wtorek, 21 czerwca 2011

32. Coupe dla młodego (Mitsubishi Mirage Asti, Toyota Corolla/Sprinter AE111, Proton Putra/418).

32. Coupe dla młodego. staryjaponiecNie, dziś nie będzie o Civicu ;-) Właściwie, to nie będzie o żadnym tego typu samochodzie, którego można bez problemu kupić w naszym kraju. W zamian, przyszły mi na myśl cztery przednionapędowe coupe (właściwie to trzy), które MOGŁYBY stanowić konkurencję dla popularnych u nas coupe, teoretycznie będących dobrą opcją dla kogoś młodego kto właśnie zdał prawo jazdy (a praktycznie, będących dobrą opcją dla każdego kto szuka dynamicznego i w miarę oszczędnego coupe). Właściwie, to niżej wymienione samochody nie są jakimiś cudami motoryzacji, ale IMHO zadanie z tytułu tematu realizowałyby z powodzeniem.





Mitsubishi Mirage Asti.


Mamy Colta CA0 i Lancera CB0 w wersji GTI (4G93 1.8L 140 KM), wikipedia mówi nawet, że na rynek Europejski wychodził Lancer CB0 i CK0 w wersji GSR (4G93T 1.8L turbo 190-205 KM), ciekawe, może chodziło o rynek UK. Jednak było coś, co raczej na 100% nie było dostępne na naszym kontynencie, mam na myśli wersje w nadwoziu coupe z kierownicą po lewej stronie i wysokoobrotowymi silnikami MIVEC, samochód ten sprzedawany był jednak na rynku Amerykańskim, niestety nie wiem z jakimi wersjami silnikowymi.
Swego czasu wyczytałem na którymś forum Mitsubishi, że silniki w modelach na lata 1992-1995 bywały problematyczne (chodzi właśnie o system MIVEC), natomiast w wersjach z 1995-2000 r., zostały poprawione. Niestety, z tego co piszą na forach, wszystkie wyżej wymienione silniki mają raczej słaby potencjał jeśli chodzi o modyfikacje, to nie to samo co konkurencyjne 4A-GE czy B16, no ale to nie musi być problemem. A samo nadwozie coupe IMHO prezentuje się fajnie.

Oznaczenie: CA4A (1993-1995 r.)
Najmocniejsza / najdroższa wersja: RX
silnik: 4G92 1.6L DOHC MIVEC
parametry: 175 KM @ 7500 rpm, 167 Nm @ 7000 rpm
skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
masa: 1050 kg
wymiary (dł./szer./wys.): 4225 x 1680 x 1370 mm
rozstaw osi: 2440 mm
rozstaw kół: 1450 mm (przód), 1460 mm (tył)


Mitsubishi Mirage Asti, CA4A, japońskie, sportowe, coupe, JDM, MIVEC, 4G92

Mitsubishi Mirage Asti, CA4A, japońskie, sportowe, coupe, JDM, MIVEC, 4G92

Mitsubishi Mirage Asti, CA4A, japońskie, sportowe, coupe, JDM, MIVEC, 4G92

Mitsubishi Mirage Asti, CA4A, japońskie, sportowe, coupe, JDM, MIVEC, 4G92

Mitsubishi Mirage Asti, CA4A, japońskie, sportowe, coupe, JDM, MIVEC, 4G92

Mitsubishi Mirage Asti, CA4A, japońskie, sportowe, coupe, JDM, MIVEC, 4G92

Mitsubishi Mirage Asti, CA4A, japońskie, sportowe, coupe, JDM, MIVEC, 4G92

Mitsubishi Mirage Asti, CA4A, japońskie, sportowe, coupe, JDM, MIVEC, 4G92

Mitsubishi Mirage Asti, CA4A, japońskie, sportowe, coupe, JDM, MIVEC, 4G92

Mitsubishi Mirage Asti, CA4A, japońskie, sportowe, coupe, JDM, MIVEC, 4G92
Mitsubishi Mirage Asti, CA4A, japońskie, sportowe, coupe, JDM, MIVEC, 4G92




Oznaczenie: CJ4A (1995-2000 r.)
Najmocniejsza / najdroższa wersja: ZR
silnik: 4G92 1.6L DOHC MIVEC
parametry: 175 KM @ 7500 rpm, 167 Nm @ 7000 rpm
skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
masa: 1080 kg
wymiary (dł./szer./wys.): 4230 x 1690 x 1365 mm
rozstaw osi: 2415 mm
rozstaw kół: 1450 mm (przód), 1460 mm (tył)



Mitsubishi Mirage Asti, CJ4A, japońskie, sportowe, coupe, JDM, MIVEC, 4G92

Mitsubishi Mirage Asti, CJ4A, japońskie, sportowe, coupe, JDM, MIVEC, 4G92

Mitsubishi Mirage Asti, CJ4A, japońskie, sportowe, coupe, JDM, MIVEC, 4G92

Mitsubishi Mirage Asti, CJ4A, japońskie, sportowe, coupe, JDM, MIVEC, 4G92

Mitsubishi Mirage Asti, CJ4A, japońskie, sportowe, coupe, JDM, MIVEC, 4G92

Mitsubishi Mirage Asti, CJ4A, japońskie, sportowe, coupe, JDM, MIVEC, 4G92

Mitsubishi Mirage Asti, CJ4A, japońskie, sportowe, coupe, JDM, MIVEC, 4G92

Mitsubishi Mirage Asti, CJ4A, japońskie, sportowe, coupe, JDM, MIVEC, 4G92

Mitsubishi Mirage Asti, CJ4A, japońskie, sportowe, coupe, JDM, MIVEC, 4G92

Mitsubishi Mirage Asti, CJ4A, japońskie, sportowe, coupe, JDM, MIVEC, 4G92
Mitsubishi Mirage Asti, CJ4A, japońskie, sportowe, coupe, JDM, MIVEC, 4G92





Proton Putra / 418 LRS.


Chyba pierwszy nie-japoński (jeśli chodzi o markę) samochód o którym piszę kilka zdań na tym blogu, ale to dlatego, że pod względem mechaniki i stylistyki jest on kopią wspomnianego na początku Mitsubishi Mirage Asti produkowanego w latach 1993-1995. Putra był produkowany od 1995 do 2000 roku, sprzedawany był również w Europie, np. na rynku Niemieckim. Pod maską, znany z Colta i Lancera GTI, wolnossący silnik 1.8L 4G93 DOHC o mocy 140 KM, masa niemal identyczna, więc osiągi takie same: ~7.6 sek. do setki i v-max ~210 km/h. Z częściami mechanicznymi nie ma większych problemów, gorzej jest z blacharskimi, oczywiście w Europie. W rodzimym kraju (Malezja) to nadal BARDZO popularny samochód. Niestety na starym kontynencie nie zrobił kariery, choć w wielu krajach działają kluby Protona, skupiające nielicznych właścicieli samochodów tej marki. Czasami można trafić na ogłoszenia np. na www.pl.mobile.eu

silnik: 4G93 1.8L DOHC
parametry: 140 KM @ 6000 rpm, 167 Nm @ 5500 rpm
skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
masa: 1007 kg
wymiary (dł./szer./wys.): 4225 x 1690 x 1365 mm
rozstaw osi: 2440 mm





Toyota Corolla Levin / Sprinter Trueno AE111.


Dla mnie to oczywiście najładniejsze nadwozie z tej generacji Corolli, jednocześnie AE111 była ostatnią Corolla w nadwoziu coupe. Szkoda, że samochód ten prawdopodobnie nie był sprzedawany na rynku Europejskim. Niewielki, ale mocny i sprawdzony silnik, wsadzony do typowego, klasycznego nadwozia coupe o masie nieco ponad tony, dobry przepis na "moje pierwsze coupe". Tak na dobrą sprawę, to nie wiem czym różniły się Corolla Levin i Sprinter Trueno. W przypadku np. AE86, AE92 i AE101 można było je rozróżnić między innymi po przednich reflektorach. Natomiast w przypadku AE111 ciężko powiedzieć, być może diabeł tkwi w szczegółach (wyposażenie). Pod maską kultowy, 20-zaworowy 4A-GE w swojej najbardziej dopracowanej, wolnossącej wersji (montowanej w seryjnych samochodach), z VVT i natryskiem oleju na denko tłoka. Wersje z kompresorem (4A-GZE) niestety nie były dostępne w tej generacji.
Wersja BZ-R była najlepiej wyposażona i najdroższa, natomiast BZ-V bardziej zorientowana na osiągi, zrezygnowano z kilku opcji, aby masa była niższa.
Samochód ten, w połowie lat 90 był często używany w wyścigach między innymi Rally Japan.

Oryginalna broszura:
http://kyuusyamania.blog73.fc2.com/blog-entry-216.html

Oznaczenie: AE111 (1995-2000 r.)
Najmocniejsza / najdroższa wersja: BZ-R
silnik: 4A-GE "black top" 1.6L 20V DOHC VVT
parametry: 165 KM @ 7800 rpm, 162 Nm @ 5600 rpm
skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
masa: 1080 kg (BZ-V: 1040 kg)
wymiary (dł./szer./wys.): 4305 x 1695 x 1305 mm
rozstaw osi: 2465 mm
rozstaw kół: 1470 mm (przód), 1450 mm (tył)


Toyota, Corolla Levin, Sprinter Trueno, AE111, japońskie, sportowe, coupe, JDM, 4A-GE, black top

Toyota, Corolla Levin, Sprinter Trueno, AE111, japońskie, sportowe, coupe, JDM, 4A-GE, black top

Toyota, Corolla Levin, Sprinter Trueno, AE111, japońskie, sportowe, coupe, JDM, 4A-GE, black top

Toyota, Corolla Levin, Sprinter Trueno, AE111, japońskie, sportowe, coupe, JDM, 4A-GE, black top

Toyota, Corolla Levin, Sprinter Trueno, AE111, japońskie, sportowe, coupe, JDM, 4A-GE, black top

Toyota, Corolla Levin, Sprinter Trueno, AE111, japońskie, sportowe, coupe, JDM, 4A-GE, black top

Toyota, Corolla Levin, Sprinter Trueno, AE111, japońskie, sportowe, coupe, JDM, 4A-GE, black top

Toyota, Corolla Levin, Sprinter Trueno, AE111, japońskie, sportowe, coupe, JDM, 4A-GE, black top

Toyota, Corolla Levin, Sprinter Trueno, AE111, japońskie, sportowe, coupe, JDM, 4A-GE, black top

Toyota, Corolla Levin, Sprinter Trueno, AE111, japońskie, sportowe, coupe, JDM, 4A-GE, black top

Toyota, Corolla Levin, Sprinter Trueno, AE111, japońskie, sportowe, coupe, JDM, 4A-GE, black top

Toyota, Corolla Levin, Sprinter Trueno, AE111, japońskie, sportowe, coupe, JDM, 4A-GE, black top

Toyota, Corolla Levin, Sprinter Trueno, AE111, japońskie, sportowe, coupe, JDM, 4A-GE, black top

Toyota, Corolla Levin, Sprinter Trueno, AE111, japońskie, sportowe, coupe, JDM, 4A-GE, black top

Toyota, Corolla Levin, Sprinter Trueno, AE111, japońskie, sportowe, coupe, JDM, 4A-GE, black top
Toyota, Corolla Levin, Sprinter Trueno, AE111, japońskie, sportowe, coupe, JDM, 4A-GE, black top





5 komentarzy:

  1. Toyota corolla Levin piękny samochód w wyglądzie i w prowadzeniu. Byłem właścicielem takiego samochodu. Niesamowity komfort jak na tą klasę kompaktową przy jednoczesnych perfekcyjnych właściwościach jezdnych. Szkoda że nigdy nie był dostępny jako nowy w Europie. Jeszcze można spotkać w UK ale chyba najwięcej jest w Irlandii sprowadzonych z Japonii jako używane.

    Różnice pomiędzy trueno a levin AE111? głównie w światłach tylnych. W Trueno mamy za przezroczystą szybką po trzy zespolone wyraziste okrągłe lampy, a w Lewinie jest to zabarwiona szybka na czerwono dodatkowo pociągnięta poziomymi czarnymi liniami jak by za kratami. Może to kojarzyć się jak lampy w starych Mercedesach. W przednich minimalnie kolorem obramowania. W Trueno jest to kolor czarny a w Levinie cała lampa jest lustrzana.I jeszcze z przodu kształtem zderzaka pomiędzy światłami. W Levinie są dodatkowe wloty powietrza. CAły czas chodzi o wersje seryjne bez modyfikacji.

    OdpowiedzUsuń
  2. Stara miłość nie rdzewieje, nie wytrzymałem i w końcu kupiłem sobie znowu levinkę. Poprzednio była to XZ 110hp z automatem, tym razem jest to BZ-G 165hp. Ta wersja nie ma sportowego zawieszenia (super strut suspension) ale jest za to bardziej komfortowa. No i oczywiście 6 biegowy manual !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajna sprawa :) Zawsze mi się ten samochód podobał. Gdybyś chciał się kiedyś podzielić jakąś fotką czy coś, to pisz śmiało na e-maila (u góry po prawej, w "kontakt"). Pozdrawiam.

      Usuń
    2. nie ma problemu. Jak tylko zrobi się ładna pogoda i będę miał chwilę to zrobię małą sesję. Poprzedni model też mam na fotkach.

      Usuń
  3. Zapraszam na fanpag: "Colt Brzmi Dumnie" Jest tam ponad 1000 pięknych zdjęć Mitsubishi także tego modelu asti, mirage czy protona którego tutaj opisujesz. Jest na co popatrzeć :)

    OdpowiedzUsuń