To jeden z prawdopodobnie dwóch samochodów Mitsubishi, za jakie wzięła się firma AMG (a przynajmniej dwóch mi znanych, pierwszy to Debonair). Projekty te wywołują głównie dwa typy emocji: szok i pogardę (w sumie niezrozumiałą dla mnie). Szok dlatego, że niewiele osób wie, że AMG przerabiało japoński samochód, a pogarda (szczególnie na forach Mercedesa) dlatego, że... AMG przerabiało japoński samochód. Tak czy inaczej, z racji swojej "dziwności" (w sensie: Mitsubishi-AMG) i "niedostępności", warto poświęcić temu samochodowi chwilę.
Szósta generacja Galanta (wybrana w 1987 r. samochodem roku w Japonii) była produkowana w latach 1987-1993. Wersja AMG trafiła na rynek w październiku 1989 roku, produkowana była na bazie przednionapędowego modelu GTi-16V, z wolnossącym, znanym i cenionym silnikiem 4G63 o pojemności 2.0L oraz mocy 140 KM (w późniejszych latach 6-gen.: 145-160 KM), wyposażonym w 5-biegową skrzynię manualną lub 4-biegowy automat.
Powstały dwa typy wersji AMG - Type I oraz Type II, oprócz ceny (Type II była tańsza) różniły się detalami z zewnątrz i wewnątrz.
AMG wprowadziło oczywiście trochę zmian w silniku (np. ostre wałki rozrządu, nowe tłoki podnoszące poziom kompresji, zmodyfikowany układ dolotowy i wydechowy itp., itd.) dzięki którym moc wzrosła do 170 KM @ 6750 rpm, a moment obrotowy do 191 Nm @ 5000 rpm. Samochód o masie 1220-1250 kg (w zależności typu wersji [I-II] oraz skrzyni biegów), do setki przyspieszał w około 8 sekund. Modyfikacjom uległo też zawieszenie, skrzynia biegów itp.
Generalnie, z zewnątrz wersja AMG wyróżniała się firmowym, subtelnym bodykitem, unikalnym dla Galanta grillem, niewielkim spojlerem na tylnej klapie, innymi felgami oraz kilkoma naklejkami AMG.
Zmiany objęły również wnętrze.
Od 1989 r. wyprodukowanych i sprzedanych zostało około 1400 sztuk (Type I + Type II). Ostatnie 10 sztuk sprzedano w marcu 1992 roku.
Trochę szkoda, że AMG nie zabrało się za turbodoładowaną wersję Galanta, czyli VR-4 z napędem na cztery koła, która od 1990 do 1992 roku, miała 240 KM.
Na koniec film, prezentujący Galanta w wersji AMG:
Najpiękniejszy samochód na świecie.
OdpowiedzUsuń