Lata 1965-1994, Australia, czas i miejsce gdzie można było zobaczyć sporo japońskich samochodów, rywalizujących z europejskimi i amerykańskimi konkurentami na torach wyścigowych, podczas ATCC i Bathurst 1000.
Japońskie samochody pojawiły się w ATCC pod koniec lat 60, ale dopiero od lat 80 zaczęły się liczyć jako konkurenci dla General Motors (Ford & Holden). Niestety, w 1993 roku weszły nowe przepisy, a rok później ATCC stała się monotematyczna gdyż pozostały jedynie Fordy i Holdeny z V8 pod maską, natomiast od 1999 roku seria została nazwana V8 Supercar Championship Series.
Sukcesy japońskich samochodów w ATCC, od lat 80:
1980 - Peter Williamson - Toyota Celica RA40, trzecie miejsce
1981 - Peter Williamson - Toyota Celica RA40, ósme miejsce
1982 - Allan Moffat - Mazda RX-7 FB, trzecie miejsce
1983 - Allan Moffat - Mazda RX-7 FB, pierwsze miejsce
1984 - Peter McLeod - Mazda RX-7 FB, trzecie miejsce
1985 - John Smith - Toyota Corolla AE86, siódme miejsce
1986 - George Fury - Nissan Skyline DR30 RS, drugie miejsce
1987 - Glenn Seton - Nissan Skyline DR30 RS, drugie miejsce
1988 - Murray Carter - Nissan Skyline DR30 RS + Ford Sierra RS500, jedenaste miejsce
1989 - Jim Richards - Nissan Skyline HR31 GTS-R, czwarte miejsce
1990 - Jim Richards - Nissan Skyline HR31 GTS-R + Skyline R32 GT-R, pierwsze miejsce
1991 - Jim Richards - Nissan Skyline R32 GT-R, pierwsze miejsce
1992 - Mark Skaife - Nissan Skyline R32 GT-R, pierwsze miejsce
1993 - John Smith - Toyota Corolla AE90 & AE93, jedenaste miejsce
Przez ponad 30 lat trwania ATCC, jeździło tam kilkanaście japońskich samochodów, jak np. Mazda RX-7, RX-3 i 626, Toyota Corolla, Celica i Supra, Nissan/Datsun Skyline, Bluebird i Sunny, Mitsubishi Starion i Colt, Honda Civic, czy też takie rodzynki jak Subaru 1300, Nissan Gazelle oraz Isuzu Gemini.
Natomiast jeśli chodzi o Bathurst 1000, wyścigi odbywały się niemal od samego początku na torze Mount Panorama Circuit w Bathurst. Samochody podzielone były na klasy, w zależności od ich ceny, pojemności silnika lub ilości cylindrów, te kryteria zmieniały się w czasie. Niektóre klasy/dywizje były stworzone wyłącznie dla jednego modelu samochodu (np. Toyota Corolla, w latach 1988-1992), więc choć nie miał konkurencji w postaci samochodów innych marek, to jednak umieściłem wyniki, ze względu na kierowców. Przez ponad 30 lat, jeździło tam mnóstwo japońskich samochodów, od małych hatchbacków, poprzez sedany, kończąc na sportowych, naprawdę ciężko je wszystkie wymienić, na poniższej liście jest może 1 wszystkich. Jedno jest pewne - radziły sobie tam doskonale.
Miejsca "na podium", wywalczone przez japońskie samochody podczas wyścigów Bathurst 1000:
1965
- Brian Reed & Des Kelly - Toyota Corona, drugie miejsce w grupie B
1966
- Moto Kitamo & Kunimitsu Takahashi - Datsun 1300, pierwsze miejsce w grupie A
1967
- John Roxburgh & Doug Whiteford - Datsun 1000, pierwsze miejsce w grupie A
1968
- John Roxburgh & Doug Whiteford - Datsun 1600, pierwsze miejsce w grupie B
- Bruce Hindhaugh & Bob Morris - Toyota Corolla, pierwsze miejsce w grupie A
- Barry Ferguson & Brian Sampson - Toyota Corolla, drugie miejsce w grupie A
1969
- Bruce Stewart & George Garth - Datsun 1600, pierwsze miejsce w grupie B
- John Roxburgh & Doug Whiteford - Datsun 1600, drugie miejsce w grupie B
- Don Smith & Peter Wilson - Datsun 1600, trzecie miejsce w grupie B
1970
- Don Smith & Herb Taylor - Datsun 1600, pierwsze miejsce w grupie B
- Doug Whiteford - Datsun 1600, drugie miejsce w grupie B
- Jon Leighton & Barry Tapsall - Datsun 1200, pierwsze miejsce w grupie A
- Bernie Haehnle & Neil Revell - Mazda 1300, drugie miejsce w grupie A
- Gary Hodge & John Leffler - Mazda 1300, trzecie miejsce w grupie A
1971
- Gary Cooke & Garry Holmes - Mazda RX-2, pierwsze miejsce w grupie C
- Bruce Stewart - Datsun 1600, pierwsze miejsce w grupie B
- George Garth & John Hall - Mazda Capella 1600, drugie miejsce w grupie B
- Don Smith - Datsun 1600, trzecie miejsce w grupie B
- John Leffler - Mazda 1300, pierwsze miejsce w grupie A
- Les Carne & Peter Cray - Mazda 1300, drugie miejsce w grupie A
- Barry Arentz - Toyota Corolla 1200, trzecie miejsce w grupie A
1972
- Wayne Rogerson - Mazda RX-2, drugie miejsce w grupie B
- Bernie Haehnle - Mazda RX-2, trzecie miejsce w grupie B
- Bill Evans - Datsun 1200, pierwsze miejsce w grupie A
- Gary Cooke - Mazda 1300, drugie miejsce w grupie A
- Jon Leighton - Datsun 1200, trzecie miejsce w grupie A
1973
- Mel Mollison & Bruce Hindhaugh - Mazda RX-3, drugie miejsce w grupie B
- Bernie Haehnle & Wayne Rogerson - Mazda RX-2, trzecie miejsce w grupie B
- Bernie Haehnle & Wayne Rogerson - Mazda RX-2, pierwsze miejsce w grupie C
- Bob Beasley & Enno Buesselmann - Mazda RX-2, drugie miejsce w grupie C
- Bill Evans & James Laing-Peach - Datsun 1200, pierwsze miejsce w grupie A
1974
- Tony Farrell & Brian Reed - Mazda RX-3, pierwsze miejsce w grupie C
- Stewart McLeod & Doug Whiteford - Datsun 240K, drugie miejsce w grupie C
- Bernie Haehnle & Geoff Brabham - Mazda RX-3, trzecie miejsce w grupie C
- Mel Mollison & Bruce Hindhaugh - Mazda RX-3, drugie miejsce w grupie B
- Ken Brian & Noel Riley - Honda Civic, drugie miejsce w grupie A
1975
- Don Holland & Hiroshi Fushida - Mazda RX-3, pierwsze miejsce w klasie C
- Ray Harrison & Craig Bradtke - Mazda RX-3, drugie miejsce w klasie C
- Bill Evans & Bruce Stewart - Datsun 1200, drugie miejsce w klasie A
1976
- Don Holland & Lynn Brown - Mazda RX-3, drugie miejsce w klasie 2001-3000 cm3
- Bill Evans & Bruce Stewart - Datsun 1200, pierwsze miejsce w klasie do 1300 cm3
- Brian Reed & Ian Chilman - Honda Civic, drugie miejsce w klasie do 1300 cm3
- Roger Bonhomme & Doug Whiteford - Honda Civic, trzecie miejsce w klasie do 1300 cm3
1977
- Nick Louis & Ted Brewster - Mazda RX-3, drugie miejsce w klasie B
1978
- Peter Williamson & Mike Quinn - Toyota Celica, drugie miejsce w klasie C
- Terry Shiel & Ross Burbidge - Mazda RX-3, drugie miejsce w klasie B
1979
- Peter Williamson & Mike Quinn - Toyota Celica, pierwsze miejsce w klasie C
- Barry Lee & John Gates - Mazda RX-3, pierwsze miejsce w klasie B
- Garry Leggatt & David Seldon - Isuzu Gemini, pierwsze miejsce w klasie D
1980
- Graeme Bailey & Doug Clark - Toyota Celica, pierwsze miejsce w klasie 1601-2000 cm3
- Terry Finnigan & Peter Dane - Isuzu Gemini, pierwsze miejsce w klasie do 1600 cm3
- Ian Burrell & Rob Shute - Mitsubishi Lancer, drugie miejsce w klasie do 1600 cm3
1981
- Allan Moffat & Derek Bell - Mazda RX-7, pierwsze miejsce w klasie "6 cylindrów & Wankel"
- Peter Williamson & John Smith - Toyota Celica, pierwsze miejsce w klasie "4 cylindry"
- Jim Faneco & Allan Gough - Isuzu Gemini, trzecie miejsce w klasie "4 cylindry"
1982
- Masahiro Hasemi & Kazuyoshi Hoshino - Nissan Bluebird Turbo, pierwsze miejsce w klasie B
1983
- Allan Moffat & Yoshimi Katayama - Mazda RX-7, drugie miejsce w klasie A
1984
- Gregg Hansford & Allan Moffat - Mazda RX-7, trzecie miejsce w klasie C
1985
- Kevin Bartlett & Peter McKay - Mitsubishi Starion, drugie miejsce w klasie B
- John Smith & Drew Price - Toyota Corolla GT, pierwsze miejsce w klasie A
- Bob Holden & Glenn Clark - Toyota Sprinter AE86, drugie miejsce w klasie A
- John Faulkner & Ray Cutchie - Toyota Sprinter AE86, trzecie miejsce w klasie A
1986
- Gary Scott & Terry Shiel - Nissan Skyline RS DR30, pierwsze miejsce w klasie B
- Murray Carter & Bill O'Brien - Nissan Skyline RS DR30, trzecie miejsce w klasie B
- John Faulkner & Mike Quinn - Toyota Corolla GT, pierwsze miejsce w klasie A
- Bruce Stewart & John Giddings - Nissan Gazelle, drugie miejsce w klasie A
- David Ratcliff & Don Smith - Toyota Sprinter AE86, trzecie miejsce w klasie A
1987
- Glenn Seton & John Bowe - Nissan Skyline RS DR30, drugie miejsce w klasie 3
- George Fury & Terry Shiel - Nissan Skyline RS DR30, trzecie miejsce w klasie 3
- Bob Holden & Bryan Bate & Garry Willmington - Toyota Sprinter AE86, pierwsze miejsce w klasie 1
- Drew Price & John Smith & John Faulkner - Toyota Corolla GT, drugie miejsce w klasie 1
- John Faulkner & Mike Quinn & John Smith - Toyota Corolla GT, trzecie miejsce w klasie 1
1988
- Drew Price & John Faulkner - Toyota Sprinter AE86, pierwsze miejsce w klasie C
- Brett Riley & Peter McKay - Toyota Corolla Hatchback, drugie miejsce w klasie C
- Andrew Maher & Bryan Bate & Dave Barrow - Toyota Sprinter, trzecie miejsce w klasie C
1989
- Jim Richards & Mark Skaife - Nissan Skyline HR31 GTS-R, trzecie miejsce w klasie A
- Ross Burbidge & Steve Williams - Nissan Gazelle, drugie miejsce w klasie B
- Mike Dowson & Neal Bates - Toyota Corolla FX-GT, pierwsze miejsce w klasie C
- John Faulkner & Peter McKay - Toyota Corolla FX-GT, drugie miejsce w klasie C
- Geoff Full & Michael Adcock - Toyota Sprinter, trzecie miejsce w klasie C
1990
- Geoff Full & David Ratcliff - Toyota Sprinter, pierwsze miejsce w dywizji 3
- David Sala & Richard Vorst - Toyota Corolla, drugie miejsce w dywizji 3
- Paul Stokell & Mike Dowson & John Faulkner - Toyota Corolla FX-GT, trzecie miejsce w dywizji 3
1991
- Jim Richards & Mark Skaife - Nissan Skyline R32 GT-R, pierwsze miejsce w dywizji 1
- Mark Gibbs & Rohan Onslow - Nissan Skyline R32 GT-R, trzecie miejsce w dywizji 1
- Geoff Full & Paul Morris - Toyota Sprinter, pierwsze miejsce w dywizji 3
- Ron Searle & Don Griffiths - Toyota Corolla FX-GT, drugie miejsce w dywizji 3
- Ted Dunford & Brad Wright - Toyota Corolla, trzecie miejsce w dywizji 3
1992
- Mark Skaife & Jim Richards - Nissan Skyline R32 GT-R, pierwsze miejsce w klasie A
- Anders Olofsson & Neil Crompton - Nissan Skyline R32 GT-R, trzecie miejsce w klasie A
- Jason Bargwanna & Scott Bargwanna - Toyota Corolla FX-GT, pierwsze miejsce w klasie B
- Peter Verheyen & Geoff Full - Toyota Sprinter, drugie miejsce w klasie B
- Neal Bates & Rick Bates - Toyota Corolla FX-GT, trzecie miejsce w klasie B
1993
- Dennis Rogers & Peter Hopwood - Toyota Sprinter, drugie miejsce w klasie B
- Mike Conway & Calvin Gardiner & Gavin Monaghan - Toyota Sprinter, trzecie miejsce w klasie B
Dokładniejsze wyniki można obadać tutaj:
A zdjęcia na przykład tutaj:
Na koniec, kilka filmów przedstawiających samochody:
RX7 v V8 Commodore Bathurst 84
Mazda RX7 v Nissan Bluebird turbo Bathurst 1983
Bathurst 1984 - George Fury's Bluebird
Ford Capri v Toyota Celica Bathurst 1980
Nissan GTR R32 1990 ATCC Preview
1992 R32 Skyline GT-R Bathurst
Oczywiście polecam znaleźć resztę filmów na youtube, ponieważ to wyżej, to tylko na zachętę.
http://www.youtube.com/results?search_query=ATCC&aq=f
http://www.youtube.com/results?search_query=Australian+Touring+car&aq=f
http://www.youtube.com/results?search_query=Bathurst+1000&aq=f
Polecam również poniższe kanały, gdzie oprócz skrótów, znajdują się też pełne relacje z wyścigów:
http://www.youtube.com/user/AACForums
http://www.youtube.com/user/AMFForumvideo#p/p
http://www.youtube.com/results?search_query=ATCC&aq=f
http://www.youtube.com/results?search_query=Australian+Touring+car&aq=f
http://www.youtube.com/results?search_query=Bathurst+1000&aq=f
Polecam również poniższe kanały, gdzie oprócz skrótów, znajdują się też pełne relacje z wyścigów:
http://www.youtube.com/user/AACForums
http://www.youtube.com/user/AMFForumvideo#p/p
0 komentarze:
Prześlij komentarz