
Na 96 zgłoszonych maszyn, 92 przystąpiło do WTAC 2012, natomiast obsada Drift Challenge to 29 samochodów. Wyścigi odbywały się tradycyjnie na Australijskim torze Sydney Motorsport Park (poprzednio zwany Eastern Creek International Raceway), w trzech klasach: Pro, Open i Clubsprint, które różnią się głównie poziomem ingerencji w mechanikę czyli dozwolonymi modyfikacjami, poza tym, w klasie Clubsprint mogą uczestniczyć tylko "zwykli" kierowcy, dla profesjonalistów są Open i Pro, przy czym uczestnictwo w klasie Pro jest tylko dla tych, którzy zostają wybrani przez organizatorów i otrzymają zaproszenie. Szczegóły odnośnie wymagań każdej klasy, dostępne są na oficjalnej stronie.
Wyścigi ponownie były totalnie zdominowane przez japońskie samochody. Co innego, jeśli chodzi o kierowców.
Ale najpierw, przypomnijmy sobie wyniki z poprzednich lat:
WTAC 2010
Pro:
1. Eiji "Tarzan" Yamada - CyberEVO - Mitsubishi EVO - 1:30.5870
2. David Empringham - Sierra Sierra - Mitsubishi EVO - 1:31.8840
3. Eiji "Tarzan" Yamada - Tomei/Cusco - Subaru Impreza WRX - 1:31.9010
Open:
1. Steve Glenney - Pulse Racing - Mitsubishi EVO - 1:36.4980
2. Jason Hart - Ultimate Tunes - Subaru Impreza WRX - 1:39.9540
3. John Boston - Insight MS/Elias Auge - Honda S2000 - 1:40.0730
Clubsprint:
1. Nicholas Kalis - Mitsubishi Lancer EVO - 1:44.3780
2. Duncan Forrest - Nissan R35 GTR - 1:45.0090
3. Jason Naidoo - Mitsubishi Lancer Evo - 1:45.0260
Drift Challenge:
1. Beau Yates - Toyota AE86
2. Simon Podelewski - Nissan S14
3. Eugene Arundsen - Toyota Soarer
WTAC 2011
Pro:
1. Eiji "Tarzan" Yamada - CyberEvo - Mitsubishi Evo 9 - 1:28.8510
2. David Empringham - Sierra Sierra - Mitsubishi Evo 8 - 1:29.0240
3. Mitsuhiro Kinoshita - Garage Revolution - Mazda RX7 - 1:30.5010
Open:
1. Nicholas Kalis - IS Motor Racing/Piazza Doro - Mitsubishi Evo - 1:34.8260
2. Simon Podlewski - Morpowa Racing - Nissan 180SX - 1:35.7790
3. Jason Wright - Autotech Eng/Process W - Subaru Impreza WRX - 1:35.8550
Clubsprint:
1. Marek Tomaszewski - Nissan R35 GTR - 1:42.4910
2. Miles Tauber - CRD - Nissan R35 GTR - 1:42.7080
3. Ovidiu Zaberca - Hi Octane Racing/Advan - Mitsubishi Evo - 1:43.0140
Drift Challenge:
1. Curt Whittaker - Nissan Skyline R34 - Team NZ
2. Daynom Templeman - Mazda RX-7 - Team NZ
3. Beau Yates - Toyota AE86 - Hi Octane Direct Aust
Wracamy do teraźniejszości. Sobota, 11 sierpnia 2012r., dzień w którym wszystko miało się rozstrzygnąć, ale już w piątek wiadomo było, że wiele rekordów zostanie złamanych. Warren Luff, kierowca wyścigowy serii V8 Supercar, który jechał Lancerem Evo 9 w drużynie Nemo Racing, najpierw wykręcił 1:26.913, a później 1:25.7400! Za nim było kolejne Evo 9, czyli Garth Walden z teamu Tilton Interiors - 1:27.310. Dla kontrastu, trzeci był Under Suzuki ze Scorch Racing, jadąc Nissanem Silvia S15 wykręcił 1:28.534.
Tak więc pierwszy dzień imprezy okazał się wyjątkowo udany i szokujący, ponieważ aż trzech kierowców pobiło ubiegłoroczny rekord, którego autorem był Tarzan Yamada (1:28.8510). Ale należy się tu małe wyjaśnienie, zapewne samochody były bardziej dopracowane - to jedna sprawa, natomiast druga, to fakt, że drobna zmiana konfiguracji toru sprawiła, że czasy uzyskiwane w tym roku trochę się poprawiły. Garth Walden oraz Nik Kalis, dwóch kierowców, którzy dość często goszczą na Sydney Motorsport Park, wypowiedzieli się w tej kwestii, wg nich na nowej konfiguracji można urwać od 0.3 do 0.5 sekundy, w teorii.
W sobotę nastąpiło drobne szlifowanie świeżych rekordów, Nemo Racing - 1:25.0200, Tilton Interiors - 1:27.1820, natomiast na trzecie miejsce wskoczył zespół MCA Suspension czyli Earl Bamber jadący Nissanem Silvia S13 - 1:27.8080. Tym samym, na podium stanęli trzej reprezentanci Nowej Zelandii. Kolejne trzy miejsca poza podium, zajęli kierowcy z Japonii.
W tym roku, zabrakło Sierra Sierra ze Stanów Zjednoczonych, w zamian, amerykańscy fani pokładali swoje nadzieje w Nissanie Skyline R32 GT-R z ich lokalnego teamu ARK Design/Cosworth, niestety, samochód nie dotarł do Australii, ciężko powiedzieć co dokładnie się stało, istnieją dwie wersje wydarzeń: 1) samochód miał zostać wysłany do Australii przez Chiny, niestety w wyniku błędu (kontener w Chinach dostał przez pomyłkę etykietę "pusty") nie dotarł do celu, 2) samochód przez pomyłkę został wysłany do Chin, zamiast do Australii. ARK Design Skyline posiada silnik VQ35HR o mocy 900 KM zbudowany przez Cosworth (masa samochodu ~1200 kg), więc zdecydowanie była to wielka strata dla widowiska, nie wspominając o frustracji ludzi odpowiedzialnych za zbudowanie tej maszyny, ale samochód będzie można zobaczyć w akcji podczas finałów Global Time Attack/Superlap na torze Buttonwillow Raceway w listopadzie 2012 r.
Nie tylko Amerykanie nie mogli zaliczyć tegorocznej imprezy do udanych. Nad mistrzem z poprzednich lat, czyli japońskim CyberEvo, czarne chmury krążyły już od momentu przybycia do Australii, niewiele testów przeprowadzonych w Japonii (samochód posiada nowy pakiet aerodynamiczny), a do tego problemy z silnikiem, spowodowały, że Tarzan Yamada wyjechał na tor Lancerem Evo dopiero w sobotę rano, jednak samochód zdecydowanie nie jechał na pełnym ogniu tak jak w poprzednich latach. Niestety, podczas kolejnej próby wykręcenia szybkiego okrążenia, spod maski zaczął wydobywać się dym, po zjechaniu do pit-stopu CyberEvo zakończyło swój udział w WTAC 2012.
Za to swój debiut w WTAC zaliczył Nobuteru Taniguchi, który wraz z Top Fuel/Voltex postanowił powalczyć w klasie Pro mocno dłubaną Hondą S2000 (700 KM i 1030 kg).
Nemo Racing skupiało wokół siebie sporo uwagi, nie bez powodu, w końcu to "lokalny" zespół, ale przede wszystkim ich Lancer Evo 9 robił wrażenie, nie tylko pod względem aerodynamiki, gdyż pod maską siedział 2.2L 4G63 o mocy 900 KM, a masa samochodu to około 1000 kg.
PanSpeed zostawili RX-7 w Japonii, a do Australii przywieźli RX-8 z trzema rotorami (20B + peripheral port). Zmienił się kierowca, poprzednio był to Kouta Sasaki jeżdżący również w Super GT, w tym roku na jego miejsce wybrany został kolejny kierowca wyścigowy Super GT, a do tego dziennikarz Best Motoring - Naoki Hattori. Jako ciekawostkę można dodać, że w ciągu dwóch lat, był to dopiero drugi samochód w WTAC, z wolnossącym silnikiem w klasie Pro.
Zwycięzcy WTAC 2012
Pro:
1. Nemo Racing - W. Luff - Mitsubishi Evo 9 - 1:25.0200
2. Tilton Interiors - G. Walden - Mitsubishi Evo 9 - 1:27.1820
3. MCA Suspension - E. Bamber - Nissan Silvia S13 - 1:27.8080
Open:
1. Dominator Evo - S. Glenney - Lancer Evo 6 - 1:30.7260
2. Chasers Motorworks - A. Hamdan - Mitsubishi Evo 6 - 1:33.4840
3. Hankook/Morpowa - B.Trenwith - Mazda RX-7 - 1:34.0910
Clubsprint:
1. Scorpion AWD - N. Scott - Subaru WRX - 1:38.8600
2. IS Motor Racing/Royal Purple Oils - D. Farquhar - Lancer Evo 8 - 1:40:1610
3. Road Track Rally - D. Morice - Lancer Evo 10 - 1:40.2530
Drift Challenge:
1. Naoto Suenaga - Lancer Evo 9
2. Tony Harrison - Nissan 180SX
3. Leighton Fine - Nissan Skyline R32
Reszta ciekawych osiągnięć, najszybsze okrążenia:
Pro:
4WD: Nemo Racing - W. Luff - Mitsubishi Evo 9 - 1:25.0200
RWD: MCA Suspension - E. Bamber - Nissan Silvia S13 - 1:27.8080
Open:
4WD - Dominator Evo - S. Glenney - Lancer Evo 6 - 1:30.7260
RWD - Hankook/Morpowa - B.Trenwith - Mazda RX-7 - 1:34.0910
FWD - 101 Motorsport - R. Nguyen - Honda CRX - 1:35.1260
4 cylindry - Dominator Evo - S. Glenney - Lancer Evo 6 - 1:30.7260
6 cylindrów - Hi Octane Racing - M. Berry - Nissan Skyline R32 GT-R - 1:34.6620
8 cylindrów - STZ Automotive - M. Horvath - Mazda RX-7 (silnik LS2) - 1:39.9370
Wankel - Hankook/Morpowa - B.Trenwith - Mazda RX-7 - 1:34.0910
Wolnossący - 101 Motorsport - R. Nguyen - Honda CRX - 1:35.1260
Clubsprint:
4WD - Scorpion AWD - N. Scott - Subaru WRX - 1:38.8600
RWD - Harrop - B. Schoots - Corvette Z06 - 1:41.1690
4 cylindry - Scorpion AWD - N. Scott - Subaru WRX - 1:38.8600
6 cylindrów - Whiteline Performance - M. Tomaszewski - Nissan R35 GTR - 1:41.2450
8 cylindrów - Harrop - B. Schoots - Corvette Z06 - 1:41.1690
Wolnossący - Harrop - B. Schoots - Corvette Z06 - 1:41.1690
Poza wyścigiem z czasem, były też inne atrakcje. Podczas "Legends Of The Turbo Era" można było ponownie zobaczyć w akcji samochody z wyścigowych serii lat 80 i 90:
Stały punkt programu to "Drift Challenge":
Natomiast podczas "Show'n'Shine", można było zobaczyć ponad 300 ciekawie zmodyfikowanych samochodów z całego świata.
Więcej informacji, newsów, wyników, zdjęć i filmów na temat tegorocznego World Time Attack Challenge, w linkach poniżej.
Źródła:
http://www.worldtimeattack.com/
http://www.speedhunters.com/
http://www.downshiftaus.com/
http://www.7tune.com/
http://www.motoiq.com/
http://www.flickr.com/search/?q=wtac&ss=2&s=rec
http://www.flickr.com/search/?q=world+time+attack&ss=2&s=rec
http://www.youtube.com/results?search_query=%22wtac+2012%22
http://www.youtube.com/results?search_query=%22world+time+attack%22+2012
http://www.worldtimeattack.com/
http://www.speedhunters.com/
http://www.downshiftaus.com/
http://www.7tune.com/
http://www.motoiq.com/
http://www.flickr.com/search/?q=wtac&ss=2&s=rec
http://www.flickr.com/search/?q=world+time+attack&ss=2&s=rec
http://www.youtube.com/results?search_query=%22wtac+2012%22
http://www.youtube.com/results?search_query=%22world+time+attack%22+2012
Zdjęcia (Photos):
http://www.flickr.com/photos/bertyr/
http://www.flickr.com/photos/koryleung/
http://www.flickr.com/photos/simpsontien/
http://www.flickr.com/photos/mocchetti/
http://www.flickr.com/photos/straj/
http://www.flickr.com/photos/studio-ichiban/
http://www.flickr.com/photos/baolephotography/
http://www.flickr.com/photos/walkie86/
http://www.flickr.com/photos/lat1naso/
http://www.flickr.com/photos/hektikest/
http://www.flickr.com/photos/88808/
http://www.flickr.com/photos/82702386@N06/
http://www.flickr.com/photos/j0nr0n/
http://www.flickr.com/photos/koryleung/
http://www.flickr.com/photos/simpsontien/
http://www.flickr.com/photos/mocchetti/
http://www.flickr.com/photos/straj/
http://www.flickr.com/photos/studio-ichiban/
http://www.flickr.com/photos/baolephotography/
http://www.flickr.com/photos/walkie86/
http://www.flickr.com/photos/lat1naso/
http://www.flickr.com/photos/hektikest/
http://www.flickr.com/photos/88808/
http://www.flickr.com/photos/82702386@N06/
http://www.flickr.com/photos/j0nr0n/
0 komentarze:
Prześlij komentarz