Model ten, produkowany od 1986 do 1991 roku, był bogato wyposażonym oraz komfortowym samochodem, w dodatku naszpikowanym różnymi luksusowymi gadżetami. Jak na drugą połowę lat osiemdziesiątych, jego specyfikacja w najbogatszej wersji, prezentowała się atrakcyjnie oraz ciekawie. Do dziś ma swój klimat i swoich wielbicieli.
Tak samo jest chyba w przypadku pozostałych generacji Soarer, nie chwytają za serce każdego, za to skupiają wokół siebie prawdziwych fanów danych generacji. Jakby nie było, jest to mało popularny model, być może dlatego, że Toyota pozostawiła ten samochód z kierownicą po prawej stronie, więc pomijając nieoficjalny import do niektórych państw z ruchem lewostronnym, niewiele tego jeździ po świecie.
Wśród wyposażenia Soarer Z20 znalazły się na przykład: pneumatyczne zawieszenie, bezprzewodowa telewizja, dotykowy ekran systemu audio i klimatyzacji, ABS na cztery koła, deska rozdzielcza z elektronicznymi wskaźnikami, system dźwiękowy Technics, TEMS (elektronicznie modulowane zawieszenie z trzema trybami charakterystyki pracy) itp.
Warto wspomnieć, że większość z ww. wyposażenia, dostępna była już w pierwszej generacji Soarer (Z10), która w 1981 roku była prawdopodobnie najbardziej rozwiniętym technologicznie japońskim samochodem. W latach osiemdziesiątych, najbogatsze wersje Soarer Z20 kosztowały krocie, niewielu mogło sobie na nie pozwolić.
Nawiązując do wyposażenia, takie rzeczy jak bezprzewodowa telewizja czy sprzęt audio (radio), działały tylko i wyłącznie w Japonii (częstotliwość), niestety nie szukałem informacji, jak właściciele w Australii, Irlandii czy Wielkiej Brytanii radzą sobie z tym utrudnieniem, no ale w końcu ten model miał być i był "JDM only", w sumie jeden z wielu, jeśli chodzi o tak bogate wyposażenie.
Nie sposób nie wspomnieć o limitowanej (500 sztuk) wersji Z20 - GT Aero Cabin, która wychodziła tylko z silnikiem 7M-GTEU oraz automatyczną skrzynią biegów, ponadto charakteryzowała się takim oto elektrycznie chowanym dachem:
A z bardziej "sportowych", w 1988 roku wyszła wersja oznaczona C5, od tunera Toyoty - TOM'S, niestety brak danych technicznych, trafiłem tylko na domysły (270 KM lub 300 KM) oraz maleńki wykres mocy i momentu, z którego nic nie można się dowiedzieć, ponieważ jest nieczytelny:
Jak zostało wspomniane, Soarer Z20 produkowana była od 1986 do 1991 roku, samochód korzystał z tej samej płyty podłogowej, co opisywana jakiś czas temu Supra MK3 (A70), oba modele debiutowały mniej więcej w tym samym czasie, więc i wersje silnikowe były podobne. Dla Z20 z ostatnich lat produkcji, wyglądało to tak:
Wersja: 2.0 VX
Oznaczenie nadwozia: GZ20
Silnik: 2.0L 1G-FE, R6, 24V, DOHC
Parametry: 135 KM @ 5600 rpm, 176.5 Nm @ 4400 rpm
Masa: 1350-1360 kg
Wersja: 2.0 GT
Oznaczenie nadwozia: GZ20
Silnik: 2.0L 1G-GEU, R6, 24V, DOHC
Parametry: 150 KM @ 6200 rpm, 182.4 Nm @ 5600 rpm
Masa: 1360-1370 kg
Wersja: 2.0 GT Twin Turbo / 2.0 GT Twin Turbo L
Oznaczenie nadwozia: GZ20
Silnik: 2.0L 1G-GTEU, R6, 24V, DOHC, twin turbo
Parametry: 210 KM @ 6200 rpm, 274.6 Nm @ 3800 rpm
Masa: 1420-1450 kg
Wersja: 3.0 GT / 3.0 GT Limited / 3.0 GT Limited Air Suspension / 3.0 GT Aero Cabin
Oznaczenia nadwozia: MZ20 i MZ21
Silnik: 3.0L 7M-GTEU, R6, 24V, DOHC, turbo
Parametry: 240 KM @ 5600 rpm, 343.2 Nm @ 3200 rpm
Masa: 1520-1530 kg (GT Aero Cabin: 1610 kg)
Pomijając GT Aero Cabin, wszystkie wersje mogły być wyposażone w 5-biegową manualną skrzynię biegów lub 4-biegowy automat. Silnik 1G-GTEU wyposażony był w dwie turbosprężarki CT-12, natomiast 7M-GTEU w jedną CT-26.
Przez 5 lat produkcji Z20, miało miejsce kilka zmian i usprawnień, przy okazji wzrastała moc niektórych silników: 1G-GEU (140>150 KM), 1G-GTEU (180>200>210 KM), 7M-GTEU (230>240 KM), natomiast silnik 1G-EU (105 KM) z czasem został zastąpiony przez 1G-FE (135 KM). Niestety, silnik 7M cierpiał na te same dolegliwości, co w Suprze MK3 (A70). Ewentualnie pozostaje dobra wiadomość - w modelach po 1988 r. swapy na 1JZ są łatwiejsze do ogarnięcia.
Bardziej szczegółowa specyfikacja jednej z najdroższych i najmocniejszych wersji:
3.0 GT Limited Air Suspension
Silnik: 3.0L 7M-GTEU, R6, 24V, DOHC, turbo
Parametry: 240 KM @ 5600 rpm, 343.2 Nm @ 3200 rpm
Stopień sprężania: 8.4:1
Średnica cylindra x skok tłoka: 83 x 91 mm
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 4675 x 1725 x 1335 mm
Rozstaw osi: 2670 mm
Rozstaw kół: 1460 mm przód i tył
Zawieszenie przód i tył: niezależne pneumatyczne
Koła przód i tył: 215/60R15
Hamulce przód i tył: tarczowe wentylowane
Napęd: RWD
Masa: 1530 kg
Stosunek mocy do masy: 156,8 KM na tonę
Stosunek masy do mocy: 6,4 kg na KM
1/4 mili: 14.78 s.
Prędkość maksymalna: 238 km/h
Ciekawostką jest charakterystyczne logo Soarer, które było obecne w każdej generacji tego modelu:
Na koniec, trochę zdjęć. Zapewne niektórzy odnajdą w tym modelu przemycone piękno ;-)
Toyota Soarer Z20 GZ20 MZ20 MZ21 JDM 7M-GTEU 1G-GTEU zdjęcia photos japoński sportowy samochód GT grand tourer coupe 日本車 トヨタ ソアラ |
Źródła:
http://www.geocities.jp/takeshi_departure/z20.htmlhttp://cars.jpn.org/mdl00100902.html
http://autospeed.com.au/cms/A_1718/article.html
http://autospeed.com.au/cms/A_1578/article.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Soarer
http://specs.cars-directory.net/toyota/soarer/1989_749/
http://minkara.carview.co.jp/catalog/
0 komentarze:
Prześlij komentarz