wtorek, 31 maja 2011

27. W cieniu najlepszych.

27. W cieniu najlepszych. staryjaponiecZawsze na ustach są GT-R, Type R, wersje twin turbo itp., czyli "najlepsze", najmocniejsze, najbardziej znane itd. Ale jak wiadomo, istniały również słabsze wersje. Dziś będzie o tych, o których raczej nikt nie wspomina oraz kilka porównań itp. Specyfikacje w większości przypadków są z wersji JDM.










Toyota Corolla Levin / Sprinter Trueno AE85 (1983–1987)


Nazwa platformy: AE85
Wersja: SR
Silnik: R4 1.5L 3A-U OHC
Parametry: 85 KM @ 5600 rpm, 118 Nm @ 3600 rpm
Napęd: RWD
Wymiary (dł./szer./wys.): 4205 x 1625 x 1335 mm
Rozstaw osi: 2400 mm
Masa: 890 kg

Ten ośmiozaworowy silniczek z gaźnikiem, nijak równa się z kultowym 4A-GE, ale istniał sobie i napędzał jedną z bardziej cywilnych wersji Corolli z piątej generacji - AE85. Co ciekawe, w mandze Initial D, jeden z bohaterów przez pomyłkę kupuje AE85, zamiast AE86. Ponieważ tak na dobrą sprawę, abstrahując od mangi, różnice między wersjami tkwią głównie w mechanice (szczególnie dla kogoś, kto nie siedzi w temacie Corolli). Inna sprawa, przeorałem japoński serwis Yahoo - dział z ogłoszeniami samochodowymi, jak również dwa inne DUŻE anglojęzyczne serwisy z ogłoszeniami samochodów japońskich i znalazłem... dwie sztuki AE85, jedna na chodzie, druga rozpierdzielona. Natomiast ogłoszeń z AE86, było coś około 200, niemal wszystkie na chodzie.


Dla porównania, jedna z topowych wersji w tej generacji:

Nazwa platformy: AE86
Wersja: GT APEX
Silnik: R4 1.6L 4A-GEU DOHC
Parametry: 130 KM @ 6600 rpm, 145 Nm @ 5200 rpm
Rozkład masy: 53:47
Napęd: RWD
Wymiary: 4285 x 1625 x 1335 mm
Rozstaw osi: 2400 mm
Rozstaw kół: 1355 mm (przód), 1345 mm (tył)
Masa: 970 kg

W sumie ciężko jednym zdaniem podsumować ten samochód. Jego droga do statusu kultowego, przebiegała przez wiele "checkpointów", gdzie nabijał popularność za sprawą często stricte japońskich klimatów. A że sporo ludzi ciągnie do tych klimatów, to też mieli możliwość dostrzeżenia tego samochodu w nieco innych barwach, niż jako "typowa Corolla dla ludu". Poza tym, wszelkiego rodzaju sporty samochodowe na poziomie amatorskim oraz profesjonalnym: wyścigi torowe, rajdy, gymkhana, drifting, można by rzec, że ten samochód z niejednego sportowego, motoryzacyjnego pieca chleb jadł, a przecież po wyjechaniu z fabryki, w 100% sportowym samochodem nie był. I mimo tego, że z rywalizacji nie zawsze wychodził zwycięski, to jednak... hej... "to tylko Corolla". Jedno jest pewne, AE86 nigdy nie zostanie zapomniana, to samochód z duszą. A tak przy okazji, polecam najlepsze polskie opracowanie tematu AE86, dane techniczne, ciekawostki itd.:





Nissan Skyline (1993-1998)


Nazwa platformy: HR33
Wersja: GTS
Silnik: R6 2.0L RB20E SOHC
Parametry: 130 KM @ 5600 rpm, 172 Nm @ 4400 rpm
Napęd: RWD
Wymiary: 4640 x 1720 x 1340 mm
Rozstaw osi: 2720 mm
Rozstaw kół: 1480 mm (przód), 1470 mm (tył)
Masa: 1270 kg

Niemal "rywal" dla japońskiej Almery, czyli Pulsara HN15 1.8 GT (140 KM), z tym, że Skyline ma napęd na tył. Ale nie pogniewałbym się, gdyby Japończycy jednak "udostępnili" ten samochód (tak jak i inne "skaje" R31-R34) w podobnej wersji, dla europejczyków. Choć z drugiej strony, trochę byłoby szkoda, gdyby przez to zyskał smutną renomę podobną do modeli BMW (tych tańszych, słabszych, w porównaniu np. do M3), ujeżdżanych często przez "miszczóf" palenia gumy i bezmyślnie katowanych, no ale taka dola udanych i dostępnych samochodów - są popularne.
Warto jeszcze dodać, że tylnonapędowe wersje Skyline, to nie były popierdółki, ponieważ w przypadku R33 taki GTS25T z RB25DET pod maską i 250 KM dawał jak najbardziej radę, że nie wspomnę o R34 - 25GT Turbo i 280 KM. Wersje te występowały w 2-drzwiowym nadwoziu typu coupe oraz 4-drzwiowym typu sedan.


Dla porównania, jedna z topowych wersji w tej generacji:

Nazwa platformy: BCNR33
Wersja: GT-R V-Spec
Silnik: R6 2.6L RB26DETT DOHC twin turbo
Parametry: 280 KM @ 6800 rpm, 368 Nm @ 4400 rpm
Napęd: AWD
Wymiary: 4675 x 1780 x 1360 mm
Rozstaw osi: 2720 mm
Rozstaw kół: 1480 mm (przód), 1490 mm (tył)
Masa: 1540 kg

Wyżej była genialna wersja NISMO 400R z RBX-GT2 pod maską (2.8L twin turbo, 400 KM @ 6800 rpm i 478 Nm @ 4400 rpm), po części bazowała na R33 GT-R V-Spec, ale to limitowana seria ledwie kilkudziesięciu sztuk. Co ciekawe, na 40-sto lecie modelu Skyline, wyszła też specjalna wersja Autech GT-R w 4-dzwiowym nadwoziu typu sedan, był to po prostu R33 GT-R V-Spec z dodatkową parą drzwi i większą ilością miejsca z tyłu. Mało tego, mechanicy z NISMO wzięli tą wersję na warsztat, jeszcze bardziej ją przerobili i wypuścili swoją wersję 4-drzwiowego R33 GT-R, moc została podniesiona do 380 KM.





Toyota Supra (1986–1993)


Nazwa platformy: GA70
Wersja: S
Silnik: R6 2.0L 1G-EU DOHC
Parametry: 105 KM @ 5200 rpm, 157 Nm @ 4000 rpm
Napęd: RWD
Wymiary: 4620 x 1690 x 1310 mm
Rozstaw osi: 2595 mm
Masa: 1340 kg

105 KM przy takiej masie, to osiągi chyba na poziomie piątej generacji Celicy w wersji ST, czyli ~11 sek. do setki. Wersja z silnikiem 1G-EU była oferowana do 1988 roku, zarówno w Suprze, jak i innych Toyotach.


Dla porównania, jedna z topowych wersji w tej generacji:

Nazwa platformy: JZA70
Wersja: 2.5 Twin Turbo R
Silnik: R6 2.5L 1JZ-GTE DOHC twin turbo
Parametry: 280 KM @ 6200 rpm, 362 Nm @ 4800 rpm
Napęd: RWD
Wymiary: 4620 x 1745 x 1300 mm
Rozstaw osi: 2595 mm
Rozstaw kół: 1470 mm (przód), 1475 mm (tył)
Masa: 1520 kg

Były również wersje specjalne (chodzi o wyposażenie), takie jak na przykład GT Twin Turbo Limited Aero Top, jeszcze droższe.
Szkoda, że 1JZ-GTE nie zagościł w europejskich i amerykańskich wersjach. Zamiast niego, właściciele musieli czasami męczyć się z problematycznym 3-litrowym 7M-GTE.





Honda Integra (1993–2001)


Nazwa platformy: DC1
Wersja: ZX
Silnik: R4 1.6L ZC SOHC (podobny do rodziny D16*)
Parametry: 105 KM @ 6300 rpm, 135 Nm @ 4000 rpm
Napęd: FWD
Wymiary: 4380 x 1695 x 1335 mm
Rozstaw osi: 2570 mm
Rozstaw kół: 1475 mm (przód), 1465 mm (tył)
Masa: 1020 kg

Najlepiej prowadzące się przednionapędowe auto z lat 90? VTEC zapinający się w okolicach 5000 rpm? Ponad 100 KM z jednego litra? Eee... nie tym razem. Ale z drugiej strony, osiągi na poziomie Civica coupe SOHC z szóstej generacji, więc nie jest źle, jeśli ktoś kupował taką Integrę jako swój pierwszy samochód.


Dla porównania, jedna z topowych wersji w tej generacji:

Nazwa platformy: DC2
Wersja: Type R
Silnik: R4 1.8L B18C DOHC
Parametry: 200 KM @ 8000 rpm, 186 Nm @ 6200 rpm
Napęd: FWD
Wymiary: 4380 x 1695 x 1320 mm
Rozstaw osi: 2570 mm
Rozstaw kół: 1480 mm (przód), 1470 mm (tył)
Masa: 1060 kg

Mucha nie siada. Kultowy wymiatacz i genialny silnik. Była też wersja "Type R X" z bogatszym wyposażeniem, choć cięższa. Type R w czterodrzwiowym nadwoziu sedan (DB8) również był sprzedawany.





Mitsubishi Eclipse (1990-1994)


Nazwa platformy: ???
Wersja: base
Silnik: R4 1.8L 4G37 SOHC
Parametry: 92 KM
Napęd: FWD
Masa: +1200 kg

Ponownie, porównałbym tą wersję z Celicą ST, jednak o ile ST można bez problemu kupić, to Eclipse w tej wersji silnikowej jest niemal nieosiągalne, przynajmniej w Europie. Choć na amerykańskich forach, silnik 4G37 ma swoich fanów, trafiłem np. na ciekawy i (wydawałoby się) kompletny tutorial instalacji turbosprężarki, razem z wykazem części itp.


Dla porównania, jedna z topowych wersji w tej generacji:

Nazwa platformy: D27A
Wersja: GSR-4
Silnik: R4 2.0L 4G63T DOHC turbo
Parametry: 200 KM @ 6000 rpm, 275 Nm @ 3000 rpm
Napęd: AWD
Wymiary: 4395 x 1690 x 1320 mm
Rozstaw osi: 2470 mm
Rozstaw kół: 1460 mm (przód), 1450 mm (tył)
Masa: 1410 kg

Jak dla mnie, drugi najlepszy Eclipse. Pierwszy, wyszedł w drugiej generacji, miał ten sam silnik, ale o mocy 230 KM. Późniejsze generacje, to już wyłącznie FWD, ale z drugiej strony mocniejsze silniki (np. V6 3.8L 265 KM), jednak samochód coraz gorzej się sprzedawał, więc zapewne ze względów ekonomicznych zrezygnowano z AWD. Jakiś czas temu pojawiła się informacja, że w sierpniu 2011 r. kończy się produkcja Eclipse i nie będzie kolejnych generacji. Ostatnia generacja w wersji GT po faceliftingu (2009 r.), nazywana jest często "baby GT-R", dlaczego? A dlatego: http://www.autoevolution.com/cars/mitsubishi-eclipse-2009.html





Mitsubishi Lancer (1995-2000)


Nazwa platformy: CK1A
Wersja: GLX
Silnik: R4 1.3L 4G13 SOHC
Parametry: 75 KM @ 6000 rpm, 108 Nm @ 3000 rpm
Napęd: FWD
Wymiary: 4290 x 1690 x 1395 mm
Rozstaw osi: 2500 mm
Rozstaw kół: 1450 mm (przód), 1460 mm (tył)
Masa: 940 kg

To akurat coś z Europejskich dróg. A na przykład w Polsce jeździ kilka replik Evo VI. Masywny bodykit, a pod maską 75 KM :) Stojąc na światłach albo pod domem, pewnie robią wrażenie. Gorzej jak przyjdzie zademonstrować możliwości silnika. W przypadku wersji innych niż Evo, Europa tradycyjnie została "pokrzywdzona", ponieważ w Japonii dostępna była wersja MR z silnikiem 4G92 MIVEC czyli wolnossący 1.6L 175 KM @ 7500 rpm i 167 Nm @ 7000 rpm, jak również wersja GSR z napędem AWD oraz turbodoładowanym silnikiem 4G93T - 1.8L 205 KM @ 6000 rpm i 275 Nm @ 3000 rpm. A odmiana coupe 175-konnej, przednionapędowej wersji, wychodziła pod nazwą Mitsubishi Mirage Asti R.


Dla porównania, jedna z topowych wersji w tej generacji:

Nazwa platformy: CP9A
Wersja: Evolution VI GSR
Silnik: R4 2.0L 4G63T DOHC turbo
Parametry: 280 KM @ 6500 rpm, 372 Nm @ 3000 rpm
Napęd: AWD
Wymiary: 4350 x 1770 x 1415 mm
Rozstaw osi: 2510 mm
Rozstaw kół: 1510 mm (przód), 1505 mm (tył)
Masa: 1360 kg

Chyba moje ulubione Evo. Grzechem byłoby nie wspomnieć o limitowanej wersji: Tommi Mäkinen Edition. A także o jeszcze bardziej limitowanych, czyli Extreme oraz Zero Fighter: 340 KM @6500 rpm, 411 Nm @ 3000 rpm.





Nissan Silvia (1988-1993)


Nazwa platformy: S13
Wersja: J's
Silnik: R4 1.8L CA18DE DOHC
Parametry: 130 KM @ 6400 rpm, 159 Nm @ 5200 rpm
Napęd: RWD
Wymiary: 4470 x 1690 x 1290 mm
Masa: 1090 kg

W Europie, zamiast modelu Silvia, mamy 200SX, czyli samochód na tej samej płycie podłogowej, ale z innym nadwoziem i mniejszą ilością wersji silnikowych. "Nasza" S13 słynie wyłącznie z silnika 1.8L CA18DET... w którym często poddają się panewki i turbina ;-)


Dla porównania, jedna z topowych wersji w tej generacji:

Nazwa platformy: PS13
Wersja: K's Club Selection Super HICAS package
Silnik: R4 2.0L SR20DET DOHC turbo
Parametry: 205 KM @ 6000 rpm, 275 Nm @ 4000 rpm
Napęd: RWD
Wymiary: 4470 x 1690 x 1290 mm
Masa: 1190 kg

JDM only. Samochód był wyposażony również w 4WS.
Motorownia z 1991 roku, która dostępna była również w 180SX, aż do końca produkcji czyli 1998 roku.





Toyota MR2 (1986-1989)


Nazwa platformy: AW10
Wersja: S
Silnik: R4 1.5L 3A-LU DOHC
Parametry: 83 KM @ 5600 rpm, 118 Nm @ 3600 rpm
Napęd: RWD
Wymiary: 3950 x 1665 x 1250 mm
Masa: 960 kg

To był chyba jeden z najtańszych samochodów z centralnie umieszczonym silnikiem i napędem na tył. Szkoda, że dziś już takich nie robią. Kupno tej najsłabszej wersji, podobnie jak w przypadku AE85, jest niemal niemożliwe, po prostu mocniejsze były o wiele bardziej popularne, co jest naturalne.


Dla porównania, jedna z topowych wersji w tej generacji:

Nazwa platformy: AW11
Wersja: G Supercharger T-bar roof
Silnik: R4 1.6L 4A-GZE DOHC kompresor
Parametry: 145 KM @ 6400 rpm, 186 Nm @ 4400 rpm
Napęd: RWD
Wymiary: 3950 x 1665 x 1250 mm
Masa: 1090 kg

Wersja wspomagana kompresorem, zdobyła kilka prestiżowych wyróżnień, pojawiła się na kilku listach najlepszych sportowych samochodów z lat 80. I nie potrzeba było jej do tego V8 czy V12 pod maską.





Zapewne znalazłoby się jeszcze kilka przykładów. Tym razem temat bez zdjęć, ale na prawdę ciężko znaleźć takowe, przedstawiające oryginalne (nie zmodyfikowane w żaden sposób) samochody w tych rzadko spotykanych wersjach.





2 komentarze:

  1. Dzięki przeniesieniu bloga, zobaczyłem że wielu starych artykułów jeszcze nie czytałem, teraz można to nadrobić ;)
    Zaciekawił mnie temat wolnossących Silvii. Pierwszy raz spotkałem się z tym właśnie w inital D ;D znalazłem na wiki że rzeczywiście występowały takie wersje,ale nie udało mi się znaleźć nic ponadto. Czy na naszym rynku występowały silvie,czy to jako,180SX, czy 200SX bez turbo?
    Widział bym taką chętnie jako następca mojego NXa,ale nie spotkałem się jeszcze nigdy z takim modelem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam szczerze, że w Europie chyba jeszcze nie widziałem wolnossących S13 i S14. W Ameryce i Japonii owszem, ale u nas chyba takich nie ma ;) Ale na 100% pewny nie jestem, trzeba by dorwać jakąś niemiecką, szwajcarską czy francuską broszurę.

      Usuń