Zauważyłem, że w zależności od zainteresowań daną motoryzacją (japońska, niemiecka, amerykańska itp. itd.), niektórzy ludzie mają nieco inne poglądy na temat tzw. "samochodowej duszy". Poniżej, pierwszy wpis z serii przedstawiającej samochody, które zostawiły po sobie ślad, nadal zachwycają, wzbudzają ciekawość i pożądanie, nie można przejść obok nich obojętnie, ponieważ mają przyciągającą osobowość, dodatkowo wiele z nich nadal jest w obiegu. Być może kiedyś zmuszę się do dłuższego opisania mojego punktu widzenia "samochodowej duszy", ale teraz czas na japońskie samochody, na początek dwie ciekawe Mazdy. Przy okazji, jest to start nowej serii wpisów, bardziej nastawionych na ogólne opisy, ciekawostki i duuużo zdjęć (ale to NIE oznacza, że szczegółowe i obszerniejsze opisy poszczególnych modeli bądź generacji, nigdy na tym blogu nie powstaną).
Mazda RX-7.
RX-7 prawdopodobnie jeszcze przez dziesiątki lat będzie szczycił się tytułem najbardziej popularnego modelu z silnikiem Wankla, od 1978 do 2002 roku sprzedano ponad 811 tysięcy sztuk RX-7. Przed pojawieniem się tego modelu, najważniejszym samochodem Mazdy z silnikiem Wankla, był model Savanna, czyli RX-3 w wersji eksportowej. Savanna RX-7 (1978-1985) została jego godnym następcą, szczególnie w Stanach Zjednoczonych gdzie sprzedało się aż 80% wszystkich RX-7 z pierwszej generacji; cena za ten samochód była tam bardzo atrakcyjna, popularność RX-7 była tak wysoka, że np. w Kalifornii dealerzy ciągle mieli braki, wraz z nowymi dostawami podnoszono ceny, ale mimo wszystko samochód sprzedawał się na pniu! W 1981 roku nastąpił facelifting, można go poznać głównie po zmienionych tylnych lampach; na rynku europejskim moc wzrosła ze 105 KM do 115 KM. W 1983 roku, w Japonii dodano najmocniejszą wersję, posiadającą turbodoładowany silnik 1.2L o mocy 165 KM (12A), natomiast rok później w Ameryce pojawiła się wolnossąca wersja z nowym silnikiem 1.3L o mocy 135 KM (13B). Pierwsza Mazda RX-7 rywalizowała z takimi modelami jak Porsche 924 czy Datsun 280ZX, a jednocześnie kosztowała mniej, na całym świecie.
Kompletnie zmieniona druga generacja, pojawiła się w 1985 roku, stworzona została jako rywal dla Porsche 944, w porównaniu do poprzedniej RX-7 miała większy i mocniejszy silnik (1.3L 185 KM), generalnie była bardziej ekskluzywna i droższa, dodatkowo w 1987 roku (na 20-lecie modelu RX-7) pojawiła sie odmiana w nadwoziu kabriolet, co ciekawe, RX-7 z drugiej generacji jest póki co (na grudzień 2013 r.) ostatnim seryjnym samochodem w historii, który dostępny jest w nadwoziu kabriolet z silnikiem Wankla pod maską! Najmocniejsza wersja z drugiej generacji, to sprzedana w ilości jedynie 300 sztuk w 1989 roku, limitowana RX-7 Ẽfini o mocy 215 KM (13B), tylko na rynek japoński. Natomiast standardowe, najmocniejsze wersje mają (od 1989 do 1991 r.) 205 KM w Japonii, oraz 200 KM w Europie (podobnie w Ameryce).
Ostatni taki samochód na świecie - kabriolet z silnikiem Wankla. |
Ostatnia, trzecia generacja (FD), to kolejny raz zupełnie nowy design i pomysły, produkowana od 1991 do 2002 roku, oczywiście dzierży miano najmocniejszej; na rynku japońskim posiada silnik 1.3L twin turbo o mocy 280 KM (z lat 1998-2002). W Europie, sprzedaż RX-7 FD zakończyła się niestety w 1996 roku (oprócz Wielkiej Brytanii, gdzie trwała do 1998 roku). W drugim kwartale 2002 roku, na pożegnanie powstała limitowana wersja specjalna wyłącznie na rynek japoński - Spirit R, w trzech wariantach: type A (dwumiejscowy, skrzynia manualna), type B (czteromiejscowy, skrzynia manualna) oraz type C (czteromiejscowy, skrzynia automatyczna).
Ostatnia wersja Mazdy RX-7. Dziś ma wartość kolekcjonerską. |
Samochód w każdej generacji jest osobliwy, bardzo rozpoznawalny i wielbiony na świecie, nawet pomimo problematycznego silnika. Niektórzy nazywają sportowe Mazdy z Wanklem "japońskimi Alfa Romeo", jednak japońskie coupe od kilkudziesięciu lat znajduje szerokie zastosowanie wśród pasjonatów, w drifcie, dragu, wyścigach torowych oraz stanowi bardzo dobrą bazę do modyfikacji, z wykorzystaniem seryjnego serca lub po swapach na wszystko od czterech do ośmiu cylindrów.
Innymi słowy, ludzi cały czas ciągnie do tych samochodów i co najważniejsze używają ich do wszystkiego co ma związek z dawką adrenaliny. RX-7 ma również wiele sukcesów w sporcie na całym świecie, z silnikiem Wankla pod maską! np. International Motor Sports Association (IMSA), Japanese Grand Touring Championship (JGTC), Super GT, Australian Touring Car Championship (ATCC), British Touring Car Championship (BTCC) itd. Obecnie, nadal wielu ludzi buduje RX-7 jako zabawkę na tor wyścigowy - do driftu lub typowego ścigania się. Natomiast Amerykanie upodobali sobie swapy na V8 (głównie silniki General Motors) i używanie RX-7 do dragów (ulicznych lub torowych). Oczywiście jest to również obiekt pasji posiadania, gdyż samochód ten reprezentuje pewną motoryzacyjną ponadczasowość, ze względu na swój genialny potencjał (szczególnie ostatnia generacja).
Niestety, już od 2002 roku ludzie czekają na nowe, sportowe coupe Mazdy, z silnikiem Wankla pod maską. Ostatnio pojawiły się dwie sprzeczne informacje odnośnie przyszłości silnika Wankla oraz sportowych samochodów Mazdy. Jedne mówiły, że nowy silnik pojawi się między 2015 a 2017 rokiem, a inne, że Mazda nie zamierza póki co wracać do Wankla, ponieważ zapotrzebowanie na samochód z takim silnikiem musi przekraczać 100000 egzemplarzy rocznie, natomiast patrząc na przeszłość, RX-8 sprzedała się w ilości 192194 sztuk... jednak przez 9 lat! Obecnie Mazda kombinuje nad generatorami z silnikami Wankla, być może to oznaka przyszłych hybrydowych wersji. Jakby nie było, w 2018 roku przypada 40-lecie RX-7, wielu oczekuje od Mazdy wskrzeszenia tego kultowego modelu, być może stanie się to właśnie wtedy.
Recepta na sukces: niewielka masa, wysokoobrotowy silnik, napęd na tył, ciekawy design i atrakcyjna cena. |
RX-7 FD w swoim żywiole. Ten samochód zwinie jeszcze sporo asfaltu pod kołami. |
Wg niektórych, druga generacja (FC) jest najmniej kultowa, ale z drugiej strony dzięki temu jej cena na rynku wtórnym jest atrakcyjna. |
Mazda RX-7 to samochód z duszą. |
Trzy generacje Mazdy RX-7. |
Mazda Cosmo.
Mazda Cosmo to seria bardzo ciekawych, tylnonapędowych modeli grand tourer (głównie). Nazwa pochodzi z języka włoskiego i oznacza wszechświat/kosmos. Samochody te zadziwiały rozwiązaniami technologicznymi i pięknym designem oraz służyły jako modele flagowe. Bogato wyposażone, z najmocniejszymi silnikami jakie tworzyła Mazda, produkowane były przez 29 lat w czterech generacjach, przy czym druga i trzecia dostępne są również na rynku europejskim jako Mazda 121/RX-5 oraz 929.
Pierwsza generacja (Cosmo Sport, z lat 1967-1972) została już opisana na blogu (kliknij tutaj), była pierwszym samochodem w historii, gdzie zastosowano silnik Wankla z dwoma rotorami. Prace nad drugą generacją zaczęły się już w 1970 roku, jako projekt X208. Gdy w 1975 roku zaprezentowano model produkcyjny, w porównaniu do pierwszej Cosmo Sport, zmieniło się wiele rzeczy, inny design (bardziej globalny, szczególnie ukierunkowany na Stany Zjednoczone), nazwa (Cosmo, zamiast Cosmo Sport), nadwozie (fastback i coupe), rynki docelowe (poza Japonią, również na eksport) oraz gama silników (Wankel 1.2L 12A i 1.3L 13B oraz tradycyjne, 4-cylindrowe 1.8L, a od 1977 roku 2.0L).
Projekt X208, czyli przyszła Mazda Cosmo (AP) z drugiej generacji. |
Wnętrze europejskiej wersji. |
"Cosmo AP", to elegancki fastback, który już podczas debiutu na rynku japońskim oczarował ludzi i zdobył nagrodę dla samochodu roku, a rok później otrzymał wyróżnienie dla najlepszego samochodu wg. czytelników Motor Fan - wychodzącego od 1925 roku, kultowego japońskiego magazynu motoryzacyjnego. W 1977 roku pojawił się wariant drugiej generacji Cosmo, zwany "Cosmo L", z lepszym i bogatszym wyposażeniem oraz nowym nadwoziem (coupe). Wśród modeli Mazdy był to egzemplarz high-end, skierowany do bogatszej i starszej klienteli.
Wersja coupe, po faceliftingu. |
Mazda Cosmo miała też sukcesy w sporcie. |
Najmocniejsza opcja drugiej generacji Cosmo, produkowana była w latach 1979-1981 z silnikiem Wankla o mocy 140 KM (13B), który rozpędzał samochód do ponad 195 km/h. Mazda Cosmo II okazała się sporym sukcesem w Japonii, w ciągu pierwszych dwóch lat sprzedało się 65081 modeli, a do 1979 roku liczba ta wzrosła do 141497 sztuk. Około 70% wszystkich sprzedanych Cosmo z drugiej generacji było z silnikami Wankla. Na rodzimym rynku, samochód był droższy niż Nissan Skyline GTX czy też Toyota Celica GT, a jednocześnie tańszy niż Nissan Cedric/Gloria SGL-E lub Toyota Crown Royal Saloon. W Europie i Ameryce sprzedaż zakończyła się w 1979 roku, przed faceliftingiem, którego efektem były między innymi prostokątne reflektory, zamiast okrągłych. Na rynku europejskim Mazda Cosmo znana była jako Mazda RX-5 z silnikiem Wankla, lub jako Mazda 121 z tradycyjnym silnikiem 4-cylindrowym. Moim zdaniem, samochód w wersji fastback, sprzed faceliftingu, jest jednym z najładniejszych japońskich samochodów z lat 70.
Trzecia generacja Cosmo (HB) bazowała na modelu Luce i jako jedyna wśród czterech generacji Cosmo dostępna była zarówno w nadwoziu 2-drzwiowym jak i 4-drzwiowym. Dodatkowo, to prawdopodobnie jedyny model w historii motoryzacji, którego dostępna gama silników składa się z tradycyjnego silnika benzynowego, tradycyjnego silnika Diesla oraz silnika Wankla. Generacja ta produkowana była najdłużej, ponieważ przez 9 lat (1981-1990 r.), jednak wersje eksportowe zakończyły żywot szybciej, np. w Europie, Cosmo sprzedawana była jako Mazda 929 HB do 1986 roku; do dziś na popularnych europejskich serwisach z ogłoszeniami można znaleźć kilka sztuk do kupienia. Moim zdaniem, jest to jeden z najbardziej atrakcyjnych, japońskich klasyków dostępnych w Europie.
Rysunek przedstawiający koncept Mazdy Cosmo (HB) z trzeciej generacji. |
Te reflektory, to cecha charakterystyczna Cosmo HB. |
Generacja ta wyróżnia się ciekawymi, podnoszonymi reflektorami z podwójnymi kloszami, które nadają samochodowi charakteru, również deska rozdzielcza jest interesująco zaprojektowana, samochód w wersji coupe ma bardzo dobry (jak na czasy w których powstał) współczynnik oporu powietrza wynoszący 0.32 cd, to również pierwsza Cosmo z silnikiem turbodoładowanym (165 KM w 1982 roku), która przez krótki czas uważana była za jeden z najszybszych, japońskich samochodów (vmax: 213 km/h, 1/4 mili: 15.73 s.). Na rynku japońskim, w 1983 roku, 4-drzwiowe wersje otrzymały typowe, zespolone reflektory, a rok później ta sama zmiana czekała wersję 2-drzwiowe. Na szczęście w Europie wersja coupe miała podnoszone, podwójne reflektory do końca produkcji.
Mazda Cosmo HB - piękny, japoński youngtimer. |
Czwartą i ostatnią generację, opisałem już kiedyś na blogu (kliknij tutaj). Produkowana od 1990 roku, była kamieniem milowym dla Mazdy, jej najdroższym przedsięwzięciem i modelem flagowym na początku lat 90, do dziś robi wrażenie, to jedyny seryjny samochód na świecie posiadający silnik Wankla z trzema rotorami (w dodatku twin turbo!). Era Cosmo zakończyła się w 1996 roku, pozostawiając cztery ciekawe i unikalne dla siebie generacje.
Mazda Eunos Cosmo. 3-rotory, twin turbo. Takich rozwiązań technologicznych w seryjnych samochodach już chyba nie będzie. |
Źródła:
http://www.geocities.co.jp/MotorCity-Pit/3765/
http://maz.daa.jp/
http://www.mazda.com/mazdaspirit/craftmanship/greatcar/
http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_Cosmo
http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_RX-7
http://rotarynews.com/node/view/157
Ciekawostka, jedyny na świecie Spirit R w wersji LHD
OdpowiedzUsuńhttp://www.youtube.com/watch?v=sQvwlsSvOWY