niedziela, 9 października 2011

62. Mitsubishi Mirage Cyborg (C53A & C83A).

62. Mitsubishi Mirage Cyborg (C53A & C83A). 日本車 三菱 ミラージュ staryjaponiec
3-drzwiowy hatchback Mirage, to zawsze był dobry konkurent dla takich samochodów jak Honda Civic, Toyota Corolla czy Nissan Pulsar (Sunny). Jego mniejsza popularność na świecie, to prawdopodobnie wynik przeznaczenia najlepszych wersji wyłącznie na JDM. W drugiej połowie lat 80, pojawiła się wersja, którą ewentualnie można określić jako "mniejsze wcielenie" Galanta VR-4 i Lancera GSR z tamtego okresu.







Historia tego modelu na rynku Japońskim rozpoczęła się w 1978 roku, samochód dostępny był na różnych rynkach, pod różnymi nazwami (np. w Ameryce - Dodge Colt, Plymouth Colt, Eagle Summit), u nas znany jest jako Mitsubishi Colt (lub Lancer, jeśli mowa o Mirage w wersji sedan). W 1987 roku, światło ujrzał Mirage Cyborg z wolnossącym i (przede wszystkim) turbodoładowanym silnikiem 4G61.




Rodziny 4G6x nie trzeba chyba nikomu przedstawiać, np. 4G63T (2.0L turbo) - pancerna konstrukcja, wykorzystywana przez niemal 15 lat w rajdowych (i cywilnych) Lancerach Evolution (oraz krócej w Galantach VR-4), napędzając jednocześnie ponad 400-konne Evo FQ400, czyli jeden z najmocniejszych seryjnych samochodów, jaki kiedykolwiek wyprodukowało Mitsubishi. Ale wracając do Cyborga, była to sportowa (najlepsza) wersja Mirage, pozostałe, to podstawowa - Swift, dwuosobowy hatchback - XYVYX oraz "kobieca" - Fabio, dlaczego kobieca? nie wiadomo, ale na takie określenia trafiam przeglądając niektóre serwisy.


Mitsubishi Mirage Cyborg C53A C83A Colt C50 日本車 三菱 ミラージュ


Tak wygląda wnętrze wersji XYVYX:


Mitsubishi Mirage Cyborg C53A C83A Colt C50 日本車 三菱 ミラージュ

Mitsubishi Mirage Cyborg C53A C83A Colt C50


Jeśli chodzi o parametry silnika 4G61 dostępnego w opisywanej generacji Mirage, w najmocniejszych wersjach:
- wolnossący: 130 KM @ 6500 rpm oraz 144 Nm @ 5200 rpm
- turbodoładowany: 160 KM @ 6000 rpm oraz 220 Nm @ 2500 rpm


Mitsubishi Mirage Cyborg C53A C83A Colt C50 日本車 三菱 ミラージュ

Mitsubishi Mirage Cyborg C53A C83A Colt C50


Wszystkie wersje Cyborga dostępne były z napędem na przód (oznaczenie nadwozia: C53A) lub 4WD (C83A), w niektórych jako opcja było LSD i ABS. Oczywiście wersje 4WD były cięższe i droższe. Jako ciekawostka - te same silniki występowały również w Mirage sedan (C73A).
W Ameryce, Mirage Cyborg Turbo (Colt GT Turbo) miał moc 136 KM i moment obrotowy 191 Nm (sprzedanych zostało jedynie około 900 sztuk). W Europie nie było wersji turbo, ale na otarcie łez oferowany był Colt (C50) GTi z wolnossącym silnikiem 1.8L (4G67) o mocy 136 KM @ 6500 rpm i 162 Nm @ 4500 rpm.

W 1989 roku, Mirage Cyborg Turbo (Colt GT Turbo) znalazł się na prestiżowej liście "10 Best" amerykańskiego magazynu motoryzacyjnego Car and Driver, wydawanego od 1955 roku.

Jak niemal każdy japoński hatchback, w rodzimym kraju brał udział w niektórych seriach wyścigów oraz rajdów, jak np. All Japan Dirt Trial czy też Mirage Cup itp.


Mitsubishi Mirage Cyborg C53A C83A Colt C50 hot hatchback japoński sportowy 日本車 三菱 ミラージュ

Mitsubishi Mirage Cyborg C53A C83A Colt C50 hot hatchback japoński sportowy 日本車 三菱 ミラージュ

Mitsubishi Mirage Cyborg C53A C83A Colt C50 hot hatchback japoński sportowy 日本車 三菱 ミラージュ

Mitsubishi Mirage Cyborg C53A C83A Colt C50 hot hatchback japoński sportowy


Dokładne dane techniczne Cyborga turbo 4WD (w nawiasie dane dla FWD) z rynku Japońskiego na lata 1989-1991:

Oznaczenie nadwozia: C83A (C53A)
Silnik: 4G61 turbo intercooler, R4, 1595 cm3, DOHC, 16V, elektroniczny wielopunktowy wtrysk paliwa
Parametry: 160 KM @ 6000 rpm, 220.6 Nm @ 2500 rpm
Średnica cylindra x skok tłoka: 82.3 x 75.0 mm
Stopień sprężania: 8.0:1
Zbiornik paliwa: 45 litrów (50 litrów)
Hamulce - przód: tarczowe wentylowane
Hamulce - tył: tarczowe
Koła przód i tył: 195/60R14 85H
Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
Przełożenia skrzyni biegów:
.....1: 2.846 (3.083)
.....2: 1.684 (1.833)
.....3: 1.115 (1.240)
.....4: 0.833 (0.896)
.....5: 0.666 (0.731)
.....wsteczny: 3.166 (3.166)
.....główne: 4.933 (4.322)
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 3950 x 1670 x 1400 mm (3950 x 1670 x 1380 mm)
Rozstaw osi: 2385 mm
Rozstaw kół: przód 1425 mm, tył 1420 mm (przód 1430 mm, tył 1430 mm)
Masa: 1130 kg (1030 kg)

Na koniec zdjęcia z amerykańskich broszur i czasopism (porównanie do VW Golfa GTI, Forda Escorta GT i Mazdy 323GTX):


Mitsubishi Colt GT Turbo C50 opis test hot hatchback 日本車 三菱 ミラージュ

Mitsubishi Colt GT Turbo C50 opis test hot hatchback

Mitsubishi Colt GT Turbo C50 opis test hot hatchback

Mitsubishi Colt GT Turbo C50 opis test hot hatchback 日本車 三菱 ミラージュ

Mitsubishi Mirage Turbo C50 opis test hot hatchback 日本車 三菱 ミラージュ

Mitsubishi Mirage Turbo C50 opis test hot hatchback

Mitsubishi Mirage Turbo C50 opis test hot hatchback

Mitsubishi Mirage Turbo C50 opis test hot hatchback

Mitsubishi Mirage Turbo C50 opis test hot hatchback 日本車 三菱 ミラージュ





0 komentarze:

Prześlij komentarz