poniedziałek, 27 lutego 2012

103. Nissan 300ZX (Fairlady Z) Z31.

103. Nissan 300ZX (Fairlady Z) Z31. staryjaponiec blog 日本車, 日産, クラシックカーFairlady Z oraz Skyline, od wczesnych lat były dwoma najważniejszymi, sportowymi modelami Nissana. Z31 był trzecią generacją kultowej serii Fairlady Z, która zyskała miano najlepiej sprzedającej się serii sportowych samochodów, w historii motoryzacji, głównie za sprawą niesamowitej popularności w Ameryce oraz Japonii. Czasami można odnieść wrażenie, że pozostałe generacje Fairlady Z są w cieniu pierwszej (S30), być może "zasłużenie", ponieważ S30 to piękny i klimatyczny samochód. Ale to nie oznacza, że inne nie zasługują na uwagę. Z31 wpadł mi w oko już jakiś czas temu, więc pora na mały opis.





Jednak najpierw krótkie objaśnienie nazewnictwa. Do dnia dzisiejszego, wyszło sześć generacji Fairlady Z. Mniej więcej do połowy lat 80, w zależności od rynku samochód ten wychodził jako Nissan lub Datsun, później już tylko jako Nissan. Rzecz jasna każda generacja miała swoje wersje, cyferki odpowiadają pojemności silnika (np. 240 = 2.4L itp.), a literka (np. ZR itp.) to głównie wersja wyposażenia.

S30: 200Z, 240Z, 260Z, 280Z
S130: 200Z, 280Z, 280ZX
Z31: 200Z, 200ZS, 200ZG, 200ZR, 200ZG, 300ZR, 300ZX
Z32: 300ZX
Z33: 350Z
Z34: 370Z

Powyższe zestawienie może być niedokładne lub niekompletne, ale mniej więcej tak to wygląda. Od Z32 zaczęły się również pojawiać wersje oznaczone jako Version S, Version T itp. Oczywiście, generalnie nie wszystkie wersje dostępne były na całym świecie, co jest "tradycją" Japońskich samochodów.





Wstęp.


日本車, 日産, クラシックカー, Nissan 300ZX Z31 Fairlady Z, stary japoński samochód, youngtimer, JDM, sportowy, zdjęcia, fotki


Trzecia generacja Fairlady Z produkowana była od 1983 do 1989 roku i sprzedawana na całym świecie. W zależności od rynku, zmieniała się nazwa oraz gama modeli łącznie z silnikami. Mniej więcej w połowie lat 80, Nissan zaprzestał używania nazwy Datsun, stąd też samochód znany był poza Japonią, jako Nissan 300ZX.


日本車, 日産, クラシックカー, Nissan 300ZX Z31 Fairlady Z, stary japoński samochód, youngtimer, JDM, sportowy, zdjęcia, fotki, wnętrze, interior


Z31 miał już ugruntowaną pozycję, głównie na rynku Amerykańskim i Japońskim, dzięki poprzednim generacjom, które odniosły ogromny sukces. Kolejna generacja, to kolejna ewolucja, udoskonalanie. Design w porównaniu do S130 uległ niewielkiej zmianie, ale można odróżnić S130 od Z31, choćby po przednich reflektorach.


日本車, 日産, クラシックカー, Nissan Fairlady Z, stary japoński samochód, youngtimer, JDM, sportowy, zdjęcia, fotki


Pod względem wymiarów i masy, Z31 był szerszy oraz cięższy niż poprzednie generacje. Podobnie jak i one, Z31 sprzedawany był jako dwumiejscowy lub czteromiejscowy samochód. Również dach typu T-bar był charakterystyczny dla Z31 (oraz S130 i Z32).


日本車, 日産, クラシックカー, Nissan 300ZX Z31 Fairlady Z, stary japoński samochód, youngtimer, JDM, sportowy, zdjęcia, fotki, t-bar dach





Silnik, osiągi, dane techniczne.


W porównaniu do poprzednich generacji, po raz pierwszy zastosowano V6, zamiast R6. Był to nie tylko pierwszy V6 w Fairlady Z, ale i pierwsze zastosowanie V6 jeśli chodzi o masowo produkowane Japońskie samochody. Dzięki mniejszym wymiarom i masie w porównaniu do R6, pozwolił na lepszy rozkład masy Z31. Również obniżenie linii maski (dzięki mniejszemu silnikowi) wpłynęło korzystnie na aerodynamikę, Z31 miał świetny współczynnik oporu powietrza: Cx=0.30, dla porównania S30: 0.467, S130: 0.385.

Na rynku Europejskim i Amerykańskim, Z31 wychodził w dwóch wersjach silnikowych: wolnossąca i turbodoładowana, obie to V6. Natomiast jak można się spodziewać, w Japonii wyglądało to inaczej. Wersji silnikowych było tam cztery: jedna wolnossąca i trzy turbodoładowane (w tym jedna R6). Dostępne skrzynie biegów, to 4-biegowa automatyczna oraz 5-biegowa manualna.

Cała gama silników w Z31:

- N/A (300ZX):
VG30E - V6, 3.0L (2960 cm3), SOHC

- N/A (JDM 300ZR), od 1986 r.:
VG30DE - V6, 3.0L (2960 cm3), DOHC

- TURBO (JDM: 200Z, 200ZG, 200ZS), do 1986 r.:
VG20ET - V6, 2.0L (1998 cm3), SOHC

- TURBO (JDM 200ZR-I, 200ZR-II), od 1985 r.:
RB20DET - R6, 2.0L (1998 cm3), DOHC

- TURBO (300ZX):
VG30ET - V6, 3.0L (2960 cm3), SOHC


日本車, 日産, クラシックカー, Nissan 300ZX Z31 Fairlady Z, stary japoński samochód, youngtimer, JDM, sportowy, zdjęcia, fotki


Z podziałem na rynki:

Stany Zjednoczone
- N/A: VG30E, 160 HP [118 kW) (od 1987 r. 165 HP [121 kW]) @ 5200 rpm, 234 Nm @ 4300 rpm
- TURBO: VG30ET, 200 HP [147 kW] (od 1987 r. 205 HP [151 kW]) @ 5200 rpm, 307 Nm @ 3600 rpm

Japonia
- N/A: VG30DE, 190 KM (140 kW) @ 6000 rpm, 245 Nm @ 4400 rpm
- TURBO: RB20DET, 180 KM (133 kW) @ 6400 rpm, 225 Nm @ 3600 rpm
- TURBO: VG20ET, 170 KM (125 kW) @ 6000 rpm, 215 Nm @ 4000 rpm
- TURBO: VG30ET, 230 KM (169 kW) @ 5200 rpm, 333 Nm @ 3600 rpm
- TURBO: VG30ET, 195 KM (144 kW) @ 5200 rpm, 309 Nm @ 3600 rpm

Europa
- N/A: VG30E, 170 KM (125 kW) @ 5600 rpm, 228 Nm @ 5400 rpm
- TURBO: VG30ET, 228 KM (168 kW) @ 5200 rpm, 326 Nm @ 4400 rpm
- TURBO: VG30ET, 203 KM (149 kW) @ 5200 rpm, 309 Nm @ 3600 rpm


日本車, 日産, クラシックカー, Nissan 300ZX Z31 Fairlady Z, stary japoński samochód, youngtimer, JDM, sportowy, zdjęcia, fotki, silnik, dyno, wykres, charakterystyka, VG30ET


Odnośnie mocy na rynku Japońskim i Europejskim, należy się wyjaśnienie. Na pewnej Japońskiej stronie klubu Fairlady Z, znalazłem informację, że od 1985/1986 roku inaczej podawali moc (nie wiem czy tylko w przypadku Nissana Fairlady Z, czy dla wszystkich samochodów), dziwnie zbiegło się to z faktem, że w tym samym czasie Nissan zaprzestał używania marki Datsun. Akurat pod koniec 1986 roku nastąpiło w Japonii odświeżenie gamy silników Z31, ze starych opcji pozostał tylko 3-litry turbo (jedynie w automacie), strony ze specyfikacjami podają, że miał 195 KM, zamiast 230 KM.
Natomiast wartości dla rynku Europejskiego (228 KM), wziąłem z Niemieckiej broszury i oficjalnego komunikatu prasowego dla rynku Europejskiego, ale dotyczyły one wersji Zenki (do 1986 r.). Wersja Kouki (po 1986 r.) wg Niemieckiej broszury ma już tylko 203 KM.
Tak więc niezły młyn. Takie jazdy z mocą, to niestety standard dla starych, japońskich samochodów. Ale cały czas trzymam rękę na pulsie, jeśli coś się zmieni, zaktualizuje wpis.

Wracając do tematu silników, można zauważyć opcje o pojemności 1998 cm3 na rynek Japoński (Z31 był ostatnią generacją z silnikami 2.0L). To było znane zagranie japońskich producentów (podobnie było choćby w Toyocie Suprze MK3 czy Nissanie Skyline R32-R34), chodziło o to, aby samochód "łapał" się na niższe opłaty (dla silnika do 2.0L) = więcej ludzi mogło sobie na niego pozwolić, czyli teoretycznie większa sprzedaż. Na inne rynki oferowano głównie największe wersje silnikowe, ponieważ tam sytuacja była inna, niż w Japonii.


日本車, 日産, クラシックカー, Nissan 300ZX Z31 Fairlady Z, stary japoński samochód, youngtimer, JDM, sportowy, zdjęcia, fotki


Osiągi Europejskiej wersji 300ZX (silnik wolnossący, 170 KM):
0-100 km/h: 9.1 s. (źródło: Niemiecka broszura 1986 r.)

Osiągi Europejskiej wersji 300ZX (silnik turbodoładowany, 228 KM):
0-100 km/h: 7.1 s. (źródło: Niemiecka broszura 1986 r.)
0-60 mph (0-96 km/h): 6.7 s. (źródło: Road and Track 4/86)
0-60 mph: 6.8 s. (źródło: testy magazynu "Motor" z Wielkiej Brytanii)
0-60 mph: 7.0 s. (źródło: Car and Driver 1987)
1/4 mili: 15.3 s. (źródło: Road and Track 4/86)
1/4 mili: 15.5 s. (źródło: Car and Driver 1987)

Osiągi Europejskiej wersji 300ZX (silnik turbodoładowany, 203 KM)
0-100 km/h: 7.9 s. (źródło: Niemiecka broszura 1987 r.)





Facelifting.


Można wyróżnić dwa główne okresy produkcji tego samochodu, są one związane z faceliftingami. Przyjęło się, że dla Japońskich samochodów, oznacza się je Zenki (pierwszy) oraz Kouki (ostatni). Jeśli chodzi o Z31:

- Zenki (1984 - 1986). Czyli oryginalny design.

- Kouki (końcówka 1986 - 1989). Głównie: przednie i tylne zderzaki stały się trochę bardziej zaokrąglone, nowe przednie reflektory (nadal podnoszone), totalna zmiana tylnych reflektorów (widać na zdjęciu poniżej), szersze nadkola. W Japonii zaprezentowano wolnossący silnik VG30DE DOHC, z kolei VG20ET wypadł ze stawki, natomiast 3-litrowa turbodoładowana jednostka dostępna była wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów. W Stanach Zjednoczonych silniki dostały niewielki zastrzyk mocy (5 HP), jak również zmieniono między innymi turbosprężarkę z Garrett T3 na Garrett T25.


日本車, 日産, クラシックカー, Nissan 300ZX Z31 Fairlady Z, stary japoński samochód, youngtimer, JDM, sportowy, zdjęcia, fotki, zenki, kouki





Edycje specjalne.


Pierwsza ukierunkowana była bardziej na luksus, natomiast druga na osiągi.

W 1984 roku wyszła bogato wyposażona 50th Anniversary Edition, bazująca na dwumiejscowym Z31 z dachem T-bar, oraz 200-konnym silnikiem 3-litry turbo i skrzynią biegów manualną bądź automatyczną. Charakteryzowała się np. dwutonowym lakierem (srebrno-czarny), miała poszerzenia tylnych błotników, szersze przednie błotniki, poprawione regulowane zawieszenie, fotel kierowcy elektrycznie regulowany w sześciu poziomach, we wnętrzu czarna skórzana tapicerka, elektroniczna deska rozdzielcza, 80-watowy system audio Bodysonic z ośmioma głośnikami, wewnątrz i na zewnątrz były naklejki oraz logo symbolizujące specjalną edycję itp., a właściciele dostawali specjalny złoty kluczyk. Sprzedano ponad 5000 egzemplarzy. Zdjęcie poniżej przedstawia właśnie tą wersję.


日本車, 日産, クラシックカー, Nissan 300ZX Z31 Fairlady Z, stary japoński samochód, youngtimer, JDM, sportowy, zdjęcia, fotki, 50th anniversary edition


W 1988 roku, Nissan zaprezentował Shiro Special Edition, ponownie bazującą na dwumiejscowym Z31 z dachem T-bar i 3-litrowym, 200-konnym silnikiem turbo, jednak wyłącznie z manualną skrzynią biegów. Shiro oznacza po Japońsku - biały. Cechy charakterystyczne to głównie: biały perłowy lakier, białe felgi, fotele Recaro, sztywniejsze zawieszenie, szpera wiskotyczna zamiast sprzęgłowej, specjalne amortyzatory (bez regulacji) dla wersji Shiro itp. Ta wersja była generalnie lżejsza, niż standardowa turbo, stąd też miała trochę lepsze osiągi. Był to jeden z najszybszych Japońskich samochodów w tamtych latach (V-max: 246 km/h). Sprzedano około 1000 egzemplarzy.

Była też pewna firma - R. Straman, która specjalizowała się w przerabianiu samochodów - tworzyła z nich kabriolety. Postanowiła również wziąć na warsztat Nissana 300ZX Z31. Powstało około 350 kabrioletów Z31.


日本車, 日産, クラシックカー, Nissan 300ZX Z31 Fairlady Z, stary japoński samochód, youngtimer, JDM, sportowy, zdjęcia, fotki, cabrio, kabriolet, convertible





Technologia.


Z31 mógł poszczycić się kilkoma ciekawostkami technologicznymi. Był pierwszym masowo produkowanym samochodem, w którym zastosowano turbosprężarkę z ceramicznym wirnikiem, dzięki czemu turbina rozpędzała się szybciej = mniejszy lag. Posiadał też innowacyjne elektronicznie regulowane zawieszenie (wcześniej dostępne było w Nissanie Skyline R30), które posiadało trzy tryby pracy: soft, medium i hard. 


日本車, 日産, クラシックカー, Nissan 300ZX Z31 Fairlady Z, stary japoński samochód, youngtimer, JDM, sportowy, zdjęcia, fotki


Poza tym, jak już zostało wspomniane, Z31 posiadał pierwszy Japoński silnik V6 dla masowo produkowanych samochodów. Był to również pierwszy V6 w Fairlady Z (w tym oczywiście pierwszy turbodoładowany). VG30ET był w 1983 roku najmocniejszym Japońskim silnikiem montowanym do seryjnych samochodów. Wersja Shiro Special Edition, była uważana za jeden z najszybszych Japońskich samochodów.





Sport.


Każda generacja Fairlady Z, z mniejszymi lub większymi sukcesami używana była do profesjonalnych wyścigów torowych oraz rajdów. Ten etap w historii nie ominął także Z31. W rodzimym kraju, w 1985 roku zdobył mistrza All Japan Rally Championship, startował też w All Japan Endurance Championship, jednak bez sukcesów.


日本車, 日産, クラシックカー, Nissan 300ZX Z31 Fairlady Z, stary japoński samochód, youngtimer, JDM, sportowy, zdjęcia, fotki, sport, wyścigi, racing


Za oceanem radził sobie dobrze, jeździł w znanych ligach, w 1985 r. zdobył mistrza SCCA Pro Rally Championship, w 1986 r. mistrza IMSA Firehawk Championship, natomiast w SCCA GT1 Championships odnosił zwycięstwa przez cztery lata z rzędu (1984-1988). W IMSA GT używany był pojazd GTP ZX-Turbo, który korzystał z mocno zmodyfikowanego silnika zastosowanego w Z31 - VG30ET, samochód dzielnie walczył z Jaguarami czy Porsche. Z31 uczestniczył również w takich wyścigach jak Trans-Am Series.
Niestety w Europejskich ligach nie osiągnął żadnych znaczących sukcesów.


日本車, 日産, クラシックカー, Nissan 300ZX Z31 Fairlady Z, stary japoński samochód, youngtimer, JDM, sportowy, zdjęcia, fotki, sport, wyścigi, racing

日本車, 日産, クラシックカー, Nissan 300ZX Z31 Fairlady Z, stary japoński samochód, youngtimer, JDM, sportowy, zdjęcia, fotki, sport, wyścigi, racing

日本車, 日産, クラシックカー, Nissan 300ZX Z31 Fairlady Z, stary japoński samochód, youngtimer, JDM, sportowy, zdjęcia, fotki, sport, wyścigi, racing

日本車, 日産, クラシックカー, Nissan 300ZX Z31 Fairlady Z, stary japoński samochód, youngtimer, JDM, sportowy, zdjęcia, fotki, sport, wyścigi, racing

Kilkanaście zdjęć przedstawiających Z31 w sporcie:





Podsumowanie.


Między 1983 a 1989 rokiem, sprzedano niemal 343 tysięcy Z31 na całym świecie. Dzisiaj, samochód nie robi takiego wrażenia i nie jest obiektem takiego kultu, jak S30. Ale na przykład na rynku Amerykańskim, ma to swoje dobre strony, a przynajmniej jedną, od której można zacząć przygodę z tym samochodem, mam na myśli o wiele niższą cenę zakupu, niż w przypadku S30.
Wg niektórych magazynów motoryzacyjnych testujących ten samochód w latach 80, stał się on bardziej ciężkim i drogim grand tourerem wyposażonym w różne bajery (podobne symptomy miał już S130), niż surowym i niedrogim sportowym samochodem dającym frajdę ze sportowej jazdy, jakim był S30. Niemniej jakikolwiek był plan Nissana - udał się. Z31 była jedną z dwóch najbardziej rozchwytywanych generacji Fairlady Z w historii.
Jak dla mnie, Z31 nie jest tak klasyczny i urodziwy jak S30, ani tak ponadczasowy jak Z32 (którego design z 1989 roku do dziś wygląda świeżo IMHO). Ale mimo wszystko, podoba mi się, nie zachwyca za pierwszym razem, ale ulubiony lakier, dobra felga, odpowiednie zawieszenie, konkretny układ wydechowy i reszta miłych dodatków lub modyfikacji, niemal załatwiają sprawę. Im dłużej oglądałem i słuchałem, tym bardziej nie mogłem zrozumieć, dlaczego wcześniej nie doceniałem tej generacji. No i oczywiście te podnoszone reflektory... które mają dla mnie magię.


日本車, 日産, クラシックカー, Nissan 300ZX Z31 Fairlady Z, stary japoński samochód, youngtimer, JDM, sportowy, zdjęcia, fotki


Tutaj można zobaczyć oficjalną broszurę Fairlady Z Z31:

Sporo tych porównań do innych Zetek, więc korzystając z okazji powiem tylko, że moim ulubionym Fairlady Z, jest bez wątpienia Z32. Na drugim miejscu znajduje się S30. Natomiast o trzecie ciągle walczą Z31 i 350Z.

Galeria zdjęć pojawi się w kolejnym wpisie.

Na koniec, specyfikacja Europejskiej wersji z 1984 r.:
Wersja: 1984 Nissan 300ZX Z31 TURBO
Silnik: VG30ET, 3.0L (2960 cm3), V6, 12V, SOHC, turbo
Parametry: 228 KM (168 kW) @ 5400 rpm, 326 Nm @ 4400 rpm
Stopień sprężania: 7.8:1
Średnica cylindra x skok tłoka: 87 x 83 mm
Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 4540 x 1725 x 1310 mm
Rozstaw osi: 2520 mm
Rozstaw kół przód: 1415 mm
Rozstaw kół tył: 1435 mm
Zawieszenie przód i tył: niezależne, z regulacją twardości
Hamulce przód: tarczowe, wentylowane
Hamulce tył: tarczowe
Koła przód: 205/55VR16
Koła tył: 225/55VR16
Napęd: RWD
Masa: 1425 kg
Stosunek mocy do masy: 160 KM na tonę
Stosunek masy do mocy: 6,25 kg na KM
Pojemnościowy wskaźnik mocy: 77 KM z litra





Źródła:

http://www.z31club.com/
http://www.vgpowered.com/vehicle-lineup/2-sports-cars/4-nissan-z31
http://www.jsae.or.jp/autotech/data_e/12-5e.html
http://zhome.com/
http://az-zbum.com/
http://specs.cars-directory.net/nissan/fairlady_z/1983_465/
http://www.autowp.ru/
http://www.nissan.co.jp/COMPASS/GALLERY/FAIRLADY-STORY/Z31/index.htm
http://z31.com/
http://www.xenonz31.com/
http://www.nissan300zx.nl
http://www.flickr.com/photos/triggerscarstuff/collections/72157608806913780/
http://www.zparts.com/showcase/zcarstats/pages/perfz31.htm
http://www.nissanclub.cz/model/nissan-300zx-44
http://www.j-garage.com/nissan/z/fairlady.htm
http://www.worthpoint.com/worthopedia/nissan-300zx-z31-posters-4-datsun
http://autospeed.com/cms/title_Zed-Speed-Part-One/A_2491/article.html
http://www.importtuner.com/features/impp_1007_nissan_heritage_car_collection_part_2/viewall.html
http://www.vg30et.com/
http://88hybrid.com/forum/viewtopic.php?f=57&t=8156
http://zclub.net/forum/z31-300zx/13717-performance-figures-road-tests.html
http://autoc-one.jp/nissan/fairlady_z/fmc1016/
http://www.zzzing.net/

0 komentarze:

Prześlij komentarz