Termin "touge" odnosi się do górskich przełęczy, dróg, serpentyn itp. miejsc. Z czasem zaczął kojarzyć się z (nielegalnymi) japońskimi wyścigami oraz przede wszystkim dał początek driftingowi, jednak touge ma swoje korzenie w wyścigach motocyklowych.
Touge (Toge).
Kręte, górskie drogi, to nie tylko japońska rzecz, ale nielegalne wyścigi które się na nich rozrywały i rozgrywają, to trochę inna sprawa. Zanim nadeszła era AE86, Silvia, Civica itp., wielu ludzi w Japonii ścigało się w takich miejscach na motocyklach. Rolling-zoku (rolling-clan), takim terminem określane były motocyklowe gangi walczące na touge, już wtedy była to bardzo niebezpieczna rywalizacja, ściągała na siebie sporo problemów, ponieważ motocykle często miały nielegalne przeróbki, były głośne, jak również ostra jazda na touge powodowała śmierć bardzo wielu osób.
Akcja policji z Osaka przeciwko Rolling-zoku:
Gdy sportowe samochody w Japonii stały się popularne, nastąpiła rzecz "naturalna" - ludzie oprócz motocykli zaczęli używać do touge również sportowe samochody. Te górskie drogi zbudowano aby ułatwić podjazd pod stromą górę, jak również zmniejszyć prędkość podczas zjazdu.
Zamiast stromej, prostej drogi, jest więc sporo zakrętów, a zabezpieczeniem przed runięciem w dół, są najczęściej jedynie barierki. Taka konfiguracja przyciągnęła amatorów adrenaliny oraz ludzi ze świetnymi umiejętnościami i zmodyfikowanymi samochodami.
W domyśle to ostrzeżenie, ale dla innych może być zachętą. Jakby nie było, ten znak jest SPORYCH rozmiarów. |
Z czasem wyścigi te stały się poniekąd wyznacznikiem umiejętności kierowcy oraz respektu, wprawdzie podczas latania z zawrotnymi prędkościami na Wangan również konieczne jest dodatkowe miejsce na jaja, ale jednak touge to bardziej techniczna rywalizacja, wymaga przewidywania, myślenia, refleksu oraz znajomości swojego samochodu, to już nie tylko pedał w podłogę i jazda na wprost jak w ulicznym dragu.
Chyba nie trzeba wspominać, że do tego wszystkiego dochodzi fakt istnienia normalnego ruchu drogowego w takich miejscach, ścigający się kierowcy dojeżdżając do zakrętu często nie widzą czy z naprzeciwka nie nadjeżdża inne auto lub motocykl. W takich miejscach może występować również lokalna zwierzyna.
Podczas touge uważaj na niedźwiedzie. Mogą wyskoczyć znienacka i pożreć twoje Nismo. |
Tak samo jak w przypadku motocykli, również samochodowe touge było źródłem wielu wypadków i śmierci. Władze i policja Japonii starały się z tym walczyć, wprowadzając limity prędkości, wysyłając nieoznakowane radiowozy/motocykle albo wręcz zamykając takie drogi na noc.
Touge ewoluowało do tego stopnia, że z czasem wyłoniły się pewne tryby wyścigów, ich opis jest trochę trudny, ponieważ znalazłem wiele stron www, od amerykańskich, po francuskie, rosyjskie, a kończąc na polskich i wszędzie opisy różniły się detalami. Jednak generalnie można wyróżnić wyścigi, podczas których:
- w przypadku wąskiej drogi, oba samochody starują w szeregu, kierowca z pierwszej pozycji wygrywa, jeśli na mecie przewaga nad drugim będzie znaczna, natomiast drugi wygrywa, jeśli utrzyma się bezpośrednio za nim.
- w przypadku szerokiej drogi, oba samochody startują w szeregu, kierowca z pierwszej pozycji wygrywa, jeśli na mecie przewaga nad drugim będzie znaczna, natomiast drugi wygrywa, jeśli utrzyma się bezpośrednio za nim lub wyprzedzi go.
- inny wariant w przypadku szerokiej drogi: oba samochody startują w rzędzie, wygrywa ten, który pierwszy dojedzie na metę.
- bywają też takie wyścigi, podczas których każdy z kierowców przywiązuje sobie prawą rękę do kierownicy, w celu utrudnienia manewrów.
- kierowcy ścigają się z czasem, jadą osobno, ten który wykręci najlepszy czas, ten wygrywa.
- kierowcy rozpoczynają walkę tak, jak podczas wyścigów ulicznych, czyli po znalezieniu oponenta, daje się mu sygnał.
Jeśli samochód zaliczy "spin", rozbije się, ulegnie awarii itd. - przegrywa. Wyścigi mogą być rozgrywane ze szczytu do podnóża albo na odwrót. Bywają też wyścigi mieszane.
Oczywiście, od początku nie tylko gangi uczestniczyły w tego typu rywalizacjach, jak również nie zawsze było to nielegalne. Dzisiaj touge (podobnie jak drifting) bywa organizowane w jeszcze bardziej profesjonalny i bezpieczny (jeśli można tak napisać) sposób, propagują to również niektóre media (np. Best Motoring), co jest dobrą rzeczą.
Na świecie powstało też trochę klubów touge, zrzeszających pasjonatów oraz organizujących mniej lub bardziej legalne wyścigi. Touge to również anime i manga traktujące o tego typu wyścigach jak choćby Initial D oraz wiele gier komputerowych. Dzisiaj wyścigi te zostały trochę przyćmione przez drifting, który jest mniej wymagający jeśli chodzi o miejscówki. Mimo wszystko, touge zawsze będzie identyfikowane jako groźna, techniczna rywalizacja, na krętych górskich drogach, która jest bezwzględnym testem dla kierowców oraz ich samochodów.
Więcej wpisów z tej serii, w tagach poniżej, pod nazwą "japońska motoryzacja".
Źródła:
http://www.hot-version.jp/
http://wazaari.net/Winding_izu_atami.html
http://www.kabegamikan.com/p/i.php?url=www.kabegamikan.com%2Fimg%2Fna4%2F85469.jpg&size=1
http://wonfei.at.webry.info/200611/article_7.html
http://wanpakuboy.exblog.jp/13558290
http://anbakoyawa.exblog.jp/tags/%E5%B1%B1%E6%A2%A8%E7%9C%8C/
http://grand-touring-japan.travel.coocan.jp/touring/2006tour/october/izu1015/
http://meldad1524.exblog.jp/18961932
http://asyuu.asablo.jp/blog/2009/12/30/
http://blogs.yahoo.co.jp/hiroki422jp/25436932.html
http://blog.livedoor.jp/h_por15/archives/27377645.html
http://2chdrive.web.fc2.com/crz/crz10.html
http://d.hatena.ne.jp/taurica1956/20110604
http://project-touge.ucoz.ru/
http://shaminpreeda.hubpages.com/hub/The-Dangers-of-Touge-Racing
http://4touge.wordpress.com/touge-wlasciwie-co-to-jest/
http://www.lowmotion.org/touge-t68362.html
http://kansei.wordpress.com/touge/
http://www.driftingstreet.com/history-of-drifting-japan.html
http://www.jingai.com/bosozoku.html
http://shakotanjam.wordpress.com/about/zokusha-whaaa/
http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Fja.wikipedia.org%2Fwiki%2F%25E5%25B3%25A0
http://translate.google.com/translate?sl=ja&tl=en&js=n&prev=_t&hl=pl&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fja.wikipedia.org%2Fwiki%2F%E3%83%AD%E3%83%BC%E3%83%AA%E3%83%B3%E3%82%B0%E6%97%8F
http://translate.google.com/translate?sl=ja&tl=en&js=n&prev=_t&hl=pl&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fja.wikipedia.org%2Fwiki%2F%E8%B5%B0%E3%82%8A%E5%B1%8B
http://en.wikipedia.org/wiki/Touge
http://wazaari.net/Winding_izu_atami.html
http://www.kabegamikan.com/p/i.php?url=www.kabegamikan.com%2Fimg%2Fna4%2F85469.jpg&size=1
http://wonfei.at.webry.info/200611/article_7.html
http://wanpakuboy.exblog.jp/13558290
http://anbakoyawa.exblog.jp/tags/%E5%B1%B1%E6%A2%A8%E7%9C%8C/
http://grand-touring-japan.travel.coocan.jp/touring/2006tour/october/izu1015/
http://meldad1524.exblog.jp/18961932
http://asyuu.asablo.jp/blog/2009/12/30/
http://blogs.yahoo.co.jp/hiroki422jp/25436932.html
http://blog.livedoor.jp/h_por15/archives/27377645.html
http://2chdrive.web.fc2.com/crz/crz10.html
http://d.hatena.ne.jp/taurica1956/20110604
http://project-touge.ucoz.ru/
http://shaminpreeda.hubpages.com/hub/The-Dangers-of-Touge-Racing
http://4touge.wordpress.com/touge-wlasciwie-co-to-jest/
http://www.lowmotion.org/touge-t68362.html
http://kansei.wordpress.com/touge/
http://www.driftingstreet.com/history-of-drifting-japan.html
http://www.jingai.com/bosozoku.html
http://shakotanjam.wordpress.com/about/zokusha-whaaa/
http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Fja.wikipedia.org%2Fwiki%2F%25E5%25B3%25A0
http://translate.google.com/translate?sl=ja&tl=en&js=n&prev=_t&hl=pl&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fja.wikipedia.org%2Fwiki%2F%E3%83%AD%E3%83%BC%E3%83%AA%E3%83%B3%E3%82%B0%E6%97%8F
http://translate.google.com/translate?sl=ja&tl=en&js=n&prev=_t&hl=pl&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fja.wikipedia.org%2Fwiki%2F%E8%B5%B0%E3%82%8A%E5%B1%8B
http://en.wikipedia.org/wiki/Touge
Nie ma to jak walka Dori Dori z Nobem lub Maxem (choć ten często popełnia błędy, ale za to widać, że dobrze się dogadują z Keichim) na Gunsai Touge! Mógłbym patrzeć na ich buty godzinami hehe.
OdpowiedzUsuń