Dawno nie było wpisów, które przedstawiałby bardziej ogólną tematykę japońskiej motoryzacji. Wpadłem na pomysł pewnej serii wpisów. Na początku chciałem umieścić wszystko z tej serii w jednym temacie, ale jak zacząłem pisać... to wyszło, że jedno zagadnienie w jednym temacie będzie najlepszą opcją. A odnośnie tematyki serii, z czym właściwie kojarzy się motoryzacja z Japonii? Co charakteryzuje JDM? Jakie są japońskie, samochodowe klimaty? Co wyróżnia japońską motoryzację? Takie pytania sobie zadałem. Dzisiaj będzie na temat lusterek na błotnikach, pozostałe tematy będę opisywał sukcesywnie, postaram się przeplatać je z innymi wpisami.
Fender mirrors (lusterka na błotnikach).
To jedna z charakterystycznych rzeczy, kiedy ogląda się zdjęcia klasycznych Civiców, Coltów, Celicy, Fairlady Z itd.
|
Mitsubishi Galant Sigma. |
Te lusterka na błotnikach, były również montowane w brytyjskich samochodach (wing mirrors), jak np. Hillman Minx, MG TF czy Austin A40 Devon z drugiej połowy lat 40. Gdy brytyjskie samochody zaczęły być importowane do Japonii, tamtejsze Ministerstwo Transportu spostrzegło korzyści wpływające na bezpieczeństwo, podczas stosowania takiego montażu lusterek i wprowadziło odpowiednie zmiany do japońskiego prawa o ruchu drogowym. Jednak w porównaniu do Wielkiej Brytanii gdzie w latach 60 lusterka mocowane przy słupku A były już czymś normalnym, w Japonii aż do 1983 roku prawo mówiło o konieczności montowania lusterek w takim miejscu, aby były widocznie przez szybę po której pracowały wycieraczki (czyli na błotnikach), montaż lusterek przy drzwiach był "nielegalny"... ale wielu młodych ludzi tak czy inaczej przerabiało swoje lusterka. Jednym z pierwszych, japońskich samochodów posiadających lusterka seryjnie montowane "w nowy sposób" (przy słupku A) był Nissan Pulsar EXA, natomiast w 1984 roku Nissan Laurel C32 posiadał już lusterka (przy słupku A) regulowane elektrycznie.
Kilka zdjęć z broszur, przedstawiających przykłady japońskich samochodów z lusterkami montowanymi na błotnikach:
|
Honda Accord z pierwszej generacji. |
|
Daihatsu Charade G10 (pierwsza generacja). |
|
Honda City AA (pierwsza generacja). |
|
Toyota Corolla E70. |
|
Mazda Cosmo HB (trzecia generacja). |
|
Nissan Laurel C230 (trzecia generacja). |
|
Toyota Soarer Z10 (pierwsza generacja). |
|
Nissan Skyline C210. |
|
Subaru Leone Swingback (pierwsza generacja). |
|
Mazda Familia FA3 (druga generacja). |
|
Nissan Leopard F30. |
|
Toyota Celica XX. |
Jak wygląda jazda z wykorzystaniem lusterek mocowanych na błotnikach? Ja osobiście nie miałem jeszcze okazji się przekonać. Ale z tego co ludzie piszą, tzw. "martwy punkt" jest mniejszy, ponieważ lusterko jest bardziej oddalone. Inni mówią, że w sytuacji związanej np. z wyprzedzaniem, przy "fender mirrors" nie trzeba wykonywać zbytnich ruchów głową czy też dłuższego spoglądania w lusterko zamontowane przy drzwiach (odrywania oczu od drogi), ponieważ w przypadku lusterka z przodu, wszystko mamy przed sobą, zarówno sytuację z przodu samochodu jak i z tyłu. Łatwiej jest również zauważyć wszelki ruch wokoło samochodu, szczególnie pojazdy jednośladowe albo przechodniów, ma to szczególne znaczenie w krajach Azjatyckich.
Ale z drugiej strony, minusy takiego montażu to np. utrudniona regulacja, do tego fakt, że są oddalone (w niektórych japońcach na spoooorą odległość), przez co w niektórych sytuacjach (małe lusterko) niewiele widać - mniejsze pole widzenia oraz obszar na którym można ocenić odległość.
Nawet po 1983 roku, niektóre japońskie samochody nadal używały lusterek na błotnikach, mowa tu o samochodach policyjnych, do nauki jazdy, rządowych, taksówkach itp.
|
Toyota Century. |
|
Policyjny Mitsubishi GTO. |
|
Policyjna Toyota Crown S15. |
|
Mitsubishi Lancer - samochód do nauki jazdy. |
|
Nissan Cedric Y31 - samochód do nauki jazdy. |
|
Toyota Crown Taxi. |
Jakby nie było, do dziś można zauważyć ciekawość u ludzi, kiedy oglądają klasyczne, japońskie samochody i widzą takie lusterka oryginalnie zamocowane na błotnikach.
Napisz o przykręcanych nadkolach i jdmowych małych i szerokich kołach :D
OdpowiedzUsuńO właśnie. Dzięki. Ogarnę to w którymś wpisie z tej serii.
Usuńa w zasadzie czemu oni tak przykrecają te lusterka? czasami jest tak, ze jedno jest blizej karoserii a drugi dalej..
OdpowiedzUsuń