środa, 28 września 2011

58. Nissan Skyline R30.

58. Nissan Skyline R30. 日本車 日産 スカイライン staryjaponiec
Prostokątne kanciaki też potrzebują miłości. Choć wygląd seryjnych i nie-sportowych modeli Skyline R30 odstrasza niektórych ludzi, to jednak wersje coupe i sedan w topowych specyfikacjach mają swój klimat. Pomimo, że ta generacja (jak również poprzednia i następna) była uboga w wersję GT-R, to jednak zapisała się kilkoma faktami na kartach historii Nissana Skyline.









Wersje silnikowe, nadwozia i wyposażenia Nissana Skyline R30.


Szósta generacja Skyline zadebiutowała w sierpniu 1981 r. natomiast koniec produkcji nastąpił w 1985 r., budowana była na płycie podłogowej C31 z Nissana Laurel. Wraz z jej nadejściem, Nissan zmienił nazewnictwo generacji (i nadwozia) Skyline, od tamtej pory każda nazywana była R3x (x = 0, 1, 2 itd.). R30 była prawdopodobnie "najbogatszą" generacją Skyline, w sensie - ilości wersji nadwozia i opcji silnikowych. Do wyboru były cztery wersje nadwozia:

- 2-drzwiowe coupe (hardtop):
Nissan Skyline, R30, japoński sportowy samochód, lata 80, RWD, coupe


- 4-drzwiowy sedan:
Nissan Skyline, R30, lata 80, RWD, sedan


- 5-drzwiowe kombi:
Nissan Skyline, R30, lata 80, RWD, kombi 日本車 日産 スカイライン


- 5-drzwiowy hatchback:
Nissan Skyline, R30, lata 80, RWD, hatchback


Natomiast gama silników składała się kilkunastu (10-14) jednostek, wszystkie rzędowe, cztero i sześciocylindrowe, o pojemnościach od 1.8L do 2.8L, wolnossące i turbodoładowane, benzynowe i diesel, niektóre z czasem były zastępowane przez nowsze konstrukcje, stąd ciężko o dokładną listę z okresu 4 lat. Jednak w momencie premiery na rynku japońskim, Skyline dostępny był z pięcioma silnikami: Z18, Z20, L20E, L20ET i LD28 (diesel), kilka miesięcy później dołączył do nich FJ20E. Natomiast wersje wyposażenia to: TI (Touring International), GT (Grand Tourismo) oraz RS (Racing Sport), każda z nich miała jeszcze swoje odmiany (np. TI-L, GT-EL, GT-ES itp.). Całość w 1981 r. wyglądała mniej więcej tak:

TI
1800 TI - Z18S, R4, 1.8L, SOHC, 8V
2000 TI - Z20E, R4, 2.0L, SOHC, 8V

GT
2000 GT - L20E, R6, 2.0L, SOHC, 12V
2000 Turbo GT - L20ET, R6, 2.0L, turbo, SOHC, 12V
2800 Diesel GT - LD28 (diesel), R6, 2.8L, SOHC, 12V

RS
2000 RS - FJ20E, R4, 2.0L, DOHC, 16V


Nissan Skyline, R30, japoński sportowy samochód, lata 80, RWD, coupe


Natomiast co było po 1981 r. - w większości przypadków trudno powiedzieć, nie znalazłem ani jednej strony, która opisywałaby w sposób chronologiczny dokładnie wszystkie zmiany odnośnie silników. Trafiałem tylko na strzępy informacji, że np. silnik Z18 został zastąpiony nowocześniejszym CA18, wersja kombi miała silnik benzynowy Z18S oraz diesla LD20, pojawiły się takie wersje silnikowe jak L24E (2.4L R6), L28E (2.8L, R6), jak również specjalna wersja "Paul Newman" z silnikiem L20ET itp.
Mało tego, Skyline R30 sprzedawany był na rynku Australijskim oraz - co najciekawsze - również w krajach Bliskiego Wschodu, gdzie miał kierownicę po "naszej" (lewej) stronie.
Na pewnym forum, mieszkaniec Półwyspu Arabskiego wypowiadał się, że R30 był tam dostępny tylko z dwoma silnikami - L24 (2.4L R6), L28 (2.8L, R6), ile w tym prawdy - nie wiadomo, tym bardziej, że przeglądając jeden z tamtejszych serwisów z ogłoszeniami (carsdir.com), znalazłem R30 z silnikiem 1.8L i kierownicą po lewej stronie.





Wersje RS.


Kryzys paliwowy na świecie oraz ostrzejsze normy emisji spalin, zmusiły Nissana do zaprzestania produkcji najbardziej sportowych wersji Skyline, czyli GT-R, stąd też generacje C210, R30 oraz R31 musiały zadowolić się czymś innym.

W przypadku R30, jako bazowa, sportowa wersja, najpierw wyszła GT. Posiadała silnik L20ET (R6, 2.0L turbo, SOHC, 12V) o mocy 145 KM, znany jeszcze z poprzedniej generacji Skyline (swoją droga w drugiej połowie lat 70, był to pierwszy, japoński, turbodoładowany silnik), który w R30 doczekał się kilku poprawek. Jednak dwa miesiące później, R30 otrzymał bardziej "sportową" wersję. Nosiła oznaczenia RS (nadwozie DR30).


Nissan Skyline, R30, japoński sportowy samochód, lata 80, RWD, coupe, RS, wnętrze 日本車 日産 スカイライン


Sercem 2000 RS był nowy, wolnossący silnik o pojemności 2.0L i oznaczeniu FJ20E. Była to konstrukcja cztero cylindrowa, rzędowa, posiadająca podwójny wałek rozrządu w głowicy, cztery zawory na cylinder i elektroniczny, sekwencyjny wtrysk paliwa. Parametry? 150 KM @ 6000 rpm i 181 Nm @ 4800 rpm. Silnik dorobił się dobrej reputacji, ze względu na swoją niezawodność i trwałość.
Szczegółowe dane techniczne: http://www.turbocreations.com/fj20/engine.html
Więcej informacji na temat silnika: http://www.nissantech.pl/index.php?showtopic=831


Nissan Skyline, R30, japoński sportowy samochód, lata 80, RWD, coupe, RS, FJ20E 日本車 日産 スカイライン

Nissan Skyline, R30, japoński sportowy samochód, lata 80, RWD, coupe, RS, FJ20E


2000 RS sprzed faceliftingu pozbawiony był dużej ilości wyposażenia (np. elektrycznych szyb i lusterek, a nawet radia itp.), przez co masa w porównaniu do GT była sporo niższa.
W lutym 1983 roku, świat ujrzał turbodoładowaną wersję tego modelu, czyli 2000 RS Turbo. Moc 190 KM czyniła z DR30 najmocniejszego Skyline w porównaniu do wszystkich poprzednich generacji.


Nissan Skyline, R30, japoński sportowy samochód, lata 80, RWD, coupe, RS, FJ20E


W sierpniu 1983 roku, nastąpił spory facelifting, który za sprawą między innymi zmian stylistycznych odróżnił wersje RS od TI oraz GT. Pojawiły się lepiej wyposażone wersje dodatkowo oznaczone literką X (RS-X, RS-X Turbo).

Rok później, turbodoładowana wersja (nazwana Turbo C) otrzymała kolejne zmiany, np. mniejszą turbosprężarkę (aby zmniejszyć lag na niskich obrotach), dzięki zwiększeniu ciśnienia doładowania i zastosowaniu intercoolera, moc została podniesiona do 205 KM. Dostępna była również wersja z automatyczną skrzynią biegów.


Nissan Skyline, R30, japoński sportowy samochód, lata 80, RWD, coupe, RS, FJ20E 日本車 日産 スカイライン


Dane techniczne i osiągi:

Oznaczenie: RS (model na rok 1981)
Silnik: FJ20E, R4, 2.0L, DOHC, 16V
Średnica x skok tłoka: 89 x 80 mm
Stopień sprężania: 9.1:1
Parametry: 150 KM @ 6000 rpm i 181 Nm @ 4800 rpm
Redline: 7500 rpm
Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
Masa: 1115 kg
0-100 km/h: 9.1 s
0-400 m: 16.5 s
Prędkość maksymalna: 193 km/h


Oznaczenie: RS-Turbo (model na rok 1983)
Silnik: FJ20ET, R4, 2.0L, turbo, DOHC, 16V
Średnica x skok tłoka: 89 x 80 mm
Stopień sprężania: 8.0:1
Turbosprężarka: Garrett T03
Ciśnienie doładowania: 0.45 bar (6.5 psi)
Parametry: 190 KM @ 6400 rpm i 225 Nm @ 4800 rpm
Redline: 7500 rpm
Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
Masa: 1165 kg
0-100 km/h: 7.5 s
0-180 km/h: 29.5 s
0-400 m: 15.4 s @ 145 km/h
0-1000 m: 28.8 s @ 175 km/h
Prędkość maksymalna: 212 km/h
Prędkości maksymalne na poszczególnych biegach:
1) 66.8 km/h @ 7500 rpm
2) 115 km/h @ 7500 rpm
3) 159.9 km/h @ 7500 rpm
4) 201.6 km/h


Oznaczenie: RS-X Turbo-C (model na rok 1984)
Silnik: FJ20ET, R4, 2.0L, turbo, DOHC, 16V
Średnica x skok tłoka: 89 x 80 mm
Stopień sprężania: 8.5:1
Ciśnienie doładowania: 0.5 bar (7.5 psi)
Parametry: 205 KM @ 6400 rpm i 245 Nm @ 4800 rpm
Redline: 7500 rpm
Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
Masa: ?
0-100 km/h: 7.4 s
0-160 km/h: 21.4 s
0-400 m: 15.4 s @ 145 km/h





Nissan Skyline R30 w sporcie.


Istnieje też inna strona tego samochodu, dla wielu osób najbardziej charakterystyczna jeśli chodzi o ta generację. O czym mowa? Ziejący ogniem, 570-konny japoński potwór, masa 1005 kg i wielki bodykit.




Oczywiście mam na myśli wyścigi Formula Silhouette (zwane też Super Silhouette) z przełomu lat 70/80, które skupiały samochody grupy 5. Wyścigi te były częścią Fuji Grand Championship Series i odbywały się od 1979 r. do 1984 r. Samochód zadebiutował w 1982 roku, posiadał silnik zbudowany przez Nismo.


Silhouette Formula Skyline DR30 日本車 日産 スカイライン


W sumie wygrał 7 wyścigów (dwa w 1982 r. i pięć w 1983 r.). Jeden model tego samochodu znajduje się w muzeum Nissan Heritage Car Collection i jest od czasu do czasu pokazywany na różnych imprezach motoryzacyjnych.

Dane techniczne Silhouette Formula Skyline DR30:

Silnik: LZ20B, R4, 2.1L (2082 cm3) turbo, DOHC
Parametry: 570 KM @ 7600 rpm i 539 Nm @ 6400 rpm
Skrzynia biegów: 5-biegowa
Masa: 1005 kg
Napęd: RWD
Koła: przód 270/590-16, tył 350/700-19
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 5065 x 1980 x 1239 mm
Rozstaw osi: 2615 mm
Rozstaw kół: przód i tył 1487 mm


Oprócz Formula Silhouette, Skyline R30 jeździł też w Australian Touring Car Championship, gdzie przez dwa lata radził sobie dobrze, zdobywając w końcowej klasyfikacji dwa razy z rzędu drugie miejsce.


Nissan Skyline, R30, japoński sportowy samochód, lata 80, RWD, coupe 日本車 日産 スカイライン


Podobnie było w Japan Touring Car Championship, jednak seria tych wyścigów została wznowiona akurat gdy kończyła się produkcja R30 (1985 r.). Mimo tego, samochód używany był przez dwa lata, w 1985 r. skończył sezon na 9 miejscu, ale za to rok później wywalczył mistrza JTCC, a drugi kierowca DR30 zajął drugie miejsce. Samochód miał mase 1100 kg i posiadał silnik FJ20ET o mocy 300 KM @ 7400 rpm i 333 Nm @ 5200 rpm. Zaliczył też kilka innych serii wyścigów grupy A na świecie.





Ciekawostki i kamienie milowe Nissana Skyline R30.


Samochód ten dorobił się dwóch przydomków, pierwszy to "Newman Skyline" ze względu na reklamy, których bohaterem był amerykański aktor i entuzjasta samochodów - Paul Newman. Powstała nawet limitowana wersja Skyline R30 nazwana jego imieniem i nazwiskiem, była to po prostu najbogatsza wersja GT + limitowane dodatki (felgi, fotele itp.).


Nissan Skyline, R30, japoński sportowy samochód, lata 80, RWD, coupe, Paul Newman

Nissan Skyline, R30, japoński sportowy samochód, lata 80, RWD, coupe, Paul Newman 日本車 日産 スカイライン


Natomiast drugi przydomek zaczął obowiązywać po faceliftingu i dotyczył sportowej wersji RS, odróżniającej ją od "cywilnych wersji", kiedy to zmienił się przód samochodu: inne reflektory, zderzak, maska, brak grilla itp., całość tworzyła widok, który fani ochrzcili mianem "Iron Mask" (Te Ka Men). Zmiany sa doskonale widoczne na poniższych zdjęciach:


Nissan Skyline, R30, japoński sportowy samochód, lata 80, RWD
Skyline R30 Sedan sprzed faceliftingu.

Nissan Skyline, R30, japoński sportowy samochód, lata 80, RWD
Skyline R30 Sedan po faceliftingu.

Nissan Skyline, R30, japoński sportowy samochód, lata 80, RWD 日本車 日産 スカイライン
Skyline R30 Coupe sprzed faceliftingu.

Nissan Skyline, R30, japoński sportowy samochód, lata 80, RWD
Skyline R30 Coupe po faceliftingu.

W 1981 roku, Skyline R30 posiadał prawdopodobnie pierwszy na świecie system, zaadoptowany do seryjnego samochodu osobowego, pozwalający na regulację stopnia tłumienia amortyzatorów, regulację można przeprowadzać podczas jazdy, odpowiednim przyciskiem na środku konsoli w kabinie.


Nissan Skyline, R30, japoński sportowy samochód, lata 80, RWD, zawieszenie


Dostępne są dwa tryby:
- "soft": ukierunkowany na jazdę w trybie miejskim, zapewniający komfort,
- "hard": ukierunkowany na szybką jazdę, sytuacje wymagające przyczepności i stabilności (np. tory wyścigowe).
Regulacja przeprowadzana jest jednocześnie dla przednich i tylnych kół.

Niepotwierdzoną informacją jest to, że w 1981 roku, silnik FJ20E jako pierwszy na świecie otrzymał SEKWENCYJNY wtrysk paliwa. Natomiast faktem jest, że wersja turbodoładowana (190 KM) w momencie premiery (1983 r.) dzierżyła miano najmocniejszego, japońskiego silnika w historii, montowanego do seryjnych samochodów. Zmodyfikowany FJ20 był również używany w profesjonalnym sporcie, np. w japońskiej Formule 3 czy też rajdach (również w grupie B) oraz wyścigach grupy A.

Nissan Skyline R30 posiadał ciekawy, geomagnetyczny system nawigacji. Składał się on z klawiatury, wyświetlacza, sensora kierunku, sensora prędkości itp. Po wprowadzeniu odpowiednich danych, takich jak lokacja z której rozpoczynamy jazdę i kierunek oraz dystans do celu, mikroprocesor zaczynał przetwarzać dane, a efektem tego były informacje wyświetlane na desce rozdzielczej, zawierały one kierunek jazdy oraz pozostały dystans.


Nissan Skyline, R30, japoński sportowy samochód, lata 80, RWD, nawigacja 日本車 日産 スカイライン


Po ustawieniu celu, na wyświetlaczu pojawiała się strzałka symbolizująca kierunek jazdy oraz pasek wskazujący pozostałą odległość. System mógł działać w dwóch trybach: "guide" i "compass".

Wersja nadwozia hatchback, była dostępna wyłącznie w tej generacji Nissana Skyline.





Podsumowanie opisu Nissana Skyline R30.


Nissan Skyline, R30, japoński sportowy samochód, lata 80, RWD, sedan


Wzrost mocy w porównaniu z poprzednimi generacjami, był znaczny. Również pod względem technologicznym R30 był krokiem do przodu, po trochu przecierającym szlak dla wskrzeszenia Skyline GT-R, choć wydaje mi się, że R31 zrobił to w większym stopniu, posiadał kolejne nowinki techniczne, obecne w R32 i kolejnych Skyline, ale o tym może kiedy indziej.

Na wielu forach toczą się dyskusję na temat wyglądu przodu samochodu z wersji RS, najwidoczniej facelifting podzielił fanów, ale to chyba dobrze, dla każdego coś dobrego, choć niektórzy nie mogą się zdecydować i ja właśnie należę do tych osób, po prostu obie wersje przodu podobają mi się, każda ma swój klimat. Co innego wersje nadwozia, hatchback i kombi nie potrafią mnie zaciekawić, sedan w wielu przypadkach wygląda fajnie. Ale nic nie przebije coupe - dwutonowy lakier, ciekawe felgi, obniżony.

Na większości forów i serwisów które od dawna odwiedzam, silnik FJ20 zbiera pochlebne opinie, co w sumie nie jest dziwne, gdyż zbudowany był wyłącznie na potrzeby najmocniejszych sportowych modeli oraz używania w profesjonalnym sporcie (aczkolwiek o dziwo pewna wersja tego silnika - FJ24, używana w Nissanie Silvia 240RS podczas rajdów w grupie B, nie była tytanem wytrzymałości). Myślę, że jego główny minus, to bardzo krótki okres produkcji, który wynosił ledwie 6 lat. Było to spowodowane między innymi wysokimi kosztami produkcji. Więc pomimo, że znalazł swoich wielbicieli, to jednak nie przebił popularnością innych silników Nissana.

Galeria zdjęć pojawi się w kolejnym wpisie za kilka dni. Jednak od razu mogę powiedzieć, że poniższy typ nadwozia będzie dominował :D


Nissan Skyline, R30, japoński sportowy samochód, lata 80, RWD, coupe 日本車 日産 スカイライン





0 komentarze:

Prześlij komentarz