Co łączy te wszystkie Hondy? Silniki 5-cylindrowe. Był okres (1989-1998r.), kiedy Honda stosowała pięć garów, znalazły się one pod maskami właśnie tych samochodów, czyli modeli w nadwoziu sedan/hardtop, przeznaczonych głównie na rynek japoński oraz ewentualnie amerykański. Miałem je opisywać pojedynczo, ale stwierdziłem, że lepiej wrzucić wszystkie do pięciocylindrowego wora.
Opis samochodów Hondy z pięciocylindrowymi silnikami.
Na wstępie, szybkie info odnośnie podobieństw i następców.
Następcy:
Honda Vigor III >> Honda Saber
Acura Vigor >> Acura TL I >> kolejny model
Honda Ascot II/Rafaga >> kolejny model
Honda Inspire I >> kolejny model
Podobne modele:
Honda Inspire I = Honda Vigor III = Acura Vigor I
Honda Inspire II = Honda Saber = Acura TL I
Honda Ascot II = Honda Rafaga
Jeśli chodzi o silniki, jest to G-seria, która posiada dwie wersje pojemnościowe: 2.0L (G20A) oraz 2.5L (JDM G25A, USDM G25A1 & G25A4). Silniki mają 5 zaworów na cylinder oraz SOHC. G20A zadebiutował w 1989 roku, wraz z japońskim modelem Inspire oraz Vigor. Trzy lata później, zawitała wersja G25A. Ciekawostka - podczas 31 Tokyo Motor Show, Honda zaprezentowała koncept SSM (zapowiedź modelu S2000), który posiadł silnik G20A z DOHC oraz VTEC, niestety silnik nigdy nie wszedł do produkcji, szkoda.
Podstawowe dane silnika JDM G20A:
Pojemność: 2.0L (1996 cm3)
Moc: 165 KM @ 6700 rpm
Moment: 186 Nm @ 4000 rpm
Stopień sprężania: 9.7:1
Średnica cylindra x skok tłoka: 82 x 75.6 mm
A poniżej krótka specyfikacja JDM G25A:
Pojemność: 2.5L (2451 cm3)
Moc: 190 KM @ 6500 rpm
Moment: 237 Nm @ 3800 rpm
Stopień sprężania: 10:1
Średnica cylindra x skok tłoka: 85 x 86.4 mm
Pięciocylindrowy silnik Hondy G25A. |
Japońskie i amerykańskie wersje silników różnią się nieco osprzętem, do tego amerykańskie mają mniej mocy i momentu. Poza tym, jako, że silnik R5 generował drgania, to też pierwsze wersje posiadały wałek równoważący, natomiast w modelach Ascot/Rafaga zastosowano sterowane elektronicznie, hydrauliczne mocowania silnika.
Silnik zamontowany jest wzdłużnie, nieznacznie za przednią osią (Japończycy nazywają to FF Midship). Wszystkie wymienione modele z pięciocylindrowymi silnikami, mają napęd na przednią oś. Przy porównaniach do np. Accorda, rzuca się w oczy dłuższa maska modeli 5-cylindrowych, co jest normalne, samochody są mniej więcej tej samej długości co Accord, ale wnętrze mają raczej w rozmiarach Civica. Wszystkie samochody mają zawieszenie o dwóch wahaczach poprzecznych, hamulce tarczowe (przednie wentylowane) i mogą być wyposażone w skrzynię 5-biegową manualną (oprócz Acury TL) lub 4-biegową automatyczną.
Silniki R5 nie były chyba do końca dobrym pomysłem w modelach, które na japońskim rynku miały łapać się na kategorię kompaktowych (mniejsze opłaty) czyli na przykład Rafaga i Ascot. Wzdłużne ułożenie silnika, mniejszy rozstaw osi niektórych modeli, owocowały ciasnotą w kabinie, co przekładało się na kiepskie wyniki sprzedaży. Co innego jeśli mowa np. o Inspire lub Vigor, te samochody są większe, mają rozstaw osi ponad 2.8 metra, wnętrze jest bardziej przestronne.
Wnętrze Hondy Inspire 1-gen. |
Niektóre modele są bardzo podobne do siebie, jak np. Honda Inspire i Acura Vigor. W przypadku Ascot i Rafaga, zewnętrzne różnice to kierunkowskazy, światła przeciwmgłowe i felgi. Podobnie było w przypadku tych samych modeli oferowanych na rynku japońskim i amerykańskim.
Wszystkie sedany/hardtopy miały być komfortowymi opcjami, plasującymi się wyżej od takich sedanów Hondy jak Civic, Integra, Concerto, a w niektórych przypadkach również Accord. Przy projektowaniu wnętrza modelu Inspire i Vigor, przeprowadzono analizy komputerowe poziomu hałasu i wibracji dźwięków o niskich częstotliwościach, zastosowanie 5-cylindrowych silników dodatkowo miało pomóc zredukować hałas wewnątrz. Wszystko, aby podnieść komfort podróżowania.
Najlepsze wersje opisywanych modeli, są świetnie wyposażone jak również dobrze wykończone. Oprócz klimatyzacji, nawigacji, skórzanej tapicerki z prawdziwymi drewnianymi elementami wykonanymi przez japońską firmę Tendo Mokko itp., można było znaleźć podgrzewane siedzenia i lusterka, kontrolę trakcji, 3-kanałowy ABS na cztery koła, sprzęt audio wyposażony w procesor DSP czy też system VICS (Vehicle Information and Communication System) potrafiący informować kierowców w Japonii o korkach, miejscach obsługi podróżnych, parkingach, pracach na drogach, wypadkach itd. (system podobny do europejskiego TMC). Nie wszystko było dostępne od razu, ale taka Honda Inspire podczas debiutu w końcówce lat 80 robiła solidne wrażenie, mimo tego, że była przecież umieszczona poniżej modelu Legend.
W czasie kiedy samochody były jeszcze produkowane, można było zaopatrzyć się w trochę dodatków i części do modyfikacji, a skoro mowa o Hondzie, wiadomo jaki tuner przychodzi na myśl - Mugen.
Dodatki Mugena dla Hondy Ascot i Rafaga. |
Podsumowanie.
Żywot silników R5 G-serii zakończył się w 1998 roku, po niecałych 10 latach, kiedy to zakończono produkcję większości modeli lub zastąpiono je innymi. Kolejnym czynnikiem było coraz częstsze stosowanie przez Hondę silników V6 (jeśli chodzi o sedany), gdyż poprzeczne ułożenie V6 pozwalało na więcej miejsca w kabinie.
Dzisiaj 5-cylindrowe Hondy to już kategoria "zapomnianych samochodów". Oczywiście np. w Ameryce nadal istnieją kluby zrzeszające nielicznych właścicieli. Dla Europejczyków jedynymi modelami z kierownicą po "właściwej" stronie, są Acury Vigor i TL.
W Japonii podobnie, nadal odbywają się zloty na których można spotkać i posłuchać Inspire I, Vigor itd. A do tego, w japońskim internecie jest kopalnia wiedzy na temat modeli Hondy z 5-cylindrowymi silnikami, informacji jest sporo, niestety bariera językowa sprawiła, że w tym wpisie jedynie "liznąłem" temat tych samochodów. Warto wymienić dwie strony z pokaźną ilością materiałów:
http://vigor2000.fc2web.com/ (klikamy w "menu" po lewej stronie)
http://www.honda.co.jp/factbook/auto/ACCORD/19890913/index.html (oficjalne info od Hondy)
Hondy R5 można też spotkać w innych krajach, jak choćby Rosja, gdzie na poniższym przykładzie ktoś sobie uturbił Saber:
Generalnie, pod pewnym względem silniki R5 to był ciekawy epizod w historii Hondy, choć z drugiej strony raczej nie zakończył się marketingowym sukcesem, poza modelem Inspire. Niewiele wiadomo na temat trwałości tych silników, również pod kątem modyfikacji, ale Honda rzadko kiedy miała "wpadki" silnikowe, więc chyba nie było źle.
Odnośnie zdjęć, tak jak się spodziewałem, niewiele udało mi się znaleźć, a tym bardziej nie ma co liczyć na zapierające dech sesje. Ale mimo wszystko myślę, że materiały poniżej wystarczą. Zamieszczę część fotek, ponieważ modeli jest dużo, jak pierwszym razem zrobiłem selekcję, to wyszło około 80 zdjęć hehe. Poza tym, opuściłem drugą generację Inspire, ponieważ wygląda ona niemal tak samo jak Saber i Acura TL, których zdjęć było więcej.
Acura TL (UA1, UA2, UA3)
Honda Ascot (CE4, CE5)
Honda Inspire (CB5, CC2, CC3)
Honda Rafaga (CE4, CE5)
Honda Saber (UA1, UA2, UA3)
Honda/Acura Vigor (CB5, CC2, CC3)
Źródła:
http://www.autowp.ru/
http://www.drive2.ru/cars/
http://www.cardomain.com/
http://gomiction.cocolog-nifty.com/photos/subete/index.html
http://www.honda.co.jp/factbook/auto/ACCORD/19890913/index.html
http://www.oocities.org/honda5c/intro.htm
http://cars-japan.net/
http://www.wikipedia.org/
http://minkara.carview.co.jp/en/catalog/
http://www.drive2.ru/cars/
http://www.cardomain.com/
http://gomiction.cocolog-nifty.com/photos/subete/index.html
http://www.honda.co.jp/factbook/auto/ACCORD/19890913/index.html
http://www.oocities.org/honda5c/intro.htm
http://cars-japan.net/
http://www.wikipedia.org/
http://minkara.carview.co.jp/en/catalog/
Witam. Jestem właścicielem hondy inspire cc2 1994r. Poszukuję jakichkolwiek informacji na temat cześci nowych używanych sklepy web z czego podchodzą p§p np.zawieszenia hamulce itd
OdpowiedzUsuńPs. Dobra robota fajny artykuł
Gratuluje unikalnej fury! Ja niestety raczej nie wiem nic o rynku wtórnym tych modeli oraz eksploatacji, to są białe kruki w Europie. Ale zapewne na największych, polskich forach Civica i Accorda, ludzie będą wiedzieć więcej.
Usuńhttp://autoarchiwum.blogspot.ie/2014/06/honda-vigor-i-inspire-czyli-accord-dla.html
OdpowiedzUsuńTu troszkę więcej info, ja jestem teraz w poszukiwaniu skrzyni niestety poddała się😠 i sorry za pomylke mój model to cc3
Wow! G- seria, nie wiedziałem, że istniała. :P
OdpowiedzUsuńOgólnie Honda trochę źle się za to wzięła... 5 garów ułożonych wzdłużnie to bajka! Spora moc z relatywnie niskich pojemności i super dźwięk. Trzeba było to tylko zestawić z napędem na tył i skopali by trochę tyłki Toyocie (Chaser, Mark X itp.).