piątek, 23 października 2015

359. Ciekawostki JDM #034

359. Ciekawostki JDM #034 staryjaponiec blog
Trzy razy Honda. Czyli Civic Country, Prelude Cosworth oraz sposób na transport S800.









Honda Civic Country (E-WD).


Civic Country pojawił się w ofercie Hondy 23 stycznia 1980 i bazował na wersji Civic Van z pierwszej generacji. Zauważyłem, że Japończycy często używali określeń "van" i "station wagon" (kombi) dla niemal identycznych samochodów, na kilku stronach www wyczytałem, że Civic Country był oficjalnie pierwszym kombi Hondy. Posiada napęd na przód oraz silnik R4 1.5L CVCC, 80 KM i 120 Nm. Skrzynia biegów, to 5-stopniowa manualna lub automat Hondamatic.


Honda Civic Country

Honda Civic Country, woodie, drewno

Honda Civic Country, wnętrze, interior


Samochód ten charakteryzował się tzw. woodie, jest to amerykańskie określenie na samochody posiadające drewniane (głównie lata 30-60 XX wieku) lub drewno-podobne (głównie od lat 60 XX wieku) części karoserii. W przypadku Civica Country, były to drewniane panele z tył i po bokach. Te po bokach były na początku standardem, później stały się opcją. W zasadzie, trudno mi powiedzieć czy to prawdziwe drewno, czy materiał drewnopodobny (skeumorfizm), niestety nie widziałem i nie dotykałem tego samochodu na żywo.


Honda Civic Country, kombi z lat 80

Honda Civic Country, samochody z lat 80, station wagon

Honda Civic Country, wnętrze, interior


Honda Civic Country sprzedawana była w latach 1980-1983. Poniekąd następcą tego modelu, został Civic Shuttle.





Honda Prelude Cosworth.


Samochód zbudowany do wyścigów Thunder Saloon w latach 90. Posiadał między innymi zawieszenie od Spice - wyścigowego pojazdu z grupy C2, skrzynię biegów Hewland oraz oczywiście silnik Cosworth YBD o mocy około 500 KM (zależało od roku). Po zakończeniu przygody z Thunder Saloon, Prelude uczestniczyła w innych wyścigach, przechodząc z rąk do rąk, samochód cały czas jest "w obiegu".


Honda Prelude Cosworth, YBD

Honda Prelude Cosworth, Thunder Saloon, brytyjskie wyścigi

Honda Prelude Cosworth, Thunder Saloon, brytyjskie wyścigi


Generalnie, można powiedzieć, że niewiele jest tutaj Hondy w Hondzie, niektórzy zapewne zastanawiają się, dlaczego silnik Forda, a nie np. jakaś K-seria? No cóż, jak wiadomo na początku lat 90 K-seria jeszcze nie istniała ;) A poza tym, przede wszystkim we Wielkiej Brytanii istniała wtedy dużo większa i łatwiejsza baza mechaniczna pod silniki Forda, niż Hondy.



Honda Prelude Cosworth, Thunder Saloon, samochody wyścigowe

Honda Prelude Cosworth, Thunder Saloon, wnętrze

Honda Prelude Cosworth, Thunder Saloon, YBD


Thunder Saloon, była generalnie fajną serią wyścigową, jeździły tam dość szalone samochody, jak np. Honda Legend V8 (Chevrolet), Mazda RX-7 Cosworth, Toyota Starlet 2.0L itp., w tym również - a raczej głównie - europejskie samochody - BMW M3, Alfa Romeo GTV6, Peugeot 309, Opel Manta & Monza, Ford Escort & Sierra itp., nierzadko o mocach +500 KM. Sporo samochodów miało pod maską silniki Cosworth lub amerykańskie V8. Fotki i filmy można znaleźć w internecie.





Transport Hondy S800.


Na koniec taka ciekawostka. S800 to jak wiadomo samochód dość małych rozmiarów, na tyle, aby można było go przewieść... vanem. Pewien Japończyk upchnął Hondę S800 Coupe, do Toyoty HiAce H200. I tym samym był to jedyny van Toyoty, który miał silnik Hondy za plecami :P


Honda S800 Coupe

Honda S800 Coupe

Honda S800 Coupe

Honda S800 Coupe






Źródła:

https://www.flickr.com/groups/1810006@N20/pool/
http://www.specialsaloons.co.uk/history/4581833369
http://forums.autosport.com/topic/114169-british-thundersaloons/
http://tentenths.com/forum/showthread.php?t=112642
http://www.rodbirley.com/Honda.htm
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.462477363794341.98097.216853021690111&type=3
http://www.honda.co.jp/news/1980/4800122.html
http://www.honda.co.jp/auto-archive/civic/5door/country1983/
http://blog.goo.ne.jp/koyapop/e/edd5af4482561a5bbcbff39f7273b173
http://japanesenostalgiccar.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=16263&p=199416#p199416
https://ja.wikipedia.org/wiki/%E3%83%9B%E3%83%B3%E3%83%80%E3%83%BB%E3%82%B7%E3%83%93%E3%83%83%E3%82%AF%E3%82%AB%E3%83%B3%E3%83%88%E3%83%AA%E3%83%BC

2 komentarze:

  1. Więcej opisów dotyczących Hondy Prelude IV generacji, świetne ciekawostki, czekam na więcej notek pod ten model ;) Dobra robota;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Do środka hondy wszedł by jeszcze silnik zaburtowy Yamacha

    OdpowiedzUsuń