sobota, 17 grudnia 2011

82. Japońskie silniki V8: Nissan.

82. Japońskie V8: Nissan.  日本車 日産 インフィニティ staryjaponiec
Kilka miesięcy temu były silniki V8 Toyoty, a dziś czas na krótki przegląd silników V8 Nissana. Wśród producentów z Japonii, Nissan znajduje się na drugim miejscu (po Toyocie), jeśli chodzi o ilość tego typu silników, przeznaczonych do samochodów osobowych. Warto wspomnieć, że przez większość czasu produkcji tych silników, obowiązywało japońskie ograniczenie mocy do 280 KM. Poniższe dane są aktualne na dzień umieszczenia tego wpisu (17.12.2011r.).






Nissan "W64".

Silnik stworzony w ilości 8 egzemplarzy, przez Prince Motor Company w latach 1966-1967, używany w limuzynie Prince Royal, która służyła do transportu cesarskiej rodziny. Była to konstrukcja górnozaworowa, wolnossąca, o pojemności 6.4L i mocy 260 KM.





Nissan "Y".

Silniki z tej rodziny, stosowane były tylko w jednym produkcyjnym modelu, a mianowicie w Nissanie President, czyli topowym, luksusowym sedanie, który używany był głównie jako samochód rządowy, jak również poruszali się nim przedstawiciele największych korporacji itp. Silniki z tej serii posiadały OHV, 16-zaworów (2 zawory na cylinder), wyposażone były w gaźnik czterogardzielowy dolnossący (później wtrysk paliwa) i chłodzenie powietrzem. Powstały trzy jednostki, które były efektem ciągłej ewolucji i sukcesywnego wdrażania nowszych technologii, jak np. przechodzenie z gaźników na wtrysk paliwa itp.
Jako ciekawostkę można wspomnieć, że V8 "Y" stosowane były też w samochodach przygotowanych do wyścigów, np. Datsun 280ZX w amerykańskiej serii wyścigów IMSA. Również Nissan Cedric Y130 korzystał z V8, jednak był to samochód policyjny.

Y40 (1965 - 1973 r.)
4.0L (3988 cm3)
180 KM @ 4800 rpm
314 Nm @ 3200 rpm

Y44 (1973 - 1975 r.)
4.4L (4414 cm3)
???
???

Y44E (1975 - 1989 r.)
4.4L (4414 cm3)
200 KM @ 4800 rpm
343 Nm @ 3200 rpm

Zastosowanie serii "Y":
1965 - 1989: Nissan President H150 & H250

Zdjęcia:

Nissan President V8 japońska limuzyna klasa premium komfortowy samochód 日本車 日産

Nissan President V8 japońska limuzyna klasa premium komfortowy samochód

Nissan President V8 japońska limuzyna klasa premium komfortowy samochód

Nissan President V8 japońska limuzyna klasa premium komfortowy samochód





Nissan "VH".

Silniki te, ponownie znalazły zastosowanie wyłącznie w luksusowych sedanach Nissana (Infiniti), jednak nie tylko rządowych. Zastąpiły poprzednią serię "Y", posiadały aluminiowy blok i głowicę, DOHC, 32-zawory (4 zawory na cylinder), elektroniczny wtrysk paliwa, łańcuch rozrządu, czujnik spalania stukowego, chłodzenie cieczą itp., a w niektórych wersjach: zmienne fazy rozrządu, stalowe kute korbowody, zawory wydechowe napełnione sodem itp. Co ciekawe, silniki te zostały zaprezentowane w tym samym czasie, co seria V8 UZ od Toyoty.
Dostępne były dwie jednostki, z czego jedna w dwóch wersjach. 4.5-litrowy VH45DE był królem serii, ma opinię mało awaryjnego, a jeśli chodzi o modyfikacje - dość trwałego, z dobrym potencjałem, choć zaplecze poważniejszych części do modyfikacji jest oczywiście mniejsze, niż w przypadku np. RB i SR.
Mniejsza wersja, czyli 4.1L VH41DE wychodziła w specyfikacji JDM i USDM. Podobno wersja z rynku amerykańskiego, jest pozbawiona kilku cech obecnych w pozostałych wersjach "VH".
Swapy "VH" do innych modeli Nissana (np. 200SX, 350Z itp.), pomimo ponad 20 lat na rynku, to na dzień dodania tego wpisu nadal mało popularna opcja i w niektórych krajach ciężki orzech do zgryzienia, ze względu na potrzebę zaopatrzenia się w sporo niestandardowych części robionych na zamówienie, oraz niemal brak przetartych ścieżek, poza nielicznymi wyjątkami.
Warto wspomnieć, że profesjonalnie zbudowane silniki na bazie serii "VH", były z powodzeniem wykorzystywane do wszelakich samochodów Nissana przeznaczonych do wyścigów, np. Super GT w Japonii, US Indy Car w Ameryce, 24 Hours of Le Mans w Europie czy Super Stock w Nowej Zelandii.

VH41DE (1991 - 2001 r.)
4.1L (4130 cm3)
270 KM @ 5600 rpm
370 (376) Nm @ 4000 rpm

VH45DE (1989 - 2002 r.)
4.5L (4494 cm3)
270 KM @ 5600 rpm / 280 KM @ 6000 rpm
394 Nm @ 4000 rpm / 400 Nm @ 4000 rpm
280 KM to wartość dla Infiniti Q45 z Japonii, ale podobno moc określono tam bez uwzględnienia systemu zmiennych faz rozrządu VVT (taki trik, aby zmieścić się w 280 KM), natomiast realne wartości (z VVT), to około 310 KM oraz 447 Nm.

Zastosowanie serii "VH":
1992 - 1996: Nissan Leopard Y32 (VH41DE)
1991 - 2001: Nissan Cima Y32 & Y33 (VH41DE)
1989 - 1996: Infiniti Q45 G50 (VH45DE)
1997 - 2001: Infiniti Q45 Y33 (VH41DE)
1990 - 2002: Nissan President HG50 (VH45DE)

Zdjęcia przykładowych modeli:


Nissan Cima Y32
Nissan Cima Y32 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód 日本車 日産 インフィニティ



Nissan Cima Y32
Nissan Cima Y32 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód



Nissan Cima Y33 / Infiniti  Q45
Nissan Cima Y33 Infiniti Q45 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód 日本車 日産 インフィニティ



Nissan Leopard Y32
Nissan Leopard Y32 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód



Nissan President HG50
Nissan President HG50 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód



Infiniti Q45 G50
Infiniti Q45 G50 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód 日本車 日産 インフィニティ



Infiniti Q45 G50
Infiniti Q45 G50 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód



Infiniti Q45 G50
Infiniti Q45 G50 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód



Infiniti Q45 G50 & Y33
Infiniti Q45 G50 Y33 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód 日本車 日産 インフィニティ



Infiniti Q45 Y33
Infiniti Q45 Y33 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód



Nissan President HG50
Nissan President HG50 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód 日本車 日産 インフィニティ



Nissan President HG50
Nissan President HG50 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód



Nissan Cima Y32
Nissan Cima Y32 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód



Nissan Cima Y33
Nissan Cima Y33 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód



Infiniti Q45 Y33
Infiniti Q45 Y33 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód 日本車 日産 インフィニティ



Infiniti Q45 Y33
Infiniti Q45 Y33 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód



Infiniti Q45 Y33
Infiniti Q45 Y33 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód 日本車 日産 インフィニティ



Infiniti Q45 Y33
Infiniti Q45 Y33 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód



Infiniti Q45 Y33
Infiniti Q45 Y33 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód 日本車 日産 インフィニティ



Infiniti Q45 Y33
Infiniti Q45 Y33 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód





Nissan "VK".

Na dzień dodania wpisu (grudzień 2011 r.), jest to najnowsza seria ośmiocylindrowych silników Nissana. Wywodzi się z sześciocylindrowej serii VQ. Kilka lat po premierze, wyrwała się z limitów mocy (max 280 KM zostało zniesione 30 czerwca 2004 r.), więc obecnie silniki te rozwijają moce ponad 400 KM. Co ciekawe, wśród gamy modeli korzystających z kolejnej serii V8, nadal brakuje sportowego samochodu. Za to do luksusowych sedanów, dołączyły SUVy, pickupy i samochody terenowe.
Jest pięć wersji tego silnika, w dużym uproszczeniu różnią się głównie pojemnością oraz rodzajem wtrysku paliwa. VH45DE ma pojemność 4.5L, charakteryzuje się takimi cechami jak na przykład: zmienny system dolotowy, zmienne fazy sterowania rozrządem, stalowe kute korbowody, tytanowe zawory, aluminiowe popychacze, elektroniczne sterowanie przepustnicą itp., zmodyfikowane wersje tego silnika stosowane są również w wyścigach Super GT (500 KM, 510 Nm), wcześniej w Nissanie 350Z, a obecnie w Nissanie GT-R. VK45DD to niemal ten sam silnik co powyżej, jednak dodatkowo posiada bezpośredni wtrysk paliwa (pierwszy w silniku V8 Nissana). VK50VE to pojemność 5.0L, do tego system zmiennych faz rozrządu i zmiany stopnia otwarcia zaworów - VVEL. Największymi silnikami (5.6L) z tej serii, są VK56DE posiadający m.in. system zmiennych faz rozrządu CVTCS, oraz zaprezentowany w 2010 roku VK56VD, który oprócz CVTCS posiada też VVEL oraz bezpośredni wtrysk paliwa. Ponadto, zmodyfikowany VK56DE używany jest Nissanie GT-R z serii wyścigów FIA GT1 (600 KM, 650 Nm).
Jednym z pierwszych modeli Nissana na rynku japońskim, który posiadał silnik V8 o mocy ponad 280 KM, był Nissan Fuga Y50, moc wynosiła 333 KM (na rynku amerykańskim jego odpowiednikiem jest Infiniti M45, który z kolei miał 340 KM, podobno ze względu na mniej restrykcyjny układ wydechowy). Jako ciekawostka, inny model - Nissan Cima F50, posiadał ten sam silnik, jednak do końca produkcji czwartej generacji (2010 r.), miał 280 KM (oficjalnie, natomiast nieoficjalnie podobno około 300 KM, nie jest jasne, dlaczego Nissan nie zdecydował się na taką samą moc, jak w Fuga).
Silniki wychodziły w różnych specyfikacjach, zależnie od rynku docelowego, modelu i rocznika samochodu.

VK45DE (2002 - 2010 r.)
4.5L (4494 cm3)
Od 280 KM i 451 Nm do 340 KM i 451 Nm

VK45DD (2001 - 2010 r.)
4.5L (4494 cm3)
280 KM @ 6000 rpm, 451 Nm @ 3600 rpm
Nieoficjalnie - ponad 300 KM

VK50VE (2009 - )
5.0L (5026 cm3)
390 KM @ 6500 rpm, 500 Nm @ 4400 rpm

VK56DE (2004 - )
5.6L (5552 cm3)
Od 305 KM i 514 Nm do 320 KM i 522 Nm

VK56VD (2010 - )
5.6L (5552 cm3)
Od 406 KM i 560 Nm do 426 KM i 565 Nm

Zastosowanie serii "VK":
2003 - 2008: Infiniti FX45 S50 (VK45DE)
2004 - 2010: Infiniti QX56 JA60 (VK56DE)
2002 - 2006: Infiniti Q45 F50 (VK45DE)
2003 - 2010: Infiniti M45 Y34 & Y50 (VK45DE)
2004 - 2009: Nissan Fuga Y50 (VK45DE)
2001 - 2010: Nissan Cima F50 (VK45DD)
2003 - 2010: Nissan President PGF50 (VK45DE)
Od 2004: Nissan Armada (VK56DE)
Od 2004: Nissan Titan (VK56DE)
Od 2008: Nissan Pathfinder R51 po FL (VK56DE)
Od 2009: Infiniti FX50 S51 (VK50VE)
Od 2010: Nissan Patrol Y62 (VK56VD)
Od 2011: Infiniti QX56 (VK56VD)
Od 2011: Infiniti M56 Y51 (VK56VD)

Zdjęcia przykładowych modeli:


Nissan Cima F50
Nissan Cima F50 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód 日本車 日産 インフィニティ



Nissan Fuga Y50
Nissan Fuga Y50 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód



Nissan Fuga Y50
Nissan Fuga Y50 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód



Infiniti FX50
Infiniti FX50 V8 japoński klasa premium luksusowy komfortowy samochód 日本車 日産 インフィニティ



Infiniti FX50
Infiniti FX50 V8 japoński klasa premium luksusowy komfortowy samochód



Infiniti M45 Y50
Infiniti M45 Y50 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód



Infiniti M45 Y34
Infiniti M45 Y34 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód 日本車 日産 インフィニティ



Infiniti M56
Infiniti M56 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód



Nissan President PGF50
Nissan President PGF50 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód



Nissan President PGF50
Nissan President PGF50 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód 日本車 日産 インフィニティ



Nissan President PGF50
Nissan President PGF50 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód



Infiniti QX56
Infiniti QX56 V8 japoński klasa premium luksusowy komfortowy samochód



Nissan Titan
Nissan Titan pickup V8 japoński samochód



Infiniti M56
Infiniti M56 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód 日本車 日産 インフィニティ
Infiniti M56 V8 japońska limuzyna sedan klasa premium luksusowy komfortowy samochód 日本車 日産 インフィニティ





Jak widać, trochę mniej silników oraz modeli samochodów, niż w przypadku Toyoty. Moc też lekko stoi po stronie Toyoty, za to Nissan ma więcej jednostek z większą pojemnością. Nadal czekam na pierwszy seryjny sportowy samochód Nissana z V8 pod maską, ale czekam wyłącznie z ciekawości, ponieważ historia pokazała, że nawet "małe" 2.6L R6 potrafi być magiczne. Nie wydaje mi się, aby druga generacja GT-R dostała osiem cylindrów, tak samo jak Infiniti G, Nissan Skyline i Fairlady Z. "Upsizing" dotyczy już raczej tylko amerykańskiej motoryzacji cierpiącej (póki co) na "doładowanowstręt".

Z tego co czasami czytam na forach, wszelkie swapy V8 Nissana, do starych, sportowych modeli, z punktu widzenia kosztów, czasu i nerwów bywają nieopłacalne, ponieważ lepsze efekty można uzyskać stosując popularniejsze jednostki, gdzie wszelkie drogi zostały przetarte i nie ma z niczym problemów. Fajna sprawa, jeśli dla kogoś kasa to drugorzędna rzecz, dzięki takim ludziom można raz na jakiś czas zobaczyć i przede wszystkim usłyszeć 200SX, 300ZX Z31 & Z32, 350Z itp. z ośmioma garami pod maską. Przydałby się chociaż jeden model Nissana, gdzie swapy na V8 byłyby łatwe i niedrogie...

Sporo z wymienionych tu sedanów, często przerabianych jest przez właścicieli na VIP STYLE, gdyż styl ten dotyczy raczej wyłącznie luksusowych sedanów.

Czego brakuje w powyższym zestawieniu? Silników diesla. Nissan obecnie nie ma żadnego ośmiocylindrowego silnika diesla do samochodów osobowych, jednak możliwe, że za jakiś czas pojawi się taka jednostka. Właściciele popularnego Patrola, od jakiegoś czasu zaczynają robić swapy na silniki diesla V8 General Motors. Istnieją firmy które zajmują się tego typu sprawami i podobno zainteresowanie jest niezłe. To powinno dać trochę do myślenia Nissanowi.
Tak czy inaczej, to, że obecnie Nissan nie ma takiego silnika, nie oznacza, że nie ma takich silników w ogóle. Nissan to nie tylko samochody osobowe, ale między innymi też pojazdy ciężarowe i marka Nissan Diesel (obecna na rynku od 1935 roku jako Nihon Diesel Industries, natomiast od 1953 r. była we władaniu Nissana, do 2007 r. gdy firmę kupiło Volvo, od 2010 r. nazywa się UD Trucks).
Podobnie jak w przypadku Toyoty (Hino), Nissan miał też inne silniki V8, ale przeznaczone np. do wozów strażackich, autobusów oraz innych tego typu pojazdów. Były to oczywiście potężne jednostki o pojemnościach kilkunastu tysięcy cm3. Kilka przykładów diesla:

RG8
18.0L (17990 cm3)
350 KM @ 2200 rpm
1225 Nm @ 1400 rpm

RH8
21.2L (21205 cm3)
430 KM @ 2200 rpm
1393 Nm @ 1200

RF8-TB twin turbo
17.0L (16991 cm3)
480 KM @ 2100 rpm
2059 Nm @ 1200 rpm




Przy tego typu pojazdach, Nissan czasami współpracował z innymi Japońskimi producentami, takimi jak Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation lub Fuji Heavy Industries (Subaru).
Poza V8, były też V10, podobnie jak u Toyoty (Hino), ale to już temat dla ludzi, którzy interesują się tego typu pojazdami.

Za jakiś czas, po nowym roku, wrzucę pozostałe japońskie marki do jednego tematu o V8, ponieważ tak na dobrą sprawę, Toyota i Nissan niemal zamykają temat japońskich V8 do samochodów osobowych.

Powyższe dane są aktualne na dzień umieszczenia tego wpisu (17.12.2011r.).





Źródła:

http://autospeed.com/cms/title_The-Nissan-VH-and-VKseries-Engine-Guide/A_2911/article.html
http://autospeed.com/cms/title_Engine-Epic-Part-One-Nissans/A_0206/article.html
http://autospeed.com/cms/A_2095/article.html
http://www.nicoclub.com/archives/infiniti-q45-buying-advice.html
http://www.nissan-apl.com/en/web/models/New%20Patrol/Specifications/130095633120279424.htm
http://www.driftforum.pl/viewtopic.php?f=13&t=1820&start=0&st=0&sk=t&sd=a
http://cars.jpn.org/mdl0020019.html
http://www.q45.org/vhpower/info.shtml
http://cfzc.org/z-car-history/racing/
http://www.zclubhungary.hu/BobSharp.htm
http://alex62.typepad.com/imsablog/2008/02/bob-sharp-racin.html
http://ja.wikipedia.org/wiki/%E6%B0%91%E7%94%9F%E3%83%87%E3%82%A4%E3%82%BC%E3%83%AB%E5%B7%A5%E6%A5%AD
http://en.wikipedia.org/wiki/UD_Trucks
http://www.udtrucks.com
http://www.japanese-trucks.com/trucks/engines-nissan.php
http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Diesel_Big_Thumb
http://inacafe.exblog.jp/944390/
http://www.jama.or.jp/lib/jamagazine/200712/03.html
http://logsoku.com/thread/society.2ch.net/traf/1056463226/
http://hide-g.blog.so-net.ne.jp/2011-03-03-1
http://www.autowp.ru/

0 komentarze:

Prześlij komentarz