami można spotkać swapy tego silnika do innych samochodów, nie tylko Nissana. A moce ponad 500 KM nie są ewenementem, szczególnie w dragsterach.
Sport: wyścigi, rajdy.
Jak przystało na japońskie, sportowe samochody, Silvia, 200SX i Gazelle znalazły oczywiście zastosowanie w sporcie. Rajdowy S110 miał silnik LZ20B 2.0L o mocy 215 KM, natomiast późniejsza wersja, bazująca na 240RS, posiadała FJ24 o mocy 250-275 KM. W przypadku S12, pod maską znalazł się 3-litrowy V6 VG30E o mocy 250-260 KM.
Nissan 240RS dobrze radził sobie podczas najcięższych rajdów WRC. |
Rajdowy Nissan Silvia/200SX z silnikiem V6. |
Nie sposób nie wspomnieć o Silhouette Formula (Super Silhouette) z lat 1979-1984, czyli potężne bodykity oraz sporo mocy pod maską. Nissan korzystał z silników LZ20B 2.1L turbo o mocy 570 KM, które gościły w modelu Silvia, Bluebird oraz Skyline. Tak jak widać na poniższych zdjęciach, używane były mocno zmodyfikowane nadwozia S110 oraz S12.
Nissan Silvia S12 Super Silhouette. |
Kosmiczne bodykity, pół tysiąca koni pod maską? Tak, to musi być Super Silhouette. Na zdjęciu S110. |
Niektóre osiągnięcia Nissana 200SX, Silvia i Gazelle S110 & S12:
S110
1980 - Macau Grand Prix, Kazuyoshi Hoshino jadący Silvia S110 odniósł zwycięstwo w swojej klasie Super Saloon, a cały wyścig ukończył generalnie na piątej pozycji.
1981 - zwycięstwa w swojej klasie podczas Fuji Grand 300 km oraz RRC Tsukuba Champions.
1982 - zwycięstwo w swojej klasie podczas Fuji 300 km, drugie miejsce podczas Fuji Grand 250 km oraz trzecie podczas Rajdu Safari.
1983 - zwycięstwo podczas Fuji Grand 250 km oraz Super Cup, drugie miejsce podczas Rajdu Nowej Zelandii.
1984 - trzecie miejsce podczas Rajdu Bandama (Côte d'Ivoire).
1985 - trzecie miejsce podczas Rajdu Safari i Bandama (Côte d'Ivoire).
S12
1985 - zwycięstwa podczas WEC All Japan Endurance Championship, Fuji 300 km, Fuji Grand 250 km, Race de Nippon Tsukuba, All Japan Fuji 500 mile, RRC Fuji F2 Champions, Fuji Inter 200 miles, Fuji Masters 250 km i RRC Tsukuba Champions.
1986 - zwycięstwa podczas Fuji Super Speed Race i Fuji Masters Speed Race.
1987 - drugie miejsce podczas Rajdu Bandama (Côte d'Ivoire).
1988 - zwycięstwa podczas Fuji Gran Speed Race oraz Rajdu Bandama (Côte d'Ivoire), drugie miejsce podczas Radu Safari (w tym pierwsze miejsce w swojej klasie A4).
1989 - drugie miejsce podczas Rajdu Safari.
Podsumowanie.
Lata 80 i 90, były piękne dla japońskich, sportowych samochodów. Mnogość takich modeli i wersji, była niewiarygodna. Szczególnie w przypadku samochodów Nissana czy Toyoty, gdzie sportowe modele nie tylko rywalizowały z europejskimi czy amerykańskimi samochodami, ale często toczyły bratobójcze pojedynki z innymi modelami z gamy. Wyobraźcie sobie, że w okresie produkcji Silvia i Gazelle z generacji S110 i S12, Nissan sprzedawał też Fairlady Z S130 oraz Z31, a do tego Skyline R30 oraz R31, można by jeszcze dodać budżetowego, usportowionego Sunny RZ-1 i luksusowe coupe - Leopard. A to wszystko w okresie NIECAŁYCH 10 lat! Rzeczywistość, która już chyba nie wróci, w przypadku japońskich producentów.
Silvia/Gazelle S110 & S12, na pewno były w cieniu Skyline, ale wyposażeniem i osiągami nie bardzo odbiegały od konkurentów ze swojej marki. Design tych samochodów jest poniekąd ciekawostką, ponieważ w tamtym okresie, kilka modeli było niemal bliźniaczych pod tym względem, wystarczy ustawić obok siebie coupe Toyota Celica A60 i Nissan Silvia S110, tak samo w przypadku hatchbacków Toyota Corolla AE86, Honda Accord III i Nissan Silvia S12. Podobieństwa są duże.
Nissany Silvia/Gazelle S12 w topowych specyfikacjach dzieliły silnik z modelem Skyline R30, przy czym były od niego trochę mniejsze i lżejsze, oczywiście wiadomo jak to się przekłada na osiągi. S12 z FJ20ET były jednymi z najszybszych Nissanów w połowie lat 80.
Nissany Silvia/Gazelle S12 w topowych specyfikacjach dzieliły silnik z modelem Skyline R30, przy czym były od niego trochę mniejsze i lżejsze, oczywiście wiadomo jak to się przekłada na osiągi. S12 z FJ20ET były jednymi z najszybszych Nissanów w połowie lat 80.
Opisywane dzisiaj starsze generacje Silvia, wrzuciłem do jednego wora ze względu na sporo podobieństw. Nie mają one tyle prezencji i otoczki co nowsze, nie są również tak doskonałą bazą do modyfikacji, chociaż w przypadku S12 zauważyłem, że ta generacja ma się trochę lepiej, niż S110. Ale mimo wszystko... Silvia S110 z szybami sterowanymi ludzkim głosem, Silvia S12 z seryjnym 3-litrowym V6 pod maską, czy też 570-konny potwór z Super Silhouette. Nie tylko S13, S14 i S15 potrafią być ciekawe.
Dzisiaj Nissan Silvia/200SX S12 pomimo ponad 25 lat na karku, nadal jest używany do tego, do czego został stworzony. |
Na koniec ciekawostka - modele Silvia do sklejania, bardzo pokaźna kolekcja: http://www.geocities.jp/silvia_gazelle/s-series.htm
Galeria zdjęć Silvia/Gazelle S110
http://staryjaponiec.blogspot.com/2013/08/241-zdjecia-075-nissan-silvia-gazelle.html
Galeria zdjęć Silvia/Gazelle S12
http://staryjaponiec.blogspot.com/2013/08/242-zdjecia-076-nissan-silvia-gazelle.html
Źródła:
http://nissan-heritage-collection.com/SEARCH/result.php?o2=asc&model=11&displacement=&category=&age=
Bardzo ciekawy artykuł! Więcej takich :)
OdpowiedzUsuńDopiero dzisiaj znalazłem tego bloga, ten blog jest super i widzę że ktoś bardzo dużo wysiłku wkłada w jego tworzenie. Bardzo lubię Japońskie samochody i będę wchodził tu codziennie.
OdpowiedzUsuńS12 w hatchbacku dla mnie miażdży wyglądem wszystkie następnie Silvie ;)
OdpowiedzUsuń