niedziela, 10 kwietnia 2016

371. Subaru Justy II JMA/MS (Suzuki Swift II 4WD).

371. Subaru Justy II JMA/MS (Suzuki Swift II 4WD). staryjaponiec blog
To jedna z mniej popularnych, ale za to raczej najtańsza, japońska opcja z napędem na cztery koła, zarówno w eksploatacji jak i zakupie. Subaru Justy II to klon Suzuki Swift II, nie jest to typowe Subaru, co dla niektórych oznacza mniejsze koszty utrzymania. Samochód kusi napędem na cztery koła, dla celów czysto praktycznych oraz do zabawy. Rynek wtórny drugiej generacji, powoli się kurczy, ale póki co, nadal jest szansa na zakup tego samochodu, poza tym, jego wartość odpowiada japońskiej konkurencji w postaci np. Nissana Almery, Mazdy 323, Hondy Civic czy Toyoty Corolli, czyli modeli jakie niektórzy ludzie wybierają na pierwszy, niedrogi samochód. Poniższy opis poniekąd dotyczy również Suzuki Swift II w wersji 4WD hatchback.





Słowem wstępu, na bohatera wpisu postanowiłem wybrać Subaru Justy II, ponieważ dostępność tego modelu, w porównaniu do Suzuki Swift II 4WD, jest nieporównywalnie większa. Wszelkie dane techniczne pochodzą z oryginalnych broszur. Niektóre zdjęcia przedstawiają Suzuki Swift II, z racji tego, że Justy II i Swift II to identyczne samochody jeśli chodzi o design.





Historia i ogólne informacje na temat Subaru Justy II.


Pierwsza generacja Justy, jest produkcją Subaru, to 3- lub 5-drzwiowy hatchback z napędem na przód lub cztery koła, w przypadku tego drugiego, napęd może być ustawiany przyciskiem na dźwigni zmiany biegów (4WD - FWD). Samochód produkowany był w latach 1984-1995, potencjalnie stanowi dzisiaj ciekawą, niedrogą opcję np. na śnieżne warunki, jednak jego dostępność jest słaba, podobnie jak dostępność części. Ale z drugiej strony, przeglądając fora dyskusyjne "sąsiadów" (niemieckie, czeskie), zauważyłem, że pierwsze Justy nadal cieszy się tam niezłym zainteresowaniem.


Subaru Justy, KAD, pierwsza generacja, 4x4, 4WD
Pierwsza generacja Subaru Justy.

W przypadku drugiej generacji, dzięki współpracy z Suzuki, w latach 1995-2003 Subaru sprzedawało lekko zmodyfikowanego Suzuki Swift II jako drugą generację Justy. Dostępność Justy II oraz części do tego modelu, jest oczywiście większa niż pierwszej generacji.

Nawiasem mówiąc, Suzuki Swift II, to generalnie pewien ciekawy ewenement w motoryzacji, otóż samochód ten był produkowany niemal w niezmienionej formie od 1989 r. do 2003 r. Technicznie rzecz biorąc, była to jedna generacja, w skład której wchodziło kilka faceliftingów, które wczesna społeczność Suzuki zaczęła nazywać jako MK (Mark), co w przypadku innych samochodów często oznacza po prostu osobną generację, dlatego dzisiaj wg niektórych źródeł mamy siedem czy nawet osiem generacji Swifta, co oczywiście oficjalnie jest szaleństwem ;-)


Suzuki Swift II, MK4, Subaru Justy II


Justy II pod względem popularności jest w cieniu Swifta II. Być może spora w tym "zasługa" marki. U niektórych ludzi przyjęło się, że:
- Subaru = drogie i/lub niedostępne części, 
- Subaru = najdroższy w utrzymaniu japoński samochód,
- "Nic do Subaru kosztuje 100 zł. Cokolwiek zaczyna się od 1000 zł" ;-) 
Ale nie wszystko i nie zawsze jest prawdą. Tak czy inaczej, takie rzeczy nie dotyczą Justy II, być może wielu o tym zapomina, natomiast kilkanaście lat temu, nie było pod ręką internetu, aby szybko to sprawdzić. Swift II to raczej prosty i niedrogi w utrzymaniu samochód, raczej wszystko jest do zdobycia przy normalnych cenach i czasie, to samo dotyczy Justy II. Polska społeczność Swifta, tak ogólnie patrząc na wszystkie generacje, obecnie składa się głównie z właścicieli modeli z lat 1989-2003, czyli Justy II również na tym zyskuje, ponieważ dostęp do informacji jest bezproblemowy.


Subaru Justy II, 4WD, miejskie samochody z napędem na cztery koła





Budowa Subaru Justy II, podstawowe dane techniczne i zmiany na przestrzeni lat.


Suzuki Swift II w latach 1989-1995 produkowany był w Japonii, natomiast pod koniec 1995 r. produkcja przeniesiona została na Węgry, stąd Subaru Justy II jest już raczej "węgierskim Swiftem". Jeśli chodzi o design, Justy II = Swift II, prosta sprawa.


Suzuki Swift II, Subaru Justy II


Pierwsze modele Justy II powstały jeszcze przed drugim faceliftingiem Swifta II (pierwszy był w 1991 r.), można je poznać m.in. po przeźroczystych kloszach przednich kierunkowskazów i prostokątnych tylnych lampach, dzisiaj stanowią raczej niewielką porcję polskiego rynku używanych Justy II. Dostępne kolory nadwozia, to Superrior White (26U), Antares Red (Y28), Aleutian Blue (0RC), Aqua Green Metallic (Z01) oraz Samoa Turquoise Metallic (27G).


Subaru Justy II, 4WD, 1995, małe samochody z 4x4


W ramach pakietu All4Sport, dla wersji 3-drzwiowej można było nabyć dodatkowe wyposażenie: felgi aluminiowe, sportowe zawieszenie (obniżone o 35mm), spojler dachowy w kolorze nadwozia, dodatkowe światło stopu na spojlerze dachowym, zderzaki w kolorze nadwozia, sportowe wzornictwo deski rozdzielczej oraz wykładziny podłogowe z logiem Subaru.

Lwia część rynku wtórnego, to modele po faceliftingu. W okresie 1996/1997 r. zmieniono przednie reflektory (+ pomarańczowe kierunkowskazy), tylne lampy (są "ścięte" od wewnętrznej strony), zderzak, grill (3-częściowy) itp. Wśród wyposażenia pojawiła się poduszka powietrzna nie tylko dla kierowcy, ale i dla pasażera.


Subaru Justy II, 1996-2001, 4WD


Dostępne kolory nadwozia, to Strato Blue (Metallic), Royal Blue (Metallic), Tuscan Red, Alpine White oraz Sonoma Green (Metallic). Niemiecka broszura podaje dwa wzory tapicerki: Lucera dla wersji 3-drzwiowej oraz Ragusa dla wersji 5-drzwiowej, ale było ich więcej, być może również w zależności od rynku docelowego.

Ostatnia istotna zmiana miała miejsce w okresie 2000/2001 r., kiedy silnik 1.3L 68 KM zastąpiono nowszą i mocniejszą jednostką 1.3 85 KM, tą wersje można również poznać po innym przednim zderzaku (miejsce na okrągłe światła przeciwmgłowe).


Subaru Justy II, 2001-2003, 4WD


Co ciekawe, nie zmienił się grill, który w Swifcie II z tego okresu zastąpiono jednoczęściową wersją w kształcie plastra miodu. Dostępne kolory w Justy II z tego okresu, to White (26U), Bright Red (Z5H), Scuba Blue Metallic (Y29) oraz Silver Metallic (Z2S).




Jeśli chodzi o silniki, dostępne są dwa, 4-cylindrowe, o pojemności 1.3L, produkcji Suzuki. Do 2000/2001 r., Subaru Justy II sprzedawany był z jednostką która posiada jeden wałek rozrządu, osiem zaworów i jednopunktowy wtrysk paliwa, parametry to 68 KM @ 6000 rpm i 99 Nm @ 3500 rpm, oznaczenie G13BA. Mocniejszy wariant zaprezentowano w okresie 2000/2001 r., ponownie jeden wałek rozrządu, ale szesnaście zaworów oraz wielopunktowy wtrysk paliwa, parametry 85 KM @ 6000 rpm oraz 106 Nm @ 3500 rpm, oznaczenie G13BB. Tutaj również łatwo poznać, zaglądając pod maskę. Jeśli chodzi o sprint do pierwszej setki, 3-drzwiowa wersja 68 KM robi to w 13,6 s, natomiast wersja 85 KM w 13 s.


Suzuki G13BA, G13BB, 1.3L, silnik, Subaru Justy II
Na górze 8V SOHC G13BA.
Na dole 16V SOHC G13BB.

Teraz odnośnie napędu Justy II. We wszystkich dotychczasowych ofertach sprzedaży jakie widziałem, samochód ten miał napęd na cztery koła, ale w internecie znalazłem wzmianki, że podobno były również wersje FWD, jednak w oficjalnych broszurach nie ma o tym mowy. Tak czy inaczej, to mało istotne, ten samochód kupuje się głównie ze względu na 4WD. Jest to zupełnie odwrotna sytuacja niż w przypadku Swifta, gdzie zdecydowana większość to FWD, natomiast czasami trafi się biały kruk w postaci Swifta 4WD. Napęd w Justy II ma opinię solidnego, realizowany jest przez sprzęgło wiskotyczne, w chwili kiedy występuje różnica prędkości obrotowej między kołami przedniej a tylnej osi, następuje załączenie tylnego napędu.


Subaru Justy II, niedrogie samochody z napędem na cztery koła




Dla ciekawości można wspomnieć, że tył da radę rozłączyć, jednak w porównaniu do pierwszej generacji, tutaj robi się to ręcznie pod samochodem, luzując jedną śrubę i przesuwając bolec, służy to raczej wyłącznie do celów awaryjnych (np. holowanie), ale niektórzy jeżdżą tak poza okresem zimowym, ze względu na odrobinę niższe spalanie i odrobinę lepszą dynamikę.


Subaru Justy II, zawieszenie, napęd


Tylne zawieszenie w Justy II, jest nieco inne niż w Swift II z FWD, dolne wahacze poprzeczne są trochę krótsze. Dodatkowo Justy II posiada stabilizator nie tylko z przodu ale również z tyłu (jeśli porównywać ze zwykłym Swiftem II hatchback, oprócz wersji GTi i 4WD). Justy II posiada również inną skrzynię biegów, np. główne przełożenie jest krótsze - 4,23, natomiast Swift II - 3,9, która sterowana jest linkami oraz generalnie ma opinię mocniejszej i trwalszej od tej ze Swifta II.

Reszta zmian w porównaniu do Swifta II, to na przykład: sprzęgło o większej średnicy (200mm, pracuje z grubym i ciężkim kołem zamachowym, Swift II ~5kg, natomiast Justy II prawie 9kg), inny układ wydechowy, podłoga dostosowana do 4WD (większy tunel, płytszy i mniejszy bagażnik, inna oraz wyżej położona maglownica), bak dwukomorowy z dwiema pompami paliwa.



Poniżej, dane techniczne Justy II na lata 1995, 1996/1997 oraz 2000/2001.

Subaru Justy II, dane techniczne, specyfikacja, 1995
Dane techniczne Subaru Justy II 1995 r.

Subaru Justy II, dane techniczne, specyfikacja, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000
Specyfikacja Subaru Justy II 1996/1997 r.

Subaru Justy II, dane techniczne, specyfikacja, 2000, 2001, 2002, 2003
Dane techniczne Subaru Justy II 2000/2001 r.





Kupno Subaru Justy II, problemy, na co zwracać uwagę, eksploatacja.


Bolączki Justy II, pokrywają się ze Swiftowymi. Przede wszystkim, samochody te są atakowane przez rdzę, najważniejsze jest podwozie oraz zawieszenie. Mocowania wahaczy to pięta achillesowa starych Swiftów więc również Justy, jeśli jest możliwość, należy koniecznie na to zwrócić uwagę podczas oględzin przed kupnem, ponieważ samochód z zewnątrz może być wypieszczony i zadbany, ale jego żywot mogą wkrótce załatwić skorodowane mocowania wahaczy, to przede wszystkim zagrożenie dla bezpieczeństwa. Jak wiadomo, można próbować je regenerować/wzmacniać itd., ale dla niektórych ludzi zgniłe mocowania wahaczy = koniec przygody z samochodem, jakkolwiek piękny i zadbany by on nie był. Ale problem może dotyczyć nie tylko mocowań wahaczy. Te samochody mają już ponad 13 lat, więc można trafić na tak samo skorodowany model z 1995 r. jak i 2003 r.

Pomimo zachęty do zimowego upalania, warto zachować jakiś umiar w przypadku silnika 1.3L 8V 68 KM, starać się go nie przegrzewać, ponieważ tłoki w tych jednostkach nie należą do pancernych. W "japońskich" Swiftach, czyli produkowanych w latach 1989-1995, kanały olejowe w tłokach są nawiercane, natomiast w "węgierskich" Swiftach są nacinane, co prawdopodobnie osłabia tłok. Tłok w wersji 1.3L 16V SOHC 85 KM jest inny, do tego m.in. ma podcięcia na cztery zawory, poza tym w 8V SOHC jest wprasowywany na sworzeń, natomiast w 16V SOHC zabezpiecza się go pierścieniem Segera. Nie znalazłem żadnych informacji na temat dolegliwości wersji 1.3 16V SOHC z Justy II, jednak silnik ten był montowany w wielu samochodach Suzuki, w niektórych, ludzie czasami skarżyli się na awarie czujnika położenia wału korbowego, nie wiem jaki ma to związek z Justy II, ale podaję dla ciekawości. Typowa eksploatacja obu SOHCów 1.3, nie powinna nastręczać problemów. Dodatkowo, ewentualnie jednostkę 1.3L 8V 68 KM można kupić w cenie używanego telefonu komórkowego, warto przeglądać wszelkie fora Swifta.

Głośność w kabinie, to cecha charakterystyczna dla wielu niedrogich, japońskich, miejskich samochodów z lat 90, skrzypienie, jakość wygłuszenia itd., wiadomo czego się spodziewać.

Hamulce, podobnie jak w typowym Swifcie II, nie są zbyt mocne. Mamy tutaj układ z tarczami z przodu oraz bębnami z tyłu.

Jednymi z droższych rzeczy do ewentualnej naprawy, są oczywiście elementy związane z napędem, warto sprawdzić napęd przed kupnem, w taki sposób, jak w przypadku każdego innego samochodu z napędem na cztery koła.

Ciekawostka: Pod koniec 2010 roku, ku zdziwieniu wielu, przeprowadzona została akcja serwisowa dla Swifta i Justy z lat... 1997-2002! Chodziło o możliwość wystąpienia korozji uchwytu zwrotnicy kolumny zawieszenia koła przedniego. To niecodziennie, aby akcja serwisowa dotyczyła nawet 13-letnich samochodów!

Wg moich obserwacji zagranicznych serwisów z ogłoszeniami (głównie mobile.de), ceny (bez opłat) za ten samochód zaczynają się od około 2000-2500 zł (na dzień dodania tego wpisu). To minimalna cena za jeżdżący samochód z ważnym przeglądem TUV, który jednak posiada kilka mankamentów (nie będę wymieniał, ponieważ różne rzeczy ludzie podają). Z kolei najdroższe modele na mobile.de, kosztują 8500-9000 zł. Nieco inaczej jest na rynku Szwajcarskim (comparis.ch), tam najdroższy Justy II z 2001-2003 r., potrafi kosztować 12-15 tysięcy złotych.





Subaru Justy II do sportu i tuningu.


Niezbyt często widuję projekty Justy II przeznaczone do tradycyjnych wyścigów po asfaltowych torach wyścigowych. Jednak samochód ten od wielu lat bywa stosowany na świecie do rajdów, KJS, wyścigów górskich itp., przy trudnych warunkach napęd na cztery koła potrafi dać przewagę nad konkurencyjnymi FWD/RWD. Byle tylko rywalizacja nie rozgrywała się na małych placykach, ponieważ z tego co piszą właściciele, używanie hamulca ręcznego blokuje cztery koła, dławi silnik. Dzięki niskiej masie samochodu, nawet podstawowa wersja 1.3L 85 KM sprawuje się nieźle, nie tylko podczas zawodów.


Subaru Justy II, małe samochody z napędem na cztery koła, 4WD, 4x4




Ciekawą opcją są swapy silnika 1.3L DOHC 101 KM 113 Nm ze Swifta GTi, jednak należy mieć na uwadze, że to wysokoobrotowy silnik, nie każdemu będzie pasowała taka charakterystyka, plus tego jest taki, że już wielu ludzi robiło "Justy GTi", więc zasoby informacji są dobre. Pośród reszty Swiftowej gamy silników, jest jeszcze np. 1.6L 95 KM z sedana, ale jego instalacja wymaga między innymi zabawy z elektryczną stroną, moc podobna do GTi, a moment obrotowy wyższy i dostępny od niższych obrotów: 133 Nm @ 3500 rpm. Czasami pojawia się również 1.8L 121 KM 152 Nm z Suzuki Baleno GTI, jednak ten silnik między innymi ma inne wymiary, więc trzeba ingerować w komorę silnika, nie wspominając o elektryce, trochę szkoda, że nie jest to na zasadzie plug&play, ten silnik byłby rewelacją w samochodzie o masie około 900 kg, z napędem na cztery koła. Można również kombinować z górą i dołem różnych silników ze Swiftowej gamy.


Subaru Justy II, miejskie auta z napędem na cztery koła, 4x4, AWD, 4WD







Co do modyfikacji głównie wizualnych, tutaj raczej standard: sprężyny obniżające, elementy z modeli Suzuki Swift II (np. GTi), sportowe zawieszenia (np. KONI SPORT dla Swifta z lat 1997-2002), uniwersalne zderzaki, dokładki, lotki, do tego oczywiście felgi i można zmienić obliczę Justy II, jeśli ktoś ma taką wolę. Ale trzeba uczciwie przyznać, że baza części do modyfikacji mimo wszystko jest skromna. A jeszcze odnośnie zawieszenia, w przypadku bliźniaczego Swifta, zawieszenia gwintowane pasują np. z Opla Corsy lub VW Golfa, ale trzeba je nieco przerobić, niestety nie znalazłem informacji jak to się ma do Justy II.


Subaru Justy II, Suzuki Swift II, tuning, modyfikacje, przerabianie, zdjęcia


Taka ciekawostka, jednym z popularniejszych i lepszych samochodów wykorzystywanych do sportu w Indiach, szczególnie do rajdów, był... Maruti Esteem, czyli Suzuki Swift II w nadwoziu sedan, z silnikiem G13BB (1.3 SOHC 16V) pod maską. Oprócz opcji 85 KM, sprzedawana była również limitowana wersja VXi, która miała 92 KM. Ten samochód od połowy lat 90 cieszy się tam naprawdę sporym zainteresowaniem w sporcie, obecnie głównie jako model podstawowy. Oczywiście odnoszę się do tego wyłącznie ze względu na silnik.





Podsumowanie.


Nie da się ukryć, że ilość ofert sprzedaży Justy II jest skromna, tym bardziej w przypadku osoby, dla której ten samochód to tylko opcja wśród morza Corolli, Golfów, Focusów, Punto czy Civiców. Ale bywa tak, że wybór samochodu podyktowany jest chęcią zdobycia praktycznej maszyny, na różne warunki (tak, zdaje sobie sprawę, że niektóre z wymienionych wyżej modeli, wychodziły również w rzadkiej wersji z napędem na cztery koła).


Subaru Justy MK2, 5-drzwiowy, broszura


Rozwiązania użyte w Justy II, jeśli chodzi o napęd, są raczej dość proste, ale mimo wszystko mogą zapewnić przewagę. Moje zainteresowanie tym samochodem wynika głównie z warunków jakie panują w moim miejscu zamieszkania, mniej więcej od listopada do marca (czyli jakby nie było 1/3 roku), nie ukrywam, że w wymienionym okresie napęd na cztery koła byłby zbawieniem... oraz przyjemnością ;-)





Subaru Justy, druga generacja, niedrogi samochód z napędem na cztery koła, tani, mały


Z tego co udało mi się dowiedzieć od właścicieli Justy II, samochód ten dzielnie radzi sobie w zimowych warunkach i odznacza się raczej niską awaryjnością, a jeśli chodzi o korozję, na to trzeba poświęcić najwięcej uwagi, rocznik często niewiele zmienia, priorytet to po prostu szukać najbardziej zadbanego egzemplarza, bez względu na wszystko. Jeśli znajdzie się okaz, w którym rdza nie stanowi problemu, dodając do tego trwałą skrzynię biegów i trwały napęd, otrzymuje się całkiem dzielnego, małego czterołapa, najlepiej z mocniejszym (85 KM) silnikiem. Zadbane egzemplarze, pomimo ogólnego, średniego zainteresowania opisywanym samochodem, trzymają cenę, ponieważ Justy II, to trochę ewenement wśród japońskiej konkurencji w tym segmencie cenowym, właśnie ze względu na napęd na cztery koła, który będzie wyróżniał opisywany samochód i nieco utrzymywał jego wartość.


Subaru Justy II, Suzuki Swift II 4WD, tanie auto z napędem 4x4, samochód do zabawy na śniegu, auto do upalania na bezdrożach


Podziękowania dla HubiSubi (z forum.subaru.pl), BelegU$ (zazakretem.pl), panu Piotrowi za broszury (carbrochures.cba.pl) oraz dla chłopaków ze swiftklub.org.





Źródła:

http://forum.subaru.pl/index.php?/forum/26-justy/
http://www.swiftklub.org/
http://zlosnik.pl/
http://www.subaruclub.cz/
https://wikipedia.org
http://www.motor-talk.de/forum.html
http://www.topgear.com.pl/garaz/samochody-do-wygrywania-w-kjs-ach/8lec88
http://www.teamswift.net/viewtopic.php?p=395365
http://www.auto-motor-und-sport.de/einzeltests/subaru-justy-1-3-gx-4wd-680941.html
http://www.autobild.de/marken-modelle/subaru/justy/jma/#daten
http://www.oncars.in/car-features/all-you-need-to-know-about-the-past-and-present-of-the-indian-rally-cars/109

3 komentarze:

  1. Dobry wpis Japońcu, zaskoczyłeś mnie tą wiskozą, bo byłem przekonany,że II odziedziczyła archaiczne dopinanie napędu wajchą :) No i ciekawi mnie ten bolec do rozpinania napędu, manualna Impreza z odpiętym wałem napedowym nie ruszy z miejsca... znaczy ruszy dopiero jak spali wiskoze i zapnie sam przód :D
    szczerze to nigdy nie interesowałem sie II, byłem przekonany że to joint-venture (tłum: przygoda z Jointem w tle :P ) i poprostu przednionapedowe Swifty miały logo Subaru.

    powiem wam ciekawostke że Impreza też pojawiała sie z napędem FWD, głównie na rynek amerykański,ale pamiętam że było pare sztuk w PL gdy szukałem mojej 5 lat temu. Gdzieś w krakowskim albo na podbeskidziu jest nawet mały kosmita, mianowicie sedan USDM 1.8 AT.
    Wersja jest dosyć poszukiwana przez pewne specyficzne grono złomiarzy, mianowicie ludzi który swapują Subarowskie boxery do Garbusów, buggy lub nawet Porscharu (914) Głównie chodzi o skrzynie, której nie trzeba zaślepiać wyjść na 4WD (klapa transfer case, przeróbka lub zaspawanie wiskozy) W przypadku 914 to bajka, bo praktycznie trzeba dorobić tylko cięgno do biegów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Matiz - ten od Rostprezy? ;) Siemanko :P

      W przeciwieństwie do Imprezy Justynka nie ma stałego napędu, odpinasz tył i wio. Znam co najmniej kilka Subuki w rejonie Istebnej i Wisły jeżdżących w ten sposób, przyjeżdżają do mojego mechanika na spięcie/rozpięcie napędu - nic się z tym złego nie dzieje. Nasza ciśnie cały czas z napędem, dla mnie idea rozpinania jest bez sensu, ale - da się.

      Z tymi Imprezami FWD - na kraje Beneluksu trafiały Legacy FWD, te da się dostać znacznie łatwiej. Skrzynie w Gacku/Imprezie AWD są zamienne, to z tymi też powinno dać radę? :P

      Usuń
    2. Beleguś nie rznij głupa, to ja :)

      Usuń