Honda Z to typowy, mały, miejski samochód, stworzony w latach 70 głównie na rynek japoński, gdzie sprzedawany był w kategorii kei car. Ale nawet z takiego samochodu, ktoś potrafił zrobić materiał do bicia rekordów... prędkości!
Honda Z.
Ale na początku, trochę informacji o seryjnym modelu. Pierwsza generacja (oznaczenie: SA) tego czteroosobowego kei cara produkowana była w latach 1970-1974. Na rynku Japońskim znany był jako Honda Z, natomiast wersje eksportowe nosiły nazwę Honda Z600 Coupe.
Samochód posiadał mały, wolnossący, wysokoobrotowy, dwucylindrowy silnik, o oznaczeniu EA. Pojemność wynosiła od 354 cm3 (JDM) do 598 cm3 (USDM, EDM). Mniejszy silnik na rynku Japońskim wynikał oczywiście z potrzeby klasyfikacji samochodu jako kei car (liczne ulgi w opłatach), czyli poniżej 360 cm3.
Moc zależała od roku produkcji, wersji wyposażenia i rynku docelowego. Plotka mówi, że wersje Europejskie (UK) miały silnik o mocy 45 KM. Ale pozostając przy faktach, na rynku Amerykańskim Honda Z600 coupe miała silnik o pojemności 598 cm3 i mocy 36 KM @ 6000 rpm + 48 Nm @ 4000 rpm. Natomiast w Japonii, wersje sprzed faceliftingu posiadały silnik z jednym gaźnikiem, o mocy 31 KM @ 8500 rpm + 29 Nm @ 5500 rpm (dla wersji ACT i PRO). Po faceliftingu silnik miał dwa gaźniki i moc 36 KM @ 9000 rpm + 31 Nm @ 7000 rpm (dla wersji TS, GT oraz GS).
Masa samochodu ponownie zależała od rynku docelowego i wersji wyposażenia. W Japonii wersje ACT i PRO miały masę 510-525 kg, natomiast TS, GT oraz GS - 525 kg. Wersja amerykańska była cięższa - 595 kg. Więcej danych technicznych na samym końcu, w źródłach.
Spalanie benzyny mogło wynosić nawet 2.08 litra na 100 km, podczas mega ekonomicznej jazdy, przy nie przekraczaniu prędkości 48 km/h, tyle podobno udało się uzyskać podczas testu przeprowadzanego przez pewien magazyn motoryzacyjny. Natomiast typowe spalanie przy normalnej jeździe miasto-trasa wynosiło około 6.7 l na 100 km wg testu dziennikarzy z magazynu Motor Trend (a wg broszury Hondy - 5.8 l / 100 km).
Osiągi, to najczęściej nieistotny temat w przypadku tego typu seryjnych małych samochodów, ponieważ nie służą one do dynamicznej jazdy. No ale dla ciekawości, wyglądało to tak (dane dla wersji z rynku Amerykańskiego, rocznik 1972):
0-30 mph (0-48 km/h): 6.5 s.
0-60 mph (0-96 km/h): 27.5 s.
1/4 mili: 22.59 s.
Elastyczność 64-96 km/h: 16.8 s.
Droga hamowania od 50 km/h do 0 km/h: 12 metrów
(reszta danych jest na samym końcu, w źródłach)
Honda Z600 Coupe "Evil Tweety".
"Evil Tweety" (taki pseudonim nosi opisywana, zmodyfikowana Honda) to nie jest typowy kei car, do jazdy 48 km/h po mieście.
Maksymalna prędkość seryjnego modelu, z silnikiem 354/598 cm3 o mocy 36 KM, to 120 km/h. Natomiast w 2008 roku, na Amerykańskiej pustyni Bonneville Salt Flats, z okazji corocznych prób bicia rekordów prędkości, Eric Burns - właściciel "Evil Tweety", osiągnął prędkość 171.44 km/h! (106.53 mph). Pobił swój rekord sprzed roku oraz ustanowił nowy rekord dla samochodów z silnikiem klasy J (501 cm3 - 750 cm3).
Oczywiście aby tego dokonać, zostało przeprowadzonych kilka modyfikacji, jedną z nich było zwiększenie pojemności silnika z 598 cm3 do około 700 cm3. Również aerodynamika jest lekko dostosowana, na potrzeby bicia rekordów.
"Evil Tweety", każdego lata uczestniczył w imprezach na Bonneville, od kilku lat. A w między czasie, po przystosowaniu układu wydechowego do wymagań ruchu drogowego, właściciel od czasu do czasu jeździł tym samochodem... do pracy, gdyż był on normalnie zarejestrowany i ubezpieczony. Na dzień dzisiejszy, z tego co udało mi się znaleźć, wygląda na to, że "Evil Tweety" przeszedł na emeryturę.
Źródła:
http://web.archive.org/web/20071119015504/http://www.channel4.com/4car/feature/feature.jsp?id=1717&page=9http://crosleykook.blogspot.com/2011/01/leibherr-crosley-at-bonneville-video.html
http://www.scta-bni.org/Rulebook/engine.htm
http://www.scta-bni.org/Bonneville/BNIrecs_cat_e.htm
http://nsadj0623.blog.fc2.com/blog-entry-44.html
http://japanesenostalgiccar.com/2008/08/25/honda-z600-coupe-sets-bonneville-record/
http://speedhunters.com/archive/2009/08/17/gallery-gt-gt-japanese-cars-bonneville.aspx
http://www.honda600source.com/coupespec.htm
http://www.honda.co.jp/news/1970/4700902.html
http://ja.wikipedia.org/wiki/silnik_EA
http://www.honda600source.com/Images/MTcoupetestC.pdf
0 komentarze:
Prześlij komentarz