Hino to mało znana japońska marka, która w swoim dorobku ma przede wszystkim samochody ciężarowe, autobusy itp. To jeden z największych producentów tego typu pojazdów w Japonii. Jednak przez krótki okres, marka ta miała w ofercie samochód osobowy, nie był to jednak w 100% japoński produkt, ponieważ bazował na francuskim samochodzie, a design stworzył Włoch. Mimo wszystko stanowi ciekawy epizod w historii japońskiej motoryzacji. Wpis łącznie z galerią zdjęć.
Nazwa samochodu pochodzi z języka włoskiego i oznacza hrabinę. Za design odpowiada Giovanni Michelotti (w jego dorobku są takie projekty jak Maserati 3500 GT, Prince Skyline Sport, Triumph Spitfire itp.).
![]() |
Czerwone pasy, to cecha charakterystyczna dla Hino Contessa 1300 Coupe PD. |
Opisywana dzisiaj, druga generacja (PD) czyli Contessa 1300, zadebiutowała w 1964 roku w nadwoziu sedan. Jest dłuższa i cięższa, niż poprzednia generacja (PC), jak również posiada większy i mocniejszy silnik produkcji Hino (GR100 1.3L 55 KM). Skrzynia jest manualna, 3- lub 4-biegowa. Prędkość maksymalna wynosi 130 km/h.
![]() |
Hino Contessa 1300 z rynku europejskiego. |
![]() |
Hino Contessa PC, a za nim Contessa PD. |
Contessa 1300 w nadwoziu coupe zaprezentowana została w 1965 roku, w porównaniu do sedana ma zmienioną lokację zbiornika paliwa (dla lepszego rozkładu masy), lepsze hamulce, niższe i twardsze zawieszenie oraz nieco wzmocniony silnik (o 10 KM), dzięki czemu prędkość maksymalna wzrosła do 145 km/h.
![]() |
Contessa 1300, to eleganckie coupe. |
Kody nadwozia to PD100/200 dla sedana oraz PD300/400 dla coupe. Serie 100 i 300 posiadają kierownicę po prawej stronie, podczas gdy 200 i 400 po lewej. Z przodu można zauważyć brak grilla, ponieważ samochód ten posiada silnik i chłodzenie umieszczone z tyłu. 3-biegowa skrzynia dostępna jest tylko w wersji sedan, natomiast 4-biegowa w coupe oraz jako opcja w wersji sedan.
Powstała również 1.5-litrowa wersja silnika GR100, miała znajdować się w modelu Contessa 1500, jednak po przejęciu Hino przez Toyotę, projekt został anulowany. Sprzedawane były też wersje z pojedynczymi reflektorami z przodu. Ciekawostką wśród wyposażenia Hino Contessa, jest klimatyzacja Toshiba.
![]() |
Oldschoolowa klima Toshiby. |
W ramach przygotowań do wejścia na rynek Stanów Zjednoczonych, znany, amerykański kierowca wyścigowy Pete Brock i jego zespół BRE Racing, zostali wyznaczeni przez szefostwo Hino do przygotowania dwóch modeli Contessa w nadwoziu sedan, do wyścigów. Jeden z nich, zaskakująco wygrał wyścig LA Times Grand Prix w 1966 r. Później, Pete Brook ścigał się w mniejszej, lżejszej i szybszej wersji Contessa w nadwoziu coupe, zwaną potocznie "Samurai" (od nazwy zespołu - Team Samurai).
Oczywiście, jak na japoński, sportowy samochód przystało, dostępne były części do modyfikacji, w 1966 roku pojawił się "Sports Kit" oferujący ulepszenia mechaniczne, takie zestawy raczej nie były powszechne w tamtych czasach w Japonii.
![]() |
Części do tuningu dla Hino Contessa. |
Powstały specjalne wersje zwane 1300L (L - Lightened = lżejszy), budowane z cieńszej blachy oraz pozbawione niektórego wyposażenia, masa wersji L wynosi 830 kg, podczas gdy typowej wersji - 945 kg. Poza produkcją i sprzedażą na rynku japońskim, Hino Contessa był eksportowany np. do Europy i Stanów Zjednoczonych. Samochód produkowano również w Nowej Zelandii i Izraelu.
Po przejęciu Hino, Toyota chciała zaprezentować podobny samochód (coupe i sedan) swojego autorstwa, tak więc w 1966 roku narodziła się Corolla/Sprinter. Produkcja Contessa została zawieszona w 1967 roku, ze względu na przejęcie Hino przez Toyotę, jednak rok później ją wznowiono, samochód wychodził już głównie na częściach Toyoty i produkowano go do 1969 roku (gdy ostatni Hino Contessa zjechał z linii produkcyjnej, fabrykę przekonfigurowano na produkcję Toyoty Hilux, Publica oraz Sprinter.)
W 1968 roku, na bazie Hino PD300 powstało sportowe coupe - Del Dandy Touring. Samochód posiada silnik V8 2.6L produkcji Toyoty. Oprócz tego, całe zawieszenie zostało zmodyfikowane i ulepszone, jak również wnętrze cechuje się lepszymi materiałami.
![]() |
Del Dandy Touring V8. |
Kolejne dwie ciekawostki dotyczą głównie silnika Hino Contessa. Pierwsza to BRE Hino Samurai Prototype. Za design odpowiada Pete Brock z Brock Racing Enterprises, samochód posiada aluminiowe nadwozie oraz zmodyfikowany silnik 1.3L z Contessa, który został dostosowany do wymagań grupy 2. Samochód opisano w wielu magazynach motoryzacyjnych, był stworzony na Grand Prix Japonii oraz ewentualnie Le Mans w 1967 roku. Niestety, Pete Brock nie zdołał skorzystać ze swojej nowej broni, przed Grand Prix Japonii samochód został zdyskwalifikowany ze względu na nieregulaminowy prześwit.
![]() |
BRE Hino Samurai Prototype. |
Druga ciekawostka, to Hino Sprint 1300 GT. Samochód bardziej przypomina model Contessa 900 Sprint, ale jego silnik bazuje na 1.3L GR100 z Contessa 1300. Owy silnik powstał przy pomocy francuskiego Alpine. Jest to bardzo ciekawa konstrukcja typu TOHC, która została stworzona w 1964 roku, oznaczenia tych prototypowych silników to YE28a oraz YE28b. Samochód przeszedł testy w Europie oraz zaprezentowany został w 1966 roku podczas Paris Auto Salon. Niestety, nigdy nie trafił do seryjnej produkcji i sprzedaży.
Hino Contessa PD zdobył nagrodę International Automobile Concours D'elegance, bardzo dobre recenzje zbierał w Belgii. Był również pierwszym, japońskim masowo produkowanym samochodem, w którym zastosowano tarczowe hamulce na przedniej osi (w wersji coupe). Samochód ten, jest dzisiaj mało znany, ale ma w sobie coś fajnego, japońsko-włoskie projekty zazwyczaj wychodzą ciekawie.
![]() |
Wnętrze Hino Contessa 1300 PD, z rynku japońskiego. |
Hino Contessa w niektórych kręgach otoczony jest kultem, bynajmniej nie jest zapomnianym samochodem, czego dowodzi obecność tego modelu podczas japońskich imprez dotyczących klasycznej motoryzacji oraz wyścigów klasyków, nawet jeśli są to pojedyncze sztuki i giną w natłoku wyścigowych Corolli czy Sunny, to mimo wszystko ciekawią i przyciągają uwagę, szczególnie te w wyścigowych, biało-czerwonych barwach (których będzie najwięcej w poniższej galerii).
Jeszcze nigdy nie spotkałem się z ogłoszeniem sprzedaży Contessa 1300, która miałaby kierownicę po "naszej" stronie, ale oczywiście takie modele były produkowane i sprzedawane w Europie, ciekawi mnie ile takich u nas jeździ. Jeśli znajdziecie kiedyś ogłoszenie sprzedaży, podzielcie się proszę, jestem ciekaw kondycji typowego modelu oraz jego ceny.
Szczegółowe dane techniczne wersji 1300L Coupe:
Silnik: GR100, 1.3L (1251 cm3), R4, OHV, umieszczony z tyłu
Parametry: 65 KM (48 kW) @ 5500 rpm, 98 Nm @ 3800 rpm
Stopień sprężania: 9.0:1
Średnica cylindra x skok tłoka: 71 x 79 mm
Skrzynia biegów: 4-biegowa manualna
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 4150 x 1530 x 1340 mm
Rozstaw osi: 2280 mm
Rozstaw kół przednich: 1235 mm
Rozstaw kół tylnych: 1220 mm
Zawieszenie przednie: niezależne, wishbone, stabilizator poprzeczny
Zawieszenie tylne: niezależne, wahliwe, stabilizator poprzeczny
Hamulce przednie: tarczowe
Hamulce tylne: bębnowe
Koła przednie i tylne: 5.60-13-4PR
Napęd: na tył (RWD)
Masa: 830 kg
Na koniec, galeria zdjęć tego ciekawego klasyka:
Źródła:
http://www.hinosamurai.org/Contents/site_index_e.html (od jakiegoś czasu prowadzone są prace na tej stronie i niestety każda nowo otwarta strona po 5 sekundach przekierowuje na główną, jeśli ktoś byłby zainteresowany materiałami, musi wyłączyć w przeglądarce automatyczne przekierowanie)
0 komentarze:
Prześlij komentarz