poniedziałek, 23 stycznia 2012

91. Zapomniane coupe #01: Mazda 626, Subaru SVX, Toyota Curren, Toyota Paseo.

91. Zapomniane coupe #01: Mazda 626, Subaru SVX, Toyota Curren, Toyota Paseo. staryjaponiec blog
Być może "zapomniane" to w niektórych przypadkach nieodpowiednie słowo, niemniej jednak, kilka poniższych Japońskich coupe, nie cieszy się dużą popularnością, z różnych powodów: status "JDM Only", wysoka cena, niewielka ilość wyprodukowanych egzemplarzy, "niewłaściwy" napęd, nie potrafiły zaciekawić wystarczającej ilości klientów, ponieważ raczej niczym się nie wyróżniały itp. Ale mimo wszystko, myślę, że warto o nich wspominać, wiele z nich do dziś stanowi bardzo fajną opcję!






 Toyota Paseo (1995-1999 r.)


Fajne, małe i lekkie coupe, któremu być może zabrakło kilku mocniejszych opcji silnikowych pod maską. Wyszły dwie generacje, ale u nas można spotkać niemal wyłącznie drugą, czyli produkowaną od 1995 do 1999 roku.


Toyota Paseo niedrogie coupe japońskie broszura 日本車


Pod maską jedna opcja - 1.5L 90 KM, w podstawowej wersji masa samochodu to 995 kg, pierwszą setkę katalogowo robi w 10.9 sekund, v-max 185 km/h. Wydaje się dobrą opcją na pierwszy samochód. Od 1997 r. dostępny był również w wersji nadwozia - kabriolet, z ręcznie składanym dachem.


Toyota Paseo niedrogie coupe japońskie kabriolet cabrio


Na rynku Niemieckim, Paseo dostępna była w trzech opcjach: Paseo Coupe, Paseo S Coupe oraz Paseo Cabrio. W ostatniej wiadomo o co chodzi, natomiast dwie pierwsze różniły się dodatkami, wersja "S" posiadała dokładkę pod przedni zderzak, niewielki spojler na klapę (z dodatkowym światłem stopu), obniżone zawieszenie (-30 mm) oraz szersze opony łącznie z większymi alufelgami w innym wzorze.


Toyota Paseo Cynos niedrogie coupe japońskie 日本車


Toyota Paseo miała być przede wszystkim ekonomicznym coupe. Nie było szans, aby pod maską znalazł się silnik rodem z Celicy GT. W Japoni, samochód ten wychodził pod nazwą Cynos, druga generacja posiadała silnik 5E-FHE (1.5L) o mocy 110 KM.

Co najbardziej pasowałoby pod maskę? IMHO fajnie byłoby mieć dwie opcje silnikowe: 4E-FE 1.3L 88 KM oraz 4A-GE (20V) 1.6L 165 KM.

Dane techniczne:
Silnik: 5E-FE, 1497 cm3, R4, 16V, DOHC, MPI
Parametry: 90 KM @ 5400 rpm, 130 Nm @ 4200 rpm
Stopień sprężania: 9.4:1
Średnica cylindra x skok tłoka: 74 x 87 mm
Wymiary: 4160 x 1660 x 1290 mm (kabriolet: 4160 x 1660 x 1320 mm)
Rozstaw osi: 2380 mm
Rozstaw kół przód: 1405 mm
Rozstaw kół tył: 1395 mm
Hamulce przód: tarczowe, wentylowane
Hamulce tył: bębnowe
Zawieszenie przód: oś wielowahaczowa, sprężyna śrubowa, stabilizator poprzeczny MacPherson
Zawieszenie tył: wahacz poprzeczny, amortyzator teleskopowy (gazowy KYB), stabilizator poprzeczny
Koła: 185/60 R14 (Paseo "S": 215/40 R16)
Napęd: FWD
Masa: 995 kg (kabriolet: 1055 kg)
0-100 km/h: 10.9 s. (kabriolet: 11.3 s.)
V-max: 185 km/h (kabriolet: 180 km/h)
Stosunek mocy do masy: 90,5 KM na tonę
Stosunek masy do mocy: 11,1 kg na KM
Pojemnościowy wskaźnik mocy: 60,1 KM z litra


Toyota Paseo Cynos niedrogie coupe japońskie kabriolet tuning 日本車

Toyota Paseo Cynos niedrogie coupe japońskie tuning

Toyota Paseo Cynos niedrogie coupe japońskie tuning

Toyota Paseo Cynos niedrogie coupe japońskie tuning

Toyota Paseo Cynos niedrogie coupe japońskie  日本車

Toyota Paseo Cynos niedrogie coupe japońskie napęd na przód FWD kabriolet convertible

Toyota Paseo Cynos niedrogie coupe japońskie napęd na przód FWD kabriolet convertible

Toyota Paseo Cynos niedrogie coupe japońskie napęd na przód FWD tuning

Toyota Paseo Cynos niedrogie coupe japońskie tuning wyścigi racing 日本車

Toyota Paseo Cynos niedrogie coupe japońskie tuning

Toyota Paseo Cynos coupe japońskie
Toyota Paseo Cynos coupe japońskie





Mazda 626 Coupe GD (1987-1991 r.)


Znana na niektórych rynkach również jako MX-6 pierwszej generacji lub Mazda Capella C2. Do dziś ma skromne grono wielbicieli, ponieważ nadal wygląda bardzo dobrze i dostępna była na całym świecie, a poza tym wersja coupe produkowana była również w poprzednich generacjach 626 i Capella, od lat 70.


Mazda 626 Coupe GD C2 Capella japońskie coupe niedrogie


Samochód ten mógł być wyposażony np. w LSD, cztery koła skrętne (4WS) czy też elektronicznie regulowane zawieszenie (3 tryby: soft, normal, sport). Pod maską były czterocylindrowe, rzędowe silniki, wolnossące (1.8L, 2.0L, 2.2L) i turbodoładowany (2.2L na rynek Ameryki, Australii & Nowej Zelandii).


Mazda 626 Coupe GD C2 Capella japońskie coupe niedrogie 日本車


Najmocniejsze wersje, na trzy główne rynki:

- Japonia: Capella C2 GT-R (później nazwana GT), posiadała wolnossący silnik FE-DOHC 2.0L, 150 KM (110 kW) @ 6500 rpm i 184.4 Nm @ 4500 rpm,

- Ameryka: MX-6 GT, turbodoładowany F2T 2.2L, 145 HP i 258 Nm,

- Europa: 626 Coupe GT, wolnossący FE-DOHC 2.0L, 148 KM (109 kW) @ 6000 rpm i 182 Nm @ 4000 rpm lub w wersji z katalizatorem 140 KM (103 kW) @ 6000 rpm i 173 Nm @ 5000 rpm.

Była to niestety ostatnia generacja Mazdy 626 i Capelli w wersji coupe. Jedynie nazwa "MX-6" przetrwała, aby w drugiej generacji na nowej płycie podłogowej (GE) stać się ponownie coupe.

Dane techniczne Europejskiej wersji GT:
Silnik: FE-DOHC, 2.0L (1998 cm3), R4, 16V, DOHC, MPI
Parametry: 148 KM (109 kW) @ 6000 rpm i 182 Nm @ 4000 rpm
Stopień sprężania: 10:1
Średnica cylindra x skok tłoka: 86 x 86 mm
Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 4450 x 1690 x 1360 mm
Rozstaw osi: 2515 mm
Rozstaw kół przód: 1455 mm
Rozstaw kół tył: 1465 mm
Zawieszenie przód: niezależne, kolumny McPersona, stabilizator poprzeczny, sprężyna śrubowa
Zawieszenie tył: wielowahaczowe, stabilizator poprzeczny, sprężyna śrubowa
Hamulce przód: tarczowe, wentylowane
Hamulce tył: tarczowe
Koła przód i tył: 185/70 R14
Napęd: FWD
Masa: 1150 kg
0-100 km/h: 8.3 s.
Prędkość maksymalna: 210 km/h
Stosunek mocy do masy: 128,7 KM na tonę
Stosunek masy do mocy: 7,8 kg na KM
Pojemnościowy wskaźnik mocy: 74,1 KM z litra


Mazda 626 Coupe GD C2 Capella japońskie coupe niedrogie 日本車 マツダ

Mazda 626 Coupe GD C2 Capella japońskie coupe niedrogie tuning  日本車 マツダ

Mazda 626 Coupe GD C2 Capella japońskie coupe niedrogie tuning

Mazda 626 Coupe GD C2 Capella japońskie coupe niedrogie tuning  日本車 マツダ

Mazda 626 Coupe GD C2 Capella japońskie coupe niedrogie

Mazda 626 Coupe GD C2 Capella japońskie coupe niedrogie

Mazda 626 Coupe GD C2 Capella japońskie coupe niedrogie tuning

Mazda 626 Coupe GD C2 Capella japońskie coupe niedrogie 日本車

Mazda 626 Coupe GD C2 Capella japońskie coupe 日本車 マツダ
Mazda 626 Coupe GD C2 Capella japońskie coupe





Toyota Curren (1994-1998 r.)


Myślę, że gdyby model ten sprzedawany był również poza Japonią, razem z Celicą szóstej generacji (T20), to urwałby jej sporo wielbicieli. Okrągłe reflektory, tzw. "owadzie oczy" w Celicy, nie każdemu się podobają, ponieważ są dość specyficzne (choć ja zaliczam się do ich fanów). Tak czy inaczej, oba modele są niemal identycznie pod względem mechaniki (płyta podłogowa T200). Na zewnątrz, główna różnica to oczywiście przód, a jeśli chodzi o tył samochodów, Curren prezentuje się tak samo jak Celica VI w nadwoziu coupe i kabriolet.


Toyota Celica kabriolet T20

Toyota Curren T20 JDM japońskie coupe 3S-GE


Curren dostępna była z tymi samymi silnikami (1.8L, 2.0L) i skrzyniami biegów (5-biegowa manualna, 4-biegowa automatyczna) co Celica szóstej generacji, natomiast zabrakło wersji turbo z napędem na cztery koła. Produkowana była również w tych samych latach: 1994-1998. Co ciekawe, była o 30 kg lżejsza od Celicy, jeśli chodzi o te same wersje wyposażenia.


Toyota Curren T20 JDM japońskie sportowe coupe 3S-GE 日本車


Generalnie, były trzy wersje silnikowe, wszystkie 4-cylindrowe, rzędowe, wolnossące, DOHC, 16V, EFI:

3S-GE 2.0L (1998 cm3)
manualna skrzynia: 180 KM (132 kW) @ 7000 rpm, 191 Nm @ 4800 rpm
automatyczna skrzynia: 170 KM (125 kW) @ 6600, 191 Nm @ 4800 rpm

3S-FE 2.0L (1998 cm3)
140 KM (103 kW) @ 6000 rpm, 186 Nm @ 4400 rpm

4S-FE 1.8L (1838 cm3)
125 KM (92 kW) @ 6000 rpm, 162 Nm @ 4600 rpm

Oraz dziewięć wersji wyposażenia:

ZS (2.0 3S-GE)
ZS Sports Selection (2.0 3S-GE)
ZS S (2.0 3S-GE)
XS (2.0 3S-FE)
XS Touring Selection (2.0 3S-FE)
XS S (2.0 3S-FE)
FS (2.0 3S-FE)
TS (1.8 4S-FE)
TS Private Selection (1.8 4S-FE)

ZS Sport Selection posiadała LDS oraz kierownicę obszytą skórą.
XS Touring Selection wyposażona była w cztery koła skrętne.
ZS S oraz XS S wyróżniały się tylnym spojlerem oraz innymi aluminiowymi felgami.
TS Private Selection posiadała tylny spojler.


Toyota Curren T20 JDM japońskie sportowe coupe 3S-GE TRD edition version  日本車 トヨタ


W 1996 roku, wyszła limitowana wersja - Curren TRD SPORTS, wyprodukowano jedynie 300 egzemplarzy (z manualną lub automatyczną skrzynią) i sprzedawano między październikiem 1995 r. a marcem 1996 r. Pod maską 2.0L 3S-GE. Samochód posiadał trochę dodatków TRD np.: przedni grill i zderzak, regulowany tylny spojler, końcówka wydechu, gałka zmiany biegów itp. A do tego kierownicę MOMO, zawieszenie Super Strut Suspension (SSS - znane z Celicy) czy też mechanizm różnicowy. Niestety, moc nie uległa zmianie i nadal wynosiła 180 KM (manual) lub 170 KM (automat).

Produkcja Toyoty Curren zamknęła się w liczbie ponad 44000 egzemplarzy.

Dane techniczne wersji ZS Sports Selection z 1999 r.:
Silnik: 3S-GE, 2.0L (1998 cm3), R4, 16V, DOHC
Parametry: 180 KM (132 kW) @ 7000 rpm, 191 Nm @ 4800 rpm
Stopień sprężania: 10:1
Średnica cylindra x skok tłoka: 86 x 86 mm
Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 4490 x 1750 x 1310 mm
Rozstaw osi: 2535 mm
Rozstaw kół przód: 1510 mm
Rozstaw kół tył: 1490 mm
Zawieszenie przód i tył: niezależne, sprężyny śrubowe
Hamulce przód: tarczowe wentylowane
Hamulce tył: tarczowe
Koła przód i tył: 205/55 R15 87V
Napęd: FWD
Masa: 1180 kg
Stosunek mocy do masy: 152,5 KM na tonę
Stosunek masy do mocy: 6,6 kg na KM
Pojemnościowy wskaźnik mocy: 90 KM z litra


Toyota Curren T20 JDM japońskie coupe 3S-GE

Toyota Curren T20 JDM japońskie coupe 3S-GE 日本車 トヨタ

Toyota Curren T20 JDM japońskie coupe 3S-GE tuning

Toyota Curren T20 JDM japońskie coupe 3S-GE tuning wyścigi racing 日本車 トヨタ

Toyota Curren T20 JDM japońskie coupe 3S-GE tuning

Toyota Curren T20 JDM japońskie coupe 3S-GE 日本車 トヨタ

Toyota Curren T20 JDM japońskie coupe 3S-GE

Toyota Curren T20 JDM japońskie coupe 日本車 トヨタ

Toyota Curren T20 JDM japońskie coupe 3S-GE tuning

Toyota Curren T20 JDM japońskie coupe 3S-GE tuning 日本車 トヨタ

Toyota Curren T20 JDM japońskie coupe 3S-GE tuning wyścigi racing 日本車 トヨタ

Toyota Curren T20 JDM japońskie coupe tuning
Toyota Curren T20 JDM japońskie coupe tuning





Subaru SVX / Alcyone (1991-1997 r.)


Samochód ten bywa często nazywany jedną z największych porażek marki Subaru, a jednocześnie inni chętnie postawiliby go w garażu, mało tego, niektórzy właściciele nie ograniczają się do posiadania jednego egzemplarza, wypatrzyłem trochę takich osób, podczas przeglądania japońskich serwisów czy międzynarodowych for dyskusyjnych poświęconych temu modelowi.


Subaru SVX Alcyone japońskie coupe grand tourer sportowe boxer tuning 日本車 スバル


Jednak po kilkunastu latach od zakończenia produkcji i około 25 tysiącach sprzedanych egzemplarzy na świecie, rynek wtórny niemal nie istnieje. Na dzień dodania tego wpisu (styczeń 2012 r.), średnia cena za 15-20 letniego SVX, na podstawie około 30 ogłoszeń z zagranicznych serwisów, to około 6000 euro.

Po krytycznych opiniach odnośnie designu poprzednika, czyli Subaru XT (Alcyone), tym razem za design odpowiadał Giorgetto Giugiaro z Włoskiego ItalDesign. Niesamowicie oszklona kabina (wszystko na zewnątrz ze szkła, oprócz dachu) oraz tzw. "szyby w szybach", robią wrażenie. Pod maską znalazł się tylko jeden silnik - sześciocylindrowy, wolnossący boxer, o pojemności 3.3L, stosowany wyłącznie w tym modelu, na rynku Japońskim miał 240 KM, a poza nim 230 KM.


Subaru SVX Alcyone japońskie coupe grand tourer sportowe boxer tuning 日本車 スバル


Samochód dostępny był tylko z 4-biegową automatyczną skrzynią biegów (4EAT). SVX był to grand tourer, który w tej klasie charakteryzował się czymś ciekawym - miał napęd na cztery koła (a w latach 1994-1995 również napęd na przód), co czyniło z niego praktycznego GT. W zależności od rynku, SVX wyposażony był w jeden z dwóch systemów napędu AWD dla automatycznej skrzyni biegów: ACT-4 (Active Torque Split) lub VTD (Variable Torque Distribution). W przypadku tego pierwszego, typowy rozkład napędu na poszczególne osie wynosi 90/10 (przód/tył), ale może się to zmieniać do 50/50, jeśli przednie koła zaczynają tracić przyczepność. Natomiast jeśli chodzi o VTD, jest to stałe 36/64 (przód/tył). Samochód ten nie zapewniał potężnych, sportowych przeżyć, za to pozwalał przemieszczać się w miarę sprawnie i wygodnie.

Ciekawostka - Subaru stworzyło na bazie SVX koncept w nadwoziu shooting-brake (w wersji 2 lub 4-drzwiowej), nosił nazwę Amadeus, jednak nigdy nie wszedł do produkcji.

Jak słyszę słowo Subaru i boxer, to od razu mam przed oczami głównie rajdy. Jednak SVX raczej nie nadaje się do sportu, automatyczna skrzynia biegów (cierpiąca czasami na przegrzewanie się) i niemal nieistniejąca baza części do modyfikacji mechaniki, odpychają raczej każdego. A spora masa sprawia, że zdecydowanie lepiej wybrać Imprezę. Ale z drugiej strony, nikt nikomu nie zabroni latać nim po torach ;-)


Subaru SVX Alcyone japońskie coupe grand tourer sportowe boxer tuning racing wyścigi 日本車 スバル


Dane techniczne Europejskiej wersji:
Silnik: EG33, 3.3L (3318 cm3), F6, 24V, DOHC, MPI (sekwencyjny)
Parametry: 230 KM (169 kW) @ 5600 rpm, 309 Nm @ 4800 rpm
Stopień sprężania: 10:1
Średnica cylindra x skok tłoka: 96.9 x 75 mm
Skrzynia biegów: 4-biegowa automatyczna
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 4625 x 1770 x 1300 mm
Rozstaw osi: 2610 mm
Rozstaw kół przód: 1500 mm
Rozstaw kół tył: 1480 mm
Zawieszenie przód i tył: niezależne, stabilizator poprzeczny, sprężyna śrubowa
Hamulce przód i tył: tarczowe
Koła przód i tył: 225/50 R16
Napęd: AWD
Masa: 1610 kg
0-100 km/h: 8.6 s.
Prędkość maksymalna: 235 km/h
Stosunek mocy do masy: 142,9 KM na tonę
Stosunek masy do mocy: 7 kg na KM
Pojemnościowy wskaźnik mocy: 69,3 KM z litra


Subaru SVX Alcyone japońskie coupe grand tourer sportowe boxer tuning 日本車 スバル

Subaru SVX Alcyone japońskie coupe grand tourer sportowe boxer tuning

Subaru SVX Alcyone japońskie coupe grand tourer sportowe boxer tuning 日本車 スバル

Subaru SVX Alcyone japońskie coupe grand tourer sportowe boxer tuning

Subaru SVX Alcyone japońskie coupe grand tourer sportowe boxer tuning

Subaru SVX Alcyone japońskie coupe grand tourer sportowe boxer tuning 日本車 スバル

Subaru SVX Alcyone japońskie coupe grand tourer sportowe boxer tuning

Subaru SVX Alcyone japońskie coupe grand tourer sportowe boxer tuning 日本車 スバル

Subaru SVX Alcyone japońskie coupe grand tourer sportowe boxer tuning

Subaru SVX Alcyone japońskie coupe grand tourer sportowe boxer tuning

Subaru SVX Alcyone japońskie coupe grand tourer sportowe boxer tuning

Subaru SVX Alcyone japońskie coupe grand tourer sportowe boxer tuning
Subaru SVX Alcyone japońskie coupe grand tourer sportowe boxer tuning





2 komentarze:

  1. SVX to mój plan na samochód. ;)
    626 w coupe jeździ koło moich rodziców i naprawdę wygląda dobrze!
    Sam jestem fanem 6 gen. Celici, ale Curren jednak duuuużo ładniejszy! Ciekawe czy przekładka kierownicy na częściach Celici byłaby problematyczna...
    O Paseo kiedyś myślałem bo ładne autko, ale jednak mocy trochę za mało.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kolego jak chodzi o curren to masz parę opcji. Albo kupujesz prawdziwego currena z Japan i przekładka kiery - idzie bez problemu bo to technicznie ten sam samochód co Celica. Kupujesz Celice okularnika w wersji usa która miała ten sam tył coupe co curren i przekładasz tylko światła błotniki zderzak i maskę. Możesz taki sam zabieg zrobić z europejską celicą liftbackiem, wtedy będziesz miał coś czego producent nie wypuścił nigdy na żaden rynek. Ewentualnie rejestracja "anglika" curren, bo już można w PL.

    OdpowiedzUsuń