wtorek, 15 stycznia 2013

167. Subaru Impreza I (GC, GF, GM).

167. Subaru Impreza I (GC, GF, GM). staryjaponiec blog 日本車 スバル
Nie może tu zabraknąć opisu tego kultowego samochodu, na obecną chwilę - pierwsza generacja. Napęd na cztery koła, 4-cylindrowy boxer pod maską, emblematy Subaru STi w kolorze Pantone 1935C, to cechy charakterystyczne dla najlepszych wersji Imprezy.










Ale zaczynając od początku, pierwsza generacja Imprezy produkowana była od 1992 do 2000 roku. Oznaczenia modeli, to GC - dla sedana i coupe, GF - sport wagon oraz GM - coupe z rynku Amerykańskiego. Bez względu na wersję nadwozia, Impreza mogła mieć napęd na przód lub na cztery koła, przy czym najlepsze modele posiadały oczywiście AWD.


Subaru Impreza I, 1st, 1-gen, zdjęcia, japoński sportowy samochód, kultowy, 日本車, スポーツカー, スバル


A skoro mowa o najlepszych, tradycyjnie przeznaczone były głównie na rynek japoński (seryjne modele, od WRX - 240 KM, do WRX STi - 280 KM, a specjalne ponad 300 KM np. 22B STi), były to solidnie dopracowane samochody (nie chodzi tylko o moc) i bardzo brakowało ich w Europie - poza Wielką Brytanią, gdzie na dobrą sprawę zróżnicowanie wersji niewiele odbiegało od japońskiej rzeczywistości.


Subaru Impreza I, 1st, 1-gen, zdjęcia, japoński sportowy samochód, kultowy, 日本車, スポーツカー, スバル


Ale tak czy inaczej, reszta Europy dostała swoją turbodoładowaną wersję Imprezy, topowym modelem została zaprezentowana w 1994 roku Impreza GT (sedan i sport wagon) o mocy 211 KM, a od 1999 r. posiadała 218 KM. Wśród "wolnossaków" występowały wersje silnikowe 1.6L (90 KM, 95 KM - od 1999 r.), 1.8L (103 KM) oraz 2.0L (115 KM, 125 KM - od 1999 r.)

Generacja ta była bogata w edycje specjalne (produkowane w bardzo małych ilościach):

- Stars 25. Uhonorowanie obecności Subaru w Holandii przez 25 lat.

- Impreza RS Turbo, na rynek Szwajcarski:
Subaru Impreza I, 1st, 1-gen, zdjęcia, japoński sportowy samochód, kultowy, 日本車, スポーツカー, スバル, RS Turbo Swiss


- 555. Dostępna w rajdowych barwach + reszta dodatków:
Subaru Impreza I, 1st, 1-gen, zdjęcia, japoński sportowy samochód, kultowy, 日本車, スポーツカー, スバル, 555 edition version


- McRae. Uhonorowanie zwycięstw Colina McRae:
Subaru Impreza I, 1st, 1-gen, zdjęcia, japoński sportowy samochód, kultowy, 日本車, スポーツカー, スバル, McRae edition version


- Catalunya. Uhonorowanie dwóch z rzędu tytułów mistrza wśród konstruktorów:
Subaru Impreza I, 1st, 1-gen, zdjęcia, japoński sportowy samochód, kultowy, 日本車, スポーツカー, スバル, edition version Catalunya


- Terzo. Uhonorowanie trzech z rzędu tytułów mistrza wśród konstruktorów:
Subaru Impreza I, 1st, 1-gen, zdjęcia, japoński sportowy samochód, kultowy, 日本車, スポーツカー, スバル, edition version Terzo


- RB5. Na cześć powrotu Richarda Burnsa do drużyny Subaru:
Subaru Impreza I, 1st, 1-gen, zdjęcia, japoński sportowy samochód, kultowy, 日本車, スポーツカー, スバル, edition version RB5


- Prodrive WR Sport. Po lekkim tuningu Prodrive:
Subaru Impreza I, 1st, 1-gen, zdjęcia, japoński sportowy samochód, kultowy, 日本車, スポーツカー, スバル, edition version Prodrive WR Sport


- Tommy Kaira Impreza M20b. 297 KM, wersje do wyboru: WRX lub WRX-RA:
Subaru Impreza I, 1st, 1-gen, zdjęcia, japoński sportowy samochód, kultowy, 日本車, スポーツカー, スバル, edition version Tommy Kaira M20b


- 22B STi. Silnik EJ22 2.2L, widebody, najmocniejsza Impreza pierwszej generacji:
Subaru Impreza I, 1st, 1-gen, zdjęcia, japoński sportowy samochód, kultowy, 日本車, スポーツカー, スバル, edition version 22B STi


- P1 (Prodrive One). Na rynek UK, samochód stworzony na bazie japońskiego coupe Type R STi + dodatki Prodrive:
Subaru Impreza I, 1st, 1-gen, zdjęcia, japoński sportowy samochód, kultowy, 日本車, スポーツカー, スバル, edition version P1 Prodrive One


- S201. Stworzona przez STI, 300 KM, wersja produkcyjna konceptu Impreza Electra One:
Subaru Impreza I, 1st, 1-gen, zdjęcia, japoński sportowy samochód, kultowy, 日本車, スポーツカー, スバル, edition version S201 STi


Każde mają swoich fanów, ale chyba najpopularniejsze to 22B oraz P1, obydwie w nadwoziu coupe. Oczywiście dla JDM istniały limity mocy silnika, ale w przypadku 22B istnieje wiele "przesłanek", że faktyczna moc była większa niż 280 KM, ludzie najczęściej podają wartości 350 KM - 380 KM, do tego można znaleźć informacje, że na japońskie edycje specjalne nie nakładano "kagańców" mocy. Jeśli chodzi o osiągi 22B, Subaru podało informację, że 0-100 km/h osiągnięto w 4.2 sekundy, a to już terytorium wiadomo jakich samochodów, chociaż z drugiej strony, abstrahując od osiągów, niektórzy dziennikarze wcale nie uważają 22B za "najlepszą" Imprezę. Ciekawostka - jedynie 5 egzemplarzy 22B zostało przeznaczonych do sprzedaży w Australii, jednak właściciele mieli problem z rejestracją tego potwora, aby móc legalnie poruszać się po drogach! Zainterweniować musiał Australijski oddział Subaru, który pomagał właścicielom zarejestrować Imprezę 22B.


Subaru Impreza I, 1st, 1-gen, zdjęcia, japoński sportowy samochód, kultowy, 日本車, スポーツカー, スバル, sedan


Wśród limitowanych wersji, za najbardziej "hardcorową" przyjmuje się Type RA. Bazowała na WRX STi, ale w celu obniżenia masy pozbawiono ją typowego wyposażenia (radio, klimatyzacja, elektryczne szyby itp.) oraz dodatkowo odchudzono w postaci aluminiowej maski, braku wygłuszeń, zastosowania cieńszych szyb itp., poza tym posiadała usprawnioną mechanikę (mniej więcej do września 1996 r. silnik posiadał zamknięty blok, podobnie jak w niektórych innych wersjach, co czyniło go niesamowicie wytrzymałym). Wersja ta była przygotowana do sprzedaży dla zespołów rajdowych... oraz normalnych klientów, jeśli ktoś szukał idealnej bazy pod samochód używany do sportu.

Natomiast ogólnie, było 7 rewizji (oznaczone literami A-G) Imprezy, a do tego, modele WRX które otrzymały ulepszenia od STi, miały 6 rewizji (oznaczone cyframi I-VI). Ulepszano w nich mechanikę oraz wprowadzano drobniejsze modyfikacje wewnątrz i na zewnątrz, ale z drugiej strony, masa również rosła.


Subaru Impreza I, 1st, 1-gen, zdjęcia, japoński sportowy samochód, kultowy, 日本車, スポーツカー, スバル, wnętrze, interior
Subaru Impreza GC. Przykładowe wnętrze z 1994 roku

Subaru Impreza I, 1st, 1-gen, zdjęcia, japoński sportowy samochód, kultowy, 日本車, スポーツカー, スバル, wnętrze, interior
Subaru Impreza GC. Przykładowe wnętrze z 1998 roku

Jeśli chodzi o turbodoładowane, dwulitrowe silniki, używane w Imprezie, jest między nimi bardzo dużo różnic, również w osprzęcie, np. regulacja luzu zaworów (płytki, hydraulika), tłoki (odlewane, kute), typ bloku silnika (otwarty, zamknięty), turbosprężarka (TD05H, RHF5HB) itd. Tak samo w przypadku układu napędowego (skrzynie biegów, dyferencjały itp.). Przepraszam, że nie opiszę tego wszystkiego, nie dysponuję jeszcze taką wiedzą.


Subaru Impreza I, 1st, 1-gen, zdjęcia, japoński sportowy samochód, kultowy, 日本車, スポーツカー, スバル, coupe


Pierwsza generacja była ostatnią, jeśli chodzi o Imprezę w nadwoziu coupe. W Japonii mocniejsze wersje (WRX) coupe pojawiły się w sprzedaży dopiero w 1997 roku (WRX Type R STi, 280 KM). Wymiarami model coupe nie różnił się od sedana, ale był lżejszy i sztywniejszy. W Ameryce wersja coupe posiadała 2.5-litrowy silnik. Ciekawostka, na kolejny samochód w nadwoziu coupe wyprodukowany przez Subaru, trzeba było czekać 12 lat, został nim model BRZ.

Subaru Impreza z pierwszej generacji miała również kilka "ciekawych wersji", stworzonych na bazie oryginalnego samochodu. Pierwszym z nich był Subaru Casa Blanca, czyli kontrowersyjna Impreza w stylu retro, wspomniałem o niej w jednym z poprzednich wpisów, niektórzy sugerują aby zabić ją ogniem ;-) ale żaden ogień nie wypali tego krótkiego i jakby nie było dyskusyjnego epizodu w historii Subaru.

Inną wersją była Impreza Gravel Express, czyli taki trochę SUV zrobiony na siłę, posiadał terenowe dodatki jak np. większy prześwit czy "orurowanie".


Subaru Impreza I, 1st, 1-gen, zdjęcia, japoński sportowy samochód, kultowy, 日本車, スポーツカー, スバル, gravel express


Ostatnim z wynalazków (tym razem koncept), była Impreza w wersji kabriolet, samochód zwał się Subaru Operetta, jednak nigdy nie wszedł do produkcji.


Subaru Impreza I, 1st, 1-gen, zdjęcia, japoński sportowy samochód, kultowy, 日本車, スポーツカー, スバル, operetta kabrio convertible


Nie można zapomnieć o dorobku w WRC, jaki zostawiła po sobie pierwsza generacja Imprezy, nad którą czuwała Brytyjska firma Prodrive. Poprzednim samochodem Subaru który walczył w WRC, był Legacy, który zadebiutował w 1990 roku. Duży i ciężki sedan (podobnie jak rywal ze stajni Mitsubishi - pierwszy Galant VR4), którego gabaryty działały na niekorzyść, w porównaniu do lżejszych i mniejszych samochodów konkurencji. Ku zaskoczeniu, samochód dzielnie walczył w rękach Ari Vatanena czy Colina McRae i potrafił zajmować trzecie oraz drugie miejsca, ale pierwsze zostawało poza zasięgiem. Prodrive ciężko pracowało nad następcą, czyli modelem Impreza, który był mniejszy i lżejszy. Jednak następstwo nie przyszło łatwo, gdyż szefostwo Subaru w Japonii nie chciało dopuścić do wprowadzenia Imprezy, do póki Legacy nie odniesie pierwszego zwycięstwa! Decyzja dość dziwna, ale widocznie szczęście czuwało nad Prodrive i wkrótce Legacy za sprawą McRae zdobyło swoje pierwsze miejsce (w rajdzie Nowej Zelandii). Wrota zostały otwarte, Impreza wjechała w świat WRC. Samochód udanie zadebiutował w 1993 roku w Rajdzie Tysiąca Jezior, gdzie Ari Vatanen zajął nim drugie miejsce.


Mitsubishi Lancer Evo 4 Tommi Makinen, Subaru Impreza WRC97 Colin McRae i Kenneth Eriksson. 1997 Rally Argentina.


Reszta osiągnięć (UWAGA, lista może zawierać błędy):

Impreza 555 (Grupa A, przed wprowadzeniem klasy World Rally Car)
78 startów w WRC, 11 zwycięstw, 29 razy na podium

Impreza WRC97
29 startów w WRC, 8 zwycięstw, 13 razy na podium

Impreza WRC98
28 startów w WRC, 3 zwycięstwa, 7 razy na podium

Impreza WRC99
39 startów w WRC, 6 zwycięstw, 14 razy na podium

Impreza WRC2000 (P2000)
25 startów w WRC, 3 zwycięstwa, 6 razy na podium


Subaru Impreza I, 1st, 1-gen, zdjęcia, japoński sportowy samochód, kultowy, 日本車, スポーツカー, スバル


Do tego trzy tytuły mistrza konstruktorów dla Subaru (1995, 1996 i 1997 r.), jeden tytuł mistrza w klasyfikacji kierowców (1995 r. - Colin McRae). Jednak Impreza to nie tylko WRC, samochód obecny był w większości rajdowych serii na świecie, a w Polsce pamiętamy go za sprawą np. Krzysztofa Hołowczyca. Można powiedzieć więcej - Impreza to nie tylko rajdy, samochód ten w nadwoziu sport wagon używany był w japońskiej serii JTCC, natomiast w nadwoziu coupe startował w JGTC (dzisiejsze Super GT). Obecnie, w różnych zawodach typu Time Attack, stare Imprezy z powodzeniem walczą na typowych asfaltowych torach wyścigowych na świecie. Jednak głównie za sprawą WRC Subaru Impreza GC na zawsze zapisał sie w historii sportu samochodowego, w końcu dzisiaj mało kto nie kojarzy kultowych, zwycięskich niebiesko złotych barw i charakterystycznego bulgotu boxera.

Na koniec, porównanie specyfikacji, wśród seryjnych, najlepszych wersji Imprezy pierwszej generacji, dla rynku Europejskiego (pominę tutaj Wielką Brytanię) oraz Japońskiego, z ostatnich lat produkcji.

Rynek, rocznik i model: Europa, 1999 Impreza GT JDM, 1999 Impreza WRX STi Ver. VI
Silnik: EJ205, 2.0L (1994 cm3), Boxer Phase II, DOHC
16V, turbo, otwarty blok
EJ207, 2.0L (1994 cm3), Boxer Phase II, DOHC
16V, turbo, otwarty blok
Parametry: 218 KM (160 kW) @ 5600 rpm
290 Nm @ 4000 rpm
*280 KM (206 kW) @ 6500 rpm
353 Nm @ 4000 rpm
Stopień sprężania: 8.0:1 8.0:1
Śr. cylindra x skok tłoka: 92 x 75 mm 92 x 75 mm
Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna 5-biegowa manualna
Wymiary: 4350 x 1690 x 1400 mm 4350 x 1690 x 1405 mm
Rozstaw osi: 2520 mm 2520 mm
Rozstaw kół: b.d. przód 1470 mm
tył 1460 mm
Zawieszenie przednie: niezależne, kolumny MacPhersona, sprężyna śrubowa,
amortyzator hydrauliczny, stabilizator poprzeczny
niezależne
Zawieszenie tylne: niezależne, wahacz poprzeczny, sprężyna śrubowa,
amortyzator hydrauliczny, stabilizator poprzeczny
niezależne
Hamulce przednie: tarczowe wentylowane tarczowe wentylowane
Hamulce tylne: tarczowe wentylowane tarczowe wentylowane
Koła: 205/50R16 16x7JJ 205/50R16 16x7JJ
Napęd: na cztery koła na cztery koła
Masa: 1285 kg 1270 kg
0-100 km/h: 6.3 s. 4.9 s.
Prędkość maksymalna: 234 km/h brak danych
Stosunek mocy
do masy:
167 KM na tonę 220 KM na tonę
Stosunek masy
do mocy:
5,9 kg na KM 4,5 kg na KM
Pojemnościowy
wskaźnik mocy:
112 KM z litra 144 KM z litra

*Przyjmuje się, że wersja JDM nieoficjalnie miała 300 KM, pomimo wartości 280 KM widniejącej w katalogach, broszurach i reklamach.

Galeria zdjęć będzie w kolejnym wpisie.





Źródła:
http://subaru.acn.waw.pl/
http://www.subaruwrx.net/
http://subaru.rallye-info.com/
http://juwra.com/
http://www.subaru-impreza.org/
http://www.4impreza.pl/
http://www.rallycars.com/
http://www.mrtperformance.com.au/
http://www.catherineandken.co.uk/
http://www.iwoc.co.uk/
http://www.northursalia.com/
http://www.rb320oc.co.uk/

1 komentarz:

  1. Przyznaje,że mile jestem zaskoczony.Pierwszą rzeczą która mnie zaskoczyła to liczba wersji tego "ustrojstwa" ,drugą zaś forma jak ją autor przedstawił..Dzięki za zlepienie tego i:)

    OdpowiedzUsuń