Te dwa modele, oferowane były głównie w Ameryce. W przypadku Solary, trochę ciężko mówić o "zapomnieniu", ponieważ na swoim rynku cieszyła się jako-takim powodzeniem, a produkcja ustała "dopiero" w 2009 r. Ale jakby nie było, oba modele nie goszczą dzisiaj prawie w ogóle na przeróżnych imprezach motoryzacyjnych (no, poza zlotami Toyoty), dlatego dzisiaj krótki opis, przy okazji można się zastanowić - czy mieliśmy czego zazdrościć Amerykanom?
Toyota Scepter AKA Camry Coupe (XV10, 1992-1996 r.).
Jeśli ktoś zna Camry, wie, że model ten stworzony jest przede wszystkim w duchu solidności, niezawodności i poniekąd ekonomiczności, jako typowy, samochód rodzinny. Jednak na początku lat 90, Toyota wpadła na pomysł aby przemycić trochę sportu w image'u tego modelu, oferując wersję 2-drzwiową. Jednak jakby nie patrzeć na ten samochód, nawet w Amerykańskiej specyfikacji SE V6 ("sportowe" dodatki), to nadal jest "tylko" Camry. Nadwozie coupe - poza brakiem pary drzwi - nie różni się od sedana, wersja ta budowana była na tej samej płycie podłogowej co sedan, nawet rozmiary są niemal identyczne.
Toyota Scepter coupe (JDM), zwana też Camry coupe, produkowana była w latach 1992-1996. Samochód ma napęd na przód, który przenoszony jest przez skrzynię automatyczną (4-biegowa) lub manualną (5-biegowa), przy czym w Japonii były tylko automaty. Na rynku Japońskim, model Scepter dostępny był z dwoma silnikami: 4-cylindrowym 2.2L 5S-FE posiadającym 140 KM i 191 Nm oraz 6-cylindrowym 3.0L 3VZ-FE który miał 200 KM i 275 Nm. W Ameryce, w przypadku Camry coupe było tak samo, z tym, że 3VZ-FE został w 1994 r. zastąpiony nowszym 1MZ-FE (również V6 3.0L). Jeśli chodzi o osiągi, Amerykańska wersja SE V6, przyspiesza od 0 do 96 km/h w 8.1 s., a przejechanie 1/4 mili zajmuje jej 16.3 s. Natomiast porównując komfort i prowadzenie coupe do sedana, wersja dwu drzwiowa ma oczywiście sztywniejsze zawieszenie.
Był to pierwszy model Camry dostępny w nadwoziu coupe. Generalnie samochód stworzony o rynku Amerykańskim, tam też był produkowany. Miał być konkurentem dla Accorda coupe, jednak sprzedaż nie była zadowalająca (podobnie w Japonii), stąd w 1996 roku padła decyzja o zakończeniu produkcji.
Niestety nie znam żadnych ciekawostek na temat tego modelu, co innego wersja Camry w nadwoziu sedan, która używana była w niektórych seriach wyścigowych na świecie (np. Ameryka, Afryka, Australia).
Toyota Camry, Scepter, japońskie coupe, トヨタ セプター |
Toyota Camry Solara (1999-2009 r.).
Druga próba Toyoty wjechania na rynek z przednionapędową Camry w wersji coupe. Tym razem, samochód przetrwał zdecydowanie dłużej niż za pierwszym razem, ponieważ produkowany był od 1999 do 2009 roku, w dwóch generacjach. Czym charakteryzowała się Solara? Przede wszystkim, teraz był to trochę inny samochód w porównaniu do sedana, w dodatku dostępny też jako kabriolet.
Pierwsza generacja (1999-2004r.)
Nadwozie bardziej przypomina coupe, niż poprzedniego "2-drzwiowego sedana", poza tym, jest sztywniejsze dzięki rozpórkom z przodu i z tyłu, dodatkowo Solara w porównaniu do wersji sedan ma nieco sztywniejsze zawieszenie (tak jak w poprzedniej Camry coupe). Wnętrze to kolejne miejsce gdzie widać różnice. Układ kierowniczy w coupe działa szybciej niż w sedanie. Silniki, to co prawda te same opcje jak w sedanie, ale mają dodatkowo niewielki zastrzyk mocy, czyli R4 5S-FE 2.2L 135 HP 199 Nm oraz druga opcja V6 1MZ-FE 3.0L 200 HP 290 Nm. ABS oraz hamulce tarczowe na czterech kołach, stały się standardem w modelach z silnikiem V6 (wersje R4 miały tarczowe tylko na przodzie, ABS jako opcja).
W 2000 roku, do wersji coupe, dołaczył kabriolet, którego przedsmak pojawił się już podczas Chicago Auto Show w 1997 roku. Ten kabriolet to efekt połączenia prac Toyota Motor Manufacturing oraz firmy American Specialty Cars (odpowiedzialnej również za Celice kabriolet, jak i inne japońskie samochody w tej wersji nadwozia, np. Nissan 240SX czy Mitsubishi 3000GT Spider). Solara kabriolet wychodziła tylko z 4-biegową automatyczną skrzynią.
W 2002 r. nastąpił facelifting niosący trochę zmian w stylistyce (np. nowy grill, przednie reflektory, tylne lampy itp.) oraz w mechanice - czterocylindrowy silnik 2.2L (5S-FE) został zastąpiony mocniejszą jednostką o pojemności 2.4L (2AZ-FE VVT-i) i parametrach 157 HP oraz 220 Nm.
Skrzynie biegów to 4-biegowy elektronicznie sterowany automat (w porównaniu do pierwszej Camry coupe, potrafi np. dobierać odpowiednią zmianę biegów w zależności od jazdy pod górę, po prostej czy też z góry itp.) lub 5-biegowy manual (oprócz kabrioletu). Wersja z silnikiem V6, od 0 do 96 km/h przyspiesza w 7.1-7.5 s.
Druga generacja (2004-2009 r.).
Design Solary uległ zmianie, inspirowany sportową Toyotą Soarer (Lexus SC) Z40. Samochód tradycyjnie budowany był na płycie podłogowej Camry, ale rozstaw osi jest większy, jak również Solara jest dłuższa. Ponownie dwa silniki do wyboru: 4-cylindrowy 2.4L (2AZ-FE) 157 HP 220 Nm oraz nowy 6-cylindrowy 3.3L (3MZ-FE) 225 HP 325 Nm, dzięki któremu Solara przyspiesza od 0 do 96 km/h w 6.9 s., a dystans 1/4 mili przejeżdża w 15.50 s. Wybór skrzyń biegów, to 4 lub 5-biegowa elektronicznie sterowana automatyczna i 5-biegowa manualna, przy czym z okazji faceliftingu w 2006 r., nowy 5-biegowy automat (MMT) zastąpił starszą wersję. Facelifting przyniósł też kilka zmian stylistycznych, natomiast silniki pozostały niestety bez zmian, również w porównaniu do sedana (który otrzymał V6 3.5L 268 HP).
Podsumowanie.
Jakość Solary często bywa porównywana z Lexusem ES300. Samochód był dobrze wyposażony, ale oczywiście nie można powiedzieć "luksusowy". Solara została wprowadzona trochę jakby na przekór tendencjom rynku w tamtych latach, które powodowały zanik popularnych coupe czy kabrioletów. Samochód korzystał z popularności Camry, która była najlepiej sprzedającym się samochodem w Ameryce, jednak nawet to nie sprawiło, że Solara odniosła sukces, ponieważ sprzedawała się raczej poniżej oczekiwań. Wśród właścicieli zyskała pieszczotliwy przydomek "Lara".
Czy ja osobiście mam czego zazdrościć Amerykanom jeśli chodzi o opisane modele?
Patrząc na pierwszą generację Solary coupe, myślę, że tak. Moim zdaniem, jest to ładne coupe, ma fajne linie, jest miłe dla oka. Dodać do tego dobrą felgę, niższe zawieszenie, konkretny układ wydechowy - aby wyzwolić V6 z jego ucywilizowanej natury, no i mamy bardzo ciekawe coupe, z osiągami podobnymi do innych przednionapędowych, japońskich coupe, jak Honda Prelude 2.2L 185 KM, Toyota Celica 2.0L 175 KM czy Mazda MX-6 2.5L 165 KM.
Druga generacja Solary coupe, nie przypada mi do gustu, samochód wygląda zbyt ociężale, nie wiem czemu, ale kojarzy mi się z wielorybem ;-) choć zapewne dla niektórych ludzi ma swój urok.
Natomiast Toyota Scepter czyli Camry coupe, jest typowym coupe o bardzo klasycznych liniach nadwozia, nie ma tu żadnych ekscytacji designem, ale czasami w prostocie tkwi piękno. Niestety to zawsze był bardzo mało popularny model, ciężko dotrzeć do jakichkolwiek projektów, zdjęć, ciekawostek itd.
Poprzez tagi poniżej, można dotrzeć do pozostałych serii "zapomniane coupe".
0 komentarze:
Prześlij komentarz