piątek, 8 sierpnia 2014

321. Honda Concerto (MA / HW / HWW).

321. Honda Concerto. staryjaponiec blogConcerto w niektórych krajach ma status niemal rarytasu, szczególnie dla społeczności Hondy, jest to dość mało popularny model, produkowany przez krótki okres czasu, w jednej generacji. Samochód umieszczony został przez Hondę między modelami Civic/City a Accord/Inspire. Nie miał sportowych wersji jak Civic, ani elegancji Inspire, natomiast moim zdaniem skierowany był jako przystępna opcja dla klientów szukających poważniejszego formatu niż Civic/City, jednocześnie oferującego bardziej dostępną dla kieszeni formę jakości niż Accord/Inspire.





Tak jak wspominałem, jest to jeden z mniej popularnych samochodów Hondy, więc zbieranie jakichkolwiek materiałów było dla mnie utrudnione. Wyszedł raczej krótki wpis, bardziej ogólne spojrzenie na ten samochód, niż kompendium. Myślę, że niezłym smaczkiem będą japońskie broszury, którymi nasyciłem ten wpis, natomiast galeria zdjęć pojawi się w kolejnym.


Honda Concerto, koncept, prototyp, szkic, wizualizacja
Szkic przyszłej Hondy Concerto.


Honda Concerto była dziełem dwóch marek: Hondy oraz Rover. Jednak nie była to pierwsza współpraca Hondy z producentami z Wielkiej Brytanii. Pod koniec lat 70, Brytyjska firma British Leyland (posiadająca w swojej historii takie marki jak Jaguar, Rover, Land Rover czy Mini) podjęła negocjację z Hondą dotyczące budowy nowego, niewielkiego rodzinnego sedana. Owocem tej współpracy były modele Honda Ballade i Triumph Acclaim, zaprezentowane w 1981 roku. Acclaim bazował na Ballade i posiadał silnik Hondy (Civic), jednak był bardziej luksusowy w porównaniu do Ballade, wśród modeli Triumph miał opinię bardzo niezawodnego i solidnie wykonanego, był to również ostatni model marki Triumph.
Kolejnym samochodem powstałym przy współpracy Hondy i British Leyland w 1984 roku, był Rover 200 (SD3), samochód ten bazował na Hondzie Ballade z drugiej generacji. Można tu jeszcze wymienić Rover 800 oraz pierwszą Hondę Legend z 1986 roku, te dwa samochody również łączyło wiele.


Honda Concerto, sedan z lat 90, rzadkie samochody

Honda Concerto, japońskie samochody, auta z lat 90

Honda Concerto, jak wygląda, design, japońska motoryzacja
Japońska Concerto przed faceliftingiem.

Honda Concerto, broszury, reklamy, foldery, informacyjne
Japońska Concerto po faceliftingu.


Honda Concerto zastąpiła model Ballade, produkowana była od 1988 r. do 1994 r., na płycie podłogowej dzielonej z Civicem. Na niektórych rynkach zastąpiła 5-drzwiową Integrę. Concerto dostępna była jako sedan i liftback (chociaż Japończycy zdają się wyróżniać 4-drzwiowego sedana oraz 5-drzwiowego sedana), produkcja odbywała się w dwóch miejscach: fabryka Longbridge we Wielkiej Brytanii (dla samochodów przeznaczonych na Europę) oraz fabryka w Suzuka w Japonii. Różnica między samochodami budowanymi w tych miejscach to przede wszystkim przednie zawieszenie (Wielka Brytania - kolumna MacPhersona, Japonia - o dwóch wahaczach poprzecznych). W Europie sprzedaż rozpoczęła się rok później (1989 r.) niż w Japonii i oferowane były głównie modele w nadwoziu liftback. W hierarchii modeli, Concerto stała nieco wyżej od Civica, jeśli chodzi o wyposażenie.


Honda Concerto, wnętrze, środek, interior, fotele, tapicerka
Wnętrze Hondy Concerto z końca lat 80, prezentowało się bardziej okazale, niż w przypadku Civica.

Honda Concerto, silnik, specyfikacja, dane techniczne

Honda Concerto, sedan z lat 90, rzadkie samochody

Honda Concerto, wnętrze, środek, interior, fotele, tapicerka


Honda Concerto w najbogatszych wersjach mogła być wyposażona w ciekawy system napędu na cztery koła nazwany INTRAC, który łączył stały 4WD i 3-kanałowy ABS. Ze względu na zaawansowanie i w efekcie wysokie koszty wytwarzania INTRAC, Honda zakończyła produkcję tego systemu w 1993 roku. Najbardziej polecane wersje wychodziły z silnikami 1.6L, głównie ze względu na bogatsze wyposażenie oraz oczywiście mocniejsze silniki, dodatkowo w Japonii najdroższą seryjną wersją była 1.6 DOHC 130 KM z napędem na cztery koła. Silnik 1.6L DOHC, znany i ceniony jest szczególnie z modelu CRX i Civic z drugiej połowy lat 80.


Honda Concerto, wyposażenie, wnętrze

Honda Concerto, w środku, dodatki, equipment

Honda Concerto, opcje, wyposażenie, wnętrze, sedany z lat 90

Honda Concerto, akcesoria, kupno, japońskie samochody z lat 90

Honda Concerto, akcesoria, dodatki, opcje, katalog, rzadkie samochody, ciekawostki, JDM
Oryginalne akcesoria i dodatki dla Hondy Concerto.


Ciekawostką jest wersja 1.8 TD, posiadająca silnik diesla o mocy 88 KM. Jak wiadomo, zapotrzebowanie na diesle oraz ich popularność w Japonii i Europie, dość znacznie się różni. Honda skorzystała z wysokoprężnego silnika PSA, który obecny jest również w modelu Rover 218. Oba samochody (Concerto i 218) są bliźniacze, różnią się detalami jak np. emblematy itp.

Silniki stosowanie w Concerto, w zależności od roku i kraju, oraz ich krótka specyfikacja:

1988 r. Japonia:
1.5L SOHC - 91 KM @ 6000 rpm, 119 Nm @ 4000 rpm
1.6L SOHC - 105 KM @ 6300 rpm, 135 Nm @ 4500 rpm
1.6L SOHC - 120 KM @ 6300 rpm, 142 Nm @ 5500 rpm

1989 r. Wielka Brytania:
1.5L SOHC - 89 bhp @ 6000 rpm, 119 Nm @ 4500 rpm
1.6L SOHC - 110 bhp @ 6300 rpm, 137 Nm @ 5200 rpm
1.6L DOHC - 121 bhp @ 6800 rpm, 140 Nm @ 5700 rpm

1990 r. Holandia:
1.5L SOHC - 90 KM @ 6000 rpm, 119 Nm @ 4500 rpm
1.6L SOHC - 111 KM @ 6300 rpm, 137 Nm @ 5200 rpm

1991 r. Hiszpania:
1.4L SOHC - 88 KM @ 6300 rpm, 112 Nm @ 4500 rpm
1.6L DOHC - 130 KM @ 6800 rpm, 143 Nm @ 5700 rpm

1991 r. Wielka Brytania:
1.4L SOHC - 88 PS @ 6300 rpm, 112 Nm @ 4500 rpm
1.6L SOHC - 106 PS @ 6300 rpm, 133 Nm @ 4500 rpm
1.6L DOHC - 130 PS @ 6800 rpm, 143 Nm @ 5700 rpm

1991 r. Japonia:
1.5L SOHC - 91 KM @ 6000 rpm, 119 Nm @ 4000 rpm
1.6L SOHC - 105 KM @ 6300 rpm, 135 Nm @ 4500 rpm
1.6L SOHC - 120 KM @ 6300 rpm, 142 Nm @ 5500 rpm
1.6L DOHC - 130 KM @ 6800 rpm, 144 Nm @ 5700 rpm

1992 r. Hiszpania:
1.5L SOHC - 90 KM @ 6000 rpm, 119 Nm @ 4500 rpm
1.6L SOHC - 111 KM @ 6300 rpm, 137 Nm @ 5200 rpm
1.6L DOHC - 122 KM @ 6800 rpm, 140 Nm @ 5700 rpm

1993 r. Francja:
1.5L SOHC - 90 KM @ 6000 rpm, 119 Nm @ 4500 rpm
1.6L SOHC - 111 KM @ 6300 rpm, 137 Nm @ 5200 rpm
1.6L DOHC - 122 KM @ 6800 rpm, 140 Nm @ 5700 rpm

1994 r. Hiszpania:
1.5L SOHC - 90 KM @ 6000 rpm, 119 Nm @ 4500 rpm
1.6L SOHC - 111 KM @ 6300 rpm, 137 Nm @ 5200 rpm

To dane z oryginalnych broszur. Nie wiedzieć czemu, nigdzie nie ma wersji z silnikiem diesla.

Jeśli chodzi o oznaczenia nadwozia, w Japonii było to MA, natomiast w Europie HW (liftback) oraz HWW (sedan).


Honda Concerto, silnik, specyfikacja, dane techniczne

Honda Concerto, wersje, nadwozia, JDM, zdjęcia

Honda Concerto, liftback, japońska motoryzacja

Honda Concerto, po faceliftingu, wnętrze

Honda Concerto, po faceliftingu, wnętrze


W 1992 roku Honda zaprezentowała limitowaną edycję Concerto Blaise z silnikami 1.5L oraz 1.6L, charakteryzowała się przede wszystkim innymi felgami, obniżonym zawieszeniem i kierownicą obszytą skórą.


Honda Concerto Blaise Special Edition


Concerto zazwyczaj najwyższe oceny dostawała za solidność, przestrzeń wewnątrz oraz osiągi (w najlepszej wersji). Najniższe oceny dotyczyły spadku wartości oraz stylistyki. Jeśli chodzi o problemy związane z eksploatacją, często wymienia się ABS (ALB) w wersjach 1.6L oraz rdzę w okolicach przedniej szyby i szyberdachu.
Średnie spalanie na podstawie serwisu spritmonitor.de:
- 1.5L SOHC - 8.43 litra na 100 km, według około 105 tankowań (około 45 tysięcy przejechanych kilometrów),
- 1.6L SOHC - 8.4 litra na 100 km, według około 200 tankowań (około 75 tysięcy przejechanych kilometrów),
- 1.6L DOHC - 8.8 litra na 100 km, według około 130 tankowań (około 70 tysięcy przejechanych kilometrów).


Honda Concerto, sedan z lat 90, rzadkie samochody

Honda Concerto, silnik, specyfikacja, dane techniczne, D15B, ZC, wykres, charakterystyka, dyno, moc i moment, hamownia, przebieg
Charakterystyka mocy i momentu dla silników 1.5 SOHC, 1.6 SOHC oraz 1.6 DOHC, z rynku japońskiego.

Honda Concerto, napęd na cztery koła, INTRAC, 4WD
Honda Concerto miała w opcji napęd na cztery koła - INTRAC.

Honda Concerto, zawieszenie, japoński samochód

Honda Concerto, silnik, specyfikacja, dane techniczne, 1.5, 1.6

Honda Concerto, wnętrze, środek, interior, fotele, tapicerka, wyposażenie, samochody z lat 90


W 1991 roku nastąpiło kilka zmian, głównie designu - inne przednie i tylne zderzaki oraz lampy, zmiany te obowiązywały prawdopodobnie tylko dla modeli japońskich. W 1992 roku, na rynku japońskim Concerto została zastąpiona przez model Domani. W Europie Concerto nie doczekała się oficjalnego następcy, produkowana była do 1994 roku, kiedy to BMW przejęło Rover i skończyła się współpraca Hondy z Roverem. Natomiast jeśli chodzi o ilość sprzedanych egzemplarzy Hondy Concerto, znalazłem tylko jedną wzmiankę, która mówi o 124200 sztuk (z lat 1990-1995), niestety źródło nie wspomina o tym, czy były to wartości globalne lub konkretnie np. w Europie. Ciekawostka - Concerto używana była w Japonii jako nieoznakowany radiowóz policji!


Honda Concerto, wnętrze, środek, interior, fotele, tapicerka

Honda Concerto, japońskie samochody, auta z lat 90

Honda Concerto, jak wygląda, design, japońska motoryzacja

Honda Concerto, wersje, japoński samochód z lat 90, zdjęcia, galeria, wnętrze

Honda Concerto, wnętrze, środek, interior, fotele, tapicerka

Honda Concerto, jak wygląda, design, japońska motoryzacja


Dzisiaj Honda Concerto to już niemal biały kruk, sytuację potęguje bardzo skromny rynek wtórny, coraz ciężej kupić ten samochód, zatem większość ludzi skupia się na Civicu oraz Accord. Właściwie to jakiekolwiek ideologiczne przesłanki i argumenty dotyczące prestiżu czy jakości, przedstawione przez Hondę pod koniec lat 80, raczej przestają obowiązywać, ponieważ zakupem tego modelu interesują się już głównie ludzie którzy naprawdę chcą go mieć, którzy wiedzą o nim tyle, że to właśnie Concerto staje się obiektem poszukiwań. Takie podejście buduje mocniejszą więź, auto staje się czymś więcej, tym bardziej, że mówimy o takim samochodzie jak Honda Concerto, w przypadku której raczej nie można było nie lubić jej eksploatacji w latach świetności!


Honda Concerto, sedan z lat 90, rzadkie samochody, ciekawe

Honda Concerto, japońskie samochody, auta z lat 90

Honda Concerto, wnętrze, środek, interior, fotele, tapicerka

Honda Concerto, broszury, reklamy, foldery, informacyjne, właściciele, kierowcy


Większość broszur została zmniejszona, oryginalne rozmiary (2500 px i większe) są w źródle poniżej. Skromną galeria fotek Hondy Concerto, zapodam w następnym wpisie, za kilka dni.





Źródła:

http://www.hondaconcerto.boo.pl/
http://minkara.carview.co.jp/en/userid/265469/car/1560103/photo.aspx (japońskie broszury)
https://www.flickr.com/photos/63416089@N06/sets/ (reszta broszur, gdy tworzyłem wpis były na stronie nr 10)
http://raycee1234.blogspot.com/2012/10/the-rover-400-1990-94.html (liczba sprzedanych samochodów)
http://www.rover200.org.uk/
http://media.honda.co.uk/car/owner/media/manuals/ConcertoManual/index.html
http://www.aronline.co.uk/blogs/cars/rover/200-400/the-cars-rover-200400/
http://www.hondafan.ro/modele.php?id=97
http://www.honda.co.jp/factbook/auto/CONCERTO/19880615/
http://www.honda.co.jp/news/1988/4880615.html
http://minkara.carview.co.jp/userid/166682/blog/m201203/p2/
http://www.aronline.co.uk/blogs/cars/rover/200-400/gallery-honda-concerto-td/
http://www.youtube.com/watch?v=Q-ollohfZtE
http://www.theaa.com/staticdocs/pdf/carreports/AA_REPORTS/HONDA_CONCERTO_1.6I_R9203A.PDF
http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/honda/concerto-1989/?section=good
http://www.rac.co.uk/buying-a-car/car-reviews/honda/concerto/207512/
http://stubs-auto.fr/h/honda-concerto-1988-1994/

4 komentarze:

  1. Zastanawia mnie tylko wpis o przejęciu Rovera przez BMW w '94 i końcu współpracy... A co z Civiciem VI i Roverami serii 200 i 400? Też są spokrewnione z Cifami "Angielkami" gównie.

    OdpowiedzUsuń
  2. uzi43, "angielki" nie mają nic wspólnego z Concerto, właśnie na angielce skończyła się współpraca pomiędzy Roverem a Hondą. Brytyjska firma kontynuowała prawie do 1999 roku produkcję Rover'a, bliźniaka Concerto w prawie niezmienionej formie zewnętrznej, zmiany nastąpiły we wnętrzu (inna deska) oraz silniku serii k, produkcji Rover'a.

    (Wielka Brytania - o dwóch wahaczach poprzecznych, Japonia - kolumna MacPhersona)

    ten wpis powinien być na odwrót, u nas był niestety MacPherson a w Japonii wielowahacz..

    OdpowiedzUsuń
  3. Posiadałem od nowości angielskie Concerto OHC 1.5 w latach 1994-96. Przejechałem 140tyś km. Silnik na pojedyńczym wtrysku, mały moment obr. W porównaniu motorem Nissana GA16 na gaźniku był to słaby napęd. Ogólnie stylistycznie auto ładne (miało bardzo słabe wygłuszenie), jakość montażu marna (odpadające detale). Dzięki za opis. Zamiast Concerto na youngtimera polecam 100NX- piękny wozik

    OdpowiedzUsuń