wtorek, 22 marca 2011

14. Toyota Corona Coupe ST160.

14. Toyota Corona Coupe ST160. staryjaponiec
Toyota Corona, to typowy Japoński rodzinny samochód osobowy, którego normy Europejskie klasyfikują do autosegmentu D / C. Sprzedawany był na wielu rynkach, również pod nazwami Tiara, Cressida i Carina, co często wprowadza chaos (z resztą, nie tylko w przypadku Corony, ponieważ sytuacja wyglądała podobnie w kilku innych modelach Toyoty z lat 70-90). Produkowany był od 1957 do 2002 roku, w kilku wersjach nadwozia: sedan, van, kombi, pickup, hardtop oraz coupe. Dzisiaj będzie krótko na temat Corony w nadwoziu coupe.





Samochód ten pojawił się w sierpniu 1985 roku i był następcą Corony hardtop T140 z napędem na tylną oś. Został zbudowany na platformie typu T, a dokładniej mówiąc T160 (ST160 / AT160), czyli tej samej co Celica 4-generacji oraz Carina ED i podobnie jak one, Corona coupe również posiadała napęd na przód, ponieważ mniej więcej w połowie lat 80 XX wieku, kolejne generacje wielu modeli samochodów Toyoty (jak i innych producentów) zaczynały być produkowane z napędem na przód, zamiast na tył.


Toyota Corona Coupe, T160


Toyota Corona Coupe, T160

Toyota Corona Coupe, T160

Toyota Corona Coupe, T160


Dostępny był z pięciobiegową skrzynią ręczną lub czterobiegowym automatem. Wnętrze Corony nie różniło się od tego z Celicy. Gama silników (wszystkie wolnossące) również była podobna:

1600 GT | 1.6L 4A-GELU | 130 KM @ 6600 rpm, 149 Nm @ 5200 rpm
1800 EX + EX saloon | 1.8L 1S-iLU | 105 KM @ 5400 rpm, 157 Nm @ 3000 rpm
1800 GX + GX saloon | 1.8L 1S-iLU | 105 KM @ 5400 rpm, 157 Nm @ 3000 rpm
1800 GX/VX + GX saloon | 1.8L 4S-FiLU | 105 KM @ 5600, 149 Nm @ 2800 rpm
2000 VX | 2.0L 3S-FELU | 120 KM @ 5600 rpm, 169 Nm @ 4400 rpm
2000 GT | 2.0L 3S-GELU | 160 KM @ 6400 rpm, 186 Nm @ 4800 rpm
2000 GT | 2.0L 3S-GE | 140 KM @ 6200 rpm, 172 Nm @ 4800 rpm
2000 GT-R | 2.0L 3S-GELU | 160 KM @ 6400 rpm, 186 Nm @ 4800 rpm
2000 GT-R | 2.0L 3S-GE | 140 KM @ 6200 rpm, 172 Nm @ 4800 rpm

W sierpniu 1987 roku zaprzestano produkcji wersji z silnikiem 1.6L oraz dodano silnik 2.0L 3S-FELU. Rok później silnik 1.8L doczekał się zmian, jednostka 1S-iLU została zastąpiona przez 4S-FiLU. We wrześniu 1989 roku zaprzestano produkcji i tym samym była to ostatnia generacja Corony w wersji coupe.


Toyota Corona Coupe, T160


2-litrowy 3S-GELU o mocy 160 KM był topową opcją silnikową w Coronie coupe w 1985 r. Został wyprodukowany na potrzeby pojazdów z napędem na przednią oś.


3S-GELU Toyota silnik charakterystyka wykres engine dyno graph curve power


Swego czasu, oprócz doskonałej dynamiki, był to jeden z najoszczędniejszych 2-litrowych wolnossących silników DOHC w Japonii. Do tego był dość lekki, co dawało lepsze właściwości jezdne samochodów z napędem na przód.


Toyota Corona Coupe, T160


Ciekawą opcją wyposażenia była deska rozdzielcza z elektronicznymi wskaźnikami. Prezentowała się futurystycznie jak na rok 1985.


Toyota Corona Coupe, T160, digital dash

Toyota Corona Coupe, T160, digital dash


Poszczególne wersje (GT, EX itp.), oprócz silników, różniły się oczywiście wyposażeniem, dodatkami stylistycznymi itp., np. wersja GT i GT-R posiadały niewielki spojler na tylnej klapie itp.


Toyota Corona Coupe, T160


Dane techniczne jednej z najdroższych wersji i przy okazji najmocniejszej - 2000 GT-R:

Silnik: R4, 1998 cm3, 3S-GELU, DOHC, 16V
Parametry: 160 KM @ 6400 rpm, 186 Nm @ 4800 rpm
Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 4415 x 1690 x 1295 mm
Rozstaw osi: 2525 mm
Prześwit: 165 mm
Masa: 1100 kg

0 komentarze:

Prześlij komentarz