To miała być zwykła i szybka seria zdjęć, ale pomyślałem, że warto poświęcić więcej czasu i postarać się napisać o każdym samochodzie kilka zdań. Będą to na prawdę krótkie opisy, plus garść zdjęć. Mazda MX-5 i Honda S2000 to obecnie prawdopodobnie najbardziej popularne japońskie samochody ze składanym dachem. Ale takowych było oczywiście dużo więcej! Dzisiaj będą trzy Nissany (350Z Roadster, Q60 Kabriolet, Fairlady/Sports), Honda (Beat) oraz Mitsubishi (3000GT Spyder).
Chciałbym o każdym z nich napisać osobny, duży wpis, ale wątpię czy to będzie możliwe, póki co, w każdym wpisie skupię się pokrótce na pięciu modelach. Co jakiś czas postaram się umieszczać kolejne części, gdzie w kilku zdaniach podam podstawowe informacje na temat danych samochodów oraz troszkę zdjęć.
Nissan 350Z / Fairlady Z (Z33) Roadster.
Jest to druga "zetka" z otwartym nadwoziem (pierwsza była 300ZX Z32). Coupe zadebiutowało w 2002 roku, natomiast roadster rok później (w Europie prawdopodobnie od 2005 r.). Wersja bez dachu stworzona została głównie na potrzeby rynku amerykańskiego i pod kątem mechanicznym niewiele różni się od coupe. Oczywiście otwarte nadwozie otrzymało trochę wzmocnień. Elektrycznie składany, miękki dach (wyposażony w podgrzewaną tylną szybę), można złożyć w około 20 sekund. Wersja roadster ma masę około 100 kg większą, od coupe. Przyspieszenie 0-100 km/h wynosi 6.3 s. w pierwszej wersji z silnikiem VQ35DE, oraz 6.1 s. w ostatniej wersji silnikiem VQ35HR. Nissan kontynuował wersję roadster w kolejnej generacji tego modelu.
Honda Beat.
Jeden z nielicznych kei car, który oferowany był z otwartym nadwoziem. Beat to tylnonapędowa maszyna z wysokoobrotowym silnikiem, Honda postanowiła zastosować wolnossącą jednostkę, w porównaniu do konkurencyjnych, turbodoładowanych. Beat sprzedawana była w latach 1991-1996, wyłącznie z kierownicą po prawej stronie. Skoro była to klasa kei car, to wiadomo jak duży silnik pod maską - 656 cm3 o mocy 64 KM. Cóż, norma Hondy spełniona - odpowiednik 100 KM z jednego, wolnossącego litra! Na temat Beat stworzyłem już wpis, więc nie będę go tutaj kopiował, jeśli ktoś chciałby poczytać, oto link:
http://staryjaponiec.blogspot.com/2012/12/159-mae-jest-szybkie-02-kei-car-honda.html
Datsun Sports / Fairlady (S310).
Nie mogło zabraknąć w zestawieniu klasyka. Datsun Sports (Fairlady - w Japonii), to piękny, klasyczny roadster, jeden z najbardziej klimatycznych klasyków Nissana. Samochód sprzedawany był również w Europie, a nawet brał udział w europejskich wyścigach w latach 60! Niestety, jak wiadomo dzisiaj rynek wtórny tego modelu nie istnieje w Europie. Największe skupiska są tradycyjnie w Japonii oraz Ameryce. Oznaczenia modeli z serii S310, odpowiadają pojemności silnika, więc Sports 1500 - 1.5L 85 KM, Sports 1600 - 1.6 95 KM oraz Sports 2000 - 2.0L 150 KM. Wersje japońskie (Fairlady) mają podobne parametry. Warto wspomnieć, że ten roadster ma znakomitą historię wyścigową w SCCA (dziesięć tytułów mistrza National SCCA Championships), gdzie używano go do wyścigów przez ponad 20 lat, długo po zakończeniu produkcji. W głównej mierze dzięki temu modelowi, Datsun zaczął kreować swój sportowy image. Oczywiście również w Japonii Datsun Fairlady używany był do najważniejszych wyścigów. W 1969 roku zapowiedziano, że Fairlady Z zostanie następcą tego modelu.
Mitsubishi 3000GT Spyder.
Ten samochód, to biały kruk, limitowana wersja która powstała w niewielkiej liczbie egzemplarzy, prawdopodobnie 1618 (wg kilku źródeł), 741 modeli dostępne w wersji z wolnossącym silnikiem, natomiast 877 z silnikiem twin turbo oraz napędem na cztery koła. Samochód ten można było kupić wyłącznie w latach 1995-1996. 3000GT Spyder posiada elektrycznie składany twardy dach, pracę wykonują cztery elektryczne silniki oraz dwie hydrauliczne pompy. W 1994 r., podczas przedpremierowego testu, samochód porównano z konkurencją w postaci Mercedes-Benz SL. Jednym z kryteriów, był oczywiście dach, 3000GT Spyder rozkłada go w 19 sekund, podczas gdy Mercedes w 15 sekund, złożenie dachu 3000GT Spyder zajmuje również 19 sekund, podczas gdy u Mercedesa już 22 sekund. Warto wspomnieć, że Mitsubishi 3000GT Spyder VR-4, posiadający silnik V6 3.0L twin turbo o mocy 324 KM oraz napęd na cztery koła, do dziś jest jednym z najmocniejszych i najszybszych, japońskich samochodów ze składanym dachem.
Infiniti Q60 / G37 Kabriolet (V36).
Skoro był 50-letni klasyk, to czas na pachnącą nówkę z salonu. Infiniti Q60 (do niedawna G37), to inaczej "nowy" Nissan Skyline (V36) na rynku japońskim, jednak Skyline nigdy nie był dostępny jako kabriolet. Ta wersja należy wyłącznie do Infiniti i zaprezentowana została w 2009 roku. G37 posiada napęd na tył oraz wolnossący silnik VQ37VHR V6 o pojemności 3.7L i mocy 330 KM. Q60 cabrio wyposażony jest w 3-częściowy, elektrycznie składany, twardy dach. Wersja ta, jest cięższa od wersji coupe o około 200 kg. Niedawno zmieniła się nazwa całej serii, więc dzisiaj samochód znany jest jako Infiniti Q60 Kabriolet. Obecnie, jest to jeden z dwóch kabrioletów w japońskiej klasie premium, ten drugi to Lexus IS C.
Źródła:
http://www.3000gtspyder.com/http://www.datsun.org/fairlady/intro.htm
http://www.infinitiusa.com/convertible/q60/models-specs
http://www.3si.org/
Datsun Sports zdecydowanie wygrywa zestawienie, nie ma to jak piękny kabriolet z lat 60-tych.
OdpowiedzUsuńBędą kabriolety na podwoziu terenówki?
OdpowiedzUsuńO kurczę, całkowicie o nich zapomniałem. Dzięki za przypomnienie! Na pewno wezmę je pod uwagę.
UsuńNissan Murano Cabrio, to jest dopiero fura;)
OdpowiedzUsuń