Sports 800 uznawany jest za pierwszy, sportowy samochód Toyoty. Całość wyszła spod ręki designera Nissana - Shozo Sato, inżyniera Toyoty - Tatsuo Hasegawa, jak również swój wkład miał tragicznie zmarły w 2010 r. kierowca testowy Toyoty - Hiromu Naruse.
Koncept nazwany Toyota Publica Sports, po raz pierwszy został zaprezentowany w 1962 r. podczas Tokyo Show, bazował na modelu Publica. Zamiast typowych drzwi, posiadał "canopy", jest to konstrukcja przypominająca osłonę kabiny pilota w myśliwcu, która przesuwa się, aby mieć dostęp do środka (jeśli ktoś chce sobie to zobrazować, wystarczy wspomnieć filmy z Batmanem i jego batmobil). Było to zbyt zaawansowane i za drogie rozwiązanie w tym małym, sportowym samochodzie, aby mogło znaleźć się w produkcyjnej wersji.
Kolejna odsłona miała miejsce w 1964 r. podczas kolejnego Tokyo Show, tym razem już z bardziej konserwatywnymi rozwiązaniami. Pod maską znajdował się silnik o pojemności 0.7L (28 KM), jednak rok później, w wersji przeznaczonej do sprzedaży samochód posiadał 0.8L (45 KM), był to 2-cylindrowy boxer, chłodzony powietrzem.
Cena jaką trzeba było zapłacić za Toyote Sports 800 była niższa, niż w przypadku japońskiej konkurencji, czyli Hondy S600 oraz Datsuna Fairlady. Jako ciekawostkę można dodać, że zanim Porsche w 1966 r. wprowadziło Targa top w modelu 911, rok wcześniej Toyota miała już dach tego typu w modelu Sports 800, panele były zbudowane z aluminium i można było je chować w bagażniku. Sports 800 był to również pierwszy japoński samochód, który posiadał gięte szkło na bocznych szybach.
Samochód miał na swoim koncie udziały w japońskich wyścigach, aż do 1970 roku. Choć odstawał mocą od konkurentów, to jednak niewielka masa i dobre prowadzenie wystarczyło, aby w 1965 r. Tojiro Ukiya wygrał wyścig All Japan Car Club Championship, wykręcając jednocześnie najlepszy czas. W 1966 r., dzięki rewelacyjnej ekonomiczności Sports 800, Shihomi Hosoya potrafił wygrać wyścig Suzuka 500 km bez ani jednego tankowania, pokonując takie samochody jak Prince Skyline, Datsun Fairlady czy też Triumph TR4. Rok później, podczas długodystansowego wyścigu Fuji 24 Hours, Toyota Sports 800 walcząc do ostatniej setnej sekundy, zajęła trzecie miejsce, ustępując jedynie dwóm Toyotom 2000GT, jak widać na poniższym zdjęciu.
Przez 4 lata (1965-1969), wyprodukowano jedynie 3131 egzemplarzy Sports 800 (bardzo niewielka część wyszła również z kierownicą po lewej stronie). Choć samochód charakteryzował się dobrą ekonomicznością (średnio 5 litrów na 100 km) i potrafił walczyć na japońskich torach wyścigowych, to jednak jego rozmiary poniekąd eliminowały go jeśli chodzi o konkurencję w segmencie sportowych samochodów na świecie. Ale z drugiej strony, samochód ten nie był nastawiony na wysoką sprzedaż i bicie jakichkolwiek jej rekordów.
W 1979 roku, podczas Tokyo Show, Toyota zaprezentowała Sports 800 Gas Turbine Hybrid, była to hybryda posiadająca silnik turbospalinowy oraz elektryczny, całość generowała 30 KM, a średnie spalanie to 3.2 litra na 100 km. Pojazd ten można było zobaczyć również podczas np. Oldtimer-Gala w Niemczech w 2006 r. czy też Tokyo Motor Show w 2009 r.
Podsumowując, silnik typu boxer oraz napęd na tył, charakteryzowały ten mały, sportowy samochód. Na kolejny model Toyoty który zaadaptował takie rozwiązania, trzeba było czekać 43 lata, został nim niedawno zaprezentowany "86". Przy okazji widać jaką drogę przeszła Toyota jeśli chodzi o sportowe samochody, od Sports 800 z 2-cylindrowym boxerem o mocy 45 KM, do Lexusa LFA z silnikiem V10 o mocy 560 KM, który już w 7 sekund potrafi osiągnąć maksymalną prędkość Sports 800, będącą w latach 60 efektem kilkudziesięcio sekundowego rozpędzania i zaglądania szaleństwu w oczy ;-)
Dane techniczne Toyota Sports 800 (UP15).
Silnik: 2U, 0.8L (790 cm3), Boxer, OHV, dwa cylindry, dwa gaźniki
Parametry: 45 KM (33 kW) @ 5400 rpm, 67 Nm @ 3800 rpm
Stopień sprężania: 9:1
Średnica cylindra x skok tłoka: 83 x 73 mm
Skrzynia biegów: 4-biegowa manualna
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 3580 x 1465 x 1175 mm
Rozstaw osi: 2000 mm
Rozstaw kół przednich: 1203 mm
Rozstaw kół tylnych: 1160 mm
Oś przednia: zawieszenie niezależne, drążek skrętny
Oś tylna: oś półodciążona, most typu banjo, resor półeliptyczny
Napęd: na tył
Masa: 580 kg
Prędkość maksymalna: 155 km/h
1/4 mili: 18.4 s
Galeria zdjęć.
Źródła:
Książka: Brian Long - Celica & Supra: The Book of Toyota's Sports Coupeshttp://www.jsae.or.jp/autotech/data_e/1-40e.html
http://en.wikipedia.org/
http://pics.livedoor.com/u/missilemachine/
http://sports800.exblog.jp/
http://iidasyashin.blog130.fc2.com/page-39.html
http://qshin.exblog.jp/7763178/
http://minkara.carview.co.jp/car/toyota/s800/
http://blog.shiftworks.jp/carlife/1370/
http://www.2000gt.net/
http://www.celicasupra.com/forums/showthread.php?53661-1966-Toyota-Sports-800
0 komentarze:
Prześlij komentarz