Tak jak wspominałem ostatnio, nowa seria wpisów, pojedynek dwóch samochodów w oparciu o ich specyfikację, chociaż "pojedynek" to za dużo powiedziane, będzie to po prostu zestawienie mające na celu krótkie i szybkie porównanie. Na pierwszy ogień idą dwa turbodoładowane czterołapy z połowy lat 90. Specyfikacje są dla wersji z kierownicą po lewej stronie. Niestety, nie znalazłem żadnych testów drogowych Eclipse GSX, stąd lipa z dokładniejszymi danymi odnośnie osiągów tego modelu.
Mitsubishi Eclipse GSX (2G/D33A, 1994 r.) |
Subaru Impreza GT Turbo (GC, 1997-1998 r.) |
|
Specyfikacja | ||
---|---|---|
Silnik | 4G63T, 2.0L (1997 cm3) R4, DOHC, 16V |
EJ20G, 2.0L (1994 cm3) Boxer, DOHC, 16V |
Turbosprężarka | T25 | TD04L |
Parametry | 213 KM (157 kW) @ 6000 rpm 290 Nm @ 3000 rpm |
211 KM (155 kW) @ 5600 rpm 290 Nm @ 4000 rpm |
Stopień sprężania | 8.5:1 | 8.0:1 |
Średnica cylindra x skok tłoka | 85 x 88 mm | 92 x 75 mm |
Skrzynia biegów | 5-biegowa manualna | 5-biegowa manualna |
Sprzęgło | suche, jednotarczowe, hydrauliczne | suche, jednotarczowe, membranowe |
Wymiary (dł;. x szer. x wys.) | 4375 x 1745 x 1310 mm | 4340 x 1690 x 1400 mm |
Rozstaw osi | 2510 mm | 2520 mm |
Rozstaw kół przednich | 1515 mm | 1465 mm |
Rozstaw kół tylnych | 1510 mm | 1455 mm |
Zawieszenie przednie | niezależne, multi-link | niezależne, kolumny MacPhersona |
Zawieszenie tylne | niezależne, multi-link | niezależne, dual-link |
Hamulce przednie | tarczowe, wentylowane | tarczowe, wentylowane |
Hamulce tylne | tarczowe, wentylowane | tarczowe |
Koła przednie | 215/50 VR17 | 205/55R15 15x6JJ |
Koła tylne | 215/50 VR17 | 205/55R15 15x6JJ |
Masa | 1415 kg | 1235 kg |
Napęd | na cztery koła | na cztery koła |
Stosunek mocy do masy | 150 KM na tonę | 167 KM na tonę |
Stosunek momentu obr. do masy | 205 Nm na tonę | 235 Nm na tonę |
Stosunek masy do mocy | 6,6 kg na KM | 5,9 kg na KM |
Stosunek masy do momentu obr. | 4,9 kg na Nm | 4,3 kg na Nm |
Pojemnościowy wskaźnik mocy | 107 KM z litra | 112 KM z litra |
Pojemnościowy wskaźnik momentu obr. | 145 Nm z litra | 145 Nm z litra |
Osiągi | ||
0-96 km/h (0-60 mph) | 6.5 s | brak danych |
0-100 km/h | brak danych | 6.4 s |
Prędkość maksymalna | 230 km/h | 231 km/h |
60-90 km/h na 4 biegu | brak danych | 7 s. |
80-120 km/h na 4 biegu | brak danych | 6,6 s. |
100-150 km/h na 5 biegu | brak danych | 9,7 s. |
Hamowanie 100-0 km/h | brak danych | 41,9 m. |
↓ | ↓ | |
Mitsubishi Eclipse GSX (2G/D33A, 1994 r.) |
Subaru Impreza GT Turbo (GC, 1997-1998 r.) |
Subaru Impreza z pierwszej generacji, w swoim żywiole. |
Jeden z bardziej przystępnych cenowo, prawdziwych sportowych samochodów. Subaru Impreza GT. |
Na szczęście Japończycy nie pozostawili tego modelu tylko i wyłącznie na rynek japoński, chociaż tam były dostępne najlepsze wersje - WRX oraz WRX STi, łącznie z ich pod-wersjami (np. Type RA). |
Typowe Mitsubishi z lat 90. Eclipse 2G do dzisiaj zachwyca. |
Piękne coupe z napędem na cztery koła i silnikiem turbo - Eclipse GSX. |
Turbodoładowane Eclipse 2G są bardzo podatne na modyfikacje. |
Niedawno postanowiłem wziąć się za opisanie Mitsubishi Eclipse 2G, niestety nie potrafię podać daty ukończenia wpisu. Wersje GSX z pierwszej i drugiej generacji, są najbardziej pożądanymi, ze względu na ich spory potencjał, moja ulubiona to oczywiście Eclipse GSX 2G, ten samochód nadal prezentuje się pięknie i agresywnie, pomimo swoich bolączek (właściwie to jednej, o której więcej będzie z okazji opisu) bardzo chętnie bym go przygarnął jako samochód na co dzień. Eclipse GSX należy do rynku amerykańskiego, z klubów DSM wylewają się hektolitry przeróżnych informacji na temat tej wersji, w Europie, w Polsce mało kto ogarnia ten temat, zdecydowana większość informacji jest w obcym języku, na amerykańskich forach. Mimo wszystko, napęd na cztery koła, dobre osiągi, piękny i agresywny wygląd, nadwozie coupe, to nie odstrasza!
Z drugiej strony mamy boxera - Subaru Impreza w wersji GT. Myślałem nad Celicą GT-Four ST205, ale jest szybsza i mocniejsza od Eclipse. Myślałem nad Prelude, ale nie ten napęd. Subaru Impreza GT z pierwszej generacji, w europejskiej specyfikacji odstaje od wersji japońskich, nie jest tak mocny i wytrzymały jak WRX STi, ale to nadal rasowy sportowy samochód, z turbodoładowanym silnikiem i napędem na cztery koła. W porównaniu do Eclipse GSX, Impreza GT może mnie przeciągnąć na swoją stronę samym dźwiękiem silnika, przykładowo dla mnie 4-cylindrowy boxer brzmi bardziej rasowo niż 6-cylindrowy boxer, nie muszę tego tłumaczyć, tak po prostu jest. Impreza GT to również samochód z natury przeznaczony do czegoś innego niż Eclipse GSX. Domeną tego drugiego są głównie wyścigi typu drag oraz czasami wyścigi torowe, natomiast Impreza GT znalazła chyba szersze przeznaczenie, widoczna jest w rajdach, wyścigach górskich, jak również typowych, torowych. Nie pogardziłbym choćby zwykłą Imprezą AWD z wolnossącym 2.0L.
Źródła:
http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Impreza/
https://pl.scribd.com/doc/6538016/2g-Eclipse-Tech-Info-Manual
http://www.zeperfs.com/en/fiche361-subaru-impreza-gt.htm
0 komentarze:
Prześlij komentarz