piątek, 21 października 2011

66. Honda Z + "Evil Tweety" Z600 Coupe.

66. Honda Z + "Evil Tweety" Z600 Coupe.  日本車 ホンダ staryjaponiec
Honda Z to typowy, mały, miejski samochód, stworzony w latach 70 głównie na rynek japoński, gdzie sprzedawany był w kategorii kei car. Ale nawet z takiego samochodu, ktoś potrafił zrobić materiał do bicia rekordów... prędkości!








Honda Z.


Ale na początku, trochę informacji o seryjnym modelu. Pierwsza generacja (oznaczenie: SA) tego czteroosobowego kei cara produkowana była w latach 1970-1974. Na rynku Japońskim znany był jako Honda Z, natomiast wersje eksportowe nosiły nazwę Honda Z600 Coupe.


Honda Z, Z600, kei car, mały samochód, JDM 日本車 ホンダ


Samochód posiadał mały, wolnossący, wysokoobrotowy, dwucylindrowy silnik, o oznaczeniu EA. Pojemność wynosiła od 354 cm3 (JDM) do 598 cm3 (USDM, EDM). Mniejszy silnik na rynku Japońskim wynikał oczywiście z potrzeby klasyfikacji samochodu jako kei car (liczne ulgi w opłatach), czyli poniżej 360 cm3.
Moc zależała od roku produkcji, wersji wyposażenia i rynku docelowego. Plotka mówi, że wersje Europejskie (UK) miały silnik o mocy 45 KM. Ale pozostając przy faktach, na rynku Amerykańskim Honda Z600 coupe miała silnik o pojemności 598 cm3 i mocy 36 KM @ 6000 rpm + 48 Nm @ 4000 rpm. Natomiast w Japonii, wersje sprzed faceliftingu posiadały silnik z jednym gaźnikiem, o mocy 31 KM @ 8500 rpm + 29 Nm @ 5500 rpm (dla wersji ACT i PRO). Po faceliftingu silnik miał dwa gaźniki i moc 36 KM @ 9000 rpm + 31 Nm @ 7000 rpm (dla wersji TS, GT oraz GS).


Honda Z, Z600, kei car, mały samochód, JDM, EA 日本車 ホンダ


Masa samochodu ponownie zależała od rynku docelowego i wersji wyposażenia. W Japonii wersje ACT i PRO miały masę 510-525 kg, natomiast TS, GT oraz GS - 525 kg. Wersja amerykańska była cięższa - 595 kg. Więcej danych technicznych na samym końcu, w źródłach.


Honda Z, Z600, kei car, mały samochód, JDM, wnętrze, interior 日本車 ホンダ


Spalanie benzyny mogło wynosić nawet 2.08 litra na 100 km, podczas mega ekonomicznej jazdy, przy nie przekraczaniu prędkości 48 km/h, tyle podobno udało się uzyskać podczas testu przeprowadzanego przez pewien magazyn motoryzacyjny. Natomiast typowe spalanie przy normalnej jeździe miasto-trasa wynosiło około 6.7 l na 100 km wg testu dziennikarzy z magazynu Motor Trend (a wg broszury Hondy - 5.8 l / 100 km).


Honda Z, Z600, kei car, mały samochód, JDM 日本車 ホンダ


Osiągi, to najczęściej nieistotny temat w przypadku tego typu seryjnych małych samochodów, ponieważ nie służą one do dynamicznej jazdy. No ale dla ciekawości, wyglądało to tak (dane dla wersji z rynku Amerykańskiego, rocznik 1972):
0-30 mph (0-48 km/h): 6.5 s.
0-60 mph (0-96 km/h): 27.5 s.
1/4 mili: 22.59 s.
Elastyczność 64-96 km/h: 16.8 s.
Droga hamowania od 50 km/h do 0 km/h: 12 metrów
(reszta danych jest na samym końcu, w źródłach)





Honda Z600 Coupe "Evil Tweety".


"Evil Tweety" (taki pseudonim nosi opisywana, zmodyfikowana Honda) to nie jest typowy kei car, do jazdy 48 km/h po mieście.




Maksymalna prędkość seryjnego modelu, z silnikiem 354/598 cm3 o mocy 36 KM, to 120 km/h. Natomiast w 2008 roku, na Amerykańskiej pustyni Bonneville Salt Flats, z okazji corocznych prób bicia rekordów prędkości, Eric Burns - właściciel "Evil Tweety", osiągnął prędkość 171.44 km/h! (106.53 mph). Pobił swój rekord sprzed roku oraz ustanowił nowy rekord dla samochodów z silnikiem klasy J (501 cm3 - 750 cm3).


Evil Tweety, Honda Z600 Coupe, rekord prędkości, mały samochód


Oczywiście aby tego dokonać, zostało przeprowadzonych kilka modyfikacji, jedną z nich było zwiększenie pojemności silnika z 598 cm3 do około 700 cm3. Również aerodynamika jest lekko dostosowana, na potrzeby bicia rekordów.


Evil Tweety, Honda Z600 Coupe, rekord prędkości, mały samochód 日本車 ホンダ

Evil Tweety, Honda Z600 Coupe, rekord prędkości, mały samochód

Evil Tweety, Honda Z600 Coupe, rekord prędkości, mały samochód 日本車 ホンダ

Evil Tweety, Honda Z600 Coupe, rekord prędkości, mały samochód

Evil Tweety, Honda Z600 Coupe, rekord prędkości, mały samochód


"Evil Tweety", każdego lata uczestniczył w imprezach na Bonneville, od kilku lat. A w między czasie, po przystosowaniu układu wydechowego do wymagań ruchu drogowego, właściciel od czasu do czasu jeździł tym samochodem... do pracy, gdyż był on normalnie zarejestrowany i ubezpieczony. Na dzień dzisiejszy, z tego co udało mi się znaleźć, wygląda na to, że "Evil Tweety" przeszedł na emeryturę.





0 komentarze:

Prześlij komentarz