niedziela, 24 listopada 2013

280. Ciekawostki JDM #023: Nissan Skyline Diesel GT 280DGT (EGC211).

280. Ciekawostki JDM #023: Nissan Skyline Diesel GT 280DGT (EGC211). staryjaponiec blog
Z czym się kojarzy Nissan Skyline? Z wersją GT-R, silnikiem RB26DETT, JGTC/Super GT, generalnie ze wszystkim co sportowe. A co powiecie na pierwszego Nissana Skyline kle kle kle kle GT?










Nie żeby diesle nie były sportowe, ale takie silniki nie bardzo kojarzą się z japońskimi, sportowymi samochodami. Tak czy inaczej, były produkowane Nissany Skyline z LPG, było też kilka z silnikami diesla. I właśnie wczoraj trafiłem na piątą generację C210 w takiej właśnie unikalnej wersji, czyli Diesel GT. Oznacza się ją jako 280DGT lub GT280D (trafiłem na dwa sposoby), natomiast oznaczenie nadwozia to EGC211. Był to pierwszy Nissan Skyline z silnikiem diesla (pomijając Prince Skyline).


Nissan Skyline, EGC211, C210, 280DGT, Diesel, LD28, JDM, japoński samochód, najszybszy diesel, stary, klasyk, ディーゼルエンジン, 日本車, クラシックカー

Nissan Skyline, EGC211, C210, 280DGT, Diesel, LD28, JDM, japoński samochód, najszybszy diesel, dawny model, oldschool

Nissan Skyline, EGC211, C210, 280DGT, Diesel, LD28, JDM, japoński samochód, najszybszy diesel, nostalgic, retro, old, klasyczny, auto


Odnośnie owego wysokoprężnego silnika, jest to LD28, czyli 6-cylindrowa jednostka o pojemności 2792 cm3, z jednym wałkiem rozrządu, która posiada parametry 91 KM @ 4600 rpm oraz 170 Nm @ 2400 rpm.


Nissan Skyline, EGC211, C210, 280DGT, Diesel, LD28, JDM, japoński samochód, najszybszy diesel, stary, klasyk, ディーゼルエンジン, 日本車, クラシックカー

Nissan Skyline, EGC211, C210, 280DGT, Diesel, LD28, JDM, japoński samochód, najszybszy diesel, dawny model, oldschool


Choć samochód ten odstawał od mocniejszych, benzynowych braci Skyline, to jednak mimo wszystko potrafił zadziwiać. Otóż Skyline z tym silnikiem uważany był za jednego z najszybszych japońskich diesli w tamtych czasach! Prędkość maksymalna Skyline Diesel GT to 162 km/h, podczas gdy średnia prędkość samochodów z silnikami wysokoprężnymi wynosiła wtedy 120 km/h. Średnie spalanie 280DGT wynosiło około 6,5 litra ropy na 100 km. Taki Skaj dostępny jest jako sedan oraz 2-drzwiowy hardtop, ze skrzynią manualną (5-biegowa) lub automatyczną (3-biegowa). Poza wersją GT istnieje też GT-L, nie wiem dokładnie co oznacza literka "L", ale domyślam się, że po prostu bogatsze wyposażenie (Luxury).


Nissan Skyline, EGC211, C210, 280DGT, Diesel, LD28, JDM, japoński samochód, najszybszy diesel, nostalgic, retro, old, klasyczny, auto
W Skyline C210, przy odrobinie pracy, prostokątne reflektory można zamienić na okrągłe, które dostępne były przed faceliftingiem. Dodaje to samochodowi więcej klimatu i ciekawości.

Nissan Skyline, EGC211, C210, 280DGT, Diesel, LD28, JDM, japoński samochód, najszybszy diesel, stary, klasyk, ディーゼルエンジン, 日本車, クラシックカー

Nissan Skyline, EGC211, C210, 280DGT, Diesel, LD28, JDM, japoński samochód, najszybszy diesel, dawny model, oldschool


Samochód produkowany był przez ledwie rok, od czerwca 1980 roku do lipca 1981 roku, Nissan planował sprzedawać 2000 sztuk miesięcznie, niestety nie wiem ile w sumie wyprodukowano wszystkich 280DGT. Jakby nie było, dzisiaj to biały kruk i niezły rarytas ze względu na silnik, przeglądnąłem kilka japońskich serwisów z ogłoszeniami i nie znalazłem ani jednej takiej sztuki, podczas gdy innych wersji jest na pęczki.


Nissan Skyline, EGC211, C210, 280DGT, Diesel, LD28, JDM, japoński samochód, najszybszy diesel, nostalgic, retro, old, klasyczny, auto, wnętrze, środek, interior, inside, ディーゼルエンジン, 日本車, クラシックカー


Nissan Skyline, EGC211, C210, 280DGT, Diesel, LD28, JDM, japoński samochód, najszybszy diesel, dawny model, oldschool, ディーゼルエンジン, 日本車, クラシックカー

Nissan Skyline, EGC211, C210, 280DGT, Diesel, LD28, JDM, japoński samochód, najszybszy diesel, nostalgic, retro, old, klasyczny, auto

Nissan Skyline, EGC211, C210, 280DGT, Diesel, LD28, JDM, japoński samochód, najszybszy diesel, stary samochód, klasyk, wnętrze, środek, interior, inside
Spójrzcie na to czerwone pole. Nie bardzo pasuje do wizerunku Skyline ;-) prawda?


Dokładniejsze dane techniczne:

Wersja: 280D GT (EGC211)
Silnik: LD28, 2.8L (2792 cm3), R6, SOHC, diesel
Parametry: Parametry: 91 KM (67 kW) @ 4600 rpm, 170 Nm @ 2400 rpm
Stopień sprężania: 22.0:1
Średnica cylindra x skok tłoka: 84.5 x 83.0 mm
Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna lub 3-biegowa automatyczna
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 4600 x 1625 x 1390 mm
Rozstaw osi: 2615 mm
Rozstaw kół przednich: 1370 mm
Rozstaw kół tylnych: 1355 mm
Zawieszenie przednie: kolumna MacPhersona, sprężyna śrubowa
Zawieszenie tylne: wahacz skośny, sprężyna śrubowa
Hamulce przednie: tarczowe
Hamulce tylne: bębnowe
Koła przednie i tylne: 185/70SR14
Napęd: na tył
Masa: 1245 kg





Źródła:


http://minkara.carview.co.jp/en/userid/550554/car/1196774/3669982/photo.aspx
http://minkara.carview.co.jp/en/userid/124785/car/306258/1063683/photo.aspx
http://minkara.carview.co.jp/en/userid/178634/car/1260204/profile.aspx
http://minkara.carview.co.jp/en/userid/209565/blog/12238292/
http://win1999.web.fc2.com/JSCbk/73.htm
http://ameblo.jp/yass/entry-10043466401.html
http://www21.ocn.ne.jp/~bluesky/SKYLINE/history/specifications.htm
http://blogs.yahoo.co.jp/skylinemovie/17104157.html
http://nms.nissan.co.jp/contents/product/SKYLINE/press/release/05_800604.html
http://nostalgicmemory.houkou-onchi.com/egc211-1.html

2 komentarze:

  1. Ciekawy wpis. Mógłbyś szerzej opisać temat japońskich silników wysokoprężnych. Do lat 90 japończycy robili bardzo fajne diesle, np. 1.0 w Daihatsu, albo mega oszczędny 1.5 Toyoty. Później nagle wszyscy japońscy producenci przestali robić klekoty. Albo w ogóle ich nie oferowali, albo pod maską siedziały jednostki zapożyczone z aut europejskich, najczęściej z Francuzów. Czemu tak się stało?
    Może i diesel nie ma zbyt dużo wspólnego ze sportem, ale to nieodłączna część historii japońskiej motoryzacji, o której jak narazie nie wspominałeś na blogu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie również zawsze zastanawiały te silniki. Oprócz tych co wymieniłeś, pamiętam jeszcze 1.7L z Mazdy 323 czy też 2.0L z Nissana Sunny. Tego 1.5L Toyoty, w wolnossącej wersji kojarzę ze Starlet. Do tego oczywiście sporo diesli sprzed lat 90. Informacje na ich temat zapewne byłyby przydatne, tzn. bardziej jeśli chodzi o te z lat 80/90 (w samochodach które jeszcze można w miarę bez problemu kupić).
      Tylko, że jeśli miałbym o nich pisać, to chciałbym to zrobić kompleksowo, czyli nie tylko podstawowe info, dane techniczne, zastosowanie czy lata produkcji, ale również na co zwracać uwagę przed kupnem oraz ich typowe problemy itp. A to wymaga spoooro czasu i przeorania kilku for dyskusyjnych. Ale mimo wszystko temat bardzo ciekawy, będę o nim pamiętał i powoli zbierał materiały.

      Usuń