piątek, 20 lipca 2012

129. Japońskie klasyki #01: Mazda Savanna RX-3 & Nissan Bluebird-U 2000 (610).

129. Japońskie klasyki #01: Mazda Savanna RX-3 & Nissan Bluebird-U 2000 (610). staryjaponiec blog 日本車, スポーツカー, クラシックカーNie tylko NSXami, Silviami czy Suprami człowiek żyje. W swoim garażu marzeń, z miłą chęcią postawiłbym kilkanaście japońskich klasyków. Dotychczas były raczej wyłącznie zdjęcia lub filmy dotyczące tych samochodów, natomiast dzisiaj dodatkowo trochę informacji na temat najciekawszych - moim zdaniem - starych, japońskich samochodów. Powstanie kilkanaście takich wpisów. Dzisiaj na temat dwóch modeli.






Mazda Savanna (RX-3) (1971-1978 r.)


Jeden z najważniejszych sportowych modeli Mazdy z lat 70, jednocześnie najpopularniejszy samochód z silnikiem Wankla do czasu powstania RX-7. W Japonii nosił nazwę Savanna, a w innych częściach świata RX-3. Wyszły dwa typy: S102A (1971-1973 r.) oraz S124A (1973-1978 r.), generalnie podczas siedmiu lat produkcji samochód przeszedł trochę zmian stylistycznych i mechanicznych (Seria 1, 2 i 3). Dostępny był w trzech rodzajach nadwozia: kombi, sedan i hardtop coupe, jak również z trzema silnikami Wankla: 10A, 12A oraz 12B.




Nie sposób pominąć udziału jaki Savanna miała w sporcie. Na rodzimym rynku w latach 70, był to główny konkurent dla Nissana Skyline GT-R C10, z którym zaczął mieć na pieńku już od debiutu w 1971 roku, podczas 800-kilometrowego wyścigu Tourist Trophy na torze Fuji. Do wyścigu przystąpiło osiem GT-Rów oraz dwie Capella i jedna Savanna (oczywiście + reszta samochodów innych marek). Z czasem Savanna wysunęła się na prowadzenie wśród reszty Mazd, natomiast Nissany trafił kataklizm - niemal wszystkie uległy wypadkom lub awariom. W końcówce wyścigu pozostały tylko dwa samochody które miały szanse na zwycięstwo: Skyline GT-R (Kubota/Sugizaki) oraz Savanna (Kamo/Masuda). Na cztery okrążenia do końca, Savanna była na prowadzeniu, ale niestety wypadła z toru na długim zakręcie i z niewielkimi uszkodzeniami musiała zaliczyć pitstop. Podczas gdy mechanicy Mazdy nerwowo naprawiali samochód, Skyline GT-R obiął prowadzenie i był na dobrej drodze do odniesienia zwycięstwa nr 50 pod rząd... gdyby nie przebita przednia opona i uszkodzone przednie zawieszenie. Naprawiona Savanna wyjeżdżała z powrotem na tor aby odrobić straty, podczas gdy GT-R wtaczał się do pitstopu na naprawę. I choć zapewne mechanicy Nissana dwoili się i troili by zdążyć wypuścić GT-Ra przed Savanną i utrzymać prowadzenie, nie udało się, Savanna zwyciężyła w wyścigu i uniemożliwiła GT-Rowi uzyskanie symbolicznego zwycięstwa nr 50 pod rząd.
Później bitwa między tymi dwoma samochodami rozgorzała na dobre, aż do zastąpienia je przez kolejne modele. Savanna wygrywała w takich japońskich wyścigach jak np. All Japan Touring Car, Japan Grand Prix, Fuji Grand Champion Series itp. Do 1976 roku, Savanna miała na koncie 100 zwycięstw w różnych wyścigach, lista wygranych dostępna jest pod tym adresem: http://mazrx3.web.fc2.com/treasures/catalog/v100_2.html (przetłumaczona wersja). W Australii i Nowej Zelandii, RX-3 walczyła z powodzeniem np. w Australian Touring Car Championship i Bathurst 1000 (o których pisałem w jednym z poprzednich wpisów), jak również New Zealand Rally Championship. W USA, RX-3 jeździła w takich ligach jak SCCA oraz IMSA. Natomiast w Europie, podobnie jak poprzednie Mazdy z silnikiem Wankla, RX-3 próbowała swoich sił np. na Nurburgringu. Po zakończeniu produkcji, samochód ten nadal był (i jest!!) używany do wyścigów, często mając pod maską mocniejszy silnik - 13B. Oprócz wyścigów, RX-3 znana jest również jako doskonała baza pod samochód do dragu, ale to niemal wyłącznie w Australii i Nowej Zelandii, gdzie silniki Wankla są niesamowicie popularne (podobnie jak stare samochody Mazdy).


Dane techniczne wersji Savanna GT:
Silnik: 12A, 1.1L (2 x 573 cm3), Wankel
Parametry: 125 KM (92 kW) @ 7000 rpm, 159 Nm @ 4000 rpm
Stopień sprężania: 9.4:1
Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 4065 x 1595 x 1335 mm
Rozstaw osi: 2310 mm
Rozstaw kół przednich: 1300 mm
Rozstaw kół tylnych: 1290 mm
Zawieszenie przednie: niezależne, sprężyny śrubowe
Zawieszenie tylne: oś sztywna, sprężyny śrubowe
Hamulce przednie: tarczowe
Hamulce tylne: bębnowe
Koła przednie i tylne: LT Z78-13-4PR
Napęd: na tył
Masa: 885 kg
Prędkość maksymalna: 190 km/h
1/4 mili (0-400 m): 15.6 s

Mazda Savanna RX-3, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, マツダ

Mazda Savanna RX-3, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, マツダ

Mazda Savanna RX-3, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, マツダ

Mazda Savanna RX-3, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, マツダ

Mazda Savanna RX-3, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, マツダ

Mazda Savanna RX-3, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, マツダ

Mazda Savanna RX-3, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, マツダ

Mazda Savanna RX-3, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, マツダ

Mazda Savanna RX-3, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, マツダ

Mazda Savanna RX-3, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, マツダ

Mazda Savanna RX-3, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, マツダ

Mazda Savanna RX-3, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, マツダ

Mazda Savanna RX-3, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, マツダ

Mazda Savanna RX-3, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, マツダ

Mazda Savanna RX-3, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, マツダ

Mazda Savanna RX-3, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, マツダ

Mazda Savanna RX-3, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, マツダ
Mazda Savanna RX-3, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, マツダ





Nissan Bluebird-U 2000 (610) (1971-1976 r.)


Bluebird 610 był następcą bardzo udanego i popularnego 510. Samochód ten dostępny był na całym świecie (jako Datsun), jednak nie w przypadku tej konkretnej wersji o której zamierzam napisać. Otóż wersja 2000 sprzedawana była wyłącznie na rynku japońskim (JDM), oprócz tego, różniła się wizualnie oraz mechanicznie od 1600 (1.6L, L16 100 KM) i 1800 (1.8L, L18 105 KM / L18E 115 KM). Zmiany to oczywiście większy silnik (L20 czyli 2 litry pojemności i sześć cylindrów zamiast czterech), poza tym szerszy rozstaw osi, ale przede wszystkim - zmieniony przód samochodu, dłuższa i szersza maska wraz z charakterystycznymi reflektorami oraz grillem (Sameblue, Long Nose, Shark Nose itp.), tylne lampy również się różnią ale w mniejszym stopniu.




Przód samochodu został "powiększony" aby zmieścić większy silnik. Całość prezentuje się agresywnie i pięknie IMHO. Wersja ta dostępna była tylko w nadwoziu hardtop coupe i sedan. Niestety, nie spotkała się ona z dużym zainteresowaniem, wpływ na to miał okres w którym została zaprezentowana, 1973 rok, jak pewnie niektórzy się domyślają - światowy kryzys paliwowy. Ludzie szukali bardziej ekonomicznych samochodów, stąd też dzisiaj Bluebird-U 2000 jest białym krukiem.
Przez okres produkcji, powstało kilka odmian wersji 2000, najważniejsze z nich to: GT, GT-E i GTX-E, różniły się głównie mocą i wyposażeniem. GT miała 115 KM, natomiast GT-E i GTX-E - 130 KM.

Specyfikacja:
Silnik: L20E, 2.0L (1998 cm3), R6, SOHC, 12V
Parametry: 130 KM (96 kW) @ 6000 rpm, 171.7 Nm @ 4400 rpm
Stopień sprężania: 8.6:1
Średnica cylindra x skok tłoka: 78 x 69.7 mm
Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 4420 x 1615 x 1380 mm
Rozstaw osi: 2650 mm
Rozstaw kół przednich: 1365 mm
Rozstaw kół tylnych: 1320 mm
Zawieszenie przednie i tylne: niezależne (kolumna MacPhersona, wahacz skośny)
Hamulce przednie: tarczowe
Hamulce tylne: bębnowe
Koła przednie i tylne: 6.45S-14-4PR
Napęd: na tył
Masa: 1195 kg
Stosunek mocy do masy: 108,8 KM na tonę
Stosunek masy do mocy: 9,2 kg na KM
Pojemnościowy wskaźnik mocy: 65 KM z litra

Nissan Bluebird-U 2000 610, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, 日産

Nissan Bluebird-U 2000 610, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, 日産

Nissan Bluebird-U 2000 610, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, 日産

Nissan Bluebird-U 2000 610, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, 日産

Nissan Bluebird-U 2000 610, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, 日産

Nissan Bluebird-U 2000 610, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, 日産

Nissan Bluebird-U 2000 610, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, 日産

Nissan Bluebird-U 2000 610, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, 日産

Nissan Bluebird-U 2000 610, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, 日産

Nissan Bluebird-U 2000 610, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, 日産

Nissan Bluebird-U 2000 610, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, 日産

Nissan Bluebird-U 2000 610, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, 日産

Nissan Bluebird-U 2000 610, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, 日産

Nissan Bluebird-U 2000 610, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, 日産

Nissan Bluebird-U 2000 610, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, 日産

Nissan Bluebird-U 2000 610, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, 日産

Nissan Bluebird-U 2000 610, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, 日産
Nissan Bluebird-U 2000 610, stary japoński sportowy samochód, klasyk, oldschool, JDM, zdjęcia, 日本車, スポーツカー, クラシックカー, 日産





0 komentarze:

Prześlij komentarz