Toyota Corona, to typowy Japoński rodzinny samochód osobowy, którego normy Europejskie klasyfikują do autosegmentu D / C. Sprzedawany był na wielu rynkach, również pod nazwami Tiara, Cressida i Carina, co często wprowadza chaos (z resztą, nie tylko w przypadku Corony, ponieważ sytuacja wyglądała podobnie w kilku innych modelach Toyoty z lat 70-90). Produkowany był od 1957 do 2002 roku, w kilku wersjach nadwozia: sedan, van, kombi, pickup, hardtop oraz coupe. Dzisiaj będzie krótko na temat Corony w nadwoziu coupe.
Samochód ten pojawił się w sierpniu 1985 roku i był następcą Corony hardtop T140 z napędem na tylną oś. Został zbudowany na platformie typu T, a dokładniej mówiąc T160 (ST160 / AT160), czyli tej samej co Celica 4-generacji oraz Carina ED i podobnie jak one, Corona coupe również posiadała napęd na przód, ponieważ mniej więcej w połowie lat 80 XX wieku, kolejne generacje wielu modeli samochodów Toyoty (jak i innych producentów) zaczynały być produkowane z napędem na przód, zamiast na tył.
Dostępny był z pięciobiegową skrzynią ręczną lub czterobiegowym automatem. Wnętrze Corony nie różniło się od tego z Celicy. Gama silników (wszystkie wolnossące) również była podobna:
1600 GT | 1.6L 4A-GELU | 130 KM @ 6600 rpm, 149 Nm @ 5200 rpm
1800 EX + EX saloon | 1.8L 1S-iLU | 105 KM @ 5400 rpm, 157 Nm @ 3000 rpm
1800 GX + GX saloon | 1.8L 1S-iLU | 105 KM @ 5400 rpm, 157 Nm @ 3000 rpm
1800 GX/VX + GX saloon | 1.8L 4S-FiLU | 105 KM @ 5600, 149 Nm @ 2800 rpm
2000 VX | 2.0L 3S-FELU | 120 KM @ 5600 rpm, 169 Nm @ 4400 rpm
2000 GT | 2.0L 3S-GELU | 160 KM @ 6400 rpm, 186 Nm @ 4800 rpm
2000 GT | 2.0L 3S-GE | 140 KM @ 6200 rpm, 172 Nm @ 4800 rpm
2000 GT-R | 2.0L 3S-GELU | 160 KM @ 6400 rpm, 186 Nm @ 4800 rpm
2000 GT-R | 2.0L 3S-GE | 140 KM @ 6200 rpm, 172 Nm @ 4800 rpm
W sierpniu 1987 roku zaprzestano produkcji wersji z silnikiem 1.6L oraz dodano silnik 2.0L 3S-FELU. Rok później silnik 1.8L doczekał się zmian, jednostka 1S-iLU została zastąpiona przez 4S-FiLU. We wrześniu 1989 roku zaprzestano produkcji i tym samym była to ostatnia generacja Corony w wersji coupe.
2-litrowy 3S-GELU o mocy 160 KM był topową opcją silnikową w Coronie coupe w 1985 r. Został wyprodukowany na potrzeby pojazdów z napędem na przednią oś.
Swego czasu, oprócz doskonałej dynamiki, był to jeden z najoszczędniejszych 2-litrowych wolnossących silników DOHC w Japonii. Do tego był dość lekki, co dawało lepsze właściwości jezdne samochodów z napędem na przód.
Ciekawą opcją wyposażenia była deska rozdzielcza z elektronicznymi wskaźnikami. Prezentowała się futurystycznie jak na rok 1985.
Poszczególne wersje (GT, EX itp.), oprócz silników, różniły się oczywiście wyposażeniem, dodatkami stylistycznymi itp., np. wersja GT i GT-R posiadały niewielki spojler na tylnej klapie itp.
Dane techniczne jednej z najdroższych wersji i przy okazji najmocniejszej - 2000 GT-R:
Silnik: R4, 1998 cm3, 3S-GELU, DOHC, 16V
Parametry: 160 KM @ 6400 rpm, 186 Nm @ 4800 rpm
Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 4415 x 1690 x 1295 mm
Rozstaw osi: 2525 mm
Prześwit: 165 mm
Masa: 1100 kg
0 komentarze:
Prześlij komentarz