Stosowanie takich samochodowych dachów, popularne było kilkadziesiąt lat temu. Niestety, na dzień dzisiejszy samochody tego typu niemal wyginęły, a szkoda. Wśród japońskich modeli, kilkanaście wychodziło w takich wersjach, były i nadal są to ciekawe auta, godne uwagi. Niektóre z nich, są raczej łatwo dostępne na rynku wtórnym. Ten wpis, to głównie galeria zdjęć, plus trochę krótkich opisów i wyjaśnień jeśli chodzi o różnicę między dachami itp.
Samochód z dachem targa top, oferuje zdejmowaną część dachu, tj. umownie między przednią a tylną szybą (która również może być demontowana). Jest to jeden panel.
Prawdopodobnie pierwszym samochodem z dachem targa, był Triumph TR4 z 1961 roku. Jednak przyjęło się, że Porsche rozpowszechniło dach targa, zaczynając od 1966 roku. Ale warto wiedzieć, że rok wcześniej, Toyota wyprzedziła Porsche! ponieważ miała już taki dach w modelu Sports 800.
W Ameryce, w latach 60 ubiegłego wieku, kabriolety zostały wzięte pod ostrzał DOT (Department of Transportation), ze względu na liczbę śmiertelnych wypadków, gdy taki samochód zaliczył dachowanie. Stąd popularne zaczęły być modele w nadwoziu targa, które oferowały zdejmowany, sztywny dach oraz większe bezpieczeństwo niż kabriolet.
Z kolei samochód z dachem t-top, posiada dwa ściągane panele dachowe, natomiast w środkowej części dachu, po ściągnięciu paneli, widać usztywniający nadwozie pałąk. Konstrukcja tworzy charakterystyczną literę T. Czym różni się targa od t-top? W DUŻYM uproszczeniu, targa to t-top bez środkowej belki.
Panel targa może być wykonany z aluminium lub rzadziej ze szkła, natomiast w przypadku t-top, są to często przeźroczyste, szklane panele. Owe szkło na dachu, jest oczywiście wzmocnione, względem typowego.
Samochody z tego typu dachem mogą być dla niektórych fajną opcją, szczególnie jeśli samochód ma służyć głównie do typowego przemieszczania się lub relaksujących objazdów miasta. Z kolei nadwozia wersji z normalnym dachem były zazwyczaj sztywniejsze - lepiej sprawdzają się jeśli ktoś szuka bazy pod samochód na tor (chociaż nie jest to reguła).
Szyberdach jest dla niektórych ludzi podstawą, ale to tylko namiastka targa/t-top. Samochody z całkowicie ściąganym dachem - roadster czy kabriolet, mają swój klimat, ale wg niektórych ludzi niezbyt dobrze sprawdzają się choćby podczas szybkiej jazdy na autostradzie ze względu na hałas powodowany przez wiatr (oczywiście można z tym walczyć poprzez stosowanie osłon itp.), poza tym, miękki dach może być dla niektórych osób utrapieniem, w przypadku parkowania takim samochodem zimą, na zewnątrz, a hard top to zazwyczaj duże koszta. To wszystko sprawia, że targa/t-top wydają się być ciekawym wyborem, głównie w przypadku sportowego modelu, wykorzystywanego jako samochód na co dzień.
Oczywiście każdy kij ma dwa końce. Jaki jest główny minus targa/t-top? Przede wszystkim, zdarza się, że z czasem konstrukcja zaczyna przepuszczać wodę, jest to spory problem, który może również przerodzić się w nalot rdzy w tych miejscach. Kolejny minus dla niektórych ludzi, to mozolne, ręczne ściąganie lub zakładanie paneli (w niektórych modelach, niekoniecznie tylko japońskich, są to na prawdę DUŻE elementy), czas potrzebny na ich zdemontowanie lub instalację oraz sposób przechowywania który zabiera miejsce.
Ewentualnie, wyjątkiem jest tutaj np. Honda CRX del Sol, która posiada wygodne wersje z targa obsługiwaną mechanicznie.
Innym ciekawym wynalazkiem, jest kei car Suzuki Cappuccino o którym nie raz wspominałem na blogu (łącznie z opisem), tam poszli na całość i dali właścicielowi możliwość dostosowania dachu według aż czterech typów: cały założony, targa, t-top oraz cały ściągnięty (roadster).
Suzuki Cappuccino z ciekawie konfigurowalnym dachem. |
Jak to możliwe? Otóż przy założonym dachu są dwa panele, po ich ściągnięciu mamy t-top, natomiast aby mieć targa po prostu ściągamy środkowy pałąk, następnie możemy ściągnąć tylną część z szybą i mamy roadster. Prezentuje się super. Zerknijcie na tą stronę:
http://www.cappuccino.cc/flash/sdca.swf
Pobawcie się konfiguratorem.
A co powiecie na kompaktowy minivan z dachem targa? Brzmi trochę szalenie. Ale po japońsku to znaczy normalnie. Mitsubishi RVR to niezła ciekawostka. Wersja "Open Gear" oferuje zdejmowany panel. Oczywiście znajdowanie zdjęć tego modelu w internecie, należy do dość trudnych zajęć.
http://www.cappuccino.cc/flash/sdca.swf
Pobawcie się konfiguratorem.
A co powiecie na kompaktowy minivan z dachem targa? Brzmi trochę szalenie. Ale po japońsku to znaczy normalnie. Mitsubishi RVR to niezła ciekawostka. Wersja "Open Gear" oferuje zdejmowany panel. Oczywiście znajdowanie zdjęć tego modelu w internecie, należy do dość trudnych zajęć.
Mitsubishi RVR Targa. Dość unikalny model. |
Kolejnym urozmaiceniem samochodów z dachem t-top, jest Subaru BRAT, czyli... pick-up. Model ten oferowany był w latach 1978–1993, jako odmiana Subaru Leone. Wersja z dachem t-top dostępna była od 1981 roku.
Subaru BRAT T-top. Wojował głównie na rynku Amerykańskim. |
Nissan EXA, szczególnie w wersji Canopy z dachem t-top, to wyjątkowe zjawisko. Nie dość, że można zdjąć dwa panele dachowe, to dodatkowo jeszcze cały ten tylny baldachim. Bez plandeki, samochód przypomina trochę skurczony pick-up.
Nissan EXA T-top. Jeden z najbardziej osobliwych japońskich samochodów. |
Niektóre modele, wyprodukowano w limitowanej liczbie egzemplarzy, jak np. Mitsubishi Eclipse Targa 1G (około 200 sztuk). Ekstremalnym przykładem jest Toyota 2000GT Targa, która powstała w jednym egzemplarzu, właściwie to została stworzona na zamówienie, długo po zakończeniu produkcji.
Oczywiście, do tego mamy bardziej "typowe" samochody, jak NSX, 300ZX, Supra, MR2 czy też wspomniany wcześniej CRX del Sol i to one stanowią najbardziej popularne opcje. Tak jak wspomniałem, dzisiaj pozostało niewiele modeli (ogólnie), które oferowane są z dachem targa lub t-top. Jednym z najnowszych, japońskich samochodów posiadających dach targa, będzie Honda S660, kei car, docelowo na rynek japoński, ale możliwe, że zawita również do Europy bądź Ameryki, z większym silnikiem.
Niektóre modele dostępne z opisywanym dzisiaj rodzajem dachu:
Targa:
Toyota Sports 800
Toyota Supra (A70, A80)
Honda NSX type T
Honda CR-X del Sol
Honda S660
Mitsubishi RVR
Subaru Vivio (T-top)
Suzuki Cappuccino
T-Top:
Toyota MR2 (AW, SW)
Nissan Fairlady Z / 280ZX / 300ZX (S130 - Z32)
Nissan EXA (N13)
Nissan NX coupe / 100NX (B13)
Suzuki X-90
Subaru BRAT
Jak widać, gama japońskich samochodów z dachem targa i t-top jest ciekawa i zawiera w sobie różne typy nadwozia. Generalnie, japońskie targa i t-top przegrały chyba walkę z kabrioletami i roadsterami, patrząc z perspektywy czasu, na obecne modele. Ale to nie umniejsza faktowi, że są kuszącą opcją.
Jeśli ktoś z was posiada japoński samochód z dachem targa lub t-top, zapraszam do podzielenia się w komentarzu jakimikolwiek informacjami, wrażeniami itp.
Na koniec galeria zdjęć, gdzie znajdziecie większość japońskich samochodów, posiadających dach typu targa oraz t-top. Tradycyjnie, po kliknięciu na zdjęcie otwiera się wygodna przeglądarka.
Oczywiście, do tego mamy bardziej "typowe" samochody, jak NSX, 300ZX, Supra, MR2 czy też wspomniany wcześniej CRX del Sol i to one stanowią najbardziej popularne opcje. Tak jak wspomniałem, dzisiaj pozostało niewiele modeli (ogólnie), które oferowane są z dachem targa lub t-top. Jednym z najnowszych, japońskich samochodów posiadających dach targa, będzie Honda S660, kei car, docelowo na rynek japoński, ale możliwe, że zawita również do Europy bądź Ameryki, z większym silnikiem.
Honda S660 Targa. Nowy kei car. |
Niektóre modele dostępne z opisywanym dzisiaj rodzajem dachu:
Targa:
Toyota Sports 800
Toyota Supra (A70, A80)
Honda NSX type T
Honda CR-X del Sol
Honda S660
Mitsubishi RVR
Subaru Vivio (T-top)
Suzuki Cappuccino
T-Top:
Toyota MR2 (AW, SW)
Nissan Fairlady Z / 280ZX / 300ZX (S130 - Z32)
Nissan EXA (N13)
Nissan NX coupe / 100NX (B13)
Suzuki X-90
Subaru BRAT
Jak widać, gama japońskich samochodów z dachem targa i t-top jest ciekawa i zawiera w sobie różne typy nadwozia. Generalnie, japońskie targa i t-top przegrały chyba walkę z kabrioletami i roadsterami, patrząc z perspektywy czasu, na obecne modele. Ale to nie umniejsza faktowi, że są kuszącą opcją.
Jeśli ktoś z was posiada japoński samochód z dachem targa lub t-top, zapraszam do podzielenia się w komentarzu jakimikolwiek informacjami, wrażeniami itp.
Na koniec galeria zdjęć, gdzie znajdziecie większość japońskich samochodów, posiadających dach typu targa oraz t-top. Tradycyjnie, po kliknięciu na zdjęcie otwiera się wygodna przeglądarka.
Toyota 2000GT Targa
Mitsubishi Eclipse Targa 1G
Toyota MR2 W20 T-top
Honda CRX del Sol Targa
Toyota MR2 W10 T-top
Toyota Supra A80 Targa
Suzuki X-90 T-top
Acura NSX-T Targa
Toyota MR2 W20 T-top
Nissan 100NX T-top
Nissan 300ZX Z32 T-top
Mitsubishi RVR Targa
Nissan EXA T-top
Subaru BRAT T-top
Toyota Supra A70 Targa
Nissan 300ZX Z31 T-top
Mitsubishi RVR Targa
Nissan EXA T-top
Toyota Sports 800 Targa
Nissan Fairlady Z S130 T-top
Honda S660 Targa
Subaru Vivio T-top
Honda NSX-T Targa
Suzuki Cappuccino
Toyota Supra A70 Targa
Suzuki X-90 T-top
Subaru BRAT
:-)
Ja może nie do końca po Japońsku. posiadam Rovera 200 Coupe targa, autko zbudowane przy współpracy z Hondą, na płycie Hondy Concerto :D
OdpowiedzUsuńCiekawy samochód :) Pamiętam go dobrze z czasów kiedy zaczynałem interesować się japońską motoryzacją (tak jak piszesz, niektóre Rovery były związane z Hondą).
UsuńNareszcie blog dla mnie :)
OdpowiedzUsuńMitsubishi Eclipse Targa 1G! <3 coś pięknego... Ogólnie targa to genialne rozwiązanie! U siebie w EK4 mam tylko szyberdach, ale i tak daje radę. Coś z targą będzie następne. ;)
OdpowiedzUsuńJako były właściciel Nissana 100NX i obecny właściciel Hondy Del Sol z manualną targą- problemy z przeciekami są, aczkolwiek nie są na tyle uporczywe by jakoś szczególnie zapadały w pamięć. Targa to większa satysfakcja ale i dużo więcej zachodu w porównaniu do T-Top, wymaga zatrzymania się na parkingu w celu zdjęcia/założenia dachu zakładając oczywiście że nasze auto w ogóle daje możliwość jego przewożenia w bagażniku! W Del Solu jest to rozwiązane genialnie ale wciąż wymaga dwóch osób by zrobić to sprawnie, T-Top można szybko zdjąć stojąc na światłach na skrzyżowaniu, choćby ten ze swojej strony i położyć na tylnej kanapie bądź za fotelem dlatego o ile w przypadku ekskluzywnej i niestety niewygodnej targi potrafię zrozumieć jakąś niechęć potencjalnych kupujących do tego typu rozwiązań tak już zaniechanie stosowania T-Topów uważam za haniebne i straszliwie przykre gdyż daje nam możliwość cieszenia się z podobnej frajdy co w cabrio nie ingerując jednocześnie zbyt mocno w konstrukcję auta, dachu. Wydaje mi się że ten wyścig został przegrany ale nie tyle z cabrio co z pojazdami z automatycznie składanym sztywnym dachem typu Opel Tigra II etc. Klient jest leniwy, klient jest wygodny.. Szkoda! Uczciwie przyznam że moim zdaniem każdy fan czterech kółek powinien choć raz poznać uczucie jazdy z otwartą targą/T-Topem. Jest to w porównaniu do kabrioletów czy szyberdachów "zupełnie inna jazda.." pozdrawiam :)
OdpowiedzUsuńTaak. Na pewno jest to innowacyjna opcja i nie tyle co inna jazda, a bardziej wygodna? Również byłem posiadaczem 100NX'a i nie mogę się zgodzić że to niewygoda. Stojąc w korku niejednokrotnie zdejmowałem chociażby panel od strony kierowcy i wrzucałem go na tylne siedzenie nie robiąc z tego żadnego problemu. W delsolu mógłby już takowy wystąpić. Pozdrawiam :)
UsuńPS: Chciałem dodać że oczywiście plusem targi (przynajmniej w nx) było to, że po zamknięciu szyb przy otwartym dachu nie było totalnie ruchu powietrza w środku z wyjątkiem lekkiego powiewu po czubku głowy. Nawet z otwartym szybami nie urywało głowy jak w przypadku kabrioleta. Targa rulezzz
Usuń