Kolejny wpis, który czekał kilka miesięcy na dokończenie. No więc ukończyłem go, jeszcze w starym stylu, czyli trochę więcej niż kilkanaście zdań ;-) 1600GT uważany jest przez niektórych za mniejszego brata Toyoty 2000GT. Stworzony został na bazie trzeciej generacji Corony i tak na dobrą sprawę, był prototypowym, wyścigowym samochodem, ubranym w cywilne wdzianko, wyprodukowanym w niewielkiej ilości egzemplarzy.
Samochód zadebiutował w 1967 roku, czyli w tym samym czasie co 2000GT. Bazował na modelu Corona 1600S hardtop (trzecia generacja Corony), jednak poczyniono w nim wiele poprawek i wzmocnień, jak choćby silnik, nadwozie, zawieszenie czy hamulce.
Silnik pochodził z Corony 1600S, była to konstrukcja OHV z dwoma gaźnikami, nosiła oznaczenie 4R. Na potrzeby modelu 1600GT została przerobiona z pomocą Yamahy. I tak pod maską znalazł się nowy silnik z oznaczeniem 9R, posiadał dwa wałki rozrządu, dwa dwuprzelotowe gaźniki Solex oraz głowicę cylindra o przepływie krzyżowym ("crossflow") jak w Toyocie 2000GT.
Serce Toyoty 1600GT, czyli silnik 9R. |
Był to pierwszy 4-cylindrowy silnik Toyoty z DOHC, wykorzystany w cywilnym samochodzie. 1600GT osiągał prędkość 175 km/h, był jednym z szybszych japońskich samochodów w latach 60.
Dostępne są dwie wersje Toyoty 1600GT:
- GT-4, tańsza (podczas debiutu kosztowała 960 tysięcy jenów japońskich), z 4-biegową manualną skrzynią,
- GT-5, droższa (podczas debiutu kosztowała milion jenów japońskich), z 5-biegową manualną skrzynią (taką samą jak w kultowej Toyocie 2000GT).
Dla porównania, Corona 1600S (1.6L 90 KM) kosztowała 803 tysiące jenów japońskich.
Aby odróżnić Toyotę 1600GT od "cywilnych" wersji, samochód posiadał kilka dodatków. Na przednich błotnikach pojawił się mały wylot powietrza, specjalny emblemat w kształcie trójkąta (podobny jak w modelu 2000GT) umieszczony został na tylnym słupku oraz przednim grillu.
Wnętrze było utrzymane w czarnym kolorze, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, wersja GT-5 miała przednie fotele z Toyoty 2000GT. Prędkościomierz wyskalowany do 200 km/h, redline zaczynający się od 7000 rpm.
Wnętrze Toyoty 1600GT. |
Jednak Toyota 1600GT nie powstała tylko po to, aby być mniejszym bratem 2000GT. Choć produkowana była przez bardzo krótki okres, to jednak zdążyła osiągnąć co nieco w japońskich wyścigach.
W 1963 roku, pierwsze Japońskie Grand Prix podniosło popularność motorsportu w Japonii, krajowi producenci samochodów zaczęli przygotowywać sportowe wersje zwykłych samochodów, jak np. Isuzu Bellett 1600GT, Prince Skyline 2000GT, Hino Contessa 1300 Coupé czy też Datsun Bluebird SSS.
Wiosną 1966 roku, odbyło się trzecie GP Japonii na Fuji Speedway. Toyota zaprezentowała nowy sportowy samochód, był to prototyp, zwał się RTX. Stworzony na bazie Corony hardtop, zadebiutował podczas czwartego wyścigu Clubman Race, od razu odnosząc zwycięstwo, choć nie miał tam sporej konkurencji. Samochód był zwrotny, dobrze zbalansowany, aerodynamika również była dobra, do tego posiadał lekką konstrukcje, a całość napędzana była mocnym silnikiem 1.6L o parametrach 145 KM @ 7000 rpm oraz 142 Nm @ 5500 rpm.
Toyota RTX - 1600GT. |
W 1967 roku, Toyota RTX wygrała długodystansowy wyścig Suzuka 12-hour, w tym samym roku, rozpoczęła się sprzedaż drogowej wersji. I tak narodziła się Toyota 1600GT. Posiadała ten sam silnik co RTX (9R, 1.6L), ale o zmniejszonych parametrach, czyli 110 KM i 137 Nm. Samochód kontynuował wyścigi na japońskich torach.
W 1968 roku, 1600GT był poza zasięgiem, radził sobie już nie tylko z rywalami należącymi do wspólnej klasy, jak Nissan Bluebird SSS czy Isuzu Bellett 1600GT, ale również z Nissanem Fairlady 2000 czy też Skyline 2000GT. W ostatecznej specyfikacji, wyścigowa wersja 1600GT miała 155 KM @ 7800 rpm.
Jednak pod koniec 1969 roku (czyli rok po zakończeniu produkcji 1600GT), pojawił się wymagający konkurent, który zakończył dobrą passę Toyoty 1600GT, był nim Nissan Skyline 2000GT-R (pierwsza generacja GT-R). Wiąże się z tym pewna kontrowersyjna historia. Podczas JAF Grand Prix 1969, odbył się kolejny wyścig Fuji Tourist Trophy, nastąpiła wtedy pierwsza konfrontacja tych samochodów.
Toyota 1600GT przed dwoma Nissanami Skyline GT-R. |
Skończyło się na tym, że potencjalnie słabszy 1600GT dojechał na pierwszym miejscu, chociaż na końcowy wynik musieli wpłynąć sędziowie, gdyż Nissan złożył protest, miało to związek z "zakłócaniem pasa" przez kierowcę 1600GT. Ostatecznie kierowca Skyline GT-R z drugiej pozycji został przesunięty na pierwszą, podczas gdy kierowca Toyoty 1600GT spadł na trzecią. Jakiś dobry człowiek był w posiadaniu skrótu z tego wyścigu, więc poniżej można zobaczyć pierwszą walkę między 1600GT a Skyline GT-R.
Nazwa 1600 GT wzięła się z oznaczenia pojemności silnika oraz skrótu Grand Tour. Samochód produkowany był w fabryce Motomachi przez ledwie 13 miesięcy, przez ten czas stworzono jedynie 2222 egzemplarzy. Do dnia dzisiejszego zachowało się podobno około 100 sztuk 1600 GT. Jego następcą został model Corona Mark II 1900 GSS.
Toyota 1600GT to dzisiaj cenny klasyk, dla pasjonatów japońskiej motoryzacji. |
Dane techniczne Toyoty 1600GT-5 z 1967 roku:
Silnik: 9R, 1.6L (1587 cm3), R4, 8V, DOHC
Parametry: 110 KM (91 kW) @ 6200 rpm, 137 Nm @ 5000 rpm
Stopień sprężania: 9.0:1
Średnica cylindra x skok tłoka: 80.5 x 78.0 mm
Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 4125 x 1565 x 1375 mm
Rozstaw osi: 2420 mm
Rozstaw kół przednich: 1290 mm
Rozstaw kół tylnych: 1270 mm
Zawieszenie przednie: niezależne, o dwóch wahaczach poprzecznych
Zawieszenie tylne: oś sztywna, resor półeliptyczny, wzdłużny drążek stabilizacyjny
Hamulce przednie: tarczowe
Hamulce tylne: bębnowe
Koła przednie i tylne: 14"
Napęd: na tył
Masa: 1035 kg
Prędkość maksymalna: 175 km/h
1/4 mili: 17.3 s.
Stosunek mocy i momentu do masy: 106 KM na tonę | 132 Nm na tonę
Stosunek masy do mocy i momentu: 9,4 kg na KM | 7,5 kg na Nm
Pojemnościowy wskaźnik: 69 KM z litra | 86 Nm z litra
Na koniec galeria tego japońskiego klasyka.
Toyota 1600GT, japoński sportowy samochód, kultowy, klasyk, JDM, トヨタ, 日本車, クラシックカー, スポーツカー, こくないせんようモデル |
Źródła:
http://win1999.web.fc2.com/JSCbk/14.htm
http://ja.wikipedia.org/wiki/%E3%83%88%E3%83%A8%E3%82%BF%E3%83%BB1600GT
http://toyopetcoronadeluxe.proj.jp/y-rtmeet_b.html
http://response.jp/article/2013/02/27/192358.html
http://park20.wakwak.com/~toyota1600gt5/
http://blogs.yahoo.co.jp/ikeda_410/2023784.html
http://toyota-motorsports-club.jp/?page_id=720
http://tentennikki-2.blog.so-net.ne.jp/2012-11-28
http://gazoo.com/meishakan/sportscar/vol04.asp
http://www.toyota-global.com/company/history_of_toyota/75years/vehicle_lineage/car/id60007472/
http://www.dome.co.jp/profile/staff/fushida.html
http://since1957.blog130.fc2.com/blog-date-196905.html
http://s11silvia.web.fc2.com/photo/071104takeo/index.html
http://ichiba.geocities.jp/seiyaa_desk/t1660gt-n.html
http://ja.wikipedia.org/wiki/%E3%83%88%E3%83%A8%E3%82%BF%E3%83%BB1600GT
http://toyopetcoronadeluxe.proj.jp/y-rtmeet_b.html
http://response.jp/article/2013/02/27/192358.html
http://park20.wakwak.com/~toyota1600gt5/
http://blogs.yahoo.co.jp/ikeda_410/2023784.html
http://toyota-motorsports-club.jp/?page_id=720
http://tentennikki-2.blog.so-net.ne.jp/2012-11-28
http://gazoo.com/meishakan/sportscar/vol04.asp
http://www.toyota-global.com/company/history_of_toyota/75years/vehicle_lineage/car/id60007472/
http://www.dome.co.jp/profile/staff/fushida.html
http://since1957.blog130.fc2.com/blog-date-196905.html
http://s11silvia.web.fc2.com/photo/071104takeo/index.html
http://ichiba.geocities.jp/seiyaa_desk/t1660gt-n.html
0 komentarze:
Prześlij komentarz